Page 1 of 2
Passatin 18" vannesetistä...
Posted: 13.8.2009 14:24
by Riku
Eli mitenkä mahtunee pyörimään 3B passatissa edessä 8,5" ja takana 9,5" vannesetti? ET noissa on 35/37...Rengastukseksi meinattu eteen 225/40 ja taakse 235/40...Ja mainittakoon vielä että autoa ei ole madallettu...
Posted: 13.8.2009 17:07
by Patu
Mulla on 3BG passatissa edessä 8*18 Vanteet ET22, Renkaat 225/40 ja takana 9*18 Vanteet Et31, Renkaat 255/35 ja nuokin mahtuu alle jotenkuten.
3B passatissa ainakin edessä hieman pienempi tila mutta en näe ongelmaa noilla vanteilla ja ET:illä. Renkaat nyt ainaskin menee heittämällä vaikka vielä madaltaisit 60.mm
Edellisessä 3B Passatissa oli joka nurkissa 225/40 18*8,5 ET35 vanteilla ja 60.mm madalluksella ja ainoo mihin otti kiinni oli etulokarin reunat. Takana tilaa oli vaikka kuinka.
Posted: 13.8.2009 21:52
by Markku Duus
Kuvatus
Yllä olevassa linkissä on 9,5" vanteella 32ET:llä 235/40 18" rengastus. Jonkun verran tulee takanakin yli, edessä vähän enemmän.
Edessä ei pitäisi olla ongelmia mainitsemallasi rengastuksella. Taakse on hiinä ja hiinä...
Posted: 13.8.2009 23:34
by Patu
Eiköst DJRikulla ollut takana noissa 9,5 vanteissa ET37? Kyllä ne pitäs hyvin alle mahtua, no problem.
Posted: 14.8.2009 16:25
by Riku
Jos laittaa joka kulmaan 18x8,5" alut 225/40 rengastuksella ja ET 32 ei pitäisi tulla mtn ongelmia ainakaan? =)...taikka mahdolisesti eteen 225/40 ja taakse siltikin nuo 235/40 gummit...
Posted: 14.8.2009 16:30
by make86
itsellä on 3b farkussa 8.5*18 et 35 ja kumet 225/40 joka nurkassa ja madallettu jotain 60-70mm niin edessä kääntäessä joskus ottaa kiinni. mutta takana ei ota edes jouset pohjassa kiinni
Posted: 15.8.2009 21:48
by Jaku
itellä 235/40 edessä ja takana ollu kuukauden 50/30 alustalla ja ei mitään ongelmaa...
passateissa on pirusti tilaa koteloissa...
Posted: 16.8.2009 12:44
by Pasi Häkli
^ Joo, mutta 3BG:ssä onkin enemmän tilaa etupyöränkoteloissa kuin 3B passatissa.
Posted: 18.8.2009 2:06
by Riku
sinänsä mitenkä mahtaa edessä mennä tuo 8,5" vanne 225/40 renkaalla...kun nyt edessä 7,5" 225 renkaalla on jo tasalla kaarien kanss...eli tuo 8,5 tulee luonnollisesti jo yli :O
Posted: 18.8.2009 9:56
by DJDH
Riippuu mikä ET nykyisissä on. 225 venyy 8,5" vanteelle hivenen, joten siitäkin jää pieni pelivara. Yhan yksikertaisestihan tuo kyllä selviää mittaamalla ja sen jälkeen laskemalla. Se 8,5" vanne tulee samalla ET:llä 0,5" (=12,5mm) ulommas kuin 7,5" vanne. Loput 0,5" menee sitten sisäpuolelle.
Re: Passatin 18" vannesetistä...
Posted: 18.8.2009 20:51
by Sami Jalonen
DjRiku wrote:...Ja mainittakoon vielä että autoa ei ole madallettu...
Laitetaan nyt ku kukaan ei oo laittanu, eli pyörii ihan mikä vaan joka ei ota sisäänpäin kiinni vakiokorkeudella.
Posted: 18.8.2009 21:50
by make86
8.5 vanne edessä tulee vähän yli kaaresta 35 et:llä , mutta kulutus pinta pysyy kaaren sisäpuolella tuolla 225 renkaalla edessä...
Posted: 19.8.2009 1:00
by Riku
Hmm eli mitenkä edes sit mahtais jäädä tuo kulutuspinta renkaassa jos vanne olisi 8,5" leveä ja ET37...kun nykyisillä 7,5" ET35 vanne on aivan kaaren tasalla...ja renkaina siis molemmissa sarjoissa 225/40
Ja taakse voisi varmaan mennäkin sitten tuo 9,5" leveä ET37 ja 235/40 renkaalla ihan hyvin kun tuo nykyinen jää siellä kaaren sisälle jonku verra ja nykyinen siis 7,5" leveä ET35
Posted: 4.9.2009 13:38
by Riku
Vanteet ovat 8" leveä ET 35, ja toinen vanne 9" ET 38...kysymys kuuluu paljon tuo 9" vanne tulee tuota 8" vannetta ulommas, vai tuleeko ollenkaan?
Posted: 4.9.2009 13:42
by Pia
Posted: 4.9.2009 17:34
by AjH
DjRiku wrote:Vanteet ovat 8" leveä ET 35, ja toinen vanne 9" ET 38...kysymys kuuluu paljon tuo 9" vanne tulee tuota 8" vannetta ulommas, vai tuleeko ollenkaan?
Hyvin helppoa matematiikkaa, jos ei laskuria halua käyttää.
Leveyttä on tuuma lisää eli 25,4mm. ET on 3mm sisempi, jolloin ulkoreuna 9" leveässä vanteessa on 12,7 - 3 = 9,7mm ulompana.
Toivottavasti meni oikein laakista

