Page 1 of 1

Kylmäkäynnistys huono

Posted: 21.8.2008 9:47
by kukkis6
Heips! Kertokaapa joku mistä johtuu autoni huono käynnistys "kylmänä".Tuo kylmänä sana siksi lainattu,että näin kesällä/kostealla säälläkin tekee sitä.Eli esim.aamulla saa startata pitkään ennenkuin hörähtää käyntiin,vaikka on siis lämmin ilma.Sitten kun auto on kerran käynnistetty aamusta,niin starttaa lopunpäivän ihan hyvin.? :oops:

lisäys

Posted: 21.8.2008 10:00
by kukkis6
Niin unohtu vielä laittaa koordinaatit autosta. Eli Golf 1.9 tdi vm.2000, jos siitä mitään hyötyä on?

Posted: 21.8.2008 10:38
by KakePro
Jaa-a. Itse ensimmäiseksi vaihtaisin hehkutulpat. Ovat yksiä perus edellytyksiä hyvään käynnistykseen, varsinkin kylmänä.

Posted: 21.8.2008 20:51
by Pasi Häkli
Ne hehkut saa kyllä helposti testattuakin, että onko ne sökönä vai ei. Jäähdytinnesteen lämpötila-anturi toinen vikavaihtoehto. Vikamuistin luvulla vois selvitä jotain.

Ne hehkut voit testata paikallaankin esim näin: Otat ne hatut irti hehkujen päältä. Teet hyppyjohdon suoraan akulle asti ja pistät väliin vaikkapa 5w polttimon. Toinen pää akun plusnapaan ja toinen pää hehkun kärkeen. Jos polttimo syttyy niin hehkutulppa on ehjä. Toki sen voi yleismittarillakin mitata mutta tuo on sellanen nopee helppo konsti testata. Tai ei se niin kauheen nopee ole jos ei oo ylimäärästä johtoo, polttimoo ja polttimon kantaa :lol: Mutta enivei...

Posted: 22.8.2008 8:08
by paerikss
Moottorin lämpötilan-anturia veikkaisin myös (juuri jouduin itsellenikin vaihtamaan). Jos yksi hehku on pimeänä lähtee kyllä käyntiin mutta luultavasti ravistaa, jos useampi on pimenänä niin sitten kyllä joutuu leipomaan käyntiin ja alkukäynti on rosoista.

Posted: 26.8.2008 16:25
by kukkis6
Pasi Häkli wrote:Ne hehkut saa kyllä helposti testattuakin, että onko ne sökönä vai ei. Jäähdytinnesteen lämpötila-anturi toinen vikavaihtoehto. Vikamuistin luvulla vois selvitä jotain.

Ne hehkut voit testata paikallaankin esim näin: Otat ne hatut irti hehkujen päältä. Teet hyppyjohdon suoraan akulle asti ja pistät väliin vaikkapa 5w polttimon. Toinen pää akun plusnapaan ja toinen pää hehkun kärkeen. Jos polttimo syttyy niin hehkutulppa on ehjä. Toki sen voi yleismittarillakin mitata mutta tuo on sellanen nopee helppo konsti testata. Tai ei se niin kauheen nopee ole jos ei oo ylimäärästä johtoo, polttimoo ja polttimon kantaa :lol: Mutta enivei...
Hei missä kohtaa se lämpötila-anturi mahtaa sijaita.? :oops:

Posted: 27.8.2008 1:41
by Keskitalo
mulle iski sama vika jakopääremontin yhteydessä. eli pumpun ajoitus hiukan pielessä näin ainakin minulla passatissa :roll:

Posted: 27.8.2008 7:44
by paerikss
Keskitalo wrote:mulle iski sama vika jakopääremontin yhteydessä. eli pumpun ajoitus hiukan pielessä näin ainakin minulla passatissa :roll:
Jos on TDI niin silloinhan ajoituksen pystyy läppärillä tarkistamaan helposti (PD:ssä ei).

