Dieselveroon taas muutoksia?
Dieselveroon taas muutoksia?
näin uutisoi iltalehti Nyt vain mietin, että onko toi jonkin näköinen aloite jolle voi käydä niin kuin esim. mediamaksulle vai onko tämä oikeasti tapahtumassa jo heti ensi vuoden alusta?
Juuri kun otin takapenkit pois ja olen muutoskatsastamassa pakuksi...
Juuri kun otin takapenkit pois ja olen muutoskatsastamassa pakuksi...
Subaru Legacy variant GT-B e-tune II (rev denso)
Jos vaikka sen 20% tiputtaisivat pois niin eikös se ~100 euroa olisi rahassa? 20tkm vuotuisella ajolla plusmiinusnolla muutos. Tankatessa vaan ketuttaa enempi kun maksaa joka tankillinen vähän lisää, vaikka sitten kertanipistys onkin vähän pienempi. Psykologista touhua.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
-
- Posts: 362
- Joined: 1.12.2009 9:04
- Location: Dead city
Itte oon ajatellu jo sillon kun alettiin puhua tosta päästöjen mukaisesta verosta, että mennään eurooppalaiseen järjestelmään. Missä käsittääkseni ei ole käyttövoimaveroa ollenkaan, mutta siellähän maksaa bensa ja diesel hyvin liki saman verran. Eli se siirrettäisiin dieselin verotukseen jolloin ihmiset maksaa käytöstä.
Paljon ajavillehan toi on huono järjestelmä verraten nykyiseen.
Paljon ajavillehan toi on huono järjestelmä verraten nykyiseen.
Pakko siihen on joku verotustekninen jippo tehdä, mutta pumpulla siitä kyllä pitää maksaa ihan sama kun muutkin. Peritylle verolle pitää sitten olla joku palautuskanava, esimerkiksi tyylin alv vähennys, jne... Muuten ei kyllä oikeasti kunnian kukko laula.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Tässä ote hallituksen esityksestä Eduskunnalle energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamiseksi:
Käyttövoimaveron perusongelmana on keskimääräisyys eli se, että vero toimii oikein vain tietyllä vuosittaisella ajosuoritteella ja tietyllä keskimääräisellä polttoaineen kulutuksella. Lopullisia käyttövoimaveron tasoja määriteltäessä olisi kohtuullista käyttää erilaisia ajosuoritteita eri ajoneuvotyypeille. Akkusähköautojen toimintamatka on rajoitettu, ja tämä rajoittaa käytännössä ajokilometrien karttumista. Dieselautoilla taas ajetaan keskimäärin enemmän kuin muilla autotyypeillä.
Henkilöautojen käyttövoimaveroa ehdotetaan alennettavaksi keskimäärin noin 18 prosenttia dieselöljyn polttoaineveron kahdeksan sentin suuruisesta korotuksesta aiheutuvan käyttökustannusten nousun tasaamiseksi. Lisäksi täyssähköautoille ja ulkoisesta lähteestä ladattaville hybridiautoille ehdotetaan säädettäväksi yksilölliset käyttövoimaveron tasot. Käyttövoimaveron tasot määritettäisiin objektiivisella ja tekniikkaneutraalilla laskentamallilla, jossa otettaisiin huomioon kullakin käyttövoimalla käytettävien ajoneuvojen keskimääräinen vuotuinen ajosuorite, ajoneuvojen keskimääräinen polttoaineen tai energian kulutus, polttoaineen käytöstä syntyvät hiilidioksidi- ja lähipäästöt sekä polttoaineista ja sähköstä kannettava laskennallinen liikennepolttoaineen vero. Koska dieselöljyn, kaasujen ja sähkön energiaverot jäisivät laskennallista tasoa alemmiksi, käyttövoimaverona kannettaisiin laskennallisen ja tosiasiallisen energiaveron erotus.
