Golf IV ei käynnisty

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Golf IV ei käynnisty

Post by JaakkoKolmonen »

Haudi.

Nyt tarvis apuja ja pikaisesti. Ostin tollasen -03 IV 1.6 BCB golfin keväällä , sittemmin alkoi temppuilemaan... Ensin vika ilmeni niin että joutui starttaamaan 3-8 kertaa kunnes lähti käyntiin. Jokaisella starttauksella auto kävi hetken(siis ihan sekunnin verran) kunnes sammui. Kun lähti käyntiin kävi todella epätaisaisesti eikä kaasulla ollut hetkeen mitään vaikutusta. Mut sit kun tasaantui niin meno jatkui iloisesti ilman mitään ongelmia ....
No tämä vika alkoi esiintymään tiheämmin kunnes nyt sit auto ei enää edes lähde käyntiin. Eilen starttailin n.10 pikaista kertaa eikä ilmeisesti saanut kipinää ollenkaan kun pyöritti kyllä muttei yrittänytkään hörähtää käyntiin.
Tänään sit melkein lähti käyntiin , mut ei sit kuitenkaan . Katti ilmeisesti tuhotaan tällä konstilla kun bensaa syöttää kyllä muttei kipinää.
Yritettiin lukea vikakoodit kaverin läppärillä vag-comilla , mut ei saatu yhtään mitään tulosta.
Kokeiltiin vaikka mitä baudeja mut aina sama tulos , ei näytä yhtään mitään. Käyttäjässä varmasti vika , mut kun tietäis mikä siinä muka mättää. Ollaan tossa kk sitten samalla koneella katsottu mun auton vikakoodit ja silloin kaikki näytti olevan ok. Silloin tais kyllä olla niin että luki vasta kun auto oli käynnissä. Eihän ohjelman pitäis kuitenkaan vaatia auton käynnissä oloa ?? kun eihän siinä perkele olis mitään järkeä...etenkin tällaisessa kun autoa ei saa käyntiin :evil:

Tossa männä päivänä avasin kaikki liittimet mitä konehuoneen puolelta yläpuolelta sain avattua ja suihkin niihin crc elektroa. Ei näköjään auttanut.

Auton kun saa käyntiin niin toimii ihan moitteetta , tähän asti tehnyt niin että saattanut toimia vaikka viikon ihan jees ja sit yhtäkkiä vika taas päälle. Ei väliä onko auto kylmä vai kuuma kun vika ilmenee.

Hyvät neuvot on nyt tarpeen ja apuja siihen vag-comin käyttöön myös .
Autossa on vaihdettu soitin , pitäiskö repiä irti että vag-com toimii?
Ja tietty jos Lahden alueella joku spelialisti apuun niin saa tulla apuun ennenkuin auto poltetaan tohon pihalle :)


kokeiltu on nyt sit myös toisella avaimella , kun joillain käynnistyksenesto jäänyt päälle kuulemma... mut ei apua..
Last edited by JaakkoKolmonen on 31.8.2009 23:08, edited 1 time in total.
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

Ei ole niin bensavehkeistä kokemusta saati vielä uudemmista mutta en edes tiedä onko hall anturia jos on niin vois siit ehk kokeilla... tai sit puolat? Kertokaa te kokeneemmat... kakkoskoppainen kolopallo taitaa olla tuorein bensavehje mistä on kokemusta.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
User avatar
Por
Posts: 256
Joined: 21.11.2008 19:22
Location: Turkhauta

Post by Por »

Oletko varma että saa bensaa muttei kipinää?
Pari vuotta vanhemmassa golffissa oli vähän samaa vikaa kun ei millään tahtonut käyntiin ja jos lähti niin vaivalloisesti pätki kunnes heräs, loppupeleissä bensapumpusta paljastui vika kun ei aina lähtenyt mukaan peliin.
Vw New Beetle 2.0 -99
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Post by JaakkoKolmonen »

No sen verran haisee tuo bensiini kun hetken starttaillut että oletan saavan bensaa :)

Vag-comin versio on 409.1 ja kaapeli obd2..... näin lisäinfona...
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

vaikuttaako mitään jos nyppii lämpötila-antuurin irti ?
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Post by JaakkoKolmonen »

täytyy testata tuo lämpötila anturi iltasella . muutama kaveri tässä ehdottanut kampiakselin asentotunnistinta.. (?)
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

ihan maholline... testerin kans selviäis sekin
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Post by JaakkoKolmonen »

