Auttakaa siis jälleen amatööri turpoilijaa pulassa.
Pakoputkesta kuulunutta ihmeellistä siritystä kuunnellessani ja siihen syytä etsiessäni tulin huomaamaan, jotta pakoputki heiluu n3-5mm turbon laippaliitoksessa. Kuuluuko tässä olla väljää vai pitäisikö olla ns. "yhtä puuta"
Yritin kiristellä, mutta "rannemomentti" viestitteli, että pultit olisivat aika lähellä 25nm jonka korjausopas antaa kiristyksen arvoksi.
Kertokaa mitä mieltä olette? Kiitos!'
JUU, eli kunnossa on nytten. hitsisaumahan siellä oli vallan irronnut. Nyt on uus paikallaan ja taas mennään. Tuli sitten samalla tulpattua egr:kin kun oli kamat pois tieltä.
Kiitoksia neuvoista!
Last edited by Juissi on 20.6.2008 19:03, edited 1 time in total.
Riippuu tietty vähän siitä liitoksestakin (sen tyypistä) mutta ei siinä siis väljää laippojen välissä pitäisi olla. Tosin jos siitä välistä vuotaa ton 3-5mm raosta niin pitäisi vähän enemmän kuin sirittää. Ja jos mutterit on 25Nm kireydessä niin ei siellä enää tommosta välystä olisi.
Ota mutterit irti ja raota lisää niin näet miltä siellä näyttää. Ei siinä mitään hajota pitäisi ja kasaus onnistuu ihan yhtä suoraviivaisesti.
Tässä yksi malli turbon ja putken laippaliitoksesta, tossa jos on välystä niin vuotaa heti.
Passatissasi voi siis olla erilainen liitos tossa kohtaa mutta noin niinkun malliksi tämä kuva.
Last edited by AjH on 1.6.2008 11:00, edited 1 time in total.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
siitä katin saumasta ne yleensä repee.... sinne näkee suht huonosti... ei muutaku lampun kans tarkemmin kattelee, tai auto käymään ja kädellä tunnusteleen puhalteleeko
kiitoksia, kyllä mää sen kiristelen. pitää vaan päästä sisätiloihin tekeen niin ei mee mitään, ainakaan oravaa pienempää, heti sinne turpoon. Ilmeisesti nyt on niin, että sirinä johtuu löysästä turbon liitoksesta. Putki ei ole riittävän kireällä niin pääse resonoimaan. Toivotaan nyt, ettei se löysä liitos tee pahojaan siellä. Kiitoksia neuvoista ja hyvää kesää!
Eipä sinne pakopesään kellään haluja ole tai jos sinne joku neulanen menee niin pakokaasut puhaltaa ulos heti ekana.
Putken liitokset löysyys ei pitäisi mitään sinänsä rikkoa, mutta tietysti kaikkea voi tapahtua jos osa pääsee irti kokonaan.
Tsekkaa se jousto samalla että on kunnossa ja katin saumat, sekä tietysti ettei katin sisus ole irrallaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Joo, minapa tarkastelen ne. Mites muuten se mahtaa olla, onko/ pitäisikö turboon kiinnittyvän laipan olla kiinni putkessa, vai onko siellä jonkin näköinen kartio, joka sitten kiristyy kun pultit kiristetään? Tutkittiin tänään ko. liitosta ja huomattiin, että kiristysvara on aika lopussa. Ei sitten aika riittänyt tutkia tarkemmin.
Tän hetkinen suunnitelma putkelle on se, että otetaan etuosa kokonaan turbosta ja väliputkesta irti ja hitsataan laippa putkeen kinni, jolloin heilumisen pitäisi loppua. Sitten vaan nippuun.
Aika hankala kyllä sanoa juuta tai jaata näkemättä. Jos irtiottaminen onnistuu niin osat pöydälle ja sitten mietintää että mitä pitäisi tehdä. Silloin myös näkee liitoksista että onko vuotanut.
Kyllä semmoisia kartioliitoksiakin on olemassa, eli täysin mahdollista on semmosenkin sieltä löytää.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.