Moottorin vaihto -00 Passat V6 TDI 4Motion
-
- Posts: 10
- Joined: 13.10.2009 16:52
Moottorin vaihto -00 Passat V6 TDI 4Motion
Terve!
Alkamassa koneen vaihto projekti passattiini, vanha pois ja uusi samanlainen tilalle, mutta vähemmän ajettu.
Iloinen yllätys tapahtui muutama viikko sitten, kun avasin venttiilikopat ja huomasin, että jokaisesta nokasta kulunut 2-3mm. Nokat aivan loppu. Ei muutaku auto talliin. Nokat oli sen näköiset, että ne eivät olisi koskaan öljyä nähnykkään, eli totesin, että jokin öljy kanava tukossa tai öljypumpun venttiili jumissa?? Otin koneesta öljyt ulos ja dippasin magneetin ämpäriin. Magneetissa oleva "öljy" täynnä metallipurua. Öljy oli kuin hiekan ja öljyn sekoitus. Päätös oli kohtalaisen helppo.
"Uuden" koneen tilasin saksasta ja sitä odottelen, että rahti tuo koneen. Onko joitain ideoita ja mielipiteitä, miten aloittaa tämä projekti? Onko joitain toimenpiteitä, joita kannattaa ehdottomasti tehdä uudelle koneelle tai tarkistaa?
Kaikki kommentit ja mielipiteet ovat tervettulleita ja niitä myös toivon. Onko joillain aikaisempaa kokemusta samankaltaisesta projektista? Onko joitain spesiaali hommia, joita tulisi ottaa huomioon ja miten eteneminen pääpiirteittäin kannattaisi tehdä? Kiitos!
Alkamassa koneen vaihto projekti passattiini, vanha pois ja uusi samanlainen tilalle, mutta vähemmän ajettu.
Iloinen yllätys tapahtui muutama viikko sitten, kun avasin venttiilikopat ja huomasin, että jokaisesta nokasta kulunut 2-3mm. Nokat aivan loppu. Ei muutaku auto talliin. Nokat oli sen näköiset, että ne eivät olisi koskaan öljyä nähnykkään, eli totesin, että jokin öljy kanava tukossa tai öljypumpun venttiili jumissa?? Otin koneesta öljyt ulos ja dippasin magneetin ämpäriin. Magneetissa oleva "öljy" täynnä metallipurua. Öljy oli kuin hiekan ja öljyn sekoitus. Päätös oli kohtalaisen helppo.
"Uuden" koneen tilasin saksasta ja sitä odottelen, että rahti tuo koneen. Onko joitain ideoita ja mielipiteitä, miten aloittaa tämä projekti? Onko joitain toimenpiteitä, joita kannattaa ehdottomasti tehdä uudelle koneelle tai tarkistaa?
Kaikki kommentit ja mielipiteet ovat tervettulleita ja niitä myös toivon. Onko joillain aikaisempaa kokemusta samankaltaisesta projektista? Onko joitain spesiaali hommia, joita tulisi ottaa huomioon ja miten eteneminen pääpiirteittäin kannattaisi tehdä? Kiitos!
-
- Posts: 10
- Joined: 13.10.2009 16:52
-
- Posts: 10
- Joined: 13.10.2009 16:52
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ottaisin ainakin öljypohjan ja venakopat auki ja tarkistaisin ne näkymät huolella, siitä jo aika paljon tietää mitä koneella on takanaan. Ja tietysti ne pahamaineiset nokat saa samalla uudesta pannusta tarkistettua..
Noihan lienee vielä aika simppelit hommat kun kone ei ole auton nokalla, ja tommoseen urakkaan kun lähtee niin kannata keulalle mitään puolikuntoista alkaa nostamaan.
Noihan lienee vielä aika simppelit hommat kun kone ei ole auton nokalla, ja tommoseen urakkaan kun lähtee niin kannata keulalle mitään puolikuntoista alkaa nostamaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Ffpltä bongattua:
Ei tuol nokka-akseli ongelmaa ole, vaan voiteluongelma. Matalilla kierroksilla on niin vähän
painetta, että se ei kierrä kunnolla yläkertaan. Sama ongelma on rullakeinuissa, erona
että moiset antavat hieman anteeksi asiaa ja vaurio syntyy huomattavasti myöhemmin.
Rullakeinukansia on B-alkusissa koneissa 2003 vuodesta eteenpäin. Muutama B-alkuinen on vielä keinuvivuilla. 163heppaset taitaa olla kaikki rullakeinuilla?
Ei tuol nokka-akseli ongelmaa ole, vaan voiteluongelma. Matalilla kierroksilla on niin vähän
painetta, että se ei kierrä kunnolla yläkertaan. Sama ongelma on rullakeinuissa, erona
että moiset antavat hieman anteeksi asiaa ja vaurio syntyy huomattavasti myöhemmin.