Joo varmaan selviäis testerillä mutta kun en saa autoa käyntiin on aika hankala sitä mihinkään viedä testattavaksi.
Ihan heti en lähde hinaamaan sitä mihinkään. Yritän nyt ensin saada sen vag comin toimimaan että sais jotain infoa , eikös sillä pitäis myös näkyä missä vika...
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Post by JaakkoKolmonen »

Näyttää pahasti siltä etten saa sitä lämpötila-anturia irti , on sen verran pahassa paikassa.
Eilen n.20min sitä yritin ja tänään toisen mokoman mut ei niin ei... liittimestä saa just sormen päillä kiinni ja toisella kädellä rukaria tarjoaa klipsiin että aukeis luulis aukeavan mut ei :shock:
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Se liitin on tosiaan aika tiukassa. Itsekin muistaakseeni otin ensin koko anturin irti, tosin silloin koko anturi pitikin vaihtaa. Kokeilepa ottaa koko anturi irti. Lähtee kun napsautat ensin sen lukitussokan pois anturin ympäriltä. Sokka lähtee pois muistaakseeni ylöspäin nostamalla(?). Anturin reikään voi tilapäisesti laittaa vaikka viinipullon korkin tai vaikkapa peukalon. Nestettä voi jokunen desi tulla ulos, joten sitä on syytä varata.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
Por
Posts: 256
Joined: 21.11.2008 19:22
Location: Turkhauta

Post by Por »

Vaatii pientä tekniikkaa, työnnä sitä liitintä anturiinpäin ja samalla toisella kynnellä painat sitä liparetta. Toisinaan niin pirun tiukassa. Niin ja jos päädyt ottamaan sen anturin irti niin muista se o-rengas mikä joskus jää anturiin, joskus sinne pesään tai joskus nesteen mukana astiaan!
Vw New Beetle 2.0 -99
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2904
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Post by Pia »

OT: Kun niitä liittimiä ja johtoja kasataan tehtaalla ni sielä ne vasta tiukkoja onki. nim. kokemusta on. :evil:
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Post by JaakkoKolmonen »

Lämpötila-anturin liitin saatu irti ja yllättävä lopputulos : ei vaikutusta.
Pidin autoa laturissa (kun tuntui akku olevan vähän tyhjillään) niin latauksen jälkeenkin aika nihkeästi pyörittää...sellainen hassu "rahina" kuuluu startatessa... nyt tulee itselle mieleen että startti se joka tässä temppuilee(?)
Tosin myönnän kyllä avoimesti etten mitään autoista ymmärrä :)
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

kato ny varmuuden vuoks maajohdotkin...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Post by JaakkoKolmonen »

Kävin eilen noita maajohtoja läpi eikä ollut mitään vaikutusta. Mutta tänä aamuna vesisateen painostaessa menin sit kokeilemaan että sais naisen kuskattua autolla niin eikös se perkele lähtenyt ekalla käyntiin... :o
Kävi naputtaen ja moottorin merkkivalo paloi. Sammutin auton ja käynnistin uudestaan , merkkivalo ei enää palanut , mut edelleen tuntui naputtavan... Annoin käydä paikallaan hetken , sit ajoin pienen matkaa ja naputuskin katosi... Auto pelaa taas hetkisen näköjään ihan mainiosti.. Saas nähdä pääsenkö korjaamolle asti sillä... uuh...
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

JaakkoKolmonen wrote:Kävin eilen noita maajohtoja läpi eikä ollut mitään vaikutusta. Mutta tänä aamuna vesisateen painostaessa menin sit kokeilemaan että sais naisen kuskattua autolla niin eikös se perkele lähtenyt ekalla käyntiin... :o
Kävi naputtaen ja moottorin merkkivalo paloi. Sammutin auton ja käynnistin uudestaan , merkkivalo ei enää palanut , mut edelleen tuntui naputtavan... Annoin käydä paikallaan hetken , sit ajoin pienen matkaa ja naputuskin katosi... Auto pelaa taas hetkisen näköjään ihan mainiosti.. Saas nähdä pääsenkö korjaamolle asti sillä... uuh...
Siis nakuttiko venttiilit... toi kuulostais mun korvaan siltä et öljyt ei kulje oikein.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
JaakkoKolmonen
Posts: 55
Joined: 31.8.2009 21:17
Location: Jkl

Post by JaakkoKolmonen »

