Page 1 of 1
JOM säädettävä alustasarja
Posted: 24.3.2009 21:14
by tommi
Tollasen ostin nuukuuksissani ja nyt ihmetyttää et millä noi etutolpat kasataan siten, että sopii orkkis palikoiden kanssa paikalleen...
Kellään kokemuksia tai tietoa?
Kiits jo etukäteen!
Posted: 24.3.2009 22:06
by Riku Korpela
Hmmm, miten niin orkkispalikoiden, mitä tarkotat? Itelle tuli kans varmaa sama satsi, et alle pitäis heittää... ei kai siinä ku alle vaan, riippuen paljon haluaa, tarviiko säädettävät koiranluut ja uutta kallistuksenvakaajaa.
Posted: 24.3.2009 23:25
by AjH
Laitas vaikka kuvaa noista etutolpan osista, kyllä noi yleensä on ihan järkeilemällä nippuun saanut. Fiatin kanssa oli FK setti hiukan hiuksia nostattava mutta kyllä sekin alle soveltui kun purettiin vanhat autosta irti ja purettiin rauhassa osiinsa. Sitten uudet kasaan uusia osia ja vanhoista tolpista muutama osa samaan nippuun. Fiatin tapauksessa siis yläjousilautanen ja kääntölaakeri tarvittiin. Luultavasti jotain saman tapaista VAGgilaisissa. Passatissa ainakin vaikka ei kääntölaakeria mutta yläjousilautanen ja sen kiinnitysrakenteet.
Posted: 25.3.2009 13:10
by A.Leskelä
Alustasarja varmaan samaa sarjaa kuin minun Vmaxx jonka ostin autovaruste.net. Eli tarviit vakioalustasta ne iskarin yläpäät, muuta et tarvi. Koiranluita ei tarvi lyhentää/hommata toisenlaisia, ne vakiot käy mainiosti säädettävän alustan kanssa.
Posted: 26.3.2009 18:11
by tommi
Toi kuva on siis jostain renun sarjasta mutta vagissa samanlainen...
Suurin mietityksen aihe on noi tolpan päässä olevat siniset kupit, että kuinka ne laitetaan mahtumaan niiden vakio tolppien (onko ne nyt ne) kääntölaakerien kanssa? Toisaalta jos niitä kuppeja ei laita väliin niin vakipalikat ja uudet jouset ei käy saumattomasti yhteen...
Ku tuntuu, että jos ne kupit jättää noille paikoilleen niin iskariin ei jää yhtään joustovaraa.... Vai tuntuuko se vaan?
Posted: 26.3.2009 18:21
by Tero Paalanen
^Siihen päällehän se joustintukilaakeri kuuluu.
Eihän siihen iskariin kuulukkaan jäädä joustovaraa ylöspäin kun toi paketti on kasassa.
Posted: 26.3.2009 19:20
by tommi
C niinku selvä
Kiits!
Posted: 30.3.2009 21:32
by okram83
Ja jos madaltaa yli 40mm, nii joutuu vaihtaan vakaajan. muuten ottaa vakaaja repsikan vetariin kii.
nimimerkillä kokemusta.

Posted: 3.4.2009 16:13
by tommi
Joh, se on siinä siklalla nyt... Välillä kuulunu sellasta pientä kolahdusta just repsikan puolelta ku kääntää vasemmalle. Täytyy siis vissiin aavistuksen nostaa ylöspäin =)
okram83 wrote:Ja jos madaltaa yli 40mm, nii joutuu vaihtaan vakaajan. muuten ottaa vakaaja repsikan vetariin kii.
nimimerkillä kokemusta.

