Page 1 of 1

IV golffin Dectane Dayline valojen korkeudensäätö

Posted: 9.10.2009 17:44
by J.Salla
Laitoin golffiini Destanen dayline valot ja vanhoista valoista korkeudensäätö moottorit.
Nyt korkeudensäätö toimii väärin päin. Eli kun säädän sisältä valoja normaalitasosta kolmostasoon, niin valokiila nousee ylöspäin ja tietenkin päinvastoin.
Onko kellää hyviä ideoita, miten asian sais korjattua??

Posted: 9.10.2009 19:22
by Pasi Häkli
Menikö korkeussäätömoottorien piuhat varmasti oikeinpäin..?
Tai sitten ne lyhtyjen sisäiset johdotukset on sen suhteen menny ristiin jo valmistusvaiheessa tms.

Posted: 10.10.2009 9:54
by J.Salla
Korkeudensäätömoottoriin tuleva liitin on varmasti oikein päin.
Valojen johdotusta en ole tarkemmin tutkinut, mutta täytyy se tarkistaa seuraavaksi.

Posted: 15.10.2009 17:17
by J.Salla
Kyllä johdotukset on oikein.
Valojen korkeudensäätö toimii näissä umpioissa eripäin, kuin mitä alkuperäisissä umpioissa.
Eli onko jotenkin mahdollista saada, korkeudensäätömoottoria toimimaan toisin päin??

Posted: 15.10.2009 20:46
by Pasi Häkli
Siis jos siellä on alkuperäset korkeudensäätömoottorit, niin eihän siinä ole muuta mahdollisuutta kuin että johdotus on erilainen niissä thuuning lyhdyissä...? Tai sitten niiden lyhtyjen rakenne korkeudensäädön suhteen on jotenkin _täysin_ erilainen, paha sanoa kun en oo nähnyt.

Posted: 15.10.2009 21:29
by AjH
Eikös se ole tasavirtamotoori, jota vaan jännitteen vaihtamisella ohjataan eri suuntiin? Eli johtojen kääntö jos kahdella johdolla on tai sitten jos se olisi kolmella johdolla niin tutkia mikä on maa ja vaihtaa ne kaksi muuta ristiin. Näin äkkiseltään, en kyllä mitään muuttelisi itse mittaamatta eka vähän että mitä siellä tapahtuu säätäessä.

Posted: 15.10.2009 22:10
by Pasi Häkli
En uskalla varmaksi sanoa miten se on nelosgolffissa, mutta veikkaisin että se toimii samalla tavalla kuin tämänkin päivän autoissa, sinne korkeussäätömoottorille tulee kolme johtoa, plussa, miinus ja signaalijohto. Säätörulla siellä kojelaudassa on tehokas säätövastus jonka kautta sitä ohjataan. Eli jännitettä muuttamalla pienemmäksi säätömoottori liikkuu. Sen verran säätömoottorissa on älyä, että se osaa toimia itsenäisesti signaalijohdosta tulevan jännitteen mukaan.

Ja siis tuon takia en kyllä ymmärrä, miten se korkeussäätö voi toimia päinvastoin kun on vielä samat säätömoottorit kuin alunperinkin..? Ellei tosiaan ole se rakenne jotenkin erilainen?

Posted: 15.10.2009 22:25
by Pasi Häkli
J.Salla wrote:Valojen korkeudensäätö toimii näissä umpioissa eripäin, kuin mitä alkuperäisissä umpioissa.
No siinähän se lukikin jo, en vaan huomannut. Eipä taida olla mahdollista korjata sitä asiaa..

Posted: 16.10.2009 7:37
by HeikkiS
onko mahdollista, että alkuperäisissä ja näissä toisissa umpioissa olisi moottorinkiinnitys erilailla? eli alkuperäisissä esim. umpion alareunassa ja toisissa yläreunassa, jolloin se tekee juurikin tuon päinvastaisen efektin moottoria käytettäessä..

Posted: 16.10.2009 12:05
by Pasi Häkli
^ No näin minä sen käsitin ton tekstin perusteella.

Posted: 16.10.2009 23:16
by AjH
Pasi Häkli wrote:En uskalla varmaksi sanoa miten se on nelosgolffissa, mutta veikkaisin että se toimii samalla tavalla kuin tämänkin päivän autoissa, sinne korkeussäätömoottorille tulee kolme johtoa, plussa, miinus ja signaalijohto. Säätörulla siellä kojelaudassa on tehokas säätövastus jonka kautta sitä ohjataan. Eli jännitettä muuttamalla pienemmäksi säätömoottori liikkuu. Sen verran säätömoottorissa on älyä, että se osaa toimia itsenäisesti signaalijohdosta tulevan jännitteen mukaan.
:oops: Nyt kun ton selvityksen luin niin muistui mieleen että näinhän se on. Siis plus - miinus - signaali on ne piuhat mitä moottorille menee. Ei siellä ihmeellistä elektroniikkaa ole, muutama lutikka taisi olla ja joku vastus ja diodi.

Nissanissa mm se säädin on vain muutama kiinteä vastus joita se nupikka valitsee käyttöön :) Halpaa ja laatua.

Sehän voisi olla että valoissa se elektroniikka jostain syystä on tehty käänteiseksi ohjaussignaaliin nähden, mutta ei siinäkään mitään järkeä kyllä olisi kun mallikohtaiset lamput kuitenkin on kyseessä.

Posted: 19.10.2009 18:27
by J.Salla
Jus niin se on, korkeudensäätömoottori on näissä eri paikassa, kuin alkuperäisissä.
Siks moottori tarttis saada toimimaan toisin päin.
Onko se johdotusta kääntämällä mahdollista??

Posted: 19.10.2009 21:16
by AjH
Ei, pitäisi kääntää se korkeudensäätömokkulan toiminta eli numerointi. Helpompaa ehkä totutella siihen että originelli "normaali" asento onkin nyt se alin asento ja päinvastoin?
Sillähän ei käytännössä ole mitään merkitystä, en minä ainakaan ole koskaan valojen suuntausta kääntänyt tolla säädöllä. Leimallakaan ole ongelmaa koska säädön pitää toimia, muuta väliä ei pitäisi olla.

Posted: 20.10.2009 13:01
by J.Salla
Kiitoksia tiedoista.

Täytyy sitten säätää valot niin, että säätimen ollessa kolmosella, valot on ns. normaalitasossa ja nollatasossa valot on yläasennossa.