Page 1 of 1
Turbon "tuning" ääni?!?
Posted: 22.5.2009 12:11
by cray-z-man
Te joilla on tietoa enemmän turbon tms vitkuttimen tuning äänistä? wtf

?
Kuitenki ei mikää tavallinen dumppi tms.
Mutta mistä ja millä helvetillä tämän saa aikaan?
http://www.youtube.com/watch?v=SF0JO9TfSjw
Ei kovin tervettä varmaan pidemmän päälle?
Re: Turbon "tuning" ääni?!?
Posted: 22.5.2009 12:44
by Satelite
cray-z-man wrote:Te joilla on tietoa enemmän turbon tms vitkuttimen tuning äänistä? wtf

?
Kuitenki ei mikää tavallinen dumppi tms.
Mutta mistä ja millä helvetillä tämän saa aikaan?
http://www.youtube.com/watch?v=SF0JO9TfSjw
Ei kovin tervettä varmaan pidemmän päälle?
Jos oikein termit tiedän niin turbo "sakkaa" ei pääse liiat ilmat pihalle kierrosten laskiessa että omaan mieleen vaikuttais siltä että ihankuin dumppia ei ois ollenkaan tai sitten siellä on aivan liian pieni dumppi.
Posted: 22.5.2009 22:12
by AjH
Ei oo dumppia eikä bypassia, eipä siinä suurempia.
Väittäävät että hajottaa turboa kun rykii kompuraa mutta ei taida ainakaan Suomessa juuri olla käytännön faktaa hajoamisista.
Fysikaalisesti tilannetta ajatellen olisi kuitenkin ihan loogista että ainakin laakerit saisi kyytiä ja elinikä lyhenisi.
Posted: 23.5.2009 10:01
by Pasi Häkli
Juuri niinkuin AjH sanoi. Ei voi olla terveellistä ahtimelle kun paineaallot hakkaa päin kompuran siipeä.
Posted: 23.5.2009 11:35
by cray-z-man
Eli paine kun ei pääse pois niin, alkaa iskemään takaisin turbon läpi? vaimikäseoli
Posted: 23.5.2009 12:18
by Sami Jalonen
Sakkausta tapahtuu kun kaasu nostetaan ylös --> kaasuläppä sulkeutuu--> paineaalto iskee turbon kompressorisiipeen --> turbon akseli kärsii. Aiheuttaa kyl mukavan "tuningäänen" muttei oo keston kannalta suositeltavaa..
Posted: 23.5.2009 13:51
by JukkaA
Kyllä se dieselikin saadaan sakkaamaan vaikka ei kaasuläppää olekaan. Sakkaaminen on yleisintä nostaessa kaasun kesken ahtojen nousua. Ahdin sakkaa myös täydessä vedossa jos siltä pyydetään liian kovia ahtoja. Oma tuntuu välillä sakkaavan joten kai se pitäisi dumppi laittaa.
Posted: 23.5.2009 23:17
by cray-z-man
JukkaA wrote:Kyllä se dieselikin saadaan sakkaamaan vaikka ei kaasuläppää olekaan. Sakkaaminen on yleisintä nostaessa kaasun kesken ahtojen nousua. Ahdin sakkaa myös täydessä vedossa jos siltä pyydetään liian kovia ahtoja. Oma tuntuu välillä sakkaavan joten kai se pitäisi dumppi laittaa.
Mä oon yrittäny tuota dumppi hommaa suunnitella dieseliin mutta ei kuulemma onnistu. Jos onnistut niin kerrohan niin mäki saan ittelle sellaasen

Posted: 24.5.2009 1:49
by Satelite
Mites tälläinen dumppi joka ottaa ohjauksensa kaasupolkimen 0-5V jännitteestä?
http://www.katuauto.fi/product_info.php ... 511a1e37b7
Posted: 24.5.2009 9:33
by AjH
JukkaA wrote:Kyllä se dieselikin saadaan sakkaamaan vaikka ei kaasuläppää olekaan. Sakkaaminen on yleisintä nostaessa kaasun kesken ahtojen nousua. Ahdin sakkaa myös täydessä vedossa jos siltä pyydetään liian kovia ahtoja. Oma tuntuu välillä sakkaavan joten kai se pitäisi dumppi laittaa.
Mutta eikös tossa tapauksessa ole kyse siitä että turbon tuottokyky loppuu kesken? Parempi korjaus olis vaihtaa kyvykkäämpi ahdin tekeen painetta

Äkkiseltään mietittynä dumppi on hankala valjastaa tohon yliahtamisen estämiseen. Itse lähtisin paremmin tietämättä rajoittamaan ahtopainetta sen verran että pysytään ahtimen rajoissa. Mitään näistä oikeesti tiedä mutta kiva pohtia tekniikkaa
Tolleenhan se sähköinen ohjaus pitää tehdä. Nolla kaasu pitää jotenkin selvittää, joko suoraan polkimesta tai valmiina olevan tiedon kautta, sillä ohjataan paineventtiiliä joka päästää ohjauspaineen dumpille. Ja vielä olisi tietysti hyvä ottaa huomioon ylipainetilanne ahtoputkessa, muutenhan dumppi on aina auki kun kaasu on nostettuna. Onhan se monimutkaisempi systeemi kuin bensakoneessa, mutta tehtävissä.
Posted: 24.5.2009 10:22
by Tero Häkli
itellä oli kans aika roheet äänet yhdessä vaiheessa kun paineet kävi 2 barin paremmalla puolella jonkin verran...

hienosti sakkaa kyllä mut ei kovin terveellistä =)