Posted: 3.4.2009 16:44
by -Jarkko-
Jos JOM ja FK:n alustan osien laatu on samaa luokkaa kun valojen ja vilkkujen niin jättäisin suosiolla kaupan hyllylle.
Täyttä paskaa. Akvaarioiden valmistajana voisivat olla todella hyviä.
Posted: 3.4.2009 19:35
by Matias Suominen
Itselläni ollu korkeus-säädettävä JOM alusta nyt vuoden. Hyvin pelannut. Tänään näytti iskaritestissä eteen n. 65% ja taakse 70%.
Sekä viitaten ylläolevaan viestiin, eipä ole FK:n valoissa mitään valittamista omalla kohdalla. Hyvin ovat pelanneet lähes 2 vuotta.
Posted: 3.4.2009 21:38
by AjH
Kyllä FK alustat on tullu parin oman auton ja useamman kavereiden autojen kokemuksella todettua hyviksi ja kestäviksi. Kestää myös talvea, eikä edes muutu käyttäytyminen kylmällä kovin radikaalisti.
Posted: 13.4.2009 12:44
by Matias Suominen
Tänään tuli suoritettua alustan nostoa etupäästä. Isommat kurat messinkiharjalla irti ja CRC:tä väliin. Hyvin nousi. Eli ei ollu vuodenkaan ajon jälkeen jäänyt vielä jumiin.
Posted: 18.10.2009 18:36
by tommi
Nyt on alusta ollu alla noin 6kk...
No keula on toiminu ihan ok, mutta yhdet takajouset meni takuuvaihtoon ku kuoleentuivat täysin muutamassa kuukaudessa. Katotaan ny sit kuinka kauan noilla uusilla kierteillä peräpää pysyy kuosissaan...
Ei noi nyt ihan täysillä vakuuta, mutta ei kait tohon hintaan paljoo enempää voi odottaa.
Nyt jos pitäis päättää niin laittaisin parisataa lisää ja ottaisin kalliimman ja laadukkaamman setin!
Posted: 3.11.2009 22:22
by Dubsonic
^Ylläolevaan viestiin perustaen kysynkin nyt kokemuksia muilta nelos golffin omistajilta et mitä hyviä keskihintaluokan alustasarjoja on tullut vastaan. Jos unohdetaan nämä kaikkein halvimmat sarjat (alle 300€) ja katsellaan korkeussäädettävää alustasarjaa hintaluokassa 300-700€ niin mikähän mahtaisi olla hinta-laatu suhteeltaan paras? Ja jos on tarvinnut vaihtaa vakaaja niin mikä on laitettu originellin tilalle?
Posted: 3.11.2009 22:46
by Tero Paalanen
^Weitecci vois mennä tohon hintahaarukkaan.
Nelosfarkusta ei oo kokemusta mut kaverin tohelossa ainakin pelas ihan mallikkaasti. Siihen oli myös vaihrettu Kw:n variante sarjoihin tarkoitettu etuvakaaja.
Ja ittellekki jäi ihan hyvä maku Weitecin alustasta joka oli edellisessä autossa. Oli täysin voimissaan 70tkm. jälkeenkin.
Posted: 4.11.2009 6:58
by Dubsonic
Onko noi sarjat sitten oikeesti suunniteltu variantin suuremmalle taka-akselikuormalle? Kyllähän ne paikoilleen käy, mutta miten sitten kuoleentuminen? Saahan noihin tosin ralliliikkeestä sitten sellaset jouset tilalle kuin haluaa.
Posted: 4.11.2009 9:19
by Tero Paalanen
^Luulisin et weitecci on jo vähä paremmin suunniteltu. Ei ainakaan kaverin toledossa kuoleentunut 1,5 vuoden aikana.
Noi ihan halvimmat setit sitte voiki olla jo sellasia et ne on vaa sunniteltu sopimaan paikoilleen.
Posted: 4.11.2009 9:23
by Rave
Mulla on tämän kesän ollut Weitecin GT Hicon sarja eikä tuosta kyllä tähän mennessä ole mitään valittamista.
Aluksi oli liian kova mun makuun ja olin jo lähellä jonkin muun hommaamista.
Ajan kuluessa kuitenkin sen verran asettunut (ja tottunut) että nyt mielestäni ihan hyvä.
Olikohan sarjan ovh jotain 700-800€.
Onkohan vakaajissa eroja kun mulla ei ole ottanut vetariin kiinni vaikka on pudotettu reippaasti yli 40mm?
Laitetaan tähän nyt vielä kysymys että onko kukaan säätänyt alustaa puntarien avulla, onko operaatiosta hyötyä?
Posted: 4.11.2009 9:59
by AjH
Ei taida useimmissa alustoissa säädöt riittää että kannattaisi puntareita vaivata. Meinaan että silloin pitäisi kyllä olla korkeus, esijännitys- ja iskarisäädöt täydellisenä että saisi hommasta kaiken irti. Ja katuajossa noin tarkan säädön tarve tuntuisi aika vähäiseltä?
Sitten on eriasia kun mennään radalle (ja miksei sorarallit tietty myös) ja otetaan autosta kaikki irti, silloin on syytä olla säädötkin kohdallaan. Tai no sekuntejahan siinä vaan häviää ja ehkä auto lipsahtaa penkalle helpommin jos on säädöt mettässä

