Page 1 of 1

Paukkupullo maalauksesta...

Posted: 28.9.2008 13:33
by tommi
Sellanen kysymys heräsi tuossa kun...

Roiskin juuri sumarin paikalla olevat säleiköt korin väriin. Muovi tartuntaa alle, hinkkaväri sen päälle, sitten varsinainen autonväri ja päälle lakkaa sopiva määrä...

Käytin siis ihan spray maalia ja nyt mietityttää, et pysyykö tollanen ratkasu jos vetäsen puskurin alahelmatkin samalla tekniikalla??

Tiedän, et paras tapa on huiskia ruiskulla ja 2k maalilla, mutta nyt on senverran tiukka budjetti eikä viittis katella noita helmoja mustana...

Kertokaahan kokemuksia, tänks!

Re: Paukkupullo maalauksesta...

Posted: 28.9.2008 15:11
by jarmoharju
tommi wrote:Sellanen kysymys heräsi tuossa kun...

Roiskin juuri sumarin paikalla olevat säleiköt korin väriin. Muovi tartuntaa alle, hinkkaväri sen päälle, sitten varsinainen autonväri ja päälle lakkaa sopiva määrä...

Käytin siis ihan spray maalia ja nyt mietityttää, et pysyykö tollanen ratkasu jos vetäsen puskurin alahelmatkin samalla tekniikalla??

Tiedän, et paras tapa on huiskia ruiskulla ja 2k maalilla, mutta nyt on senverran tiukka budjetti eikä viittis katella noita helmoja mustana...

Kertokaahan kokemuksia, tänks!
Sama asia kiinnostaa täälläkin.

Posted: 28.9.2008 20:03
by -Jarkko-
Onnistuu mutta pinta pitää pestä tosi hyvin kaikesta paskasta ja jos sileän pinnan haluaa niin hioo röpelöt alas ja sitten vasta maalaus. Nykyään myydään myös muovipohjamaalia joka siis kuin pohjamaali eli jää 1 vaihe pois.
Itellä on etulippa maalattu korin väriin paukkumaalilla, samoin merkittömän maskin alaosa ja tuning peilitkin on työn alla.

Posted: 28.9.2008 20:31
by Sami Mäkinen
Jos käläkälällä jotain maalataan niin se on sitten mattamustaa 8)

Posted: 28.9.2008 22:32
by tommi
Sami Mäkinen wrote:Jos käläkälällä jotain maalataan niin se on sitten mattamustaa 8)
Joo vetäsen kyllä vanhat talvivanteet mattamustaksi, kunhan saan aikaseksi hioa ne ensin :wink:

Mutta ei kait siinä auta, ku raapasta helmat irti ja ruveta silottelemaan pintaa uutta väriä varten...

Loppujenlopuksi oli aika hölmö kysymys alunperin, koska olisin jokatapauksessa tehny noi ite :D

Posted: 29.9.2008 10:50
by dexta
Omatäyttöpullo, samasta kannusta tekeevät spraypulloon maalit ku ostasit ruiskuun maalia.

Ja tuollaset pienet maalaukset menee kätevästi spraylla, nopeempaa, helpompaa ja vähemmän sotkuista. Ja ihan yhtä hyvä lopputulos kuin ruiskulla. Riittävästi vaan valoa et näkee maalikerroksen paksuuden maalatessa, lakan kanssa vähän tarkempaa, tulee helposti liikaa kerralla ja valuu sit herkästi mutta hiomavehkeet on keksitty jos näin käy.

Posted: 29.9.2008 13:10
by Tero Häkli
juu kälämaalailu on kans taitojali :D omasta mielestä monta kertaa helpompaa ruiskulla maalaaminen =D jos jotain vähänkään isompaa maalailee

Posted: 29.9.2008 13:49
by jarmoharju
Poikapuolella on Mitsu lancer 1,5 vuodelta -91.
Rovaniemellä tuli pari päivää sitten niin jämerä raekuuro että sinisessä konepellissä on nyt pieniä (nuppineulan toisenpäänkokoisia) valkoisia täpliä. Pojalla hurja ajatus maalata mattamustaksi koko rotisko, ja spraylla. Tuossa oli että isoja pintoja maalatessa hankaluuksia, kannatteeko sen alkaa urakkaan? Auto siis maksoi 300 ja sillä ei niin väliä vaikka hiukka epäonnistuu.

Ruiskumaalausta en ala sille maksamaan tuohon autoon. Että spray tai ei mitään, ehkä korjauspensselimaalisetillä täplät piiloon.

