Passat: ESP-valo syttyy ja Tiptronic nykäisee

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
jhyvonen
Posts: 2
Joined: 2.1.2010 19:20

Passat: ESP-valo syttyy ja Tiptronic nykäisee

Post by jhyvonen »

Morjens,

Velipojan pasuunaa kiusaa seuraavanlainen ongelma:

1. Luistoneston valo syttyy ja luistonesto lakkaa toimimasta.
2. Vaihteen siirtäminen vapaalta pois aiheuttaa tuntuvan rytkäisyn.
3. Uudelleenstarttaus poistaa ongelman hetkeksi, kunnes vikavalo syttyy uudelleen. ABS-valo ei pala.

Pikaisen googlailun perusteella jarrupolkimen tunnistin voisi olla yksi vikaehdokas. Vikakoodeja ei ole vielä päästy lukemaan. Jos Jyväskylän lähistöltä löytyy vapaaehtoisia lukulaitteiden haltijoita pientä korvausta vastaan, niin voipi ottaa yhteyttä.

Auto on Passat -03 1.9TDi Variant Tiptronic.
User avatar
klonksvaagen
Posts: 7
Joined: 9.10.2009 20:54
Location: Punaraja

Post by klonksvaagen »

Viime kesänä puhdistelin ilmanputsaria kärpäsen pa*skoista, eli käytännössä kaikki irti, puhtaaksi ja paikoilleen.
Ensi ajelulla juurikin sama juttu ESP- valo loisti ja tuntuva nykäisy.
Ajelin huoltoon, testeri kiinni ja kuinka ollakaan ilmamassamittari vikaa... Aukaisin konepellin, laitoin liittimen paikoilleen ja vika oli pois.
Vikakoodit lukuun, tuo passatin systeemi näkyy olevan että tuo moottorin sähköpuoli sytyttää ESP- valon, eikä moottorin vika- tai EPC- valoa.
ps. huolto, eli vikakoodin luku tehtiin merkkiliikkeessä, eikä asentaja ollut koodinluvusta ja kuittaamisesta muuta vailla kuin kiitoksen. :D
User avatar
Alkaline
Posts: 315
Joined: 20.4.2008 9:57
Location: Tampere

Post by Alkaline »

klonksvaagen wrote: ps. huolto, eli vikakoodin luku tehtiin merkkiliikkeessä, eikä asentaja ollut koodinluvusta ja kuittaamisesta muuta vailla kuin kiitoksen. :D

ei tollasia paikkoja ole missään. Ainakin laakkonen on ensin käsi pitkällään ja sitten aletaan vasta miettiin mikä on vikana. Siksi foorumilasisten apu on lähes korvaamaton!
Se joka parhaiten nauraa saa panna Lauraa...

Passat variant -13 tsi dsg
jhyvonen
Posts: 2
Joined: 2.1.2010 19:20

Post by jhyvonen »

Auto alkoi oireilla hieman enemmänkin, mutta onneksi ratkaisu ei ollut kovin monimutkainen. Laturista oli yksi liitin hajonnut/irronnut, eikä siten puskenut akulle tarpeeksi jerkkua. Juuri mittaushetkillä tulikin hämäävästi normaalit reilu 14V, joten laturivikaa ei osattu ensin epäillä. Nämä ongelmat ratkesivat siis fiksaamalla tuo liitin.
Post Reply