Rullakeinukansia on B-alkusissa koneissa 2003 vuodesta eteenpäin. Muutama B-alkuinen on vielä keinuvivuilla. 163heppaset taitaa olla kaikki rullakeinuilla?
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
-
- Posts: 10
- Joined: 13.10.2009 16:52
Terve!
Kyllä projekti on edistynyt. "Uusi" kone jo keulilla ja tänään koitettiin jospa olisi käyntiin lähtenyt, mutta ei. Hehkut toimii ja naftaa tulee putkista. Onko ideoita? seuraavaksi vaan piuhan päähän ja kattelemaan vikakoodeja, jos niistä jotain selkoa. Ensiksi tietenkin olisi kiva saada kyseinen piuha.
Kerran tuosta vehkeestä loppui nafta reissun päällä ja sitä ilmatessa meni 6h. On pieni aavistus, että tuossa se sama ilma vika, vaikka sitä tuossa 2h tuli ilmattua.
Tuosta voitelu ongelmasta. Vanhasta koneesta tuli tarkastettua nämä öljynpaine venttiilit ja suuttimet, jos ne olisivat menneet tukkoon tai jumiin, mutta kyllä ne oli kunnossa. Tiedä sitten mikä siinä voitelussa menee pieleen.
Oisko neuvoja miten tuo ilmataan parhaalla mahdollisella tavalla, tai ideoita missä vika?
Kyllä projekti on edistynyt. "Uusi" kone jo keulilla ja tänään koitettiin jospa olisi käyntiin lähtenyt, mutta ei. Hehkut toimii ja naftaa tulee putkista. Onko ideoita? seuraavaksi vaan piuhan päähän ja kattelemaan vikakoodeja, jos niistä jotain selkoa. Ensiksi tietenkin olisi kiva saada kyseinen piuha.
Kerran tuosta vehkeestä loppui nafta reissun päällä ja sitä ilmatessa meni 6h. On pieni aavistus, että tuossa se sama ilma vika, vaikka sitä tuossa 2h tuli ilmattua.
Tuosta voitelu ongelmasta. Vanhasta koneesta tuli tarkastettua nämä öljynpaine venttiilit ja suuttimet, jos ne olisivat menneet tukkoon tai jumiin, mutta kyllä ne oli kunnossa. Tiedä sitten mikä siinä voitelussa menee pieleen.
Oisko neuvoja miten tuo ilmataan parhaalla mahdollisella tavalla, tai ideoita missä vika?
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
paineilmalla tankkiin ilmaa niin kauan että suodatin varmasti täyttyy ja pumpulle tulee kunnolla aine ja sitte starttaamaan sillain että on suuttimien liittimet hiukan auki, sitte ku lupailee hiukan ni suuttimien mutterit kiinni ja startaten =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 10
- Joined: 13.10.2009 16:52
Helppistä helppistä. Tänään taas tullut tuota ilmattua ja painettakin on tankkiin laitettu, mutta ei edes hörähdä. Naftaa tulee putkista ruikkimalla ja suodattimen ilmaus ruuvista lentää 10cm korkea kaari. Onko siellä jokin ajonesto päällä? mittaristossa ei ainakaan pala avaimen kuva.
Mikä voi estää käynnistymisen?
Mikä voi estää käynnistymisen?
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
-
- Posts: 10
- Joined: 13.10.2009 16:52
Vikoja ei olla luettu. Audiclubilla tuli varmaa tietoa, että naftapumppu ei toimi tuolla eculla oikein. AFB ja AKN:ssä eri päästönormit ja eri suuttimet. Elikkäs vanhasta koneesta pumppu ja suuttimet uuteen koneeseen, niin voisi alkaa lupaamaan. Tänään pumppu irrotettu ja suuttimien kanssa tapeltu loppupäivä, tuntuu olevan kohtuu piukassa.
-
- Posts: 10
- Joined: 13.10.2009 16:52
Noniin, kone hörähti tulille, mutta todella kova käyntiääni ja pikkasen aikaa joutuu sahaamaan, että lähtee käyntiin. Ilmeisesti naftapumpun ajoitus pielessä? mites tuo säätö tapahtuu?
Elikkäs koneeseen laitettiin vanhasta koneesta suuttimet ja naftapumppu. Ei paljon tarvinnu ilmailla kunnes lähti käyntiin.
Olen harkinnut tuon VAG COM:in ostoa. Mikäs piuha tuohon menee ja mistä saa ohjelmat? Voisiko joku antaa suoran linkin sivuille. Läppäri löytyy.
Elikkäs koneeseen laitettiin vanhasta koneesta suuttimet ja naftapumppu. Ei paljon tarvinnu ilmailla kunnes lähti käyntiin.
Olen harkinnut tuon VAG COM:in ostoa. Mikäs piuha tuohon menee ja mistä saa ohjelmat? Voisiko joku antaa suoran linkin sivuille. Läppäri löytyy.
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
vag-comi tulee usein piuhan mukana... vaikka obd.fi
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 10
- Joined: 13.10.2009 16:52
Terve!
