Semmosta asiaa kyselen, että vaikka tuo "nastat vai kitkat" -keskustelu on iänikuinen vääntö, niin onko mitään tietoa siitä, kummat on paremmat nelivedon kanssa?
Vai onko kenties siinäkin myös makuasia?
Nelivetoon talvirenkaat
Nelivetoon talvirenkaat
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Tiptronic 2006
Nastat on aina varma valinta (varsinkin jos eukkos ajaa sillä).
Olen pähkäillyt saman asian kanssa ja näyttää että päädyn kitkoihin, 98% päivistä on kuitenkin sellaisia että kitkoilla pärjää hyvin, meteli pienempi ja päätiet sulat kun niitä tulee pääasiassa ajettua.
Jäällähän nastat on paremmat, lumella ei taas pahemmin eroja.
Ajetaan sitten niinä muutaman aamuna vähän hiljempaa jos peilijää tiellä.
Toisaalta loistavat ranteet korvaa nastat
E: Mulla siis vajaavetoinen mutta eipä tuolla merkitystä.
Olen pähkäillyt saman asian kanssa ja näyttää että päädyn kitkoihin, 98% päivistä on kuitenkin sellaisia että kitkoilla pärjää hyvin, meteli pienempi ja päätiet sulat kun niitä tulee pääasiassa ajettua.
Jäällähän nastat on paremmat, lumella ei taas pahemmin eroja.
Ajetaan sitten niinä muutaman aamuna vähän hiljempaa jos peilijää tiellä.
Toisaalta loistavat ranteet korvaa nastat

Mulla on nyt ollu kolmessa edellisessä autossa kaikissa kitkat (Michelin X-Ice), eikä mitään moitittavaa kitkojen suuntaan ole ollut. Kelin mukaan on nopeus aina sovitettu. Kaikki aiemmat autot on olleet kyllä etuvetoisia..
Ajattelin vaan, että onko liukasajo nelikolla jotenkin erilaista, jossa kannattais nastat valita. Kovempi meluhan niistä aina kyllä lähtee.
Kai se rengasvalinta riippuu pitkälti siitä, luisutteleeko kurvit talvella vai ei.
Ajattelin vaan, että onko liukasajo nelikolla jotenkin erilaista, jossa kannattais nastat valita. Kovempi meluhan niistä aina kyllä lähtee.
Kai se rengasvalinta riippuu pitkälti siitä, luisutteleeko kurvit talvella vai ei.
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Tiptronic 2006
No tällä on kyllä todella paljon mielestäni merkitystä. Nelivetoisessa ei tarvitse keskittyä renkaita hankkiessa niin paljon eteenpääsemiseen koska huonoimmillakin renkailla pääsee, mutta taas jarrutusmatkat ovat samat kuin etuvetoiselle tietenkin.Rave wrote:
Sen kyllä tajuaa kun nelivedolla ajelee, viime vuonnakin pössyttelin kesärenkailla pitkälle talveen koska pidon kanssa ei ollut mitään ongelmaa.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
Harvemminpa on kelit sellasia ettei etuvedolla eteenpäin päästä, ja silloin kyllä pysähtyminen on suurempi ongelma molemmilla vehkeillä.
Näitä verraten laitoin ettei sillä sen ihmeempää väliä ole renkaiden valinnan suhteen.
Tietenkin riippuu missä asuu, täälä etelässä kun pitää olla todella asialla mikäli haluaa kerran talvessa lumitöitä tehdä, ehtii sulaa ennenkun kolaa...
Näitä verraten laitoin ettei sillä sen ihmeempää väliä ole renkaiden valinnan suhteen.
Tietenkin riippuu missä asuu, täälä etelässä kun pitää olla todella asialla mikäli haluaa kerran talvessa lumitöitä tehdä, ehtii sulaa ennenkun kolaa...