Posted: 5.9.2009 23:51
by Riku
Hmmm...tajusin ehkä tai sit en tota laskuperiaatetta

....oon tainnu viettää liikaa aikaa maalla
Mutta jos AJH viitsisit laskea äkki mitenkä tulisi uudet kiekot alle....
Eli nykyiset kiekot on siis 7,5" ja ET35
uusi etuvanne on 8,5" ET 45
uusi takavanne on 9,5" ET35
Eli jos viitsit laskea nopsaa ite paljonko ulommas nuo uudet tulisi verrattuna noihin nykyisiin

PS. Tuli koitettua itsekin jo laskettua tuolla sinun periaatteella mutta sain niin hauskoja tuloksia että puhutaan niistä joskus myöhemmin sitten =D
Posted: 6.9.2009 0:23
by AjH
Takavanne on helppo kun ET on sama. Leveys puoliksi ja siinä on mitä tulee ulospäin ulkoreuna, eli tuuman.
Etuvanne on tuuman leveempi, yli ulkoreuna tulee puolituumaa ulospäin. ET on kuitenkin 10mm sisäänpäin eli ulkoreuna on 12,7-10 milliä = 2,7mm ulompana.
Edit: Suoritin laskutoimituksen loppuun

Posted: 6.9.2009 8:55
by Pia
DjRiku wrote:Hmmm...tajusin ehkä tai sit en tota laskuperiaatetta

....oon tainnu viettää liikaa aikaa maalla
Mutta jos AJH viitsisit laskea äkki mitenkä tulisi uudet kiekot alle....
Eli nykyiset kiekot on siis 7,5" ja ET35
uusi etuvanne on 8,5" ET 45
uusi takavanne on 9,5" ET35
Eli jos viitsit laskea nopsaa ite paljonko ulommas nuo uudet tulisi verrattuna noihin nykyisiin