Keskimääräisenä vuotuisena ajosuoritteena käytettäisiin dieselautolla ja ladattavalla dieselkäyttöisellä hybridiautolla 25 000 kilometriä. Täyssähköautoilla voidaan nykytekniikalla ajaa yhdellä latauksella enintään noin 100—200 kilometriä ja akun lataaminen kestää useita tunteja. Ajoneuvojen käyttösäde on rajattu ja sähköautot soveltuvatkin nykyisin parhaiten kaupunkikäyttöön tai muuhun lyhyehköjen matkojen ajoon. Tämän vuoksi täyssähköautojen keskimääräisessä vuotuisessa ajosuoritteessa otettaisiin huomioon ajoneuvon käyttöä koskevat tekniset rajoitukset ja keskimääräisenä ajosuoritteena käytettäisiin tässä vaiheessa 10 000 kilometriä vuodessa. Muiden käyttövoimavaihtoehtojen ajosuoritteena käytettäisiin 17 000 kilometriä vuodessa. Ladattavien hybridiautojen käyttö- voimaveron laskennassa käytettäisiin sähköllä ajettavana keskimääräisenä vuosisuoritteena 5 000 kilometriä, koska niiden akkukapasiteetti mahdollistaa yhdellä latauskerralla vain muutaman kymmenen kilometrin ajon.
Keskimääräisenä polttoaineen kulutuksena käytettäisiin dieselautoilla 6,5 litraa sadalla kilometrillä, mikä vastaa hiilidioksidipäästöä 173 grammaa kilometrillä. Täyssähköautoilla ja ladattavilla hybridiautoilla keskimääräisenä energiankulutuksena käytettäisiin laskennassa 0,2 kilowattituntia kilometrillä. Keskimääräisenä kokonaismassana käytettäisiin laskelmissa 2 100 kilogrammaa lukuun ottamatta täyssähköautoja, joiden keskimääräisenä kokonaismassana käytettäisiin tässä vaiheessa 1 400 kilogrammaa, koska alkuvaiheessa tarjonnan arvellaan kohdistuvan pienempiin ja kevyempiin sähköautoihin.
Käyttövoimaveroon ehdotettavat muutokset alentaisivat dieselkäyttöisten henkilöautojen käyttövoimaveroa keskimäärin 18 prosenttia. Sähkökäyttöisten henkilöautojen käyttövoimavero alenisi keskimäärin 77 prosenttia, ladattavan dieselhybridin vero 27 prosenttia ja ladattavan bensiinihybridin vero yli 90 prosenttia. Kokonaismassalta 2 100 kilogrammaa olevan henkilöauton käyttövoimavero on nykyisin 514 euroa. Ehdotetun muutoksen mukaan käyttövoimavero alenisi dieselkäyttöisellä autolla 422 euroon, dieselkäyttöisellä ladattavalla hybridiautolla 377 euroon ja bensiinikäyttöisellä ladattavalla hybridiautolla 40 euroon. Vastaavasti kokonaismassaltaan 1 400 kilogrammaa painavan täyssähköauton käyttövoimavero laskisi nykyisestä 342 eurosta 79 euroon.
Esitys liittyy valtion vuoden 2011 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 2011 alusta edellyttäen, että komissio myöntää ehdotetuille muutoksille tarvittavat
valtiontukiluvat. Fossiilisen dieselöljyn veronkorotusta sovellettaisiin kuitenkin vasta vuoden 2012 alusta. Henkilö- ja kuormaautojen käyttövoimaveron alennus toteutuisi vastaavasti täysimääräisenä vasta vuonna 2012. Kaasu- ja sähkökäyttöisten henkilöautojen käyttövoimaveron muutokset toteutuisivat vasta vuonna 2013.
Käyttövoimaveron perusongelmana on keskimääräisyys eli se, että vero toimii oikein vain tietyllä vuosittaisella ajosuoritteella ja tietyllä keskimääräisellä polttoaineen kulutuksella. Lopullisia käyttövoimaveron tasoja määriteltäessä olisi kohtuullista käyttää erilaisia ajosuoritteita eri ajoneuvotyypeille. Akkusähköautojen toimintamatka on rajoitettu, ja tämä rajoittaa käytännössä ajokilometrien karttumista. Dieselautoilla taas ajetaan keskimäärin enemmän kuin muilla autotyypeillä.
