Moro,
Miten noin yleisesti tuo VNT ahdin toimii eri kuormitustilanteissa.
Eli pitäisikö esim 1.9tdi koneen (110 hp) ahtaa kuinka paljon 120 km/h moottoritie nopeuksissa.
Tuntuu että oma Passat ei ahda juuri mitään tasaista nopeutta ajaessa, ja sitten joskus taas ihmetyttää että ohoh nythän se ahtaa esim 0,5 bar tai joskus jopa 1 bar
Yleensä kuitenkin lepää siellä 0,1 - 0,2 tuntumassa.
Kaasua kun vähän antaa niin ahdot menee jopa yli 1,5 bar.
Huomasin asian kun ajaessani n 110 km/h, kierrokset n 2200, moottori täristää ihmeellisesti, kun antaa vähän kaasua niin tärinä/värinä lakkaa ja kone käy siististi.
Koska en näistä juurikaan mitään tiedä, niin olisin utelias kuulemaan miten sen ahtimet pitäisi eri nopeuksissa, eri kieroksilla ahtaa?
Kummaa on vielä se että nopeuden vakiintuessa, ahdot tulee nopeasti alas, ja "perstuntumalla" tuntee sellaisen pienen
käyntihäiriön tapaisen hetken, ihan kuin syötöt jotenkin etsisi sitä oikeaa tai jotain..
mutta tämä liittyy tuohon hetkeen kun ahdot tulevat alas.
Kerran ihmettelin että vakiovauhtia n 80 km/h ajaessani, 4. vaiheella, ahdot olivat n 0,6 ja kulutus putosi n 3 litraan sadalla, muuten olisi n 4 litraa..
tämänkin seikan vuoksi päätin kirjoittaa tänne tämän yleisluontoisen kysymyksen
turbotietoa noviisille
turbotietoa noviisille
1.9 tdi Syncro Variant 1998 + PSI box
Vakio vnt:t ahtaa matka-ajossa mitä sattuu vakio ohjelmalla.
Noihin ns. Nykäyksiin en osaa sanoa, ehkä toi psi boxi vaikuttaa asiaan. Syötöt eivät määräydy millään tavalla ahtojen perusteella, joten ahtojen tippuminen ei suoraan vaikuta nykäykseen.
Jos siivet ovat karstaiset niin tuo matka-ajon ahtojen humppaaminen mielestäni lisääntyy.
Noihin ns. Nykäyksiin en osaa sanoa, ehkä toi psi boxi vaikuttaa asiaan. Syötöt eivät määräydy millään tavalla ahtojen perusteella, joten ahtojen tippuminen ei suoraan vaikuta nykäykseen.
Jos siivet ovat karstaiset niin tuo matka-ajon ahtojen humppaaminen mielestäni lisääntyy.