Ratin vaihto IV Golf?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Ratin vaihto IV Golf?

Post by Juhizz »

Tekisi mieli vaihtaa nahkainen, kolmipuolainen ratti (Golf, Bora, Passat?) muovisen nelipuolaisen tilalle.

Onkohan helppo vaihtaa itse?
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Vaihto ei ole mitenkään hankala. Kolmipuolainen ratti itsessään on edullinen mutta vaatii siihen sopivan bägin kun nelipuolaisen bägi ei käy. Tuolla jotain kuvatuksia operaatiosta.

http://rides.webshots.com/album/334036876tHqNKO
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Ok, kiitoksia.

Selvisi tuokin että ei ole mutterilla kiinni vaan tuollaisella torx-ruuvilla.

Täytynee siis metsästää rattia purkamoilta bägin kanssa.

Onko muuten jo alkup. kysymykseen viitaten, Golf/Bora sama ratti kuin Passat? Eli käykö päikseen?
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Lienee XZN, ei torx. Sopivalla torxilla ilmeisesti aukeaa kuitenkin, mutta noita XZN avaimia saa esim Motonetistä yksittäin. Pasi tai joku muu ehkä lisää oikean koon tähän vielä?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Tuolla naapurissa olisi yksi myynnissä
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=126945
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

AjH wrote:Lienee XZN, ei torx. Sopivalla torxilla ilmeisesti aukeaa kuitenkin, mutta noita XZN avaimia saa esim Motonetistä yksittäin. Pasi tai joku muu ehkä lisää oikean koon tähän vielä?
Eikun niinpäs onkin XZN. Saattaisi löytyä työpaikaltakin etsimällä..
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Kale wrote:Tuolla naapurissa olisi yksi myynnissä
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=126945
Ja kappas.. Rattiakin olisi tarjolla. Tuo lienee ihan kohtuuhintainenkin pakettina.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Heikko muistikuva et 10 oli koko.
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Mitenkäs muuten, olikos tuossa bägin irrotuksessa jotain taikaa? Eli akunjohto irti ja vartin odotus?
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Vaikka noin, jotkut niitä ropaa ilman mitäänki. Muistat vaan ettet laita virtoja päälle bagi irti, jättää muuten vikakoodin.
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Sami Jalonen wrote:Vaikka noin, jotkut niitä ropaa ilman mitäänki. Muistat vaan ettet laita virtoja päälle bagi irti, jättää muuten vikakoodin.
Tämä selvä. Tokihan siinä radion muisti nollautuu mutta se ei iso huoli ole =) Pelaako muut sähkölaitteet normaalisti akunjohdon irrotuksen jälkeen..?
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Pelaa sähkölaitteet. Eberin tai webaston asetukset nollautuu jos semmoisen omistaa. Kinkkisin homma koko touhussa on ratin klipsien irroitus. Välillä onnistuu heittämällä ja välillä ei saa roplattua meisseliä millään kohdalleen. Näin ainakin itselle kun olen pari kertaa ratin irroittanut.
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Kale wrote:Pelaa sähkölaitteet. Eberin tai webaston asetukset nollautuu jos semmoisen omistaa. Kinkkisin homma koko touhussa on ratin klipsien irroitus. Välillä onnistuu heittämällä ja välillä ei saa roplattua meisseliä millään kohdalleen. Näin ainakin itselle kun olen pari kertaa ratin irroittanut.
Ok. Hyvä homma.

Klipsien? Mitä tarkoitat niillä?
Last edited by Juhizz on 19.11.2009 23:30, edited 1 time in total.
pebe
Posts: 35
Joined: 19.10.2007 14:44
Location: Keski-Suomi

Post by pebe »

Siellä ratin takana on sellaset klipsit millä bagi on kiinni. Ne saa sohimalla auki, ajankäyttö riippuu useinmiten planeettojen asenosta.

Tässä vielä jotain asennuskuvaa:
http://www.pajalle.com/howto.php?id=001&lang=fi
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Ahaa.. aivan. Tuollaiset jousklipsut.

Kiitoksia linkeistä. Eiköhän noista apua ole.

Vakkarisäätimen asennutin Laakkosella kun oletin sen olevan isompikin homma.. Noh, onpahan ainakin toimivana paikallaan :)
User avatar
Rave
Posts: 84
Joined: 2.7.2009 15:57
Location: Vantaa

Post by Rave »

Aimen koko oli mun mielestä XZN 12.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Etusähkölasien automaatti-toiminto häipyy samalla kun irrotat akunkengän. Se toiminto kun napautat vaan sähkölasin katkasijaa pohjaan niin lasi liikkuu kokonaan ylös/alas, pitämättä katkasijaa koko ajan pohjassa. Se ääriasento täytyy opettaa uudelleen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Nyt olis rattia tarjolla myyntipalstalla.
http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=8038
User avatar
Nixu
Posts: 387
Joined: 4.10.2007 10:32
Location: Hyvinkää

Post by Nixu »

Olikos tossa ratin vaihtamisessa 3-puolaiseen versioon muuten mitään ihmeellistä? Ilmeisesti pitää teipata se toinen töötin piuha, mutta vissiin bägin piuhat ym. sopii ja toimii suoraan.


