jarruvalo + takasumuvalohäikkää?
jarruvalo + takasumuvalohäikkää?
moro!
Nyt alakaa kyllä olemaan pinna täynnä tän vw:n kanssa, tai no toki on sitä ratsulla taivallettukki jo lähes 330 tkm mutta silti...elikäs nyt on muutamia (~5-7 krt) kertoja jäänyt jarruvalot palamaan vaikka nostaa jalan jarrulta. Aiemmin joka kerta valot on saanut sammumaan kun on nostanut poljinta vähäsen mutta nyt ei enää sammunut kuin irrottamalla sulake nro 9 (olikohan abs:n sulake). Vikahan mahtaa olla siinä jarruvalokatkasijassa, joten onko tuo kummonen homma vaihtaa? Ja paljos tuo osa kustantaa marmoritiskillä?
-jussi-
nimim. auton vaihto mielessä...
niin joo, autona vw golf 1,9 TDIPD atd -03
Nyt alakaa kyllä olemaan pinna täynnä tän vw:n kanssa, tai no toki on sitä ratsulla taivallettukki jo lähes 330 tkm mutta silti...elikäs nyt on muutamia (~5-7 krt) kertoja jäänyt jarruvalot palamaan vaikka nostaa jalan jarrulta. Aiemmin joka kerta valot on saanut sammumaan kun on nostanut poljinta vähäsen mutta nyt ei enää sammunut kuin irrottamalla sulake nro 9 (olikohan abs:n sulake). Vikahan mahtaa olla siinä jarruvalokatkasijassa, joten onko tuo kummonen homma vaihtaa? Ja paljos tuo osa kustantaa marmoritiskillä?
-jussi-
nimim. auton vaihto mielessä...
niin joo, autona vw golf 1,9 TDIPD atd -03
Last edited by JPT on 28.12.2008 14:36, edited 1 time in total.
VW GIV variant 1,9 TDI (ATD)
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Tuon pikkuvian takia ei ainakaan auton vaihtoo kannata edes ajatella.
Uuden osan sinne heittää vartissa, mitähän se nyt maksaisi, jotain kolmea kymppiä veikkaisin.
Siellä jalkatilassa alhaalla oleva muovi on kolmella torx-ruuvilla kiinni, se irti ja pääset katkasijaan käsiksi.
Pyöräytät vanhaa katkasijaa vastapäivään niin lukitus aukeaa ja katkasijan saa irti. Sit vaan uus tilalle myötäpäivään kääntäen. Älä koske jarrupolkimeen vaan tuikkaat sen katkasijan sinne vaan, se tappi painuu vähän sinne katkasijaan sisälle, se on se säätö. Tsekkaa jarruvalojen toiminta. Jos ei toimi oikein, niin ota se katkasija irti sieltä, vedä tappi ulos ja asenna uudelleen.
Uuden osan sinne heittää vartissa, mitähän se nyt maksaisi, jotain kolmea kymppiä veikkaisin.
Siellä jalkatilassa alhaalla oleva muovi on kolmella torx-ruuvilla kiinni, se irti ja pääset katkasijaan käsiksi.
Pyöräytät vanhaa katkasijaa vastapäivään niin lukitus aukeaa ja katkasijan saa irti. Sit vaan uus tilalle myötäpäivään kääntäen. Älä koske jarrupolkimeen vaan tuikkaat sen katkasijan sinne vaan, se tappi painuu vähän sinne katkasijaan sisälle, se on se säätö. Tsekkaa jarruvalojen toiminta. Jos ei toimi oikein, niin ota se katkasija irti sieltä, vedä tappi ulos ja asenna uudelleen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
jarruvaloja ei saanut muuten tosiaan sammumaan kun nyppäämällä sulake veks, mutta hetken autoillessani hehkutuksen valot alkoivat vilkkumaan ja ajoneuvotietokone herjas "engine workshop". sulakkeen näppää takas niin jvalot syttyy ja häiriö sammuu? Onko tuo härö vakavaa vai ajelenko menemään kunnes ehdin paneutua tuohon jvalokatkaisijan vaihtoon?
Pitänee käyä huomenna marmoritiskillä kyselemässä?
Pitänee käyä huomenna marmoritiskillä kyselemässä?
VW GIV variant 1,9 TDI (ATD)
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
jepsis, olipas helppo homma vaihtaa, kerrankin? Osansa toki näillä foorumin ohjeillakin
Tosiaan kolme torxia veks ja sitten pahvi pois ja tsädäm rekkulat näkösillä. Liitin veks katkaisijasta ja napakka ote katkaisijasta ja kliks vastapäivään = osa irti ja uutta tilalle. Aikaa meni alle kymmenin minsaa ja siitäkin suuri osa valmisteluissa jne.
Mutta ei vikaa ilman kolmatta
Nyt on sitte lakannut takasumuvalo pelittämästä, poltin on ehjä ja mittaroin että takasumuvalolle ei tuu jänöä (vdc:tä). Siis tutkailemaan sulakkeita mutta ehjältä vaikuttas? Sulake nro 36:n kuvake näyttää sumuvalolta mutta jos tarkkaan ohjekirjaa ja kuvaketta katsoo se on etusumuvalojen sulake. Ja autossa ei sellaisia ole joten oletettavasti tuo ois sitten takasumuvalojen sulake? Niin ja missään muissa sulakerasian kuvakkeissa ei ole vastaavanlaisia sumuvaloa kuvaavia piirroksia joten otappa selevää?
Onko tietoa onko tuo nro 36 oikea vai ei?

