Page 1 of 1
Passatin pumppusyytinyksikkö rikki...
Posted: 3.10.2009 0:27
by VW-Bastard
Prskules... Jätti Passatti tielle.
160 km ajorupeaman jälkeen n. 40 km/h vauhdista kone sammu. Liuin tien pientareelle ja kokeilin uudelleen käyntiin - keveästi pyöri, mutta ei yrittänytkään käymään. Samalla hehkun merkkivalo vilkkui tasatahdein. Pelkäsinpä, että remmihän se nyt katkes.
Noh, auto hinaukseen ja huoltoon. Seuraavana aamuna soitettiin, että remmi on ehjä - syy sammumiseen ja käyntiin lähtemättömyyteen oli 4. sylinterin pumppusuutinyksikkö (2.0TDI 140 hv, 175 tkm). Sen hajoaminen kuulemma esti polttoaineen ohjauksen myös muihin sylintereihin ja löi koneen sammuksiin. Osa 550 Eur ja useita tunteja työtä edessä korjaamolla...
Onko kukaan törmännyt vastaaviin ongelmiin? Onko kyseessä yleinenkin onkelma vai ainutlaatuinen tapaus? Meneekö kyseinen osa "lennosta" vai kaliseeko tai oirehtiiko ensin muuten jotenkin? En huomannut 160 km alkumatkan aikana mitään omistuista, kuten nykimistä.
Kokemuksia?

Niin, ja remmissä olis muuten ollu vielä takuuta, joten tämä oli se kalliimpi vaihtoehto.
Posted: 4.10.2009 16:31
by Pasi Häkli
Kyllä niitä on vaihdeltu. Tosiaan kun yks suutin hajoaa niin muutkin menee tilttiin. Yhdessä taksissa hajos 3 suutinta yks kerrallaan. Kolmannella kerralla taksimies halus vaihdattaa neljännenkin suuttimen samalla kerralla.
Eli ei ole ainutlaatunen tapaus.
Posted: 4.10.2009 16:39
by Tero Häkli
noita saa vähän päälle 200€ saksasta ... =)
uuskoppasista mersuista noita menny oikeen urakalla =) taksisuhari sano että sillä meni 2kipaletta kuukauden sisällä täysin uudesta ja yhdestä esittelypelistä loppuviimeks nyysittiin toisekkin kaks ku ei osia tarpeeks nopeesti saatu... loppuviimeks oli ollu koko erä susia... myös siinä esittelypelissä =)
Posted: 7.10.2009 22:08
by VW-Bastard
Kiitos vastauksista! Passatti tuli tänään korjaamolta ISON laskun kera. Vika oli kuulemma yksiselitteinen eli pumppusuutin yksikkö oikosulussa. Toki se oli pitänyt vielä selvittää, että mikä niistä neljästä. Työtä laskutuksessa 5 h... auts!
Samalla tehtiin 180tkm huolto ja uusia vikoja ilmeni mm. Webaston vesipumpun ja lämpötila-antureiden muodossa sekä DSG-lootan kytkimen tai vauhtipyörän ääntelynä. Ja minä kun luulin että sain auton vielä halvalla... :-/
Posted: 7.10.2009 22:50
by Pia
^Onko vanha taksi? Taksikuskeilla on tapana käyttää autoa tyhjäkäynnillä päivät pitkät mistä sitten taas DSG ei tykkää.
Posted: 8.10.2009 12:58
by VW-Bastard
Pia: Ei ole vanha taksi.. Yksityisellä ollut ja 'suomiauto' huoltokirjalla.. Kun tuossa otit esiin sen tyhjäkäynnin, niin silloin juuri kuuluu sellainen vaimea kolina epäsäännöllisenä rytminä jostain moottorin alta auton vänkärin puolelta. Kun nostaa kierroksia edes hieman, kolina katoaa... Epäilin itse laturin vapaakytkintä, mutta en ole käyttänyt remmiä irti asian totemiseksi. Jos ajaa pitkän rupeaman (>100km) ja pysähtyy tien pientareelle, kolinaa ei kuulu. Kylmänä tyhjäkäynnillä kolina kuuluu äänekkäimmin. Onko ollut vastaavia kokemuksia?
Vaihteet vaihtuu hienosti nykimättä, joten ajan kyllä niin pitkään kunnes joko joku morjestaa voimansiirrosta tai kolina voimistuu nykyisestään huomattavasti..