PS. Tuli koitettua itsekin jo laskettua tuolla sinun periaatteella mutta sain niin hauskoja tuloksia että puhutaan niistä joskus myöhemmin sitten =D
Kokeile vaan sitä laskuria, sitä on ihan helppo käyttää. Mutta laita pilkun sijaan piste. Esim. 8piste5 tuumaa leveä, ni se toimii oikein.
Alempi laatikko "Outer position" kertoo paljonko vanne tulee ulospäin vanhaan vanteeseen verrattuna.
Posted: 6.9.2009 17:31
by Riku
tuota laskuria tullu käytettyäkin jo mutta en osannut sitä alkuun, nyt pian neuvojen perusteella sain lukemat
Eli uusi etuvanne ei tulisi laskurin mukaan kuin 3mm ulospäin eli ei juuri mitään, kuten saa ollakin kun nykyinen on jo tasalla.
uusi takavanne sen sijaan tulisi tuon laskurin mukaan 25mm ulospäin eli just myös nii kun saa tullakin kun on 2-3cm vajaa takana
Eli jos tuohon laskuriin on uskominen niin sittenhän tuo AJH laskutaktiikka ei voinee pitää paikkaansa
Mutta...jos ymmärsin oikein tuo etukiekko menee myös sisällepäin tuon laskurin mukaan reilu 2cm nykyseen verrattuna...miten on mahtaako se mahtua sinne pyörimään, siellähän on se joku tukirauta tai muu vastaava jo aika liki muistaakseni tuolla nykyisellä jo :O Onkos kellään tietoa että jollain on ollut tuollainen 8,5" vanne ET45 edessä?
Posted: 6.9.2009 19:14
by Pia
Kyllä ymmärsit oikein.

En muista kuulleeni että onko jollain ollu 3B:ssä vastaavaa vannetta eesä. Kokeile vähä googlettaa noilta ulkomaalaisilta foorumeilta.
Posted: 6.9.2009 19:25
by Sami Jalonen
Ei mahdu tolla et:llä. 7" vanne et54 ottaa melkeen kiinni edessä, jää ehkä 5mm tilaa. Toi 8,5 et 45 menee 10mm sisempään ku toi mun etunen, joten ei mahdu.. Joku et37 ihan maksimi.
Posted: 6.9.2009 22:02
by Kari Salo
Eikös tuolla AjH:n laskutavalla tullu ihan sama vastaus.
Taka tuuman ulospäin=25,4mm eli 25mm
Etu 12,7-10=2,7mm eli toi kone pyöristi sen vaan kolmeen milliin.

Posted: 6.9.2009 22:37
by AjH
Säikähdin jo että olinko muka laskenu ihan mettään tai loogistellu asian väärin. Mutta näköjään jäi vaan lopputulos merkkaamatta
Tosiaan sisäreunan laskeminen ja tilan miettiminen on melkein vielä tärkeämpää kuin ulkoreuna. Ulkoreuna vielä antaa vähän anteeksi ja ehkä vain kovimmassa sisäänjoustossa ottaa kiinni mutta sisäreunan puolella ne esteet on jousituksen asennosta riippumattomia eli ottaa aina kiinni jos ottaa.
Posted: 4.11.2009 22:36
by kuikelo
Vähän menee OT, mutta onkohan jollain tietoa mikä on 3BG:n 16" Highline vanteen leveys ja ET?
Posted: 4.11.2009 23:10
by Patu
kuikelo wrote:Vähän menee OT, mutta onkohan jollain tietoa mikä on 3BG:n 16" Highline vanteen leveys ja ET?
En nyt varmaksi osaa sanoa mutta ainakin hyvä arvaus että ET37 ja vanteen leveys 7.tuumaa.
Posted: 4.11.2009 23:35
by kuikelo
hyvä arvaus että ET37 ja vanteen leveys 7.tuumaa
Kiitti, jos näin on niin 8.5*19, ET 35, tulee melko hyvin kaarelle..

Hyvä homma!
Posted: 5.11.2009 11:27
by Patu
kuikelo wrote:hyvä arvaus että ET37 ja vanteen leveys 7.tuumaa
Kiitti, jos näin on niin 8.5*19, ET 35, tulee melko hyvin kaarelle..

