teinpä tossa kotipihalla n.viikko takaperin forte käsittelyn aaz moottoriin,jolla on ajettu n.185tkm,kone on muuten hyvässä kunnossa mutta yläkerta ääntää vittumaisesti,jotenka aattelin kokeilla forte myrkkyä.
no aine vanhan öljyn sekaan ja korotetulla kierroksilla(1200-1500) ohjeiden mukaan 25-30min(jos ainetta ei ole koskaan ennen käytetty ko.moottorissa),ensimmäiseen 5 minuutttiin ei mitään muutoksia moottorista,sitten vartin jälkeen moottorin rallatus /rohina pieneni jo puoleen lähtökohdasta aattelin että johan on ainetta toi forte.käsittelyn loppuaikana en huomannut muita muutoksia moottorista. sitten vain vanhat öljyt pois ja uusi suodatin ja rallyformulat tilalle ja käyntiin. moottori kävi todella hienosti ekat 10minuuttia,sitten vaiheittain tuli venojen pikku naputus takas, no ei enää vituta ku ovat jo ainaski 50% hiljentyneet korvakuulolla .nyt olen autolla ajanut käsittelyn jälkeen n.500km,ja voin todeta että moottori tuntuu jotenkin herkemmältä,vai johtuuko se siitä , että tiedän että moottorissa on ollut ihmeaine nimeltään forte.
joka tapauksessa toimenpide maksoi minulle fortepullon 30e,sekä tietysti uudet öljyt suodattimineen,ja voin sanoa että aaz moottorin rohinat ovat nyt puolittuneet jotenka ne ovat siedettävät,ja uusin käsittelyn seuraavankin öljynvaihdon yhteydessä.
-dieselpower-
FORTE ENGINE FLUSH
-
- Posts: 51
- Joined: 24.6.2009 13:00
Tämä juontaa jo vuosien taakse jolloin ostin käytettynä liikkeestä tuon oman golfin. Sillä oli silloin ajettu n. 120tkm ja ollut longlife huoltovälillä. Huoltokirjan mukaan huollot oli tehty n.30tkm välein, ajallisesti tuo oli joka kerta aika tarkalleen vuosi. Edellinen omistaja ei ollut tehnyt 120tkm huoltoa, vaan tuonut auton noilla kilometreillä vaihtoon. Myyjäliike oli sitten tehnyt 120tkm huollon ja lisätöinä mm. tuon öljyn fortekäsittelyn. Koeajolla ei ilmennyt mitään ihmeitä, mutta jokunen satakilometriä huollon jälkeen alkoi kuulua nostajista naputtelua tyhjäkäynnillä. Välillä naputteli ihan satunnaisesti ja lopussa yhä vain enemmän. Tuota yritettiin selvitellä myyjäliikkeen huollossa (ei VW merkkiliike) ja virallisessa merkkihuollossakin Kotkassa. Kumpikaan huolto ei löytänyt vikaa.
Lopulta sitten paloi hermot ja vein auton merkkiliikkeeseen Kouvolaan (joka on tunnetusti parempi liike kuin kotkan merkkihuolto). Vika diagnosoitiin viidessä minuutissa ja seuraavalla viikolla auto olikin Kouvolassa nostajien vaihdossa. Vanhat nostajat painuivat sormilla painamalla alas ja olivat aivan väljät ja täynnä paskaa. Samalla avattiin öljypohja ja puhdistettiin öljypumpun sihti ja mitattiin öljynpaineet. Niistä ei löytynyt mitään ihmeitä, joten laitettiin uudet nostajat, suodin ja öljyt. Naputus lakkasi. Samalla vaihdettiin huoltoväli kiinteäksi 15tkm ja öljynvaihtovälin puolitin 7,5tkm. Ongelmia ei ole enää sen jälkeen ilmennyt.
