Page 1 of 1

Ratin vaihto IV Golf?

Posted: 19.11.2009 17:26
by Juhizz
Tekisi mieli vaihtaa nahkainen, kolmipuolainen ratti (Golf, Bora, Passat?) muovisen nelipuolaisen tilalle.

Onkohan helppo vaihtaa itse?

Posted: 19.11.2009 19:17
by Kale
Vaihto ei ole mitenkään hankala. Kolmipuolainen ratti itsessään on edullinen mutta vaatii siihen sopivan bägin kun nelipuolaisen bägi ei käy. Tuolla jotain kuvatuksia operaatiosta.

http://rides.webshots.com/album/334036876tHqNKO

Posted: 19.11.2009 21:14
by Juhizz
Ok, kiitoksia.

Selvisi tuokin että ei ole mutterilla kiinni vaan tuollaisella torx-ruuvilla.

Täytynee siis metsästää rattia purkamoilta bägin kanssa.

Onko muuten jo alkup. kysymykseen viitaten, Golf/Bora sama ratti kuin Passat? Eli käykö päikseen?

Posted: 19.11.2009 21:23
by AjH
Lienee XZN, ei torx. Sopivalla torxilla ilmeisesti aukeaa kuitenkin, mutta noita XZN avaimia saa esim Motonetistä yksittäin. Pasi tai joku muu ehkä lisää oikean koon tähän vielä?

Posted: 19.11.2009 21:34
by Kale
Tuolla naapurissa olisi yksi myynnissä
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=126945

Posted: 19.11.2009 21:36
by Juhizz
AjH wrote:Lienee XZN, ei torx. Sopivalla torxilla ilmeisesti aukeaa kuitenkin, mutta noita XZN avaimia saa esim Motonetistä yksittäin. Pasi tai joku muu ehkä lisää oikean koon tähän vielä?
Eikun niinpäs onkin XZN. Saattaisi löytyä työpaikaltakin etsimällä..

Posted: 19.11.2009 21:37
by Juhizz
Kale wrote:Tuolla naapurissa olisi yksi myynnissä
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=126945
Ja kappas.. Rattiakin olisi tarjolla. Tuo lienee ihan kohtuuhintainenkin pakettina.

Posted: 19.11.2009 21:40
by Sami Jalonen
Heikko muistikuva et 10 oli koko.

Posted: 19.11.2009 21:40
by Juhizz
Mitenkäs muuten, olikos tuossa bägin irrotuksessa jotain taikaa? Eli akunjohto irti ja vartin odotus?

Posted: 19.11.2009 21:46
by Sami Jalonen
Vaikka noin, jotkut niitä ropaa ilman mitäänki. Muistat vaan ettet laita virtoja päälle bagi irti, jättää muuten vikakoodin.

Posted: 19.11.2009 21:50
by Juhizz
Sami Jalonen wrote:Vaikka noin, jotkut niitä ropaa ilman mitäänki. Muistat vaan ettet laita virtoja päälle bagi irti, jättää muuten vikakoodin.
Tämä selvä. Tokihan siinä radion muisti nollautuu mutta se ei iso huoli ole =) Pelaako muut sähkölaitteet normaalisti akunjohdon irrotuksen jälkeen..?

Posted: 19.11.2009 22:57
by Kale
Pelaa sähkölaitteet. Eberin tai webaston asetukset nollautuu jos semmoisen omistaa. Kinkkisin homma koko touhussa on ratin klipsien irroitus. Välillä onnistuu heittämällä ja välillä ei saa roplattua meisseliä millään kohdalleen. Näin ainakin itselle kun olen pari kertaa ratin irroittanut.

Posted: 19.11.2009 23:29
by Juhizz
Kale wrote:Pelaa sähkölaitteet. Eberin tai webaston asetukset nollautuu jos semmoisen omistaa. Kinkkisin homma koko touhussa on ratin klipsien irroitus. Välillä onnistuu heittämällä ja välillä ei saa roplattua meisseliä millään kohdalleen. Näin ainakin itselle kun olen pari kertaa ratin irroittanut.
Ok. Hyvä homma.

Klipsien? Mitä tarkoitat niillä?

Posted: 20.11.2009 8:51
by pebe
Siellä ratin takana on sellaset klipsit millä bagi on kiinni. Ne saa sohimalla auki, ajankäyttö riippuu useinmiten planeettojen asenosta.

Tässä vielä jotain asennuskuvaa:
http://www.pajalle.com/howto.php?id=001&lang=fi

Posted: 20.11.2009 9:20
by Kale

Posted: 20.11.2009 12:19
by Juhizz
Ahaa.. aivan. Tuollaiset jousklipsut.

Kiitoksia linkeistä. Eiköhän noista apua ole.

Vakkarisäätimen asennutin Laakkosella kun oletin sen olevan isompikin homma.. Noh, onpahan ainakin toimivana paikallaan :)

Posted: 20.11.2009 12:57
by Rave
Aimen koko oli mun mielestä XZN 12.

Posted: 22.11.2009 13:11
by Pasi Häkli
Etusähkölasien automaatti-toiminto häipyy samalla kun irrotat akunkengän. Se toiminto kun napautat vaan sähkölasin katkasijaa pohjaan niin lasi liikkuu kokonaan ylös/alas, pitämättä katkasijaa koko ajan pohjassa. Se ääriasento täytyy opettaa uudelleen.