Moottorinlämpötilananturi sijaitsee koneen takana rintapellin ja koneen välissä pitkittäismoottorisissa, vähän kinkkinen paikka mutta kyllä sen sieltä vaihtaa.

Posted: 27.8.2008 10:00
by Patu
Mun milestä hehkut eivät ole käytössä jos lämpötilaa yli +5'C vaikka hehkuvaloa mittarissa vilkauttaakin.
Tämän kertoi myös eräs VAG-korjaamon pitäjä.

Mulla teki samaa vanhassa passatissa ja viaksi osottautui että pääsi ilmaa naftan joukkoon. Kun uusin polttoaine letkut konehuoneesta niin tuo vika poistui.

Posted: 22.9.2008 17:20
by Mika Viinikka
Mulla on kans sama ongelma, että kylmäkäynnistys on huono. Hehkut on vaihdettu juuri paripäivää sitten, mutta vika ei poistunut. Eikä antanut mielestäni oikein mitään vikakoodiakaan tuolle. Vaimo just vei tietysti auton ja se paperi on autossa, missä on tuo koodi ja ulkoa en sitä muista :roll:
Esimerkkinä vaikka tämä päivä. Tulin kotiin eilen illalla kympin jälkeen ja tänä aamuna piti lähteä liikkeelle ysin aikaa, niin ei lähtenyt kerrasta käymään. Pari kolme kertaa kun käänsi virrat on-off niin pärähti käymään. Ja nyt äsken kun vaimo lähti ja passatti oli seissyt n.5,5h niin ei mitään ongelmaa käynnistyksessä.

Mistähän tuota voisi lähteä selvittämään? Auto kun toimii muuten hyvin, niin kyllä tarvisi toi kylmäkäynnistyskin saada kuntoon.

Posted: 22.9.2008 18:41
by Tero Häkli
ite veikkaan kans tota ilmaa naftan seas... eikös niistä oo niitä naftaputkia halkeillu tankin sisältäkin ? pasi varmaa muistaa
ja tosiaan hehkut ei edes toimi yli plus 5 lämpötilassa, toi ilmajuttua voi testata jättämällä auton nokka ylös tai alaspäin mäkeen parkkiin :twisted: toisipperin luultavasti lähtee hyvin käymään ja toisinpäin ei jos ilmasta on kiinni

ps, kyllä pd:stäkin ajotuksen näkee... ei vaan oo niin selkeesti nähtävis ku jakapumpullisis

Posted: 22.9.2008 20:18
by Pasi Häkli
En mä muistais vielä nähneeni halki olevia polttoaineputkia, voi olla että oon missannut semmoset. Vika kyllä kuulostais olevan polttoainepuolella.

Posted: 22.9.2008 21:00
by Mika Viinikka
Onko tuossa jossain jotain takaiskuventtiiliä tai jotain? Mietin vain, että jos tuohon passattiin on vaihdettu polttoaine pumppu ja siittä johtuisi tuo heikko kylmäkäynnistys, kun ei pysy paine letkuissa. Tarvii tutkia kyllä kuitteja ja huoltokirjaa, onko siellä jotain pumpun vaihdosta.
Polttoaine suodattimen vaihdatin samalla, kun öljyt vaihdatin.

Posted: 23.9.2008 8:11
by Pasi Häkli
Jos siellä joku vuotaa niin veikkaisin tandempumppua.

Posted: 23.9.2008 19:03
by Mika Viinikka
Mikäs se on? :oops:

Posted: 24.9.2008 12:20
by Pasi Häkli
Sylinterikannen takapäässä oleva pumppu joka tekee alipainetta ja syöttää polttoainetta. Siksi nimi "tandem"...

Posted: 25.9.2008 19:03
by Mika Viinikka
Kerros vielä miten sitä pystys tsekkaan, että vuotaako se? Voisi tuossa pitkillä vapailla tutkia asiaa...