Hyvä homma!
Nuo tulee ihan hyvin kaarelle joo, ET30 taitais olla vielä piirun verran parempi jos haluais aivan kaaren tasalle. No sen 5.mm saa hoidettua helposti spacerein jos tuntuu että ET35 ei tule tarpeek kaarelle.
Posted: 13.12.2009 12:35
by Riku
Noniin nyt tuli haettua mh:sta vannesetti jo ensi kesäksi
etuvanteiksi tuli 8x18" ET35
takavanteiksi tuli 9x18 ET30
Nyt olis rengastusta hakusessa ja oon ajatellut 215/35 eteen ja taakse 225/35. Tarkemmin sanottuna olen ostamassa Nankang NS-2, olisko kellään tietoa mitenkä mahtais nuo istua noille kiekoille?
Myös alustasarja on tulossa ensi kesäksi joka madaltaa 60/40.
Eli mitäs mieltä olette mahtuukos tuollanen setti 3B passatin alla pyöriskelee ilman ongelmia?
Sekä jos jollakin tietoa tai kuvia noista renkaista noilla vanteilla niin olis hyvä, näkis hiukan paljonko nuo venyy noille vanteille? Kun tarkotus on sillai olla että kuviopinta pysyis vain sisäpuolel.
Posted: 13.12.2009 16:08
by Joni Sairanen
Tuolla setillä pitäs tulla takaa vähän yli kaaren (sopivasti) ja etupää jäänee just kaaren tasalle. (huom. suhteuttaen omiin Lorinsereihin, valmistajilla voi olla pieni heitto keskenään ET:n suhteen.)
Tossa kuva omista 9x18" ET 28 Lortoista 225/40/18 Naimakankaan NS2:silla.
http://www.masq.1g.fi/kuvat/Autot/Passat/passat_4.jpg
Posted: 14.12.2009 12:31
by Riku
Teenpä nyt suoran kysymyksen eli venyyko rengas tarpeeksi että kuvio pysyy kaarien sisällä? Vanteet on siis nuo 8" ja 9" leveet ja jos laittaisi renkaiksi 8":lle 215/40 ja 9"lle 235/40 naimakankaan gummit
Tuota 9"tuli koitettua alle niin tulee noin 1-2cm ulos kaaresta mutta sitten mittasin myös piruuttani vantee leveyden ja mitta näytti millin pari päälle 25cm :O ja mun laskujen mukaan 9" vanne on 22,5cm levee

Posted: 16.12.2009 20:05
by Riku
DjRiku wrote:Teenpä nyt suoran kysymyksen eli venyyko rengas tarpeeksi että kuvio pysyy kaarien sisällä? Vanteet on siis nuo 8" ja 9" leveet ja jos laittaisi renkaiksi 8":lle 215/40 ja 9"lle 235/40 naimakankaan gummit
Tuota 9"tuli koitettua alle niin tulee noin 1-2cm ulos kaaresta mutta sitten mittasin myös piruuttani vantee leveyden ja mitta näytti millin pari päälle 25cm :O ja mun laskujen mukaan 9" vanne on 22,5cm levee

Edelleen kaipais vastausta tuohon yllä olevaan kysymyksee et sais "nahkat" tilauksee =)
Posted: 16.12.2009 21:34
by AjH
Ei vastaa ihan suoraan, mutta jos tästä voi jotain johtopäätelmää tehdä. Pitää muistaa että renkaat on eri kokosia merkeittäin ja malleittain, sekä vanteen leveyttä en ole mitannut, ainoastaan ilmoitetut mitat kerrottu.
AjH wrote:Tuli mitattua leveyksiä alle laittaessa; siitä kohtaa missä olka taipuu kyljeksi ja uudessa talvirenkaassa (215/55-16) se on varsin terävä että sai tarkan mitan: 185mm oli leveyttä

7,5" vanteelle väännettynä noi renkaat on kyljestä kylkeen leveimmillään noin 230mm leveät.
Vertailuksi 7,5" leveällä 17" vanteella 205/50-17 Federalit on kulutuspinnaltaan 195mm ja kokonaisleveys suurimmillaan sama 230mm.
Täytyy vielä mitata jossain välissä toi vanteiden leveys mittanauhalla että pystyy tarkemmin vertailemaan.
Posted: 13.1.2010 13:25
by Leroy
Nyt on kyllä pakko liittyä tähän vannekyselykuoroon laulajaksi, eli...Olen katsellut uusiksi kesävanteiksi 8,5 X 18, ET 30 kokoa olevaa sarjaa. Kokeilin tuota Pian aiemmin linkittämää et -laskuria ja sen tulos oli, että tuo koko tulisi aiempaan orkkivanteeseen (7x17, et37) verrattuna 26mm enemmän ulos, nykyiseen talvivanteeseen (pelti) verrattuna 46mm