Mutta ei vikaa ilman kolmatta

Nyt on sitte lakannut takasumuvalo pelittämästä, poltin on ehjä ja mittaroin että takasumuvalolle ei tuu jänöä (vdc:tä). Siis tutkailemaan sulakkeita mutta ehjältä vaikuttas? Sulake nro 36:n kuvake näyttää sumuvalolta mutta jos tarkkaan ohjekirjaa ja kuvaketta katsoo se on etusumuvalojen sulake. Ja autossa ei sellaisia ole joten oletettavasti tuo ois sitten takasumuvalojen sulake? Niin ja missään muissa sulakerasian kuvakkeissa ei ole vastaavanlaisia sumuvaloa kuvaavia piirroksia joten otappa selevää?
Onko tietoa onko tuo nro 36 oikea vai ei?
VW GIV variant 1,9 TDI (ATD)
Laitetaan nyt tähän ketjuun kun on samaa ongelmaa.
Eli jarruvalot palaa koko ajan, hehkuvalo vilkkuu ja vakionopeudensäätäjä ei mene päälle. Kävin hakemassa uuden jarruvalokytkimen ja asensin sen, mutta vika on edelleen ihan sama. Löytyykö lisävinkkejä?
Eli jarruvalot palaa koko ajan, hehkuvalo vilkkuu ja vakionopeudensäätäjä ei mene päälle. Kävin hakemassa uuden jarruvalokytkimen ja asensin sen, mutta vika on edelleen ihan sama. Löytyykö lisävinkkejä?
Golf Variant -02 1.9TDI 96kW + Punto -95 työautona ja traktorina
Vähän taas samantyyppinen ongelma. Eli lisäjarruvalo ei toimi (polttimoita 5 tai 6, että ei ne kerralla kaikki pala), mutta epäilisin, että johto poikki jostain, mutta mistä? Takaluukun liitosten kohdalta varmaankin?
Ei jaksanut pakkasessa tutkia tarkemmin, ehkä sitten keväällä. Mutta onko tuo pakollinen katsastuksessa? Jos ottaa sen vaan irti sieltä ja vie leimalle? Lähtee aika helposti, niin ei tarvitsisi siitä sitten merkintää ottaa...
Ei jaksanut pakkasessa tutkia tarkemmin, ehkä sitten keväällä. Mutta onko tuo pakollinen katsastuksessa? Jos ottaa sen vaan irti sieltä ja vie leimalle? Lähtee aika helposti, niin ei tarvitsisi siitä sitten merkintää ottaa...
Golf III, variant, 1.8 (55kW, AAM), -99.
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Re: jarruvalo + takasumuvalohäikkää?
Tervehdys pitkästä aikaa kaikille.
Itselleni kävi kuten viestissä 1. mainitaan.
Vaihdoin tuon kytkimen ja jarruvalot rupesivat toimimaan.
Vikailmoitus tuli ensimmäisen kerran juurikin jarrutuksen yhteydessä ja hehkunvalo rupesi vilkkumaan.
Nyt kun vika on korjattu auto edelleen vilkuttelee tuota valoa ja ilmoittaa että huoltamolle pitäisi mennä...
Saakohan tuon jotenkin resetoitua pois vai olisiko mahdollista että olisi tullut 2 ongelmaa juuri samalla aikaa?
Edit: Ongelma korjaantuikin itsestään. Lähtiessäni liikkeelle auto vielä herjasi ongelmaa, mutta heteken päästä hehkunvalo sammui ja eikä enään piippailua ole kuulunut.
Itselleni kävi kuten viestissä 1. mainitaan.
Vaihdoin tuon kytkimen ja jarruvalot rupesivat toimimaan.
Vikailmoitus tuli ensimmäisen kerran juurikin jarrutuksen yhteydessä ja hehkunvalo rupesi vilkkumaan.
Nyt kun vika on korjattu auto edelleen vilkuttelee tuota valoa ja ilmoittaa että huoltamolle pitäisi mennä...
Saakohan tuon jotenkin resetoitua pois vai olisiko mahdollista että olisi tullut 2 ongelmaa juuri samalla aikaa?
Edit: Ongelma korjaantuikin itsestään. Lähtiessäni liikkeelle auto vielä herjasi ongelmaa, mutta heteken päästä hehkunvalo sammui ja eikä enään piippailua ole kuulunut.
Golf IV Variant 1,9TDI -05
Jarruvalokatkasija
Lainaan topikkia vähäsen..
Mulla on pari kertaa syttyny ABS ja ESP:n valo palamaa ja vika koodi sanoo ajoittaista epäuskottavaa signaalia jarruvalokatkasijalta ja perässä on suluissa (F). ABS modulesta katoin et jarrua painaessa Brake Light Switch (F47) kohtaan tuli activated ekaks ja viereisee Brake Test Switch (F) tuli activated vasta ku paino poljinta enemmä pohjaa..
Eli tarkottaako tuo nyt yksinkertasesti sitä et se katkasija on jo lähestymässä eläkeikää?? Ja mikä tuo jälkimmäine on??
Mulla on pari kertaa syttyny ABS ja ESP:n valo palamaa ja vika koodi sanoo ajoittaista epäuskottavaa signaalia jarruvalokatkasijalta ja perässä on suluissa (F). ABS modulesta katoin et jarrua painaessa Brake Light Switch (F47) kohtaan tuli activated ekaks ja viereisee Brake Test Switch (F) tuli activated vasta ku paino poljinta enemmä pohjaa..
Eli tarkottaako tuo nyt yksinkertasesti sitä et se katkasija on jo lähestymässä eläkeikää?? Ja mikä tuo jälkimmäine on??