golf mk4 1.4 -> 1.6 swappi. onnistuuko suoraan?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
kemes
Posts: 19
Joined: 21.10.2009 19:42

golf mk4 1.4 -> 1.6 swappi. onnistuuko suoraan?

Post by kemes »

Kuinka paljon joutuu vaihtamaan? Vai käykö melkolailla suoraan heittämällä paikalleen?

Tiedossa olevat eroavaisuudet/vaihdettavat osat:

*Ohjainboxi
*Mittaristo
*Etujousitus (1.6 painavempi)
*Etujarrut (+luultavasti navat)
Last edited by kemes on 14.1.2010 12:55, edited 3 times in total.
kemes
Posts: 19
Joined: 21.10.2009 19:42

Post by kemes »

Kukaanko ei osaa sanoa?

Käykö sähköt päittäin? Onko jarruissa eroavaisuuksia 1.4 vs. 1.6 ?
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Lähdetään siitä että jokaisella konetyypillä on oma ohjainboksinsa, eli tarvitset sen.

Ajonesto iv golfissa on mittaristossa, eli tarvitset sen, tai vaihtoehtoisesti ajonestollisen hälyttimen ja alkuperäisen mittariston jonka ajonesto on kierretty.

1.6 on luultavasti hieman painavampi kuin 1.4, eli luultavasti tarvitset eteen suuremmalla etuakselimassalla olevat tolpat.
Ainakin alustasarjojen spekseissä 1.4 ja 1.6 on usein eri koodilla, pl. säädettävät alustat.

1.6 16v koneisissa etulevyt ovat yleensä 280mm, kun joissain 1.4 koneissa on 256mm. Tosin tuo tieto on motonetin katalogista ja alfamerin korjausoppaasta, joten sen paikkaansapitävyyden voi kyseenalaistaa. Helpoiten selviää katsomalla sinne vanteen sisään ja mittaamalla. Eli todennäköisesti ne jarrut pitää päivittää. Luultavasti ne ovat vielä kiinteällä satulalla, joten koko napapaketti levyineen ja paloineen menee vaihtoon. Takajarrut ovat puolestaan samat kaikissa paitsi 4 vetoisissa.

Pakoputkiratkaisuihin en sano mitään. Voivat olla erilaiset tai sitten eivät.

Lisäksi kyseenalaistaisin 1.4 swapin 1.6:een. Miksi ihmeessä? Siinä 1.6 koneessa on mallista riippuen se muutama hevonen lisää ja silti se on se sama paska rakenne. Jos kerran vaihtaa, niin miksi ei sitten suoraan vaihtaisi iv gti:n 1.8t? Sama työ niiden molempien vaihdossa on. Jos taas rahallisesti miettii, niin halvemmaksi tulee vaihtaa auto suoraan siihen malliin minkä haluaa. Toinen juttu on sitten se jos pihalla makaa konevikainen 1.4 ja saisi halvalla esim ruttutukusta, tms, paikasta luovutuskelpoisen keulapalan.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
kemes
Posts: 19
Joined: 21.10.2009 19:42

Post by kemes »

Kiitos DJDH vastauksestasi!

Tilanne on tosiaan se että itselläni on aika lopussa oleva 1.4 ja olen miettinyt, että mikä olisi fiksuin tapa jatkaa auton "elämää", tommosesta kun ei niin paljoo rahaa makseta, että siitä kannattaisi luopua. Tiedossa on kokonainen kolariauto 1.6 16v tekniikalla, joten nuo mainitsemasi muutokset eivät olisi kovinkaan vaikeita.

Missä vaiheessa on tullu sähköinen kaasupoljin?

Onko tuo 1.6 16v kone yhtään parempi kuin ongelmallinen 1.4 16v moottori?
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Helpoin ehkä jos kerrot nykyisen koneen ja laatikon tyyppi koodin. Sitten vaihdettavan koneen vastaavat koodit.

Oletko miettinyt vaihtoehtoa että laittaisi samanlaisen koneen sinne tilalle?
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
kemes
Posts: 19
Joined: 21.10.2009 19:42

Post by kemes »

DJDH wrote:Helpoin ehkä jos kerrot nykyisen koneen ja laatikon tyyppi koodin. Sitten vaihdettavan koneen vastaavat koodit.

Oletko miettinyt vaihtoehtoa että laittaisi samanlaisen koneen sinne tilalle?
Nykyinen on AHW, laatikon mallia en ole vielä tarkistanut. Luovuttaja-autossa olevasta moottorin tyypistä en osaa sanoa vm. 2001 1.6 16v. Mitä lienee ollut tuohon aikaan.

Olen miettinyt myös samanlaisen vaihtamista, mutta jos tuo 1.6 olisi toiminnaltaa yhtään parempi ni mielummin sinne semmosen laittaisin. Saisi samalla muutaman hepankin lisää. Kyseessä auto jolla lähinnä ajetaan työmatkaa, näin valitsen mielummin ns. perus moottorin viri-aihion sijaan.
Post Reply