Posted: 8.10.2009 14:04
by Pasi Häkli
Ei sitä remmiä tarvi irrottaa että pääsee tarkastamaan sen vapaakytkimen. Pienellä meisselillä liikutat siitä laturin tuuletinsiiviköstä niitä siipiä. Jos ei liiku kumpaankaan suuntaan niin se on jumissa. Toiseen suuntaan kuuluu luistaa.
Tosin jos se on jumissa niin sen kyllä näkee remmin hyppimisestäkin ja se ääntää aika paljon.
Toi DSG-homma on sellanen että sen kytkinpakan boorit kuluu, siitä kuuluu se kolina. Tunnetustihan metalli vähän lämpölaajenee niin olisko sen takia lämpösenä hiljasempi.
Posted: 9.10.2009 11:51
by VW-Bastard
Pasi: Nuo spoorit taitaapi näkyä oheisessa videossa mistä mainitsit... Kuluuko ne levystä vai tuosta laatikon päästä? Muistatko mitä työ kustantaa 'noin'-hintaan?
http://www.youtube.com/watch?v=nUMOt0u7JTk
Mitä lämpenemiseen tulee, niin eikös esim. laakereita kuumenneta, jotta ne saadaan sopimaan akseliin joissakin sovelluksissa eli siis lämmetessään se reikä laajenee eli pitäisi jopa menä väliämmäksi. Tosin nythän myös akseli lämpenee...

Posted: 9.10.2009 12:06
by Pasi Häkli
Kuulemma se homma maksaa noin 2200€ töineen ja osineen. Sisältää kytkinpakan ja kaksoismassavauhtipyörän. Niistä ne boorit kuluu. Osat noin 1500-1600€. Nää on noin hintoja, ei tarkkoja.
Posted: 9.10.2009 12:20
by VW-Bastard
2000-2500 Eur arveli Oululainenkin autoliike hinnaksi osineen... Elämä on!
Posted: 16.10.2009 15:57
by VW-Bastard
Asiaan nyt hieman perehtyneenä ja off-topiicia jatkaen DSGn kolinaan liittyen:
Kolina lienee peräisin nimenomaa tuosta vauhtipyörästä. Eräs korjaamo pystyi rajaamaan vian siihen pelkän kuullun perusteella. Pyörään kuulemma tulee väljyyttä näiden massojen osalta ja se aiheuttaa äänen kylmänä ja tyhjäkäynnillä. Hieman kun kierroksia nostaa, niin ääni loppuu...
Vain yksi viidestä merkkiliikkeestä rajasi ääntelyn tuohon vauhtipyörään ja eivätkä lähtisi kokeilematta DSG:n kytkinpakkaa vaihtamaan. Remontin kustannusarvio n. 1200 Eur - muut neljä liikettä jossa asioin tai soitin vaihtaisi koko setin 2050-2300 Eur hintaan, koska kuulemma ääntelyn lähdettä ei voida tarkkaan paikallistaa! Jaa-a...
Niin, ja jos kytkinpakan spoorit ovat kuluneet ja syöneet laatikon akselinkin väljäksi, uusi DSG-loota vaihtoyksikkönä ilman työtä 4.600,00 Eur.
Taidanpa lähtä lottaamaan tästä

Posted: 27.10.2009 10:26
by VW-Bastard
Vauhtipyörä vaihdettu. Äänet kylmänä tyhjäkäynnillä loppui. Vaihteetkin vaihtuvat jotenkin sulavammin. Katotaas nyt tovi...

Posted: 27.10.2009 14:51
by Pia
^Mitä makso vauhtiksen vaihto?
Posted: 27.10.2009 18:02
by Kimmo H.
Noita DSG-kolinoita on alkanut ilmaantua yllättävänkin paljon. Ja ensialkuun sitä ajatteli, että nytkö VAG on ekaa kertaa saanut suunniteltua toimivan ja kestävänkin automaatin, vaikka ei täysivärinen automaagi olekaan. Vaan ei...

Posted: 27.10.2009 20:14
by Pasi Häkli
Kyllähän nuo tuppaa vähän kolisemaan, sekä mekatroniikkavikoja on myös alkanut ilmenemään. Nykii liikkeellelähtiessä jne. Ei se ihan paska vaihteisto ole mutta mutta, vähän olisi parantamisen varaa.
Posted: 28.10.2009 8:42
by VW-Bastard
1240 Eur osineen. Lootaöljyjä ei tarvi samalla kertaa vaihtaa, jos pelkkä v-pyörä vaihdetaan...
Nyt on myös Webasto huollettu ja vikaantunut vesipumppu vaihdettu - rupeaa tuossa 'natsipakastimessa' taas tarkeneen