Posted: 26.9.2008 12:19
by Pasi Häkli
Painemittari täytys laittaa letkujen väliin, en muista ulkoa millasia paineita siellä kuuluu olla, mutta ei sais paineet tippua paljonkaan esim yössä.
Ite ehkä vaihtaisin kuitenkin jäähdytinnesteen lämpötila-anturin kokeeksi. Osa kun maksaa noin 30€ ja on yleinen vika.
Vikamuisteissa ei ole mitään?

Posted: 26.9.2008 17:56
by Mika Viinikka
Nyt muistin hakea lapun missä on vikakoodit.
Eli 2 vikakoodia oli.

463 -Ohjausmoduuli, digitaalinen äänipakkaus
-Ei yhteyttä
- Jatkuva

476 -Ohjausmoduuli, polttoainepumppu
-Ei yhteyttä
- Jatkuva

Ja toi alempi oli mittariston vikamuistissa ja ajoneston vikamuistissa. Muita koodeja ei ollut.

Osaisiko joku suomentaa mulle, mitä nuo tarkoittavat :roll:

Posted: 26.9.2008 18:48
by Pasi Häkli
Millä ihmeen ohjelmalla saa tommosia vikakoodeja :shock:
Virallisen testerin vikakoodilapulla osaisin ehkä jotain kommentoidakin mutta nuo....

Posted: 26.9.2008 20:18
by Mika Viinikka
Hakala yhtiöllä katottiin noi koodit samalla, kun hehkut vaihdettiin. En tiedä mikä ohjelma on, mutta kannettavassa koneessa se on :D

Posted: 13.10.2008 20:11
by Mika Viinikka
Jättääkös koneen lämpötila anturi mitään vikakoodeja, jos on jotenkin epäkunnossa?
Tuli vaan mieleen, että voisko tuo kylmäkäynnistys johtua tuosta, kun pari kertaa ollu nyt auto esilämmityksessä ja silloin lähteny laakista käymään vaikka on seisonut vähän pidempään.
Ja toisekseen, mitä maksaa huohotin putki missä on se lämpövastus? Talveksi varmaan pitäisi tuo hommata...

Posted: 13.10.2008 20:29
by Pasi Häkli
Yleensä lämpötila-anturi jättää maininnan vikamuistiin, mutta ei aina.
Sitä huohotinputkee kannattanee kysellä marmoritiskin varaosapuolelta..

Posted: 22.2.2011 10:35
by ryynänen
Missä mahtaa sijaita hehkurele afn passatissa. Mikäköhän numero siinä olis päällä ja mistä navoista toiminnan voisi tarkistaa. Kiitoksia.


edittiä. Löytyi rele ecun kanssa samassa boksissa konehuoneenpuolella nro 219.

Posted: 25.2.2011 22:33
by Paaki
Mites on akun laita?

Posted: 26.2.2011 3:58
by Paroni
Oliko tää akku juttu tuohon,pian 2.5v judatskuun? :?: :roll:

Posted: 28.12.2011 20:06
by mikok
Mulla tuo taas tekee sitä satunnaisesti kylmällä ja kuumalla koneella. Tuntuu niinku se ei sais löpöä. Eli horähtää käyntiin mutta käynti on ailahtelevaa. Lämpötilamittari ainakin näyttää oikein ja suodatin on vaihdettu.

Miten se oireilee jos se täyttöpumppu rupeaa olemaan kaput. Mun mielestä se piti anakin jokuaika sitten aikamoisen "loraukse" ku virrat pisti päälle? Ja onko näissä passateissa se joku t-haara suodattimen luona mikä menee rikki?

Pelottaa että vika on suuttimissa tai niissä johtosarjoissa. Kun auto myös satunnaisesti nykii laimeasti ku esin kolmosella lähtee vedättämään alhaisilta kieroksilta. Myös kulutus mielestän on ollu pikkase reilua ku mittari näyttää emännän ajossa n 6.9 l 25km suuntaansa maantietä ajossa.

Mistä nyt alottaa tutkinta?