JOM säädettävä alustasarja

Auton tuunaukseen liittyvät jutut
Post Reply
User avatar
tommi
Posts: 243
Joined: 21.9.2004 11:15
Location: Mikkeli

JOM säädettävä alustasarja

Post by tommi »

Tollasen ostin nuukuuksissani ja nyt ihmetyttää et millä noi etutolpat kasataan siten, että sopii orkkis palikoiden kanssa paikalleen...

Kellään kokemuksia tai tietoa?

Kiits jo etukäteen!
IV Golf -03 PWD
ASZ
User avatar
Riku Korpela
Posts: 289
Joined: 17.12.2008 21:32
Location: Seinäjoki

Post by Riku Korpela »

Hmmm, miten niin orkkispalikoiden, mitä tarkotat? Itelle tuli kans varmaa sama satsi, et alle pitäis heittää... ei kai siinä ku alle vaan, riippuen paljon haluaa, tarviiko säädettävät koiranluut ja uutta kallistuksenvakaajaa.
GOLF BAG
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Laitas vaikka kuvaa noista etutolpan osista, kyllä noi yleensä on ihan järkeilemällä nippuun saanut. Fiatin kanssa oli FK setti hiukan hiuksia nostattava mutta kyllä sekin alle soveltui kun purettiin vanhat autosta irti ja purettiin rauhassa osiinsa. Sitten uudet kasaan uusia osia ja vanhoista tolpista muutama osa samaan nippuun. Fiatin tapauksessa siis yläjousilautanen ja kääntölaakeri tarvittiin. Luultavasti jotain saman tapaista VAGgilaisissa. Passatissa ainakin vaikka ei kääntölaakeria mutta yläjousilautanen ja sen kiinnitysrakenteet.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
A.Leskelä
Posts: 149
Joined: 12.12.2008 12:27
Location: Oulu

Post by A.Leskelä »

Alustasarja varmaan samaa sarjaa kuin minun Vmaxx jonka ostin autovaruste.net. Eli tarviit vakioalustasta ne iskarin yläpäät, muuta et tarvi. Koiranluita ei tarvi lyhentää/hommata toisenlaisia, ne vakiot käy mainiosti säädettävän alustan kanssa.
3B Passat Variant 1.9TDI -98
User avatar
tommi
Posts: 243
Joined: 21.9.2004 11:15
Location: Mikkeli

Post by tommi »

Image

Toi kuva on siis jostain renun sarjasta mutta vagissa samanlainen...

Suurin mietityksen aihe on noi tolpan päässä olevat siniset kupit, että kuinka ne laitetaan mahtumaan niiden vakio tolppien (onko ne nyt ne) kääntölaakerien kanssa? Toisaalta jos niitä kuppeja ei laita väliin niin vakipalikat ja uudet jouset ei käy saumattomasti yhteen...

Ku tuntuu, että jos ne kupit jättää noille paikoilleen niin iskariin ei jää yhtään joustovaraa.... Vai tuntuuko se vaan?
IV Golf -03 PWD
ASZ
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Siihen päällehän se joustintukilaakeri kuuluu.
Eihän siihen iskariin kuulukkaan jäädä joustovaraa ylöspäin kun toi paketti on kasassa.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
tommi
Posts: 243
Joined: 21.9.2004 11:15
Location: Mikkeli

Post by tommi »

C niinku selvä :D

Kiits!
IV Golf -03 PWD
ASZ
User avatar
okram83
Posts: 56
Joined: 16.1.2009 22:24
Location: Nokia

Post by okram83 »

Ja jos madaltaa yli 40mm, nii joutuu vaihtaan vakaajan. muuten ottaa vakaaja repsikan vetariin kii.
nimimerkillä kokemusta. :wink:
VW Golf Variant 2.0TDI -08
User avatar
tommi
Posts: 243
Joined: 21.9.2004 11:15
Location: Mikkeli

Post by tommi »

Joh, se on siinä siklalla nyt... Välillä kuulunu sellasta pientä kolahdusta just repsikan puolelta ku kääntää vasemmalle. Täytyy siis vissiin aavistuksen nostaa ylöspäin =)
okram83 wrote:Ja jos madaltaa yli 40mm, nii joutuu vaihtaan vakaajan. muuten ottaa vakaaja repsikan vetariin kii.
nimimerkillä kokemusta. :wink:
IV Golf -03 PWD
ASZ
-Jarkko-

Post by -Jarkko- »

Jos JOM ja FK:n alustan osien laatu on samaa luokkaa kun valojen ja vilkkujen niin jättäisin suosiolla kaupan hyllylle.
Täyttä paskaa. Akvaarioiden valmistajana voisivat olla todella hyviä.
User avatar
Matias Suominen
Posts: 92
Joined: 19.6.2007 22:01
Location: Forssa

Post by Matias Suominen »

Itselläni ollu korkeus-säädettävä JOM alusta nyt vuoden. Hyvin pelannut. Tänään näytti iskaritestissä eteen n. 65% ja taakse 70%.