:shock: MITEN ON?

Posted: 29.9.2008 13:51
by Sami Mäkinen
Anna mennä sprayllä vaan :lol: ei tommottis autojen takia kannata maalipintaa säästellä...

Posted: 29.9.2008 14:01
by tommi
dexta wrote:Omatäyttöpullo, samasta kannusta tekeevät spraypulloon maalit ku ostasit ruiskuun maalia.

Ja tuollaset pienet maalaukset menee kätevästi spraylla, nopeempaa, helpompaa ja vähemmän sotkuista. Ja ihan yhtä hyvä lopputulos kuin ruiskulla. Riittävästi vaan valoa et näkee maalikerroksen paksuuden maalatessa, lakan kanssa vähän tarkempaa, tulee helposti liikaa kerralla ja valuu sit herkästi mutta hiomavehkeet on keksitty jos näin käy.
Juu, noi sumarin säleiköt vedin jo spraylla ja maalin teetin värikoodilla... Sen verran hyvä tuli (vaikka ite sanonkin :D ), että rohkenen kyllä huitasta noi alahelmatkin!

Asiasta rasiaan... ne helmat on varmaan vaan jollain "painonastoilla" kiinni, et saa varmaan ihan (varovasti) vetämällä irti? En ole vielä kerinny perehtymään kiinnitykseen... Päissä tais olla ruuvikiinnitys...

Posted: 29.9.2008 14:07
by jarmoharju
Sami Mäkinen wrote:Anna mennä sprayllä vaan :lol: ei tommottis autojen takia kannata maalipintaa säästellä...
Argh! :twisted:

Posted: 29.9.2008 17:18
by Tero Häkli
kyl koko auton maalaaminen ruiskulla halvemmaks tulee, ja varmasti parempikin tulee.... menee mooonta kilipulloo ja jälki päin helvettiä ;) joltain kaverilta vaan ruisku lainaks ja harjottelemaan =)joku raskaskalustomaali varmaan alle 50€ koko autoon ja kummiskaan mikään metalliväri oo ni ei lakkaakaan tarvi

Posted: 29.9.2008 17:37
by HarriV
Minä en enää kovin pienessä pulassa rupea pelleilemään ainakaan isoja aloja noilla spray-maaleilla. Oli semmoinen savotta tuossa peräkontissa ja nämä uudet vesiohenne automaalit ei sovi kuulemma noille 2-komponentti autolakoille joita myydään spray-pulloissa "on vissiin niin paljon kovetinta että se syö maalin alta"

Posted: 29.9.2008 20:10
by -Jarkko-
jarmoharju wrote:
Sami Mäkinen wrote:Anna mennä sprayllä vaan :lol: ei tommottis autojen takia kannata maalipintaa säästellä...
Argh! :twisted:
Tela on kova sana, ja peltikattomaali.

Posted: 29.9.2008 20:48
by jarmoharju
-Jarkko- wrote:
jarmoharju wrote:
Sami Mäkinen wrote:Anna mennä sprayllä vaan :lol: ei tommottis autojen takia kannata maalipintaa säästellä...
Argh! :twisted:
Tela on kova sana, ja peltikattomaali.
tiedän tapauksen joka todella maalasi auton aina kun maaliliikkeessä oli ale. pensselillä.....
kylän hienoin kadett

Posted: 29.9.2008 21:02
by Nakkisormi
Ite kesänpäälle maalasin helmat paukkumaalilla, eikä vielä ainakaan ole hilseilly pois. En tiiä tosin jos rupee painepesurilla peseen että lähteekö slaisseina pois :D

Posted: 29.9.2008 21:19
by Bissela
Nakkisormi wrote:Ite kesänpäälle maalasin helmat paukkumaalilla, eikä vielä ainakaan ole hilseilly pois. En tiiä tosin jos rupee painepesurilla peseen että lähteekö slaisseina pois :D
Sama täällä, kesällä korjailin kolhuja porterin helmoista.
Ei ainakaan vielä ole lähtenyt irti vaikka painepesurilla on tullut pestyä.

Riippuu paljolti pohja töistä ja pohjamaalista lähteekö painepesurilla irti vai ei.
Sedän autosta aikoinaan lähti painepsurilla maalit vaikka oli ruiskulla maalattu.
Pohjamaali oli vain ollut erittäin surkeeta tavaraa.

