Tehot kateissa täälläkin jo yli puoli vuotta... AUTTAKAA!

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
WVWZZZ3B
Posts: 2
Joined: 1.10.2009 21:45

Tehot kateissa täälläkin jo yli puoli vuotta... AUTTAKAA!

Post by WVWZZZ3B »

Passat -01 1.9TDI 96kW ahtopaineen säätöraja ylitetty!
Näitä on jo kokeiltu:
- Turbo puhdistettu ja muuttuvat siivet liikkuu hyvin. Turbon alipainekello toimii ja tanko liikkuu hyvin.
- Ahtopaineen säätöventtiili vaihdettu.
- KAIKKI alipaineletkut vaihdettu! Alipainesäiliö on ehjä.
- Koko ahtoputkisto ollut irti ja tarkastettu. Välijäähdytin vaihdettu uutteen.
- Ilmanmäärämittari vaihdettu.
- Alipaineletkuja on tulpattu ja yritetty paikallistaa vikaa, mutta ei vaikutusta.
- Sähköjohdot ja liittimet tarkastettu. Mittarin mukaan virta kulkee johdoissa.

Alkuunsa vian tultua. Moottorin sammuttaminen auttoi ja taas pääsi pari kiihdytystä ennen vikatilaa. Nykyään käynnistyksen jälkeen aivan loppu kierrosalueesta tuntuu pientä turbon työntöä, mutta heti vikatilaan.
Mikään uusista osista/kokeiluista ei ole auttanut. Ainut keino jolla saa turbon vielä potkimaan on laittaa alipaineletku suoraan alipainepumpulta turbon alipainekellolle. Tällöin moottorin toiminta on lähellä normaalia, eli turbon puhallus tuntuisi olevan kunnossa. Kumpa tietäisi mikä katkaisee alipaineimun turbolta?
oh6jwe
Posts: 63
Joined: 21.10.2008 11:19
Location: SJK

Post by oh6jwe »

En tiedä auttaako, mutta onko ahtopaineanturi ok? Tuo vikatilaan meneminen viittaisi siihen attä ahtaa liikaa ja käsittääkseni tuota asiaa mitataan juuri sillä imusarjan painetta mittaavalla anturilla. Onko sulla vag-com käytössä? MItä arvoja se antaa ahtopaineelle?

En tiedä meneekö päättelyni oikein, mutta kun laitat suoraan alipainepumpulta turboon ohjausletkun, niin moottoriohjaus ei voi leikata tehoja turbon painetta pienentämällä? Viisaammat vastatkoon.
Passat
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Vaihda map-anturi ja haaroita alipainemittari siihen turbolle menevään letkuun. Sitten jatkat sen avulla tutkimista jos mapin vaihto ei auta.
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

pasilla teki kans tota, n75 pelas muutaman sekunnin koska mappianturi valehteli paineet
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Joo mulla oli ahtopaineanturi rikki. Näytti ihme arvoja vaikka moottori ei ollut edes käynnissä. Eli se meni heti vikatilaan.
Siitä tuli kyllä vikakoodi. Kannattaa kokeilla uutta anturia.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
WVWZZZ3B
Posts: 2
Joined: 1.10.2009 21:45

Post by WVWZZZ3B »

Ahtopaineanturin vaihto pelasti tämän auton/kuljettajan. Kiitos neuvoista! Kyllä kannattaa nöyrtyä ja kysyä neuvoa, eikä hakata päätä seinään... Ensikerralla kysyn heti.
gobra
Posts: 1
Joined: 31.1.2010 7:07
Location: Savonlinna

Post by gobra »

Omastani oli mennyt ahdonsäädönsolenoidi, Motonetista vähän reilu 50 e, ja taas mentiin.
Post Reply