Henkilöautojen käyttövoimaveroa ehdotetaan alennettavaksi keskimäärin noin 18 prosenttia dieselöljyn polttoaineveron kahdeksan sentin suuruisesta korotuksesta aiheutuvan käyttökustannusten nousun tasaamiseksi. Lisäksi täyssähköautoille ja ulkoisesta lähteestä ladattaville hybridiautoille ehdotetaan säädettäväksi yksilölliset käyttövoimaveron tasot. Käyttövoimaveron tasot määritettäisiin objektiivisella ja tekniikkaneutraalilla laskentamallilla, jossa otettaisiin huomioon kullakin käyttövoimalla käytettävien ajoneuvojen keskimääräinen vuotuinen ajosuorite, ajoneuvojen keskimääräinen polttoaineen tai energian kulutus, polttoaineen käytöstä syntyvät hiilidioksidi- ja lähipäästöt sekä polttoaineista ja sähköstä kannettava laskennallinen liikennepolttoaineen vero. Koska dieselöljyn, kaasujen ja sähkön energiaverot jäisivät laskennallista tasoa alemmiksi, käyttövoimaverona kannettaisiin laskennallisen ja tosiasiallisen energiaveron erotus.
Keskimääräisenä vuotuisena ajosuoritteena käytettäisiin dieselautolla ja ladattavalla dieselkäyttöisellä hybridiautolla 25 000 kilometriä. Täyssähköautoilla voidaan nykytekniikalla ajaa yhdellä latauksella enintään noin 100—200 kilometriä ja akun lataaminen kestää useita tunteja. Ajoneuvojen käyttösäde on rajattu ja sähköautot soveltuvatkin nykyisin parhaiten kaupunkikäyttöön tai muuhun lyhyehköjen matkojen ajoon. Tämän vuoksi täyssähköautojen keskimääräisessä vuotuisessa ajosuoritteessa otettaisiin huomioon ajoneuvon käyttöä koskevat tekniset rajoitukset ja keskimääräisenä ajosuoritteena käytettäisiin tässä vaiheessa 10 000 kilometriä vuodessa. Muiden käyttövoimavaihtoehtojen ajosuoritteena käytettäisiin 17 000 kilometriä vuodessa. Ladattavien hybridiautojen käyttö- voimaveron laskennassa käytettäisiin sähköllä ajettavana keskimääräisenä vuosisuoritteena 5 000 kilometriä, koska niiden akkukapasiteetti mahdollistaa yhdellä latauskerralla vain muutaman kymmenen kilometrin ajon.
Keskimääräisenä polttoaineen kulutuksena käytettäisiin dieselautoilla 6,5 litraa sadalla kilometrillä, mikä vastaa hiilidioksidipäästöä 173 grammaa kilometrillä. Täyssähköautoilla ja ladattavilla hybridiautoilla keskimääräisenä energiankulutuksena käytettäisiin laskennassa 0,2 kilowattituntia kilometrillä. Keskimääräisenä kokonaismassana käytettäisiin laskelmissa 2 100 kilogrammaa lukuun ottamatta täyssähköautoja, joiden keskimääräisenä kokonaismassana käytettäisiin tässä vaiheessa 1 400 kilogrammaa, koska alkuvaiheessa tarjonnan arvellaan kohdistuvan pienempiin ja kevyempiin sähköautoihin.
