Jos oikein termit tiedän niin turbo "sakkaa" ei pääse liiat ilmat pihalle kierrosten laskiessa että omaan mieleen vaikuttais siltä että ihankuin dumppia ei ois ollenkaan tai sitten siellä on aivan liian pieni dumppi.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Ei oo dumppia eikä bypassia, eipä siinä suurempia.
Väittäävät että hajottaa turboa kun rykii kompuraa mutta ei taida ainakaan Suomessa juuri olla käytännön faktaa hajoamisista.
Fysikaalisesti tilannetta ajatellen olisi kuitenkin ihan loogista että ainakin laakerit saisi kyytiä ja elinikä lyhenisi.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Sakkausta tapahtuu kun kaasu nostetaan ylös --> kaasuläppä sulkeutuu--> paineaalto iskee turbon kompressorisiipeen --> turbon akseli kärsii. Aiheuttaa kyl mukavan "tuningäänen" muttei oo keston kannalta suositeltavaa..
Kyllä se dieselikin saadaan sakkaamaan vaikka ei kaasuläppää olekaan. Sakkaaminen on yleisintä nostaessa kaasun kesken ahtojen nousua. Ahdin sakkaa myös täydessä vedossa jos siltä pyydetään liian kovia ahtoja. Oma tuntuu välillä sakkaavan joten kai se pitäisi dumppi laittaa.
JukkaA wrote:Kyllä se dieselikin saadaan sakkaamaan vaikka ei kaasuläppää olekaan. Sakkaaminen on yleisintä nostaessa kaasun kesken ahtojen nousua. Ahdin sakkaa myös täydessä vedossa jos siltä pyydetään liian kovia ahtoja. Oma tuntuu välillä sakkaavan joten kai se pitäisi dumppi laittaa.
Mä oon yrittäny tuota dumppi hommaa suunnitella dieseliin mutta ei kuulemma onnistu. Jos onnistut niin kerrohan niin mäki saan ittelle sellaasen
Älä ota elämää liian vakavasti - Et kuitenkaan selviä siitä hengissä
JukkaA wrote:Kyllä se dieselikin saadaan sakkaamaan vaikka ei kaasuläppää olekaan. Sakkaaminen on yleisintä nostaessa kaasun kesken ahtojen nousua. Ahdin sakkaa myös täydessä vedossa jos siltä pyydetään liian kovia ahtoja. Oma tuntuu välillä sakkaavan joten kai se pitäisi dumppi laittaa.
Mutta eikös tossa tapauksessa ole kyse siitä että turbon tuottokyky loppuu kesken? Parempi korjaus olis vaihtaa kyvykkäämpi ahdin tekeen painetta
Äkkiseltään mietittynä dumppi on hankala valjastaa tohon yliahtamisen estämiseen. Itse lähtisin paremmin tietämättä rajoittamaan ahtopainetta sen verran että pysytään ahtimen rajoissa. Mitään näistä oikeesti tiedä mutta kiva pohtia tekniikkaa
Tolleenhan se sähköinen ohjaus pitää tehdä. Nolla kaasu pitää jotenkin selvittää, joko suoraan polkimesta tai valmiina olevan tiedon kautta, sillä ohjataan paineventtiiliä joka päästää ohjauspaineen dumpille. Ja vielä olisi tietysti hyvä ottaa huomioon ylipainetilanne ahtoputkessa, muutenhan dumppi on aina auki kun kaasu on nostettuna. Onhan se monimutkaisempi systeemi kuin bensakoneessa, mutta tehtävissä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
itellä oli kans aika roheet äänet yhdessä vaiheessa kun paineet kävi 2 barin paremmalla puolella jonkin verran... hienosti sakkaa kyllä mut ei kovin terveellistä =)