Page 1 of 1
Golf IV ei käynnisty
Posted: 31.8.2009 22:10
by JaakkoKolmonen
Haudi.
Nyt tarvis apuja ja pikaisesti. Ostin tollasen -03 IV 1.6 BCB golfin keväällä , sittemmin alkoi temppuilemaan... Ensin vika ilmeni niin että joutui starttaamaan 3-8 kertaa kunnes lähti käyntiin. Jokaisella starttauksella auto kävi hetken(siis ihan sekunnin verran) kunnes sammui. Kun lähti käyntiin kävi todella epätaisaisesti eikä kaasulla ollut hetkeen mitään vaikutusta. Mut sit kun tasaantui niin meno jatkui iloisesti ilman mitään ongelmia ....
No tämä vika alkoi esiintymään tiheämmin kunnes nyt sit auto ei enää edes lähde käyntiin. Eilen starttailin n.10 pikaista kertaa eikä ilmeisesti saanut kipinää ollenkaan kun pyöritti kyllä muttei yrittänytkään hörähtää käyntiin.
Tänään sit melkein lähti käyntiin , mut ei sit kuitenkaan . Katti ilmeisesti tuhotaan tällä konstilla kun bensaa syöttää kyllä muttei kipinää.
Yritettiin lukea vikakoodit kaverin läppärillä vag-comilla , mut ei saatu yhtään mitään tulosta.
Kokeiltiin vaikka mitä baudeja mut aina sama tulos , ei näytä yhtään mitään. Käyttäjässä varmasti vika , mut kun tietäis mikä siinä muka mättää. Ollaan tossa kk sitten samalla koneella katsottu mun auton vikakoodit ja silloin kaikki näytti olevan ok. Silloin tais kyllä olla niin että luki vasta kun auto oli käynnissä. Eihän ohjelman pitäis kuitenkaan vaatia auton käynnissä oloa ?? kun eihän siinä perkele olis mitään järkeä...etenkin tällaisessa kun autoa ei saa käyntiin
Tossa männä päivänä avasin kaikki liittimet mitä konehuoneen puolelta yläpuolelta sain avattua ja suihkin niihin crc elektroa. Ei näköjään auttanut.
Auton kun saa käyntiin niin toimii ihan moitteetta , tähän asti tehnyt niin että saattanut toimia vaikka viikon ihan jees ja sit yhtäkkiä vika taas päälle. Ei väliä onko auto kylmä vai kuuma kun vika ilmenee.
Hyvät neuvot on nyt tarpeen ja apuja siihen vag-comin käyttöön myös .
Autossa on vaihdettu soitin , pitäiskö repiä irti että vag-com toimii?
Ja tietty jos Lahden alueella joku spelialisti apuun niin saa tulla apuun ennenkuin auto poltetaan tohon pihalle
kokeiltu on nyt sit myös toisella avaimella , kun joillain käynnistyksenesto jäänyt päälle kuulemma... mut ei apua..
Posted: 31.8.2009 22:58
by Satelite
Ei ole niin bensavehkeistä kokemusta saati vielä uudemmista mutta en edes tiedä onko hall anturia jos on niin vois siit ehk kokeilla... tai sit puolat? Kertokaa te kokeneemmat... kakkoskoppainen kolopallo taitaa olla tuorein bensavehje mistä on kokemusta.
Posted: 1.9.2009 0:12
by Por
Oletko varma että saa bensaa muttei kipinää?
Pari vuotta vanhemmassa golffissa oli vähän samaa vikaa kun ei millään tahtonut käyntiin ja jos lähti niin vaivalloisesti pätki kunnes heräs, loppupeleissä bensapumpusta paljastui vika kun ei aina lähtenyt mukaan peliin.
Posted: 1.9.2009 8:32
by JaakkoKolmonen
No sen verran haisee tuo bensiini kun hetken starttaillut että oletan saavan bensaa
Vag-comin versio on 409.1 ja kaapeli obd2..... näin lisäinfona...
Posted: 1.9.2009 10:01
by Tero Häkli
vaikuttaako mitään jos nyppii lämpötila-antuurin irti ?
Posted: 1.9.2009 11:01
by JaakkoKolmonen
täytyy testata tuo lämpötila anturi iltasella . muutama kaveri tässä ehdottanut kampiakselin asentotunnistinta.. (?)