Tulipa ostettua (taas) variantti golf itelle ja ratin voisi vaihdella heti vähän sporttisempaan :wink:
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
User avatar
Alkaline
Posts: 315
Joined: 20.4.2008 9:57
Location: Tampere

Post by Alkaline »

Sami Jalonen wrote:Heikko muistikuva et 10 oli koko.

muistaisin että 12 tai kymppi sitte...
Se joka parhaiten nauraa saa panna Lauraa...

Passat variant -13 tsi dsg
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Nixu wrote:Olikos tossa ratin vaihtamisessa 3-puolaiseen versioon muuten mitään ihmeellistä? Ilmeisesti pitää teipata se toinen töötin piuha, mutta vissiin bägin piuhat ym. sopii ja toimii suoraan.


Tulipa ostettua (taas) variantti golf itelle ja ratin voisi vaihdella heti vähän sporttisempaan :wink:
Enpä kerennyt ikinä rattia Golfiin vaihtamaan.. vaihdoin autoa ja sain kolmipuolan siinä samalla :D
User avatar
Nixu
Posts: 387
Joined: 4.10.2007 10:32
Location: Hyvinkää

Post by Nixu »

Juhizz wrote:
Nixu wrote:Olikos tossa ratin vaihtamisessa 3-puolaiseen versioon muuten mitään ihmeellistä? Ilmeisesti pitää teipata se toinen töötin piuha, mutta vissiin bägin piuhat ym. sopii ja toimii suoraan.


Tulipa ostettua (taas) variantti golf itelle ja ratin voisi vaihdella heti vähän sporttisempaan :wink:
Enpä kerennyt ikinä rattia Golfiin vaihtamaan.. vaihdoin autoa ja sain kolmipuolan siinä samalla :D
Paljon muuten kustansi se vakkari asennettuna Laakkosella? Pitäis itelle kans laitella ja aattelin,jos veisin suoraan sinne.
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Se oli Golffiin siinä 200€ hujakoilla pelkkä asennus.

Itselläkin Passatiin vielä laittamatta. Romppeet kyllä löytyy jo.
User avatar
Alkaline
Posts: 315
Joined: 20.4.2008 9:57
Location: Tampere

Post by Alkaline »

Nixu wrote:
Juhizz wrote:
Nixu wrote:Olikos tossa ratin vaihtamisessa 3-puolaiseen versioon muuten mitään ihmeellistä? Ilmeisesti pitää teipata se toinen töötin piuha, mutta vissiin bägin piuhat ym. sopii ja toimii suoraan.


Tulipa ostettua (taas) variantti golf itelle ja ratin voisi vaihdella heti vähän sporttisempaan :wink:
Enpä kerennyt ikinä rattia Golfiin vaihtamaan.. vaihdoin autoa ja sain kolmipuolan siinä samalla :D
Paljon muuten kustansi se vakkari asennettuna Laakkosella? Pitäis itelle kans laitella ja aattelin,jos veisin suoraan sinne.
pah!, muutaman tunnin homma ja osaat ittekkin varmaan laittaa. laakkosella viiksi maksoi ~100,-

minulla on kuvallinen ohje BCB koneen asennukseen suoraan sen saa yvllä
Se joka parhaiten nauraa saa panna Lauraa...

Passat variant -13 tsi dsg
User avatar
Nixu
Posts: 387
Joined: 4.10.2007 10:32
Location: Hyvinkää

Post by Nixu »

Alkaline wrote:
Nixu wrote:
Juhizz wrote: Enpä kerennyt ikinä rattia Golfiin vaihtamaan.. vaihdoin autoa ja sain kolmipuolan siinä samalla :D
Paljon muuten kustansi se vakkari asennettuna Laakkosella? Pitäis itelle kans laitella ja aattelin,jos veisin suoraan sinne.
pah!, muutaman tunnin homma ja osaat ittekkin varmaan laittaa. laakkosella viiksi maksoi ~100,-

minulla on kuvallinen ohje BCB koneen asennukseen suoraan sen saa yvllä
Voisihan sitä yrittää itsekin asennella. Eilen tuli haettua kolmipuolainen nahkarattikin 8)
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
hontsa
Posts: 16
Joined: 4.8.2012 14:07
Location: Vantaa

Re: Ratin vaihto IV Golf?

Post by hontsa »

riittääkö vakkarin asennukseen pelkkä viiksi? vai tuleekos mukana jotai piuhoja/ohjausboksi? ja onkos se kuinka työläs homma asentaa..
jossain opeleissa riittää ku vaan vaihtaa viiksen ja ohjelmoi sen toimimaan, onkos näissäkin yhtä viisaasti toteutus?
haulla ei oikein löytyny tietoa mitä etsin tai sit en vaan osannu etsiä :D
_paffa
Posts: 146
Joined: 14.6.2012 1:08
Location: Kuopio / Siilinjärvi

Re: Ratin vaihto IV Golf?

Post by _paffa »

Sarjassa alkuperäinen VW vakionopeuden säätimen viiksi, johtosarja ja kuvitetut asennusohjeet Golf 4 ja Bora. Asennus tavanomaisilla työkaluilla (Ohjauspyörän irrotukseen tarvitaan M12- kokoinen XZN-avain). Viiksi aktivoidaan asennuksen jälkeen käyttöön esimerkiksi VAG-COM:illa.
http://www.slamit.net/product/4699/vaki ... -skoda--vw
Post Reply