enemmän ulos. No, kävin äsken tuolla pakkasessa mitanauhan kanssa heilumassa ja totesin, että ei helvetissä kyllä pyöri tuossa minun autossa ainakaan tuolla suunnittelemallani koolla ja kaavaillulla 225/40/18 rengastuksella..Mitään yybervenytys rengaskokoja en haluaisi laittaa koska niissä usein jää nuo kantavuuslukemat riittämättömäksi ja näyttävätkin...no, ainakin omasta mielestä melko pöljiltä.
Olisiko jollain kuvaa tai edes mieltä huojentavaa tietoa siitä saako tuon 8.5x18, et30 ja 225/40/18 satsin pyörimään 3bg:n alla...ja vieläpä pyörimään katsastushallin ovista uloskin
Kaarimitta autossani on: edessä 335mm ja takana 340mm.
Posted: 13.1.2010 14:27
by Patu
Leroy wrote:Nyt on kyllä pakko liittyä tähän vannekyselykuoroon laulajaksi, eli...Olen katsellut uusiksi kesävanteiksi 8,5 X 18, ET 30 kokoa olevaa sarjaa. Kokeilin tuota Pian aiemmin linkittämää et -laskuria ja sen tulos oli, että tuo koko tulisi aiempaan orkkivanteeseen (7x17, et37) verrattuna 26mm enemmän ulos, nykyiseen talvivanteeseen (pelti) verrattuna 46mm

enemmän ulos. No, kävin äsken tuolla pakkasessa mitanauhan kanssa heilumassa ja totesin, että ei helvetissä kyllä pyöri tuossa minun autossa ainakaan tuolla suunnittelemallani koolla ja kaavaillulla 225/40/18 rengastuksella..Mitään yybervenytys rengaskokoja en haluaisi laittaa koska niissä usein jää nuo kantavuuslukemat riittämättömäksi ja näyttävätkin...no, ainakin omasta mielestä melko pöljiltä.
Olisiko jollain kuvaa tai edes mieltä huojentavaa tietoa siitä saako tuon 8.5x18, et30 ja 225/40/18 satsin pyörimään 3bg:n alla...ja vieläpä pyörimään katsastushallin ovista uloskin
Kaarimitta autossani on: edessä 335mm ja takana 340mm.
Varmasti pyörii. Mulla on sulle kuvia omasta 3bg pasuunasta 8,5*18 et35 225/40 renkain ja entisestä 3b pasuunasta 8,5*18 et30 225/40 renkain jos haluat. Molemmissa autoissa kohtuu madallus.
Posted: 14.1.2010 15:54
by HarriV
Itelläkin olis uusien vanteiden etsintä edessä. 18" ne saisi varmaankin olla kun entiset 17" tuli myytyä pois. Mietityttää vaan noitten paino että millähän merkillä sais suht kevyttä vannetta tuohon kokoon. Replica, ATP Inox SS ja Barzetta Variante on käynyt vähän mielessä.
Posted: 14.1.2010 16:37
by Leroy
HarriV wrote:Itelläkin olis uusien vanteiden etsintä edessä. 18" ne saisi varmaankin olla kun entiset 17" tuli myytyä pois. Mietityttää vaan noitten paino että millähän merkillä sais suht kevyttä vannetta tuohon kokoon. Replica, ATP Inox SS ja Barzetta Variante on käynyt vähän mielessä.
Nuo ATP:t ainakin on melkoiset järkäleet...Mulla oli juurikin tuo malli 17" ja vertailin niitä alkuperäiseen 17" vanteeseen ja ero oli huomattava. Ihan vaan kylläkin näppituntumalla...
Posted: 21.1.2010 18:31
by Joni Sairanen
Leroy wrote:Olisiko jollain kuvaa tai edes mieltä huojentavaa tietoa siitä saako tuon 8.5x18, et30 ja 225/40/18 satsin pyörimään 3bg:n alla...ja vieläpä pyörimään katsastushallin ovista uloskin
saasaa, hyvin rullaa