Posted: 1.9.2009 11:04
by Tero Häkli
ihan maholline... testerin kans selviäis sekin
Posted: 1.9.2009 11:32
by JaakkoKolmonen
Joo varmaan selviäis testerillä mutta kun en saa autoa käyntiin on aika hankala sitä mihinkään viedä testattavaksi.
Ihan heti en lähde hinaamaan sitä mihinkään. Yritän nyt ensin saada sen vag comin toimimaan että sais jotain infoa , eikös sillä pitäis myös näkyä missä vika...
Posted: 2.9.2009 16:59
by JaakkoKolmonen
Näyttää pahasti siltä etten saa sitä lämpötila-anturia irti , on sen verran pahassa paikassa.
Eilen n.20min sitä yritin ja tänään toisen mokoman mut ei niin ei... liittimestä saa just sormen päillä kiinni ja toisella kädellä rukaria tarjoaa klipsiin että aukeis luulis aukeavan mut ei

Posted: 2.9.2009 17:43
by DJDH
Se liitin on tosiaan aika tiukassa. Itsekin muistaakseeni otin ensin koko anturin irti, tosin silloin koko anturi pitikin vaihtaa. Kokeilepa ottaa koko anturi irti. Lähtee kun napsautat ensin sen lukitussokan pois anturin ympäriltä. Sokka lähtee pois muistaakseeni ylöspäin nostamalla(?). Anturin reikään voi tilapäisesti laittaa vaikka viinipullon korkin tai vaikkapa peukalon. Nestettä voi jokunen desi tulla ulos, joten sitä on syytä varata.
Posted: 2.9.2009 18:10
by Por
Vaatii pientä tekniikkaa, työnnä sitä liitintä anturiinpäin ja samalla toisella kynnellä painat sitä liparetta. Toisinaan niin pirun tiukassa. Niin ja jos päädyt ottamaan sen anturin irti niin muista se o-rengas mikä joskus jää anturiin, joskus sinne pesään tai joskus nesteen mukana astiaan!
Posted: 2.9.2009 18:51
by Pia
OT: Kun niitä liittimiä ja johtoja kasataan tehtaalla ni sielä ne vasta tiukkoja onki. nim. kokemusta on.

Posted: 2.9.2009 19:14
by JaakkoKolmonen
Lämpötila-anturin liitin saatu irti ja yllättävä lopputulos : ei vaikutusta.
Pidin autoa laturissa (kun tuntui akku olevan vähän tyhjillään) niin latauksen jälkeenkin aika nihkeästi pyörittää...sellainen hassu "rahina" kuuluu startatessa... nyt tulee itselle mieleen että startti se joka tässä temppuilee(?)
Tosin myönnän kyllä avoimesti etten mitään autoista ymmärrä

Posted: 2.9.2009 21:59
by Tero Häkli
kato ny varmuuden vuoks maajohdotkin...
Posted: 4.9.2009 9:00
by JaakkoKolmonen
Kävin eilen noita maajohtoja läpi eikä ollut mitään vaikutusta. Mutta tänä aamuna vesisateen painostaessa menin sit kokeilemaan että sais naisen kuskattua autolla niin eikös se perkele lähtenyt ekalla käyntiin...
Kävi naputtaen ja moottorin merkkivalo paloi. Sammutin auton ja käynnistin uudestaan , merkkivalo ei enää palanut , mut edelleen tuntui naputtavan... Annoin käydä paikallaan hetken , sit ajoin pienen matkaa ja naputuskin katosi... Auto pelaa taas hetkisen näköjään ihan mainiosti.. Saas nähdä pääsenkö korjaamolle asti sillä... uuh...
Posted: 4.9.2009 12:22
by Satelite
JaakkoKolmonen wrote:Kävin eilen noita maajohtoja läpi eikä ollut mitään vaikutusta. Mutta tänä aamuna vesisateen painostaessa menin sit kokeilemaan että sais naisen kuskattua autolla niin eikös se perkele lähtenyt ekalla käyntiin...
Kävi naputtaen ja moottorin merkkivalo paloi. Sammutin auton ja käynnistin uudestaan , merkkivalo ei enää palanut , mut edelleen tuntui naputtavan... Annoin käydä paikallaan hetken , sit ajoin pienen matkaa ja naputuskin katosi... Auto pelaa taas hetkisen näköjään ihan mainiosti.. Saas nähdä pääsenkö korjaamolle asti sillä... uuh...