Käyttövoimaveroon ehdotettavat muutokset alentaisivat dieselkäyttöisten henkilöautojen käyttövoimaveroa keskimäärin 18 prosenttia. Sähkökäyttöisten henkilöautojen käyttövoimavero alenisi keskimäärin 77 prosenttia, ladattavan dieselhybridin vero 27 prosenttia ja ladattavan bensiinihybridin vero yli 90 prosenttia. Kokonaismassalta 2 100 kilogrammaa olevan henkilöauton käyttövoimavero on nykyisin 514 euroa. Ehdotetun muutoksen mukaan käyttövoimavero alenisi dieselkäyttöisellä autolla 422 euroon, dieselkäyttöisellä ladattavalla hybridiautolla 377 euroon ja bensiinikäyttöisellä ladattavalla hybridiautolla 40 euroon. Vastaavasti kokonaismassaltaan 1 400 kilogrammaa painavan täyssähköauton käyttövoimavero laskisi nykyisestä 342 eurosta 79 euroon.
Esitys liittyy valtion vuoden 2011 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 2011 alusta edellyttäen, että komissio myöntää ehdotetuille muutoksille tarvittavat
valtiontukiluvat. Fossiilisen dieselöljyn veronkorotusta sovellettaisiin kuitenkin vasta vuoden 2012 alusta. Henkilö- ja kuormaautojen käyttövoimaveron alennus toteutuisi vastaavasti täysimääräisenä vasta vuonna 2012. Kaasu- ja sähkökäyttöisten henkilöautojen käyttövoimaveron muutokset toteutuisivat vasta vuonna 2013.
Veromuutos nakuun
Olisikohan aika ruveta maksamaan tuo käyttövoimavero aina kuun lopussa eli jakaa se 12 osaan 30-35€ kk
niin me voidaan ohjailla verotusta sen mukaan, mitä me olemme käyttäneet eikä etukäteen
mehän päätetään mitä ne saavat veroa tuloja

kansan valta tässä asiassa päättää eikä eduskunta (Huom ministerit palkka nousi 400€ kk x 12 = 4800€ vuosi)
työn tekemisen hylkäämisen takia
niin me voidaan ohjailla verotusta sen mukaan, mitä me olemme käyttäneet eikä etukäteen

mehän päätetään mitä ne saavat veroa tuloja




kansan valta tässä asiassa päättää eikä eduskunta (Huom ministerit palkka nousi 400€ kk x 12 = 4800€ vuosi)
työn tekemisen hylkäämisen takia
Katselin tuossa omaa nykyistä käyttövoimaveron määrää, sekä ajoneuvoveroa.
Ohessa tiedot ajoneuvoverolipusta:
Auto: Passat Variant 2.0
Polttoaine: Diesel
Käyttöönotettu: 2005
Kokonaismassa: 2170kg
CO2: 184
Nykyisin maksan yhteensä:
Ajoneuvovero (perusvero): 124,250e
Käyttövoimavero: 538,010
Yhteensä: 665,92e
Kävin laskeskelemassa uutta veroa täältä http://www.ake.fi/uudistuvaAjoneuvovero ... ripped.asp
Tuloksena sain
Perusvero 1.3.2011 jälkeen vuodessa 133.59 €
Käyttövoimavero 538.01 €
Yhteensä: 671.60 €
Onko muilla samaa tasoa nykyisin nuo verot? Minullahan tuo nousee..?
Ohessa tiedot ajoneuvoverolipusta:
Auto: Passat Variant 2.0
Polttoaine: Diesel
Käyttöönotettu: 2005
Kokonaismassa: 2170kg
CO2: 184
Nykyisin maksan yhteensä:
Ajoneuvovero (perusvero): 124,250e
Käyttövoimavero: 538,010
Yhteensä: 665,92e
Kävin laskeskelemassa uutta veroa täältä http://www.ake.fi/uudistuvaAjoneuvovero ... ripped.asp
Tuloksena sain
Perusvero 1.3.2011 jälkeen vuodessa 133.59 €
Käyttövoimavero 538.01 €
Yhteensä: 671.60 €
Onko muilla samaa tasoa nykyisin nuo verot? Minullahan tuo nousee..?
Last edited by Hilleri on 4.3.2011 11:52, edited 2 times in total.