No nyt taas auto pelannut mainiosti tän aamun ja kävin tossa korjaamolla jossa lukivat vikakoodit , kolme eri vikaa näytti löytävän. Kaksi oli sellaista jotka ei kuulemma vaikuta itse auton käynnistymiseen , ne oli jotain pakokaasun takaisinkierrätys zysteemin "liian alhainen impulssi" ja joku muu...mutta se päävika näytti olevan lämpötila-anturi.
Varasin nyt sit ajan että vaihtavat sen anturin tossa ens viikolla.

edit : joo , kyllä se mun korvaan kuulosti että venttiilit olis nakuttanut...mut varmaksi en osaa sanoa..
User avatar
Epikki
Posts: 64
Joined: 4.10.2008 14:50
Location: Jyväskylä

Post by Epikki »

Emännän autossa tuntuisi olevan nyt vähän samantyylista vikaa...

Autona on GOLF IV, 1,4, -99vm.

Saako näistä tämän ikäsistä vikamuisteja luettua? Jostain olin lukevinani että on vähän karvalakki malli tuo lukupää.

Ongelmana on siis satunnaisesti erittäin vaikeasti käyntiin saaminen. Tänään esim. hinkutin niin kauan, että startti jo vähän haisi ja kone ei edes luvannut yhtään vaan pyöritti konetta "laahaten". Pidin pienen tauon ja hakkuutin uudestaan ja motti alkoi pikkuhiljaa antaa elonmerkkejä ja lähti käyntiin. Startatessa pidin kaasun koko ajan pohjassa. Kun sen kerran käyntiin saa niin mitään ongelmaa ei ole startata hetken päästä uudestaan.

Ongelma on nyt ilmennyt 2x kuukauden sisällä ja molemmilla kerroilla sen on kyllä viimein saanut käyntiin. Auto on jokapäiväisessä käytössä joten starttauksia tulee useita päivässä.

Katsastuksessa oli ongelmia päästöjen kanssa kesällä. Katalysaattori 99% varmuudella alkaa olemaan finaalissa, mutta vielä kerran saatin polkemalla päästöt. Voiko tämä aiheuttaa huonosti käynnistymisen?

Auto vie öljyäkin aika runsaasti mutta epäilen ettei tällä ole tämän ongelman kanssa mitään tekemistä.

Mitkäs kaikki anturit pitäs laittaa vaihtoon? :D
VW Golf IV Variant 1.9TDI PWD
User avatar
Epikki
Posts: 64
Joined: 4.10.2008 14:50
Location: Jyväskylä

Post by Epikki »

Kaasuläpän ja Egr:n puhdistus DIY kaivataan suuresti!!!

Tänään koodit luettua kävi ilmi että EGR venttiili oli jättänyt vikamuistiin ilmoa.

Mitään muuta koodia ei ollut.

Voiko pakoputkiston ja katalysaattorin huono kunto aiheuttaa EGR ongelmia? Tuskin?
VW Golf IV Variant 1.9TDI PWD
wvgolf
Posts: 3
Joined: 30.7.2014 12:54

Re: Golf IV ei käynnisty

Post by wvgolf »

Golf variant 1,6 2003
Kesäkuumalla teki lakon, ei käynnistynyt enää millään kun oli ajanut vähän. Startti rullasi mutta ei käynnistynyt. Yöllä sain taas hikisesti lopulta käyntiin. Lämpömittari oireili myös, vaelsi välillä ja näytti sekavia. Myös keltainen moottorin kuva paloi ajoittain mittarissa. Homma selvisi sillä, kun vaihdettiin lämpöanturi ( jäähdytysveden lämpötunnistin). Se maksoi Laakkosella tiivisteen kanssa 55€. Työ yhden miehen verstaalla 40€. Vaihto ilmeisen nopea toimenpide. Ja onpa mukava laittaa tänne onnistuneita kokemuksia, itsekin apua paljon saaneena. Kiitosta vain kaikille.
Koiruus
Posts: 10
Joined: 9.9.2013 15:47
Location: Joensuu

Re: Golf IV ei käynnisty

Post by Koiruus »

Nyt on itsellä vähän vastaavanlaista oiretta, kuten ketjussa aiemmin kuvailtu. Kyseessä siis -06 Golf 1.6. Ollut minulla joulukuulta lähtien ja pelannut moitteettomasti. Nyt kuitenkin tänään illalla ei lähtenyt käyntiin. Startti kyllä pyörii ja ikään kuin hörähtää käyntiin, mutta sammuu ennen kuin ehtii kunnolla käynnistyä.

