Page 1 of 1
Tukivarsien vaihtamisohjeita ja tarinaa vaihtamisesta.
Posted: 23.5.2009 1:48
by Satelite
Tänään alko projekti oman pasuunan kanssa että vasemmasta etupyörästä ylätukivarret vaihtoon. Noh tuumasta toimeen. Pulttia ja mutteria sotkettiin vaikka millä myrkyllä mutta ei irtoa. Lopulta päädyttiin siihen että se pitkä pultti mikä pitää jarrussa jne kiinni niitä tukivarsia niin raa-asti vaan rälläkällä pultti koloista poikki ja pultit raakaa voimaa käyttäen poikki ja murut pois mitä saatiin... seuraavaksi verkkovirralla toimivaa iskuporakonetta käyttöön (toki isku oli kytketty pois) ja ihme kyllä pulttia pikkuhiljaa porattiin aina vaan isommalla terällä läpi saakka kunnes viimeistä terää käyttäen katkes terä sisään

Noh uskomatonta kyllä saatiin terä ihan kärkipihdeillä palasina pois ja vika palanen joka jäi paikalleen niin oli ehkä homman pelastus... koko päivä oli samalla porauksen kera yritetty tappia vasaralla ja tapilla paukuttaa läpi mutta ei edes liikahtanut. Nyt kun oli pala poranterää mukana ja tappia ja lekaa kun tarjos niin heti nöyrty ja irtos
Yläpää lähtikin helposti irti mutta jätin jousen irroittelun huomiseen eli auto on nyt oman tunkkinsa varassa (joo on tuki alla että jos sattuu edes sentin tippumaan) Tuo auton oma tunkki kun on ihan hyvin pelannut tähän mennessä ja hallitunkkia en oo juuri käyttänyt kun on se ongelma että en tiedä tarkkoja paikkoja vielä mistä tuota kannattaa hallitunkilla nostaa.
Tämän päivän saldo siis on:
-Vanhat tukivarret on irti tai no yksi on pultin varassa joka lähtee huomenna veks kuhan saa jousta alaspäin... on jo siis löysytelty ja otettu mutteri pois, ottaa vaan enää koriin kiinni.
-Yksi vahvistettu tukivarsi uutena odottaa asennusta... huomenna pitää vielä hakea toinen kun se periaatteessa oli ainoa mikä otti rälläkästä siipeensä (kumisuoja mutta sama vaihtaa kummatkin kerralla kun noin iso homma tosta tuli) Itse muulle autolle ei tullut mitään vahinkoa aika ronskista operaatiosta.
-Uusi vetonivelen suojakumi odottaa samalle paikalle asennusta missä tuo tukivarsiremppa on menossa.
Ihme kyllä noita vahvistettuja tukivarsia sai erikseen AD autovaraosasta
Jos joku jakso lukea niin kiitos siitä... tarinan pääopetus on se että jos oikeasti laitatte noita tukivarsia niin sinällään mielestäni vaara ei ole siinä että pitkä pultti pääsisi taipumaan (oma oli täysin suora) vaan se että kun asentaessa ei ole käytetty minkään sortin vaseliinia tai paksumpaa tavaraa olevaa ruosteen estoa niin pultti suoraansanoen ruostuu kiinni ja ei lähde kuin poraamalla pois (Tätä niksiä jos käytätte niin minä en sitoudu ottamaan mitään vastuuta!!!) Oma lähti onneksi irti vahingoittamatta mitään muuta autosta vaikka uskomatonta kyllä rälläkkääkin annettiin.
Hooh noh tämä avautuminen päättyy tähän... on se tuo tukivarsien vaihto kyllä v*ttumaista hommaa.
EDIT:Otsikkoa muutettu
Re: Pientä tarinaa ja vinkkiä muille jotka vaihtaa eturisuja
Posted: 23.5.2009 9:50
by Pasi Häkli
Posted: 23.5.2009 10:14
by Tero Häkli
^^ ja toi ei oo edes vittumaisimmasta päästä tällä alalla

Posted: 23.5.2009 11:24
by narri
Ylätuet oli yksin kertaaset ku oli noi pultit hoonattu moneen kertaa auki.. Mutta noi alemmat odottaa viel vaihtajaansa

Posted: 23.5.2009 13:46
by Tero Häkli
^ens viikolla vois koettaa ?
Re: Pientä tarinaa ja vinkkiä muille jotka vaihtaa eturisuja
Posted: 23.5.2009 14:21
by DJDH
Satelite wrote:hallitunkkia en oo juuri käyttänyt kun on se ongelma että en tiedä tarkkoja paikkoja vielä mistä tuota kannattaa hallitunkilla nostaa.
Samasta paikasta kun orkkis tunkillakin. Laittaa vaan esim. bilateman "jack padin" tai jääkiekon tunkin ja auton väliin.
Posted: 23.5.2009 14:38
by Alkaline
Olenkin aina ihmetellyt että meneekö se ikiruosteisten pulttien avaaminen ja irroittaminen korjaamoilla kuin elokuvissa. Aina kun ite ollaan ruuvailtu niin siinä menee aikaa ja tupakkia ihan tuskaisesti. Viimeksi kun jotain takapään tukivarsia vaihdettiin niin se oli taas niin tuskaa. Ilmeisesti ammattimiehetkin vääntää ihan hiki päässä noitten kanssa. Käyttääks ne sitte jotain pulttipyssyjä tms millä saa herkisteltyä vai ihan raudalla vääntää?
Posted: 23.5.2009 15:26
by AjH
^ Ainakin kaveri käyttää näissä ylätukivarsipulteissa paineilma talttaa jossa on piikkipää. Semmonen siis mikä istuu hyvin sen pultin päähän kun mutterin ruuvaa siihen huulille kupiksi. Saa silläkin kuulemma paukuttaa mutta ei hikoiluta

