IV golffin Dectane Dayline valojen korkeudensäätö

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
J.Salla
Posts: 32
Joined: 3.1.2009 18:17
Location: Rauma

IV golffin Dectane Dayline valojen korkeudensäätö

Post by J.Salla »

Laitoin golffiini Destanen dayline valot ja vanhoista valoista korkeudensäätö moottorit.
Nyt korkeudensäätö toimii väärin päin. Eli kun säädän sisältä valoja normaalitasosta kolmostasoon, niin valokiila nousee ylöspäin ja tietenkin päinvastoin.
Onko kellää hyviä ideoita, miten asian sais korjattua??
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Menikö korkeussäätömoottorien piuhat varmasti oikeinpäin..?
Tai sitten ne lyhtyjen sisäiset johdotukset on sen suhteen menny ristiin jo valmistusvaiheessa tms.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
J.Salla
Posts: 32
Joined: 3.1.2009 18:17
Location: Rauma

Post by J.Salla »

Korkeudensäätömoottoriin tuleva liitin on varmasti oikein päin.
Valojen johdotusta en ole tarkemmin tutkinut, mutta täytyy se tarkistaa seuraavaksi.
User avatar
J.Salla
Posts: 32
Joined: 3.1.2009 18:17
Location: Rauma

Post by J.Salla »

Kyllä johdotukset on oikein.
Valojen korkeudensäätö toimii näissä umpioissa eripäin, kuin mitä alkuperäisissä umpioissa.
Eli onko jotenkin mahdollista saada, korkeudensäätömoottoria toimimaan toisin päin??
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Siis jos siellä on alkuperäset korkeudensäätömoottorit, niin eihän siinä ole muuta mahdollisuutta kuin että johdotus on erilainen niissä thuuning lyhdyissä...? Tai sitten niiden lyhtyjen rakenne korkeudensäädön suhteen on jotenkin _täysin_ erilainen, paha sanoa kun en oo nähnyt.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Eikös se ole tasavirtamotoori, jota vaan jännitteen vaihtamisella ohjataan eri suuntiin? Eli johtojen kääntö jos kahdella johdolla on tai sitten jos se olisi kolmella johdolla niin tutkia mikä on maa ja vaihtaa ne kaksi muuta ristiin. Näin äkkiseltään, en kyllä mitään muuttelisi itse mittaamatta eka vähän että mitä siellä tapahtuu säätäessä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

En uskalla varmaksi sanoa miten se on nelosgolffissa, mutta veikkaisin että se toimii samalla tavalla kuin tämänkin päivän autoissa, sinne korkeussäätömoottorille tulee kolme johtoa, plussa, miinus ja signaalijohto. Säätörulla siellä kojelaudassa on tehokas säätövastus jonka kautta sitä ohjataan. Eli jännitettä muuttamalla pienemmäksi säätömoottori liikkuu. Sen verran säätömoottorissa on älyä, että se osaa toimia itsenäisesti signaalijohdosta tulevan jännitteen mukaan.

Ja siis tuon takia en kyllä ymmärrä, miten se korkeussäätö voi toimia päinvastoin kun on vielä samat säätömoottorit kuin alunperinkin..? Ellei tosiaan ole se rakenne jotenkin erilainen?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

J.Salla wrote:Valojen korkeudensäätö toimii näissä umpioissa eripäin, kuin mitä alkuperäisissä umpioissa.
No siinähän se lukikin jo, en vaan huomannut. Eipä taida olla mahdollista korjata sitä asiaa..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
HeikkiS
Posts: 107
Joined: 30.9.2009 20:17
Location: Iisalmi

Post by HeikkiS »

onko mahdollista, että alkuperäisissä ja näissä toisissa umpioissa olisi moottorinkiinnitys erilailla? eli alkuperäisissä esim. umpion alareunassa ja toisissa yläreunassa, jolloin se tekee juurikin tuon päinvastaisen efektin moottoria käytettäessä..
-vw t1 1500 '70
-vw 32b sedan gl5 '85
-vw 53i g60 '89
-vw Caravelle CL Basic syncro '02
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

^ No näin minä sen käsitin ton tekstin perusteella.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Pasi Häkli wrote:En uskalla varmaksi sanoa miten se on nelosgolffissa, mutta veikkaisin että se toimii samalla tavalla kuin tämänkin päivän autoissa, sinne korkeussäätömoottorille tulee kolme johtoa, plussa, miinus ja signaalijohto. Säätörulla siellä kojelaudassa on tehokas säätövastus jonka kautta sitä ohjataan. Eli jännitettä muuttamalla pienemmäksi säätömoottori liikkuu. Sen verran säätömoottorissa on älyä, että se osaa toimia itsenäisesti signaalijohdosta tulevan jännitteen mukaan.
:oops: Nyt kun ton selvityksen luin niin muistui mieleen että näinhän se on. Siis plus - miinus - signaali on ne piuhat mitä moottorille menee. Ei siellä ihmeellistä elektroniikkaa ole, muutama lutikka taisi olla ja joku vastus ja diodi.

Nissanissa mm se säädin on vain muutama kiinteä vastus joita se nupikka valitsee käyttöön :) Halpaa ja laatua.

Sehän voisi olla että valoissa se elektroniikka jostain syystä on tehty käänteiseksi ohjaussignaaliin nähden, mutta ei siinäkään mitään järkeä kyllä olisi kun mallikohtaiset lamput kuitenkin on kyseessä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
J.Salla
Posts: 32
Joined: 3.1.2009 18:17
Location: Rauma

Post by J.Salla »

Jus niin se on, korkeudensäätömoottori on näissä eri paikassa, kuin alkuperäisissä.
Siks moottori tarttis saada toimimaan toisin päin.
Onko se johdotusta kääntämällä mahdollista??
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Ei, pitäisi kääntää se korkeudensäätömokkulan toiminta eli numerointi. Helpompaa ehkä totutella siihen että originelli "normaali" asento onkin nyt se alin asento ja päinvastoin?
Sillähän ei käytännössä ole mitään merkitystä, en minä ainakaan ole koskaan valojen suuntausta kääntänyt tolla säädöllä. Leimallakaan ole ongelmaa koska säädön pitää toimia, muuta väliä ei pitäisi olla.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
J.Salla
Posts: 32
Joined: 3.1.2009 18:17
Location: Rauma

Post by J.Salla »

Kiitoksia tiedoista.

Täytyy sitten säätää valot niin, että säätimen ollessa kolmosella, valot on ns. normaalitasossa ja nollatasossa valot on yläasennossa.
Post Reply