Mitä nyt tuossa vähän käytiin läpi, niin sulakkeet ainakin ehjät, polttoainepumppu pyörii ja bensa haisee yms. Kahdella eri avaimella testailtiin, ei vaikuta lopputulokseen. Vikakoodeja ei ole päästy vielä lukemaan. Vähän sellainen mielikuva tulee, että moottori kyllä toimisi jos sen vaan annettaisiin, elikkä käynnistykseneston vialta haiskahtaa.

Kävi nyt sitten kuitenkin niin, että lähti lopulta yllättäen käyntiin. Kävi alkuun epätasaisesti, mutta sitten tasottui. Sammutuksen jälkeen ei taas heti suostunut starttaamaan, mutta lopulta lähti.

Jos vika on käynnistyksenestossa, niin miten tuota kannattaisi lähteä selvittelemään? Tai onko muita ajatuksia?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Golf IV ei käynnisty

Post by Pasi Häkli »

Ajonesto käyttäytyy niin, että moottori käynnistyy kyllä välittömästi, mutta ajonesto sammuttaa sen about sekunnin päästä. Mutta jos joudut "sahaamaan" sitä ylipäätään käyntiin, niin vika ei ole ajonestossa. Yleensä ajonestovian yhteydessä ajoneston valo(mikäli sellainen on, riippuu autosta) vilkkuu tai jää palamaan.

Voihan se olla kastellut tulpatkin, jos vaikka joku lyhyt siirto tehty autolle. Tai sit on vaan tulpat tullut tiensä päähän.
Kannattaa lukea vikamuistit, jos siellä olis jotain vinkkiä. Jos tosiaan on ajonestovaivaa niin sieltä pitäisi löytyä jotain tähän suuntaan: Avain, signaali liian heikko. Siinä tapauksessa lukupuolan ja mittariston väliset johdot(2kpl) kannattaa vaihtaa, sillä ongelma korjaantuu.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Koiruus
Posts: 10
Joined: 9.9.2013 15:47
Location: Joensuu

Re: Golf IV ei käynnisty

Post by Koiruus »

Pasi Häkli wrote:Ajonesto käyttäytyy niin, että moottori käynnistyy kyllä välittömästi, mutta ajonesto sammuttaa sen about sekunnin päästä. Mutta jos joudut "sahaamaan" sitä ylipäätään käyntiin, niin vika ei ole ajonestossa.
Niin siis aika terhakasti se tuntuu käynnistyvän, ilman ylimääräistä startin vinguttelua. Ja ikään kuin hörähtää, mutta heti sammuu, ja jos pidät avaimen edelleen käännettynä niin starttimoottori jatkaa vingutteluaan mutta enää ei edes lupaile. Mitään valoja ei mielestäni tauluun jää.

Tänä aamuna taas käynnistyi ongelmitta. Kiitoksia vinkeistä, pitää aloittaa niistä vikakoodeista ja näin. Mikähän muuten mahtaa olla myyjän (autoliikkeen) vastuu tällaisessa, jos vika ajonestossa (tai jossain muualla)? Auto siis -06, 200tkm takana, minulla ollut 2kk ja <2tkm.
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2904
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Re: Golf IV ei käynnisty

Post by Pia »

6kk se myyjän virhevastuu yleensä on. Joten vie takas liikkeeseen että laittavat kuntoon.
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
peter350
Posts: 26
Joined: 1.4.2015 5:01

Re: Golf IV ei käynnisty

Post by peter350 »

Onkohan tähän vikaan löytynyt vastaus kun itse metsästän omasta vikaa?
3AHG
Posts: 38
Joined: 23.12.2012 9:19
Location: Napapiiri

Re: Golf IV ei käynnisty

Post by 3AHG »

KYllähän näissä vikoja tuntuu tulevan... itsellä yks aamu ei vaan käynnistynyt enää. Vaihdoin lämpötila-anturin ja sittemmin toiminut hyvin, mitä nyt välillä saattaa valoissa tyhjäkäynnillä lyyä valot tauluun ja alkaa röpöttämään. Muutaman käynnistyksen jälkeen taas pelaa normaalisti. Kerrankin luulin että nyt on murheeton auto kun ostin bensagolfin 8) Vika luultavasti noissa surullisenkuuluisissa saastelaitteissa...
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Golf IV ei käynnisty

Post by Pasi Häkli »

Väittäisin että 90% noista käyntivaivoista/käyntiinlähtövaivoista yms johtuu paskasesta kaasuläpästä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Post Reply