Autoni on 2006 2.0tdi 103kW ja euro4 koneella. Co2 päästöt 165.Hilleri wrote:
Mitäs te muut arvon Passat 2.0 tdi -miehet maksatte käyttövoimaveroa.
Kävin laskeskelemassa uutta veroa täältä http://www.ake.fi/uudistuvaAjoneuvovero ... ripped.asp
Tuloksena sain
Perusvero 1.3.2011 jälkeen vuodessa 133.59 €
Käyttövoimavero 538.01 €
Yhteensä: 671.60 €
Onko muilla samaa tasoa nykyisin nuo verot?
En muista mikä on auton omamassa joten laskin tuolla laskurilla 1500kg mukaan. Pitää tarkistaa tuo paino ja laskea uusiksi. Muutoin olisi liian hyvä ollakseen totta. Mutta noilla tiedoilla
Perusvero : 108,40€
Käyttövoimavero:366,82€
Yhteensä: 475,23! !
Juuri maksoin verot viime kuussa, en muista millä laskutavalla se oli. Kokonais summa oli jotain rapee 600€
Hyvä siitä tulee kun sen maalaa
-
- Posts: 362
- Joined: 1.12.2009 9:04
- Location: Dead city
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
^^Ei tarvii painoa noin uudessa kun lasketaan päästöjen mukaan. Sitäpaitsi Passatti painaa yli 2000kg 

Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Passat variant -06 1.9 TDI 77kW CO²=157 kokonaismassa 2100kg, verot vuodessa:
Vanha: 639,50€
Uusi: 612,10€
Erotusta: 27,40€ vähenee verot.
Tiedot katottu vanhasta dieselverolaskusta.
Vanha: 639,50€
Uusi: 612,10€
Erotusta: 27,40€ vähenee verot.
Tiedot katottu vanhasta dieselverolaskusta.
Last edited by Pia on 4.3.2011 13:31, edited 1 time in total.
Kokonaismassaa tuossa haetaan, eli 2170 on minulla ilmoitettu ajoneuvoverolipussa Passatin massaksi. Omamassa nyt lienee sitten jotain 1500kg. Täytyy kohta hilpasta autolle katsomaan, että mitä rekisteriotteen mukaan tuo massa ja päästöt pitäisi oikeasti olla. Miten ne minulla on 184, ja onko Higlinessa sitten jotain sellaista mikä nostaa painon 2170kg:n.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Muistakaas kaikki riisselikuskit käydä tankilla ennenkun vuosi vaihtuu, nousee se hinta sen 14snt/l 

Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Tässä kans mietin mitä kaikkia purkkeja kehtais käydä täyttämässä
Eihän se oo mun ajoilla kun joku 650e/v..
edi: Mut käyttisverohan tipahti joku 80e, joten melkein ollaan tasoissa, eikös?

edi: Mut käyttisverohan tipahti joku 80e, joten melkein ollaan tasoissa, eikös?
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Menee liian monimutkaiseks matematiikaks mut 30tkm/6,2x0.14 laskukaavalla menin
Eli en ihan noin paljoa aja, mietinki et aikast paljon rahhoo..

Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Dieselveroon taas muutoksia?
Noniin. Taas se Trafin lappunen tippui luukusta alas. Vuoden lasku on yhteensä 584,96e. Tuosta ajoneuvoveron osuus n. 143e, ja n. 442e sitten käyttövoimaveroa.
Nyt sitten ensi vuonna ah ihanaa, käyttövoimaveroon tulee pieni hinnanalennus, mutta perusvero sitten kasvaakin roimasti. Ensi vuonna ajoneuvoveron osuus 185,06e, ja käyttövoimaveron osuus noin 435e.
Eli ei helvetti tätä touhua, aluksi lasketaan ja sitten nostetaankin taas toista osaa kokonaismaksusta. Pitäisköhän sitä kohta hankkia sähköauto ja ajella maksimissaan 20km päivälenkkejä. Ainiin, mutta tais ne siitäkin verottaa..