Piuha tuli hommattua ja koodeja lueskeltu ja pähkäilty. Lista oli tuon näköinen. Voisiko joku kertoa mitäs nuo tarkoittaa.
VCDS Version: Beta 812.4
Data version: 20090214
Niko
Thursday,01,January,2009,19:49:28:26365
Chassis Type: 31 - VW Passat B3
Scan: 01 02 03 08 15
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 059-907-401-AKE.lbl
Part No: 3B1 907 401
Component: 2.5l/4VTEDC G000AG D02
Coding: 03016
Shop #: WSC 53141
Part No: 00008059
Component: 130 106CC150_1.V5A956634085
00008059 130 106CC150_1.V5A956634085
5 Faults Found
01318 - Control Module for Injection Pump (J399)
37-00 - Faulty
00546 - Data wiring faulty
35-10 - - - Intermittent
01376 - Engine Speed Signal for Injection Pump
37-10 - Faulty - Intermittent
00777 - Accelerator Position Sensor (G79)
28-00 - Short to Plus
00628 - Positioning Level Monitoring
28-00 - Short to Plus
Readiness: N/A
-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans Labels: 8D0-927-156.lbl
Part No: 8D0 927 156 CR
Component: AG5 01V 2.5lTDI RdW 3131
Coding: 00101
Shop #: WSC 05311
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: 8D0-907-389.lbl
Part No: 8D0 907 389 E
Component: ABS/ESP allrad D46
Coding: 04257
Shop #: WSC 76000
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC Labels: 3Bx-907-044.lbl
Part No: 3B1 907 044 D
Component: CLIMATRONIC D2.3
Coding: 05000
Shop #: WSC 05311
2 Faults Found
01273 - Fresh Air Blower (V2)
35-10 - - - Intermittent
01206 - Signal for Duration of Ignition Off Time
35-10 - - - Intermittent
-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags Labels: 6Q0-909-605-VW5.lbl
Part No: 6Q0 909 605 C
Component: 05 AIRBAG VW6 0003
Coding: 12341
Shop #: WSC 05311
No fault code found.
End ---------------------------------------------------------------------
Piuha tuli hommattua ja koodeja lueskeltu ja pähkäilty. Lista oli tuon näköinen. Voisiko joku kertoa mitäs nuo tarkoittaa.
VCDS Version: Beta 812.4
Data version: 20090214
Niko
Thursday,01,January,2009,19:49:28:26365
Chassis Type: 31 - VW Passat B3
Scan: 01 02 03 08 15
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 059-907-401-AKE.lbl
Part No: 3B1 907 401
Component: 2.5l/4VTEDC G000AG D02
Coding: 03016
Shop #: WSC 53141
Part No: 00008059
Component: 130 106CC150_1.V5A956634085
00008059 130 106CC150_1.V5A956634085
5 Faults Found
01318 - Control Module for Injection Pump (J399)
37-00 - Faulty
00546 - Data wiring faulty
35-10 - - - Intermittent
01376 - Engine Speed Signal for Injection Pump
37-10 - Faulty - Intermittent
00777 - Accelerator Position Sensor (G79)
28-00 - Short to Plus
00628 - Positioning Level Monitoring
28-00 - Short to Plus
Readiness: N/A
-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans Labels: 8D0-927-156.lbl
Part No: 8D0 927 156 CR
Component: AG5 01V 2.5lTDI RdW 3131
Coding: 00101
Shop #: WSC 05311
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: 8D0-907-389.lbl
Part No: 8D0 907 389 E
Component: ABS/ESP allrad D46
Coding: 04257
Shop #: WSC 76000
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC Labels: 3Bx-907-044.lbl
Part No: 3B1 907 044 D
Component: CLIMATRONIC D2.3
Coding: 05000
Shop #: WSC 05311
2 Faults Found
01273 - Fresh Air Blower (V2)
35-10 - - - Intermittent
01206 - Signal for Duration of Ignition Off Time
35-10 - - - Intermittent
-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags Labels: 6Q0-909-605-VW5.lbl
Part No: 6Q0 909 605 C
Component: 05 AIRBAG VW6 0003
Coding: 12341
Shop #: WSC 05311
No fault code found.
End ---------------------------------------------------------------------
Tuota kulumista voi hidastaa nostamalla tyhjäkäyntikierroksia esim sadalla.Sami Jalonen wrote:Ffpltä bongattua:
Ei tuol nokka-akseli ongelmaa ole, vaan voiteluongelma. Matalilla kierroksilla on niin vähän
painetta, että se ei kierrä kunnolla yläkertaan. Sama ongelma on rullakeinuissa, erona
että moiset antavat hieman anteeksi asiaa ja vaurio syntyy huomattavasti myöhemmin.
Joten kun vaihtelette nokkia niin suosittelen samalla nostamaan hieman tuota tyhjäkäynnin kierroslukua.