Posted: 4.11.2009 10:34
by Rave
Radalla ajattelin käydä huvikseni kokeilemassa ensi kesänä ja sitä silmällä pitäen tuota kyselinkin.
Asia tuli oikeastaan mieleen kun säädin tolpat yhtä pitkiksi irrallaan niin lokasuojan reunaan mitattuna ei ollut lähellekään oikein.
Pitää testata keväällä huvikseen puntareilla kun sellaiset on kuitenkin saatavilla, vaikka ei ole kuin korkeussäätö alustassa.
Posted: 4.11.2009 10:42
by Tero Paalanen
^Kyllä silläkin pystyy tasaamaan kulmapainoja.
Tosin kaikkiin kulmiin et järkevästi taida saada samaa painoa, mut kuitenki samalla akselilla olevien kulmien painot pystyt hieromaan lähemmäksi toisiaan.
Posted: 4.11.2009 14:55
by AjH
Rave wrote:Asia tuli oikeastaan mieleen kun säädin tolpat yhtä pitkiksi irrallaan niin lokasuojan reunaan mitattuna ei ollut lähellekään oikein.
Pitää testata keväällä huvikseen puntareilla kun sellaiset on kuitenkin saatavilla, vaikka ei ole kuin korkeussäätö alustassa.
Kuinka paljon siinä sitten heittoa oli? Mulla ainakin kun säädettäviä olen asennellut niin aina ne on samaan asetettu korkeudeltaan eikä heittoa ole puolelleen ollu kuin milleissä enintään. Niin tasaista alustaakaan ollut että olisi mitään konkreettista eroa ollut.
Kyllähän puntareita voi rassata ihan jo harrastuksenkin vuoksi jos sellaiset on saatavilla käyttöön. Voisi itsekkin tommosta harrastaaa jos puntarit vaan olis. Onneks sentään tiellä pysyy ilmankin

Posted: 4.11.2009 21:12
by Dubsonic
Ei näyttäs olevan ollenkaan huono sijoitus tuollainen Weitec Hicon GT alusta. Hintaa suomessa 600-700€. Mietin vaan kun sille ilmoitetaan 30-50mm madallus. Laskeehan se varmaan alemmas, mutta kuinka paljon? Kun mulla on joku perversio saada auto hyvinkin matalaksi.

Posted: 4.11.2009 22:13
by Basu
Christian wrote:Kun mulla on joku perversio saada auto hyvinkin matalaksi.

Siihen on sitten vain yksi lääke: ilmajouset.

