Uusi valoumpio

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Raaka-Arska
Posts: 8
Joined: 24.2.2010 23:40
Location: Etelässä

Uusi valoumpio

Post by Raaka-Arska »

Hommasin juuri Golf Variant IV:n, 04.
Kuskin puoleinen umpion lasi rikki. Vinkkiä; tarviiko mitään ihmellistä asennuksessa huomioida: esim. valon korkeussäätöö ?
Onko iisi biisi koko homma ?
Kiits vinkistä 8)
Jep jep
User avatar
BlackPassat
Posts: 169
Joined: 19.10.2008 22:41
Location: Oulu

Post by BlackPassat »

Tervehdys uusi jäsen!!

Haualla kokeilin ja tuossa saattaisi olla sulle ratkasu onkelmaan...

viewtopic.php?t=2123&start=0&postdays=0 ... pio+vaihto
VW Passat 2.0 Variant 2005
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Umpiossa ei ole irralista lasia, vaan se on koko paketti. Katso millainen vanha umpio on, eli lähinnä kaukovalon referenssiarvo, jne... Jos toinenkin umpio on jo ehtoopuolella, niin vaihda molemmat. Tarvikeumpiot motonetissä eivät ole kalliita, joskaan ei aivan alkuperäisen vertaisetkaan.

Joudut irroittamaan etupuskurin. Ensimmäisenä irroita ajovalonpesinten kannet (jos pesimet on). Kansi lähtee varovasti nostamalla niitä ylöspäin ja ottamalla esiin tulevan pesimen varresta kiinni. Sitten huomaatkin miten kansi on varressa kiinni. Varo ettet halkaise kiinnityskorvakkeita. Ne kannet on maalattuina aika kalliit. Se on normaalia että pesimistä saattaa valua vähän pesunestettä pihalle.

Pyöräkoteloiden etuosassa on molemmilla puolilla torxeja. Ne auki. Konepelti auki ja maski kevyesti napsauttamalla auki. Maskissa on nastat millä se on kiinni, huomaat kyllä kun katsot tarkemmin. Maskin alta isommat torxit auki. Sen jälkeen puskurin alaritilät irti. Ovat pienillä kynsillä kiinni ja lähtevät kynttä painamalla ja ritilästä vetämällä, huomaat kyllä miten. Ritilöiden aukkojen takana, yläviistossa, on myös pari torxia. Ne auki.

Nyt puskurin pitäisi lähteä vetämällä pois. Puskin on reunoistaan pienessä hahlossa etulokareissä, varo ettet naarmuta niitä lokareista puskimella. Jos autossa on lämppärinpiuha puskimessa, niin raota puskinta ensin vähän ja irroita sitten piuha ja vedä puskin irti.

Kun olet saanut puskimen irti, näet umpioiden alapuolella kaksi torxia mitkä pitää niitä paikallaan. Ajovalonpesimen letku saattaa olla hieman edessä. Aukaise ne torxit. Umpioiden yläpuolella on myös kaksi torxia. Avaa ne. Seuraavaksi vedä umpiota vähän itseesi päin jotta saat umpion takapuolelle hieman lisää tilaa. Irroita umpion virtaliitin takapuolelta. Joudut varmaankin temppuilemaan hieman että pääset siihen lukituskynteen käsiksi. Irroita liitin ja vedä umpio ulos.

Avaa umpion takakansi ja ota korkeudensäätömoottori pois. Eli irroita ensiksi sen virtapiuha. Se on kolminapainen pieni valkoinen liitin keskellä umpoita (siinä isommassa luukussa). Kun olet irroittanut johdon, lähtee moottori irti kääntämällä sitä 90 astetta. Älä vedä moottoria vielä kokonaan ulos, vaan katso ensin että moottorin pää tulee pois umpion vastakappaleesta. Siellä on sellainen pallopää ja hahlo. Moorrotia pitää hieman kallistaa ja muljauttaa että se lähtee irti. Helppo homma kuitenkin.

Seuraavaksi otat uuden umpion/umpiot ja teet kaiken käänteisessä järjestyksessä. Kaikki polttimot kannattaa luonnollisesti vaihtaa tässä vaiheessa.

Tämän jälkeen tehdään valolle perussäätö umpion takana olevista kuusiokoloruuveista. Ulompi säätää korkeutta ja sisempi sivusuuntaa. Ennen kuin säädät korkeutta, laita kojelaudasta korkeudensäätö nollalle.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Raaka-Arska
Posts: 8
Joined: 24.2.2010 23:40
Location: Etelässä

Uusi valoumpio

Post by Raaka-Arska »

DJDH, kiitos sepustuksesta :bowdown , kuulostaa järkeenkäyvältä.
Testataan, t. Raaka-Arska
Jep jep
Post Reply