Sekä viitaten ylläolevaan viestiin, eipä ole FK:n valoissa mitään valittamista omalla kohdalla. Hyvin ovat pelanneet lähes 2 vuotta.
Passat B4 Variant 2.0 8v -94
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kyllä FK alustat on tullu parin oman auton ja useamman kavereiden autojen kokemuksella todettua hyviksi ja kestäviksi. Kestää myös talvea, eikä edes muutu käyttäytyminen kylmällä kovin radikaalisti.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Matias Suominen
Posts: 92
Joined: 19.6.2007 22:01
Location: Forssa

Post by Matias Suominen »

Tänään tuli suoritettua alustan nostoa etupäästä. Isommat kurat messinkiharjalla irti ja CRC:tä väliin. Hyvin nousi. Eli ei ollu vuodenkaan ajon jälkeen jäänyt vielä jumiin.
Passat B4 Variant 2.0 8v -94
User avatar
tommi
Posts: 243
Joined: 21.9.2004 11:15
Location: Mikkeli

Post by tommi »

Nyt on alusta ollu alla noin 6kk...

No keula on toiminu ihan ok, mutta yhdet takajouset meni takuuvaihtoon ku kuoleentuivat täysin muutamassa kuukaudessa. Katotaan ny sit kuinka kauan noilla uusilla kierteillä peräpää pysyy kuosissaan...

Ei noi nyt ihan täysillä vakuuta, mutta ei kait tohon hintaan paljoo enempää voi odottaa.

Nyt jos pitäis päättää niin laittaisin parisataa lisää ja ottaisin kalliimman ja laadukkaamman setin!
IV Golf -03 PWD
ASZ
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 567
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Post by Dubsonic »

^Ylläolevaan viestiin perustaen kysynkin nyt kokemuksia muilta nelos golffin omistajilta et mitä hyviä keskihintaluokan alustasarjoja on tullut vastaan. Jos unohdetaan nämä kaikkein halvimmat sarjat (alle 300€) ja katsellaan korkeussäädettävää alustasarjaa hintaluokassa 300-700€ niin mikähän mahtaisi olla hinta-laatu suhteeltaan paras? Ja jos on tarvinnut vaihtaa vakaaja niin mikä on laitettu originellin tilalle?
Kesäpirssi GIV -05 ATD
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Weitecci vois mennä tohon hintahaarukkaan.
Nelosfarkusta ei oo kokemusta mut kaverin tohelossa ainakin pelas ihan mallikkaasti. Siihen oli myös vaihrettu Kw:n variante sarjoihin tarkoitettu etuvakaaja.
Ja ittellekki jäi ihan hyvä maku Weitecin alustasta joka oli edellisessä autossa. Oli täysin voimissaan 70tkm. jälkeenkin.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 567
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Post by Dubsonic »

Onko noi sarjat sitten oikeesti suunniteltu variantin suuremmalle taka-akselikuormalle? Kyllähän ne paikoilleen käy, mutta miten sitten kuoleentuminen? Saahan noihin tosin ralliliikkeestä sitten sellaset jouset tilalle kuin haluaa.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Luulisin et weitecci on jo vähä paremmin suunniteltu. Ei ainakaan kaverin toledossa kuoleentunut 1,5 vuoden aikana.
Noi ihan halvimmat setit sitte voiki olla jo sellasia et ne on vaa sunniteltu sopimaan paikoilleen.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Rave
Posts: 84
Joined: 2.7.2009 15:57
Location: Vantaa

Post by Rave »

Mulla on tämän kesän ollut Weitecin GT Hicon sarja eikä tuosta kyllä tähän mennessä ole mitään valittamista.
Aluksi oli liian kova mun makuun ja olin jo lähellä jonkin muun hommaamista.
Ajan kuluessa kuitenkin sen verran asettunut (ja tottunut) että nyt mielestäni ihan hyvä.