Joskus oikein tiukkoja joutuu kaveri auttaan vääntimellä pultin kannasta vielä lisäks.
Ite sain sen keskilinkin irtoamaan kiilaamalla ne reunat sopivalla latan palalla ja sit vastasuuntaan vetoa. Lähti itseasiassa aika pienellä työllä tolla tapaa kun sen keksin. Täytyy kuvan kanssa koittaa selittää kun ei tekstiä osaa niin hienosti vääntää että kukaan siitä mitään tajuais

Posted: 23.5.2009 22:05
by Pasi Häkli
Ite käytän kanssa töissä paineilmatalttaa sen pitkän pultin irrotukseen, helpottaa elämää kummasti.
Silti voi tulla hiki, ja yleensä tuleekin

Posted: 24.5.2009 10:06
by narri
Tero Häkli wrote:^ens viikolla vois koettaa ?
jovain.. eikä se nyt enään mikää kiirus.. ajellaa noilla mitä on

Posted: 24.5.2009 10:08
by narri
Pasi Häkli wrote:Ite käytän kanssa töissä paineilmatalttaa sen pitkän pultin irrotukseen, helpottaa elämää kummasti.
Silti voi tulla hiki, ja yleensä tuleekin

Joo tätä laitetta mekin yritimme hyödyntää mutta ei se vaan tahtonut helpata.. Seuraavaksi jos joudun tällaista tekemään
niin raakasti poikki ja sitte koettaa mutterilla availla..
Posted: 24.5.2009 13:40
by Satelite
Sain omasta ne paskana olleet vaihdettua eilen

Vielä kun vetonivelen suojakumin sais vaihdettua ja uudet renkaat alle niin vois varata aikaa katsastukseen.

Posted: 24.5.2009 14:13
by Ramirez
muista kiiristää pultit vasta sitten kun auto ei ole ilmassa muuten jää pusla jännitykselle. Wakpal jyvääskylästä ei tätä osannut ja kohta menee varmaan taas vaihtoon...
Posted: 24.5.2009 14:25
by Satelite
Ramirez wrote:muista kiiristää pultit vasta sitten kun auto ei ole ilmassa muuten jää pusla jännitykselle. Wakpal jyvääskylästä ei tätä osannut ja kohta menee varmaan taas vaihtoon...
Mites kun omassa noihin pääse käsiksi jos rengas on paikallaan... Eli jouduttiin kiristämään ilman rengasta.

Miten ihmeessä tuo sit onnistuu... epäilinkin tuota että pitäis jotenkin noin ehkä tehdä mutta kun omassa pihassa ei auton alle pääse että piti kiristää nuo renkaan ollessa pois paikaltaan.

Posted: 24.5.2009 14:49
by AjH
Eihän ylävarsin sisäpäitä taida muuten saada kun rengas irti ja tunkilla nostaanavan alta silleen että just nousee paino jousen päälle = tukivarret on siis liki normiasennossa. Eihän ne näinkään ihan just vapaata paikallaan renkailla tönöttämistä vastaa mutta varmaan aikalailla riittävästi?
Posted: 24.5.2009 15:47
by Satelite
AjH wrote:Eihän ylävarsin sisäpäitä taida muuten saada kun rengas irti ja tunkilla nostaanavan alta silleen että just nousee paino jousen päälle = tukivarret on siis liki normiasennossa. Eihän ne näinkään ihan just vapaata paikallaan renkailla tönöttämistä vastaa mutta varmaan aikalailla riittävästi?
Jeps... pitää kohta mennä pistämään auto vielä tunkin varaan ja pullotunkilla vaikka nostaa tuota jarrua ylöspäin noitten pulttien löysäämisen jälkeen ja noston jälkeen takaisin kiinni.
Posted: 24.5.2009 15:50
by AjH
Ei kannata jarrulevystä nostaa mutta vaikka sieltä navan alta niistä alavarsien kohdalta tmv. Etulevy tuskin tykkää jos siitä nostaa auton painon eikä se ole navassa mitenkään kiinni myöskään.
Posted: 24.5.2009 16:08
by Satelite
AjH wrote:Ei kannata jarrulevystä nostaa mutta vaikka sieltä navan alta niistä alavarsien kohdalta tmv. Etulevy tuskin tykkää jos siitä nostaa auton painon eikä se ole navassa mitenkään kiinni myöskään.
No siis ideana on juuri että auto itsessään tuetaan vaikka auton oman tunkin varaan ja vaikka alatukivarsista nostan vaikka pullotunkilla tuota asetelmaa ylöspäin jonka jälkeen ylätukivarsien pultit kireälle. Sitten vaan rengasta paikallee. Meneekö homma näin?