Posted: 26.11.2009 14:20
by Kale
Nyt olis rattia tarjolla myyntipalstalla.
http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=8038

Posted: 30.6.2011 8:17
by Nixu
Olikos tossa ratin vaihtamisessa 3-puolaiseen versioon muuten mitään ihmeellistä? Ilmeisesti pitää teipata se toinen töötin piuha, mutta vissiin bägin piuhat ym. sopii ja toimii suoraan.


Tulipa ostettua (taas) variantti golf itelle ja ratin voisi vaihdella heti vähän sporttisempaan :wink:

Posted: 30.6.2011 22:08
by Alkaline
Sami Jalonen wrote:Heikko muistikuva et 10 oli koko.

muistaisin että 12 tai kymppi sitte...

Posted: 4.7.2011 21:11
by Juhizz
Nixu wrote:Olikos tossa ratin vaihtamisessa 3-puolaiseen versioon muuten mitään ihmeellistä? Ilmeisesti pitää teipata se toinen töötin piuha, mutta vissiin bägin piuhat ym. sopii ja toimii suoraan.


Tulipa ostettua (taas) variantti golf itelle ja ratin voisi vaihdella heti vähän sporttisempaan :wink:
Enpä kerennyt ikinä rattia Golfiin vaihtamaan.. vaihdoin autoa ja sain kolmipuolan siinä samalla :D

Posted: 5.7.2011 8:31
by Nixu
Juhizz wrote:
Nixu wrote:Olikos tossa ratin vaihtamisessa 3-puolaiseen versioon muuten mitään ihmeellistä? Ilmeisesti pitää teipata se toinen töötin piuha, mutta vissiin bägin piuhat ym. sopii ja toimii suoraan.


Tulipa ostettua (taas) variantti golf itelle ja ratin voisi vaihdella heti vähän sporttisempaan :wink:
Enpä kerennyt ikinä rattia Golfiin vaihtamaan.. vaihdoin autoa ja sain kolmipuolan siinä samalla :D
Paljon muuten kustansi se vakkari asennettuna Laakkosella? Pitäis itelle kans laitella ja aattelin,jos veisin suoraan sinne.

Posted: 5.7.2011 15:57
by Juhizz
Se oli Golffiin siinä 200€ hujakoilla pelkkä asennus.

Itselläkin Passatiin vielä laittamatta. Romppeet kyllä löytyy jo.

Posted: 6.7.2011 18:18
by Alkaline
Nixu wrote:
Juhizz wrote:
Nixu wrote:Olikos tossa ratin vaihtamisessa 3-puolaiseen versioon muuten mitään ihmeellistä? Ilmeisesti pitää teipata se toinen töötin piuha, mutta vissiin bägin piuhat ym. sopii ja toimii suoraan.


Tulipa ostettua (taas) variantti golf itelle ja ratin voisi vaihdella heti vähän sporttisempaan :wink:
Enpä kerennyt ikinä rattia Golfiin vaihtamaan.. vaihdoin autoa ja sain kolmipuolan siinä samalla :D
Paljon muuten kustansi se vakkari asennettuna Laakkosella? Pitäis itelle kans laitella ja aattelin,jos veisin suoraan sinne.
pah!, muutaman tunnin homma ja osaat ittekkin varmaan laittaa. laakkosella viiksi maksoi ~100,-

minulla on kuvallinen ohje BCB koneen asennukseen suoraan sen saa yvllä

Posted: 7.7.2011 7:25
by Nixu
Alkaline wrote:
Nixu wrote:
Juhizz wrote: Enpä kerennyt ikinä rattia Golfiin vaihtamaan.. vaihdoin autoa ja sain kolmipuolan siinä samalla :D
Paljon muuten kustansi se vakkari asennettuna Laakkosella? Pitäis itelle kans laitella ja aattelin,jos veisin suoraan sinne.
pah!, muutaman tunnin homma ja osaat ittekkin varmaan laittaa. laakkosella viiksi maksoi ~100,-

minulla on kuvallinen ohje BCB koneen asennukseen suoraan sen saa yvllä
Voisihan sitä yrittää itsekin asennella. Eilen tuli haettua kolmipuolainen nahkarattikin 8)

Re: Ratin vaihto IV Golf?

Posted: 9.10.2013 13:41
by hontsa
riittääkö vakkarin asennukseen pelkkä viiksi? vai tuleekos mukana jotai piuhoja/ohjausboksi? ja onkos se kuinka työläs homma asentaa..
jossain opeleissa riittää ku vaan vaihtaa viiksen ja ohjelmoi sen toimimaan, onkos näissäkin yhtä viisaasti toteutus?
haulla ei oikein löytyny tietoa mitä etsin tai sit en vaan osannu etsiä :D

Re: Ratin vaihto IV Golf?

Posted: 9.10.2013 14:20
by _paffa
Sarjassa alkuperäinen VW vakionopeuden säätimen viiksi, johtosarja ja kuvitetut asennusohjeet Golf 4 ja Bora. Asennus tavanomaisilla työkaluilla (Ohjauspyörän irrotukseen tarvitaan M12- kokoinen XZN-avain). Viiksi aktivoidaan asennuksen jälkeen käyttöön esimerkiksi VAG-COM:illa.
http://www.slamit.net/product/4699/vaki ... -skoda--vw