Olikohan sarjan ovh jotain 700-800€.

Onkohan vakaajissa eroja kun mulla ei ole ottanut vetariin kiinni vaikka on pudotettu reippaasti yli 40mm?
Laitetaan tähän nyt vielä kysymys että onko kukaan säätänyt alustaa puntarien avulla, onko operaatiosta hyötyä?
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Ei taida useimmissa alustoissa säädöt riittää että kannattaisi puntareita vaivata. Meinaan että silloin pitäisi kyllä olla korkeus, esijännitys- ja iskarisäädöt täydellisenä että saisi hommasta kaiken irti. Ja katuajossa noin tarkan säädön tarve tuntuisi aika vähäiseltä?

Sitten on eriasia kun mennään radalle (ja miksei sorarallit tietty myös) ja otetaan autosta kaikki irti, silloin on syytä olla säädötkin kohdallaan. Tai no sekuntejahan siinä vaan häviää ja ehkä auto lipsahtaa penkalle helpommin jos on säädöt mettässä :)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Rave
Posts: 84
Joined: 2.7.2009 15:57
Location: Vantaa

Post by Rave »

Radalla ajattelin käydä huvikseni kokeilemassa ensi kesänä ja sitä silmällä pitäen tuota kyselinkin.

Asia tuli oikeastaan mieleen kun säädin tolpat yhtä pitkiksi irrallaan niin lokasuojan reunaan mitattuna ei ollut lähellekään oikein.
Pitää testata keväällä huvikseen puntareilla kun sellaiset on kuitenkin saatavilla, vaikka ei ole kuin korkeussäätö alustassa.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Kyllä silläkin pystyy tasaamaan kulmapainoja.
Tosin kaikkiin kulmiin et järkevästi taida saada samaa painoa, mut kuitenki samalla akselilla olevien kulmien painot pystyt hieromaan lähemmäksi toisiaan.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Rave wrote:Asia tuli oikeastaan mieleen kun säädin tolpat yhtä pitkiksi irrallaan niin lokasuojan reunaan mitattuna ei ollut lähellekään oikein.
Pitää testata keväällä huvikseen puntareilla kun sellaiset on kuitenkin saatavilla, vaikka ei ole kuin korkeussäätö alustassa.
Kuinka paljon siinä sitten heittoa oli? Mulla ainakin kun säädettäviä olen asennellut niin aina ne on samaan asetettu korkeudeltaan eikä heittoa ole puolelleen ollu kuin milleissä enintään. Niin tasaista alustaakaan ollut että olisi mitään konkreettista eroa ollut.

Kyllähän puntareita voi rassata ihan jo harrastuksenkin vuoksi jos sellaiset on saatavilla käyttöön. Voisi itsekkin tommosta harrastaaa jos puntarit vaan olis. Onneks sentään tiellä pysyy ilmankin :)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 567
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Post by Dubsonic »

Ei näyttäs olevan ollenkaan huono sijoitus tuollainen Weitec Hicon GT alusta. Hintaa suomessa 600-700€. Mietin vaan kun sille ilmoitetaan 30-50mm madallus. Laskeehan se varmaan alemmas, mutta kuinka paljon? Kun mulla on joku perversio saada auto hyvinkin matalaksi. :D
Kesäpirssi GIV -05 ATD
Basu
VCF Member
Posts: 1452
Joined: 20.10.2005 9:39
Location: Uusimaa

Post by Basu »

Christian wrote:Kun mulla on joku perversio saada auto hyvinkin matalaksi. :D
Siihen on sitten vain yksi lääke: ilmajouset. ;)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 567
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Post by Dubsonic »

No ei sentään pusseja ruveta alle laittamaan. Joku järki on pidettävä tuossa käyttiksessä kuitenkin mut olis sitä kiva laskea enemmän kuin tuo sarjan lupaama 50mm.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Ja nelosgolffista loppuu Kw:n säädettävälläkin pyöräkotelosta tila kesken jos sillä autolla oikeasti ajaa.
Nii ja apparinpuolen vetarin saa osumaan runkoaisaan ihan normisäädettävälläkin.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Rave
Posts: 84
Joined: 2.7.2009 15:57
Location: Vantaa

Post by Rave »

Tuolla Weitecin alustalla keulan saa kyllä tonttiin mutta perse jää turhan ylös.
Edessä säätö kyllä riittää liiankin alas (suhteellista) mutta takana säätö ei riitä samaan.