Siis nakuttiko venttiilit... toi kuulostais mun korvaan siltä et öljyt ei kulje oikein.
Posted: 4.9.2009 12:32
by JaakkoKolmonen
No nyt taas auto pelannut mainiosti tän aamun ja kävin tossa korjaamolla jossa lukivat vikakoodit , kolme eri vikaa näytti löytävän. Kaksi oli sellaista jotka ei kuulemma vaikuta itse auton käynnistymiseen , ne oli jotain pakokaasun takaisinkierrätys zysteemin "liian alhainen impulssi" ja joku muu...mutta se päävika näytti olevan lämpötila-anturi.
Varasin nyt sit ajan että vaihtavat sen anturin tossa ens viikolla.
edit : joo , kyllä se mun korvaan kuulosti että venttiilit olis nakuttanut...mut varmaksi en osaa sanoa..
Posted: 13.11.2011 11:42
by Epikki
Emännän autossa tuntuisi olevan nyt vähän samantyylista vikaa...
Autona on GOLF IV, 1,4, -99vm.
Saako näistä tämän ikäsistä vikamuisteja luettua? Jostain olin lukevinani että on vähän karvalakki malli tuo lukupää.
Ongelmana on siis satunnaisesti erittäin vaikeasti käyntiin saaminen. Tänään esim. hinkutin niin kauan, että startti jo vähän haisi ja kone ei edes luvannut yhtään vaan pyöritti konetta "laahaten". Pidin pienen tauon ja hakkuutin uudestaan ja motti alkoi pikkuhiljaa antaa elonmerkkejä ja lähti käyntiin. Startatessa pidin kaasun koko ajan pohjassa. Kun sen kerran käyntiin saa niin mitään ongelmaa ei ole startata hetken päästä uudestaan.
Ongelma on nyt ilmennyt 2x kuukauden sisällä ja molemmilla kerroilla sen on kyllä viimein saanut käyntiin. Auto on jokapäiväisessä käytössä joten starttauksia tulee useita päivässä.
Katsastuksessa oli ongelmia päästöjen kanssa kesällä. Katalysaattori 99% varmuudella alkaa olemaan finaalissa, mutta vielä kerran saatin polkemalla päästöt. Voiko tämä aiheuttaa huonosti käynnistymisen?
Auto vie öljyäkin aika runsaasti mutta epäilen ettei tällä ole tämän ongelman kanssa mitään tekemistä.
Mitkäs kaikki anturit pitäs laittaa vaihtoon?

Posted: 18.11.2011 11:04
by Epikki
Kaasuläpän ja Egr:n puhdistus DIY kaivataan suuresti!!!
Tänään koodit luettua kävi ilmi että EGR venttiili oli jättänyt vikamuistiin ilmoa.
Mitään muuta koodia ei ollut.
Voiko pakoputkiston ja katalysaattorin huono kunto aiheuttaa EGR ongelmia? Tuskin?
Re: Golf IV ei käynnisty
Posted: 30.7.2014 13:31
by wvgolf
Golf variant 1,6 2003
Kesäkuumalla teki lakon, ei käynnistynyt enää millään kun oli ajanut vähän. Startti rullasi mutta ei käynnistynyt. Yöllä sain taas hikisesti lopulta käyntiin. Lämpömittari oireili myös, vaelsi välillä ja näytti sekavia. Myös keltainen moottorin kuva paloi ajoittain mittarissa. Homma selvisi sillä, kun vaihdettiin lämpöanturi ( jäähdytysveden lämpötunnistin). Se maksoi Laakkosella tiivisteen kanssa 55€. Työ yhden miehen verstaalla 40€. Vaihto ilmeisen nopea toimenpide. Ja onpa mukava laittaa tänne onnistuneita kokemuksia, itsekin apua paljon saaneena. Kiitosta vain kaikille.
Re: Golf IV ei käynnisty
Posted: 2.2.2015 23:03
by Koiruus
Nyt on itsellä vähän vastaavanlaista oiretta, kuten ketjussa aiemmin kuvailtu. Kyseessä siis -06 Golf 1.6. Ollut minulla joulukuulta lähtien ja pelannut moitteettomasti. Nyt kuitenkin tänään illalla ei lähtenyt käyntiin. Startti kyllä pyörii ja ikään kuin hörähtää käyntiin, mutta sammuu ennen kuin ehtii kunnolla käynnistyä.