Posted: 9.3.2010 13:22
by Riku
Osaako joku sanoa suoraan käykö tällainen setti passat 3B malliseen autoon siten että kuvio jää kaaren sisäpuolelle ja että leimassa ei tule ongelmia?
Etuvanne/rengas = 8x18" ET35 / 215/35-18
Takavanne/rengas = 9x18" ET30 / 225/35-18
Renkaat ovat Nankang NS-2 merkkiset.
Posted: 9.3.2010 14:27
by make86
Ei ainakaa edessä tule yli liikaa. itse muutos katsastin joka nurkkaan 8.5*18 vanteet ja kumet on nankang ns-2 225/40/18..
Posted: 9.3.2010 14:49
by Riku
Miten istuu nuo nankang gummit noille sun 8,5" leveille aluille? Tuliko yhtään venymää vai onko reunat ihan suorat? Tien hiukan että jos sulla on ihan suorat niin silloin mulle ei käy nuo 225 taakse

mutta jos sulla olis jo pientä venymää noissa niin sit olis just passelit nuo 225 9" vanteel...
Posted: 9.3.2010 15:40
by make86
kyllähän ne jonkun verran venyy. jos ei halua venytystä niin laita 235 taakse.
Posted: 9.3.2010 15:43
by Riku
Pakko laittaa venytystä kun tulee vanne ulos hiukan

Eli sulla siis venyy jo tuo 225 8,5"lla vanteel niin eiköhä se sit oo mullekin passeli tuolle 9" alulle, kun venytystä hiukan tarvitaa kun tuo tulee kaaresta hiuka ulos

Eli nyt saa vihdoin glemmit tilauksee, etee 215/35 ja taakke 225/35

Posted: 10.4.2010 20:13
by Riku
Tuli yksi kysymys mieleen noista renkaan kantavuusluokista...kysymys saattaa olla ihan typerä mutta kun varmaksi en tiedä niin pakko varmistaa vielä asiasta tietäviltä.
Eli esim. viime vuonna mulla oli renkaissa kantavuustunnus 92 muistaakseni ja nyt on tulossa eturenkaiksi renkaat joiden kantavuus on 84 ja taakse 87. Eli kyllä kait nuo passatissa kestää alla ja ennenkaikkea menee leimasta läpi? Kyse on siis sedan mallisesta passat 3B autosta.
Mitä kantavuusluokkaa teillä on kesärenkaat passateissa?
Posted: 10.4.2010 20:21
by DJDH
Li-luokitus riittää jos etuakselimassa on enintään 1000kg ja taka-akselimassa enintään 1090kg. Nuo akselimassat selviää rekisteriotteesta.
Posted: 10.4.2010 21:19
by Osku.T
itellä on edessä 8,5" edessä 225 levee ja takana 9,5" ja kumi on 235,edessä ei ole oikeen yhtään venytystä mut takana on ihan mukavasti.
Posted: 10.4.2010 21:32
by Riku
DJDH wrote:Li-luokitus riittää jos etuakselimassa on enintään 1000kg ja taka-akselimassa enintään 1090kg. Nuo akselimassat selviää rekisteriotteesta.
Pitää huomen vilkasta

Posted: 21.10.2010 12:45
by Riku
Onko kellään tietoa/kokemuksia tuollaisista Lenso PD2 vanteista? Millaset mahtaa olla laadultaan ja onko ollut jotain kieroutta havaittavissa jo uusissakin seteissä?
Posted: 21.10.2010 18:40
by Riku
Kysytään samaan syssyy onko kellään ollut passatissa alla mahdollisesti takana 9,5"x18 et30 vannetta, 235/40 renkailla?
Posted: 22.10.2010 22:25
by Patu
Riku wrote:Kysytään samaan syssyy onko kellään ollut passatissa alla mahdollisesti takana 9,5"x18 et30 vannetta, 235/40 renkailla?
On mutta leveemmillä renkailla.