Posted: 24.5.2009 19:00
by Tero Häkli
kyl =) ja alemmat tukivarret samalla tavalla...
Posted: 24.5.2009 21:10
by Pasi Häkli
Ite oon yleensä ne ylätukivarsien sisäpäät laittanut "omapainotilaan" sillon kun on ulkopäät vielä irti. Käsin nostaa vaan ylös niitä tukivarsia ja sit vetää sisäpään kiinni. Eihän sillä ihan tarkasti oikeaa asentoa saa mutta melko lähelle.
Posted: 24.5.2009 22:23
by Sami Jalonen
Voisko ton otsikon vaihtaa vähän kuvaavammaks ni tänki voisi vielä joskus löytää haulla, on muutamia hyviä vinkkejä kumminki tullu?
Posted: 24.5.2009 22:26
by Satelite
Sami Jalonen wrote:Voisko ton otsikon vaihtaa vähän kuvaavammaks ni tänki voisi vielä joskus löytää haulla, on muutamia hyviä vinkkejä kumminki tullu?
Jees pitää laittaa joku hyvä otsikko tälle...
Omasta on nyt nuo tukivarret laitettu oikein... tunkkasin toisella tunkilla alatukivarsia ylös ja kiristin ylhäältä pultit uudestaan.
Posted: 24.5.2009 22:30
by Satelite
Tero Häkli wrote:kyl =) ja alemmat tukivarret samalla tavalla...
No muita en tuosta ole vaihtanut kuin nuo kaksi kun olivat sökönä... ei ole varaa vaihtaa kaikkia kerralla niin vaihdoin paskana olleet... muut oli ihan hyvässä kunnossa vielä.
Posted: 18.9.2009 19:58
by Butcher
Mites on, täytyykö käyttää autoa ohjauskulmien säädössä/tarkastuksessa, alatukivarsien vaihdon jälkeen?
Auto Passat 3b vm. 2000
Posted: 19.9.2009 13:20
by Satelite
Butcher wrote:Mites on, täytyykö käyttää autoa ohjauskulmien säädössä/tarkastuksessa, alatukivarsien vaihdon jälkeen?
Auto Passat 3b vm. 2000
Suosittelisin... itsellä aurausta oli ja puolti oikealle jotenka käytin säädössä... en ole varma johtuiko ylätukivarsien vaihdosta vai siitä että kerran paukahti kivi vakaajaan.
Posted: 20.9.2009 20:08
by Pasi Häkli
Sanotaanko näin että ainahan se ohjauskulmien tarkastus/säätö on ihan suositeltavaa kun vaihdellaan alustan osia, mutta ei missään nimessä pakollista, esim jos 3B passatista vaihdetaan tukivarsia edestä. Siellä kun ei tukivarsissa ole minkäänlaisia säätöjä ohjauskulmille, poislukien raidetangot.
Posted: 21.10.2009 22:06
by Markus Ruhl
ok, eli oman 3b:een tarinaa tukivarsien vaihdosta. Ostin febi bilsteinin tukivarsisetin joka sisälsi raidetangon päät + koiranluut. Irrottaminen oli suht helppoa; kaikki pultit aukesivat kohtuu hyvin ja ne sai naputeltua pois ilman poraamisia ja rälläköimisiä. Ainoastaan toinen raidetangon pää ei meinannut antautua ei sitten millään. Otettiin sitten se sisempikin nivel putkipihdeillä, että saatiin rt pää irti. Samalla vaihtoon meni hammastangon suojakumi. Kaikkien osien ollessa irti, avattiin jokaisen nivelen suojakumi ja laitettiin lisää vaseliinia ja tämän jälkeen paikalleen. Tämän jälkeen renkaat paikalleen ja auto alas pukeilta. Tässä vaiheessa heiluteltiin keulaa jonkin verran ja mitattiin pyörännavan ja etulokasuojan väli. Renkaat pois ja tunkilla alapallonivelestä tunkilla nostaen navan ja lokarin väli identtiseksi ja kaikkien pulttien kiristys. Aikaa meni suunnilleen yksi työpäivä ja ajettavuus parani niin paljon, ettei ollut edes uskoa.
Ps. tämä on varmasti kaikilla yleisesti tiedossa, mutta taaimmaisen alatukivarren takimmainen kiinnityspultti vaatii apurungon löysäämistä tai esim. kuulapäävasaralla kolon lyömistä pohjaan, että se mahtuu tulemaan pois paikaltaan. Kaikkiin pultteihin laitettiin myös huolellisesti kuparitahnaa, että on seuraavalla kerralla helpompi avata. Ainakin ylätukivarsien pitkä pultti oli aivan ruosteessa, koska se ei ollut sinkitty pultti niinkuin muut. Sama febi bilsteinin sarjassa. Kaikki muut oli sinkittyjä paitsi se yksi. Siihen piti tehdä kaikkein huolellisemmat suojaukset.