Posted: 5.11.2009 0:55
by Dubsonic
No ei sentään pusseja ruveta alle laittamaan. Joku järki on pidettävä tuossa käyttiksessä kuitenkin mut olis sitä kiva laskea enemmän kuin tuo sarjan lupaama 50mm.
Posted: 5.11.2009 9:04
by Tero Paalanen
Ja nelosgolffista loppuu Kw:n säädettävälläkin pyöräkotelosta tila kesken jos sillä autolla oikeasti ajaa.
Nii ja apparinpuolen vetarin saa osumaan runkoaisaan ihan normisäädettävälläkin.
Posted: 5.11.2009 9:58
by Rave
Tuolla Weitecin alustalla keulan saa kyllä tonttiin mutta perse jää turhan ylös.
Edessä säätö kyllä riittää liiankin alas (suhteellista) mutta takana säätö ei riitä samaan.
Onkohan Weitecillä ja KW:lla jotain yhteistä kun KW:n nimi vilahteli Weitecin papereissa?
Posted: 5.11.2009 10:36
by Tero Paalanen
^Jos oikeen muistan ni Kw omistaa Weitecin.
Taisipa olla jopa sama verstas josta tolpat tulee.
Posted: 6.11.2009 10:28
by Rave
^Tuota arvelinkin.
Posted: 6.6.2010 23:56
by BlackPassat
http://www.tuningkauppa.com/epages/Kaup ... ucts/62299
Voiko tämä madaltaminen olla oikeasti näin halpaa? Itellä toi setti tulee vaan perusajoon ja sitä pitäs sit talvikumeille saada säädettyy syksymmällä. Kannattaako rahoja laittaa tohon kiinni kun halapaa on ku saippua?

Posted: 7.6.2010 7:49
by Pasi Häkli
Kyllä tollakin sarjalla varmasti saa madallettua, mutta laadukasta settiä ei ehkä kannata odottaa..
Posted: 7.6.2010 9:22
by JukkaA
Mulla ei oo Weitecistä hyviä kokemuksia, toki ne ei oo ollukaan noita coilovereita. Mutta ainakin kiinteissä sarjoissa ero KW:hen on kuin yöllä ja päivällä.
Jos halpaa sarjaa hommaa, niin noi Suomen 300-400e hinnat on aika kovat merkeistä JOM, TA-technics jnejne. Saksasta ne saa riippuen tapauksesta 100-200e halvemmalla kotiovelle tuotuna.
Posted: 7.6.2010 12:14
by Pasi Häkli
Mulla on tossa kakkosautossa weitecin alustasarja(siis jouset ja iskarit), ja ei oo kyllä parasta mitä on tarjolla

Yhden iskarin jouduin jo etupäähän ostamaan uuden koska oli ihan fyysisesti hajonnut. Iskarin varsi heilu ku hullu mulkku.
Takapään iskareista ei oo tietoo onko ehjät, pitää jonkinsorttista paukkumista/naksumista tuo takapää, vaikka missään varsissa ei oo välyksiä ja pyöränlaakerit on ehjät.
Niin ja tuo weitecin sarja on kiintee, ei säädettävä.
Posted: 7.6.2010 15:47
by BlackPassat
Mulla se ajelu on semmosta pappa köröttelyä etten mie mihinhään radalle ole sil menossa. Pitäs vaan madaltaa samalla hieman tota autoo kun noi 18 kiekot tulee alle.
Posted: 12.6.2010 9:55
by Killer
Ite meinasin kans hommata ton Jommin mut päädyinki RACELAND:iin joka on ilmeisesti sama ku tuo TA Tecnics.
Saksasta toimituskuluineen vajaa 200€ ja toimitus alle viikossa.
Ainaki toi Raceland on ennemmin mukavuuspainotteinen joka passaa tohon matkakukineeseen hyvin. Keulan saa tuolla aivan linttaan, mutta perästä ei saa matalaa kuin jättämällä säätöpalat kokonaan pois.
Posted: 15.6.2010 13:06
by Rave
Mistä liikkeistä olette alustoja tilailleet? (saksa / UK)
Posted: 15.6.2010 14:55
by Killer
Rave wrote:Mistä liikkeistä olette alustoja tilailleet? (saksa / UK)
Tuolta
Simhotuningshop olen 2 Racelandiä tilannu ja molemmilla kerroilla aivan loistavaa toimintaa.
Hinnasta sai tingattua ja toimitus viikossa kotiovelle.
Kaverilla samasta paikasta aivan samanlaiset kokemukset.
Posted: 20.7.2010 14:48
by Sergey
Ite oon täs miettiny että paanko paremmat kiinteä KW vai TA Technicsin säädettävät? Mitään tajutonta madallusta ei ole haussa ku tarvis autolla vissii vähä töitäki tehä, eli ajaa. Toisaalta itseni tuntien, vois se kai joskus maatavasten myös makoilla