Posted: 29.9.2008 21:59
by AjH
jarmoharju wrote: tiedän tapauksen joka todella maalasi auton aina kun maaliliikkeessä oli ale. pensselillä.....
kylän hienoin kadett
Vanha klassikko:

- Onks tää käsin maalattu??

- No ei ku pensselillä

Posted: 30.9.2008 18:47
by -Jarkko-
Kyllä paukkumaalit pysyy kunhan unohtaa ne Mastonin ja Bilteman litkut, mastonin varalakka lähti pois jarrurummuista kun refillo -jarrupesuaineella niitä pesin.
Ite käytän AT spray sekä motip & dubli-color maaleja eikä ole ongelmia olut, motipin lakka on surkeaa, todella heikko sumu ja valuu helposti.

Ainakin täälläpäin automaalaamot maksaa mansikoita, velipojn lokasuoja maalautettiin, 100e työ (pohjien viimeistely) ja maalit. Jälki tyydyttävä.

Posted: 2.4.2009 15:59
by kimmor_86
jeps een viittiny lukea kaikkee mitä oli kirjoitettu mutta
jos haluaa että maali kestää siellä nii kannattaa puhistaa
pinnat kunnolla (ensin pesuaineella ja sitten
jarrujenpuhistus sprayllä lähtee kaikki ylimääräinen
rasva ja pesuaine jäämät)nii ei se sulata muovia ja
eikä liuota maalia

Posted: 3.4.2009 10:53
by Nixu
Ite aattelin kesän aikana duunailla noi talvivanteet (Rs4) uuteen väriin.Varmaan uskaltaa hyvällä spraymaalilla suihkia,kunhan tekee pohjat hyvin.?

Mitään vinkkejä mitä pitäis ottaa huomioon pohjia tehdessä vanteisiin?

Posted: 3.4.2009 16:42
by -Jarkko-
Ei siinä muuta kun ensin painepesurilla kaikki paska pois, sitten alkaa se mielenkiintoisin vaihe eli hiominen eli esim 80 karkeudella kaikki knöölit ym kolot ja maalinrippeet pois.

Jos paukkumaaleilla maalaat niin suosittelen AT-spray -pohjamaalia, on aika paksua joten peittää hyvin ja kestää muutenkin kaikenlaisia aineita todella hyvin.
Pohjamaalin jälkeen kevyt hionta vesihiomapaperilla ja jos alta kuultaa alumiini niin lisää pohjamaalia.

Tuo pohjamaali sietää aika hyvin muiden merkkien vannemaaleja ja kannattaa ostaa mahdollisimman vaaleaa hopeaa jos sillä maalaa, tuo AT -vannehopea muistuttaa harmaata eli sitä ei kannata käyttää.

Lakka on tuolla merkillä hyvä, paksua sekin eli ei valu helposti ja peittää hyvin.
Huom vannemaali ja lakka maalataan samalla kertaa eli muutama kerros vannemaalia ja kun hyvä niin lakka perään.

Itellä olis tuossa projektina muoviosien maalaus eli paukkupullossa ostin muovin pohjustusainetta eli primeriä, nyt mietitään maalataanko värikin paukulla vai ostanko oikein automaalia + lakkaa?
Maksavat vaan niin pirusti kun pitää olla maali+lakka+kovetinta+ohenninta+ kaljat maalarille.

Golffista pitäis maalata etulippa,peilit sekä etupuskurin alaosan ilmanottoaukot korin väriin.

Posted: 19.6.2010 13:15
by Smugeli
Ite maalasin passatin etupuskurin kilikolilla kun en jaksanut hakea ruiskua ja kompuraa..! Ja ihan hyvä siitä tuli kun laittoi 8 kerrosta lakkaa päälle niin ei ihan heti lähde maali lohkeilee..!!


Ja kunhan muistaa sen että ei maalaa liian kylmässä niin hyvä siitä tulee kun on malttia mukana.! :)

Posted: 21.6.2010 1:36
by Snakari
pistän tähän samaan kategoriaan ku on kanssa edessä toi maskin maalaus kilikolilla :lol:

mutta asian ytimeen eli on tossa edessä maskissa parit tehdas asenteiset parkkitutkat ja kyselenkin ku ois tarkotus mustaksi maalata maskia ja ei oo kauheen nätin näköistä jos mustassa maskissa on kaksi kromista p-tutkaa näkyvissä :roll:

elikkäs onko tietoa onkos siinä tutkan päälle niin sanotusti vaan laitettu kromiset "lätkät" jotka saa ehkä irti??
taikka jos se tutka on kiintee krominen niin uskaltaako sen päälle heittää maalia??