Onkohan Weitecillä ja KW:lla jotain yhteistä kun KW:n nimi vilahteli Weitecin papereissa?
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Jos oikeen muistan ni Kw omistaa Weitecin.
Taisipa olla jopa sama verstas josta tolpat tulee.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Rave
Posts: 84
Joined: 2.7.2009 15:57
Location: Vantaa

Post by Rave »

^Tuota arvelinkin.
User avatar
BlackPassat
Posts: 169
Joined: 19.10.2008 22:41
Location: Oulu

Post by BlackPassat »

http://www.tuningkauppa.com/epages/Kaup ... ucts/62299

Voiko tämä madaltaminen olla oikeasti näin halpaa? Itellä toi setti tulee vaan perusajoon ja sitä pitäs sit talvikumeille saada säädettyy syksymmällä. Kannattaako rahoja laittaa tohon kiinni kun halapaa on ku saippua? :)
VW Passat 2.0 Variant 2005
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Kyllä tollakin sarjalla varmasti saa madallettua, mutta laadukasta settiä ei ehkä kannata odottaa..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Mulla ei oo Weitecistä hyviä kokemuksia, toki ne ei oo ollukaan noita coilovereita. Mutta ainakin kiinteissä sarjoissa ero KW:hen on kuin yöllä ja päivällä.

Jos halpaa sarjaa hommaa, niin noi Suomen 300-400e hinnat on aika kovat merkeistä JOM, TA-technics jnejne. Saksasta ne saa riippuen tapauksesta 100-200e halvemmalla kotiovelle tuotuna.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Mulla on tossa kakkosautossa weitecin alustasarja(siis jouset ja iskarit), ja ei oo kyllä parasta mitä on tarjolla :D
Yhden iskarin jouduin jo etupäähän ostamaan uuden koska oli ihan fyysisesti hajonnut. Iskarin varsi heilu ku hullu mulkku.
Takapään iskareista ei oo tietoo onko ehjät, pitää jonkinsorttista paukkumista/naksumista tuo takapää, vaikka missään varsissa ei oo välyksiä ja pyöränlaakerit on ehjät.

Niin ja tuo weitecin sarja on kiintee, ei säädettävä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
BlackPassat
Posts: 169
Joined: 19.10.2008 22:41
Location: Oulu

Post by BlackPassat »

Mulla se ajelu on semmosta pappa köröttelyä etten mie mihinhään radalle ole sil menossa. Pitäs vaan madaltaa samalla hieman tota autoo kun noi 18 kiekot tulee alle.
VW Passat 2.0 Variant 2005
Killer
Posts: 776
Joined: 12.10.2008 19:14
Location: Qsamo

Post by Killer »

Ite meinasin kans hommata ton Jommin mut päädyinki RACELAND:iin joka on ilmeisesti sama ku tuo TA Tecnics.
Saksasta toimituskuluineen vajaa 200€ ja toimitus alle viikossa.
Ainaki toi Raceland on ennemmin mukavuuspainotteinen joka passaa tohon matkakukineeseen hyvin. Keulan saa tuolla aivan linttaan, mutta perästä ei saa matalaa kuin jättämällä säätöpalat kokonaan pois.
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
User avatar
Rave
Posts: 84
Joined: 2.7.2009 15:57
Location: Vantaa

Post by Rave »

Mistä liikkeistä olette alustoja tilailleet? (saksa / UK)
Killer
Posts: 776
Joined: 12.10.2008 19:14
Location: Qsamo

Post by Killer »

Rave wrote:Mistä liikkeistä olette alustoja tilailleet? (saksa / UK)
Tuolta Simhotuningshop olen 2 Racelandiä tilannu ja molemmilla kerroilla aivan loistavaa toimintaa.
Hinnasta sai tingattua ja toimitus viikossa kotiovelle.
Kaverilla samasta paikasta aivan samanlaiset kokemukset.
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
Sergey
Posts: 65
Joined: 12.7.2010 8:18
Location: Oulu/Åland

Post by Sergey »

Ite oon täs miettiny että paanko paremmat kiinteä KW vai TA Technicsin säädettävät? Mitään tajutonta madallusta ei ole haussa ku tarvis autolla vissii vähä töitäki tehä, eli ajaa. Toisaalta itseni tuntien, vois se kai joskus maatavasten myös makoilla :oops:
Post Reply