Mitä nyt tuossa vähän käytiin läpi, niin sulakkeet ainakin ehjät, polttoainepumppu pyörii ja bensa haisee yms. Kahdella eri avaimella testailtiin, ei vaikuta lopputulokseen. Vikakoodeja ei ole päästy vielä lukemaan. Vähän sellainen mielikuva tulee, että moottori kyllä toimisi jos sen vaan annettaisiin, elikkä käynnistykseneston vialta haiskahtaa.
Kävi nyt sitten kuitenkin niin, että lähti lopulta yllättäen käyntiin. Kävi alkuun epätasaisesti, mutta sitten tasottui. Sammutuksen jälkeen ei taas heti suostunut starttaamaan, mutta lopulta lähti.
Jos vika on käynnistyksenestossa, niin miten tuota kannattaisi lähteä selvittelemään? Tai onko muita ajatuksia?
Re: Golf IV ei käynnisty
Posted: 3.2.2015 7:05
by Pasi Häkli
Ajonesto käyttäytyy niin, että moottori käynnistyy kyllä välittömästi, mutta ajonesto sammuttaa sen about sekunnin päästä. Mutta jos joudut "sahaamaan" sitä ylipäätään käyntiin, niin vika ei ole ajonestossa. Yleensä ajonestovian yhteydessä ajoneston valo(mikäli sellainen on, riippuu autosta) vilkkuu tai jää palamaan.
Voihan se olla kastellut tulpatkin, jos vaikka joku lyhyt siirto tehty autolle. Tai sit on vaan tulpat tullut tiensä päähän.
Kannattaa lukea vikamuistit, jos siellä olis jotain vinkkiä. Jos tosiaan on ajonestovaivaa niin sieltä pitäisi löytyä jotain tähän suuntaan: Avain, signaali liian heikko. Siinä tapauksessa lukupuolan ja mittariston väliset johdot(2kpl) kannattaa vaihtaa, sillä ongelma korjaantuu.
Re: Golf IV ei käynnisty
Posted: 3.2.2015 10:35
by Koiruus
Pasi Häkli wrote:Ajonesto käyttäytyy niin, että moottori käynnistyy kyllä välittömästi, mutta ajonesto sammuttaa sen about sekunnin päästä. Mutta jos joudut "sahaamaan" sitä ylipäätään käyntiin, niin vika ei ole ajonestossa.
Niin siis aika terhakasti se tuntuu käynnistyvän, ilman ylimääräistä startin vinguttelua. Ja ikään kuin hörähtää, mutta heti sammuu, ja jos pidät avaimen edelleen käännettynä niin starttimoottori jatkaa vingutteluaan mutta enää ei edes lupaile. Mitään valoja ei mielestäni tauluun jää.
Tänä aamuna taas käynnistyi ongelmitta. Kiitoksia vinkeistä, pitää aloittaa niistä vikakoodeista ja näin. Mikähän muuten mahtaa olla myyjän (autoliikkeen) vastuu tällaisessa, jos vika ajonestossa (tai jossain muualla)? Auto siis -06, 200tkm takana, minulla ollut 2kk ja <2tkm.
Re: Golf IV ei käynnisty
Posted: 3.2.2015 17:34
by Pia
6kk se myyjän virhevastuu yleensä on. Joten vie takas liikkeeseen että laittavat kuntoon.
Re: Golf IV ei käynnisty
Posted: 1.4.2015 17:36
by peter350
Onkohan tähän vikaan löytynyt vastaus kun itse metsästän omasta vikaa?
Re: Golf IV ei käynnisty
Posted: 3.4.2015 10:22
by 3AHG
KYllähän näissä vikoja tuntuu tulevan... itsellä yks aamu ei vaan käynnistynyt enää. Vaihdoin lämpötila-anturin ja sittemmin toiminut hyvin, mitä nyt välillä saattaa valoissa tyhjäkäynnillä lyyä valot tauluun ja alkaa röpöttämään. Muutaman käynnistyksen jälkeen taas pelaa normaalisti. Kerrankin luulin että nyt on murheeton auto kun ostin bensagolfin

Vika luultavasti noissa surullisenkuuluisissa saastelaitteissa...
Re: Golf IV ei käynnisty
Posted: 3.4.2015 12:04
by Pasi Häkli
Väittäisin että 90% noista käyntivaivoista/käyntiinlähtövaivoista yms johtuu paskasesta kaasuläpästä.