Lopulta sitten paloi hermot ja vein auton merkkiliikkeeseen Kouvolaan (joka on tunnetusti parempi liike kuin kotkan merkkihuolto). Vika diagnosoitiin viidessä minuutissa ja seuraavalla viikolla auto olikin Kouvolassa nostajien vaihdossa. Vanhat nostajat painuivat sormilla painamalla alas ja olivat aivan väljät ja täynnä paskaa. Samalla avattiin öljypohja ja puhdistettiin öljypumpun sihti ja mitattiin öljynpaineet. Niistä ei löytynyt mitään ihmeitä, joten laitettiin uudet nostajat, suodin ja öljyt. Naputus lakkasi. Samalla vaihdettiin huoltoväli kiinteäksi 15tkm ja öljynvaihtovälin puolitin 7,5tkm. Ongelmia ei ole enää sen jälkeen ilmennyt.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Ei voi kyllä ymmärtää niitä ihmisiä jotka pitävät autoaan LongLife huoltovälillä. Tuo oma autokin (1.9TDIPD ATD 100hv) oli minulle tuleessaan aina huollettu LF väleillä noin 26-28tkm välein. Kysyin omistajalta et miksi näin niin sanoi et säästäähän siinä kun ei tarvii öljyjä vaihtaa niin usein. Noh Auton ostin perjantaina ja lauantaina vaihdoin Teboil Diamond Diesel öljyt koneeseen ja seuraavana tiistaina oli aika laakkoselle öljynvaihtohuoltoon ja huoltovälinäytön vaihtamiseen kiinteäksi. Ajoin tuossa välissä noin 400-500km ja tuo TDD öljy on käsittääkseni aika pesevää joten toivon että se pesi konetta edes vähän. Fortea en uskaltanut koneeseen laittaa ettei kaikki paska lähde irti ja mene esim. turbon laakereihin. Näitä tapauksia on kuulunut välillä. Nyt vaihdan öljyt 5-7tkm välein ja parin vaihtokerran jälkeen ajattelin laittaa fortet/vastaavan aineen koneeseen. Motestilla kävin penkissä täysin vakio moottorilla ja ainakin vielä oli tehot hyvin tallessa, tehdas ilmoittaa 100/240 ja motestilla tuli 107/254. Eikä nokan suunnalta ole kuulunu vielä mitään hälyyttävää. Muutenkin tuo Teboilin testivoittaja öljy on ollut kyllä todella hyvää kun muutamassa moottorissa tullut tuota käytettyä ja kun kone on ollut ennen venakopan altakin ihan ruskea öljyn sakkautumista niin parin öljynvaihtokerran jälkeen Diamondilla ollut kaikki paikat ihan kirkkaat. Voisin olettaa, että säännöllinen pesevän öljyn käyttö korvaa Forte käsittelyn.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
Kovasti tutun kuuloisia LL kokemuksia nämä, mitä kaveri on LL autoista puhunut. Mutta pääsääntöisesti LL toimii kohtuullisen hyvin kunhan sitä ei enää yhtään venytä yli, mieluiten kuitenkin vähän etuajassa huoltelee. Onhan se oikeasti pieni säästö mitä yksi öljynvaihto maksaa verrattuna tommosiin koneen avaamisen vaativiin remppoihin.
Öljypohjan avaaminen ja sihdin putsaaminen kuulemma teettää paljon hommia vaikka auton saisi nosturillekkin nostettua työtä varten.
Itse miettinyt tuota Fortea että jos sitä laittaisikin vain pienen annoksen ennen ölpän vaihtoa jolloin se ei liuottaisi kaikkea sittiä kerrasta liikkeelle vaan vähän kerrallaan. Tietysti vaihtovälikin pitää pysyä lyhyenä ja kunnon öljyillä että tosta mitään hyötyä olisi noin.
Öljypohjan avaaminen ja sihdin putsaaminen kuulemma teettää paljon hommia vaikka auton saisi nosturillekkin nostettua työtä varten.
Itse miettinyt tuota Fortea että jos sitä laittaisikin vain pienen annoksen ennen ölpän vaihtoa jolloin se ei liuottaisi kaikkea sittiä kerrasta liikkeelle vaan vähän kerrallaan. Tietysti vaihtovälikin pitää pysyä lyhyenä ja kunnon öljyillä että tosta mitään hyötyä olisi noin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Eipä sitä tarvi nosturilla nostaa, riittää kun vaan laskee tolpasta riittävästi kierrettä alaspäin ja luonto hoitaa loput. Uusi öljypohja pikkulohko bensaan on muuten 150€, siitäkin on nimittäin kokemustaAjH wrote: Öljypohjan avaaminen ja sihdin putsaaminen kuulemma teettää paljon hommia vaikka auton saisi nosturillekkin nostettua työtä varten.

Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Tuota varten on tarkotus hommata omaan kulkineeseen DieselGeegistä alumiininen pohjapanssari ja panssarin sivupalat. Voi sitten rauhassa kyntää teitä ilman pelkoa öljypohjan repeämisestä.DJDH wrote:Eipä sitä tarvi nosturilla nostaa, riittää kun vaan laskee tolpasta riittävästi kierrettä alaspäin ja luonto hoitaa loput. Uusi öljypohja pikkulohko bensaan on muuten 150€, siitäkin on nimittäin kokemusta
Kesäpirssi GIV -05 ATD
Itse käytin fortea edellisessä autossa miltein jokaisessa öljynvaihdossa ja sitten laitoin vielä perään tämän oil treatmentin..
Sitä sitten en osaa sanoa oliko kyseisestä aineesta apua mutta olen kuullut juttuja esim että lika on tukkinut turbolle menevän putken jolloin turbo on vailla öljyä.. Turboa on sitte vaihdeltu uuteen kunnes 1-2 vaihtokerran jälkeen on ruvettu tutkimaan että mistä oikeasti kiikastaa ja sitten huomattu että putket tukossa ja fortea koneeseen niin on ruvennut syöttö taas toimimaan..
Sitä sitten en osaa sanoa oliko kyseisestä aineesta apua mutta olen kuullut juttuja esim että lika on tukkinut turbolle menevän putken jolloin turbo on vailla öljyä.. Turboa on sitte vaihdeltu uuteen kunnes 1-2 vaihtokerran jälkeen on ruvettu tutkimaan että mistä oikeasti kiikastaa ja sitten huomattu että putket tukossa ja fortea koneeseen niin on ruvennut syöttö taas toimimaan..
VW Passat Variant 1.9 TDI -03
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
ite vaihdoin pari viikkoa sitte 150 heppseen pd leoniin nokka-akselin ja nostajat, 130tkm ajettu =) kaks nenää melkein pyöreitä, tuli nypittyä samalla öljypohjakin varmuuden vuoks irti, aika nopee homma jos on _kestävä_ pallopääkuusiokoloavain
muutama pultti melko ilkees paikkaa

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;