Nyt sitten ensi vuonna ah ihanaa, käyttövoimaveroon tulee pieni hinnanalennus, mutta perusvero sitten kasvaakin roimasti. Ensi vuonna ajoneuvoveron osuus 185,06e, ja käyttövoimaveron osuus noin 435e.
Eli ei helvetti tätä touhua, aluksi lasketaan ja sitten nostetaankin taas toista osaa kokonaismaksusta. Pitäisköhän sitä kohta hankkia sähköauto ja ajella maksimissaan 20km päivälenkkejä. Ainiin, mutta tais ne siitäkin verottaa..
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
Re: Dieselveroon taas muutoksia?
^ kyllä
tutulla oli sähköauto (paku), jossa bensa webasto ja joutui maksamaan dieselveron siittä 


Mitsubishi Outlander PHEV -17
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
Re: Dieselveroon taas muutoksia?
On se nyt p#rke*e!! Eiköhän tota happeakin voisi jo verottaa. Eikös siitäkin joudu maksamaan jotain höpö höpö veroa jos on aurinkokenno sähköntuottoa varten? Esim mökillä..Sami Mäkinen wrote:^ kyllätutulla oli sähköauto (paku), jossa bensa webasto ja joutui maksamaan dieselveron siittä
EX Vw Passat 3BG Variant 1.8t (AWT) Trendline -01 2011-2016
Re: Dieselveroon taas muutoksia?
kaikesta maksetaan ja niin pirusti. Tuntuu yli päätään hieman ikävältä, että mitkään kulut eivät enää koskaan tule olemaan samalla totutulla tasolla millä aikaisemmin. Milloinhan koko maailma heittää kuperkeikkaa ja kaikki aloitetaan ihan alusta.
No mutta siihen Diesel-veroon. Olikohan ensi vuodeksi taas tiedossa jotain uusia muutoksia tuon jo ilmoitetun lisäksi? On vaikea pohtia mikä tässä olisi enää taloudellisin perhe-auto hankkia, tai lähinnä millä myllyllä auto kannattaa hankkia. Bensan litrahintaa tai Dieselin litrahintaa/veroa ei kukaan osaa ennustaa vuotta pidemmälle. Jos joku on liian normaalihintaista, keksitään joku vero jolla taas kuluttajaa viedään.
No mutta siihen Diesel-veroon. Olikohan ensi vuodeksi taas tiedossa jotain uusia muutoksia tuon jo ilmoitetun lisäksi? On vaikea pohtia mikä tässä olisi enää taloudellisin perhe-auto hankkia, tai lähinnä millä myllyllä auto kannattaa hankkia. Bensan litrahintaa tai Dieselin litrahintaa/veroa ei kukaan osaa ennustaa vuotta pidemmälle. Jos joku on liian normaalihintaista, keksitään joku vero jolla taas kuluttajaa viedään.
Re: Dieselveroon taas muutoksia?
Ketut sillä on oikeasti juurikaan mitään millä koneella auto on. Jokaisen polttoaineen hinta tulee muuttumaan koko ajan niin paljon, ettei sillä auton vaihdolla pääse mitenkään rikastumaan polttoainekulujen kanssa niin kauan kun ajaa 15-40tkm vuodessa. Käytännössä dieselillä maksat mukavuudesta ja bensalla taas kulutuksesta. Käänsi vaakakupin miten päin tahansa, niin aina saa maksaa jostain. Tässä kun on nyt vuodenvaihteen jälkeen joka päivä seurannut polttoaineiden hintoja, niin enemmän sääntönä kuin poikkeuksena dieselin hinta on noussut 0,3-1,2 senttiä per litra per päivä. Omasta mielestä se on ihan sama ajaako bensa-autolla, joka kuluttaa sen 7L/100km, vai dieselillä, joka kuluttaa sen 5,5L/100km. Molemmat on vuositasolla käytännössä melkein saman hintaisia. Dieselillä on vaan käytännön ajaminen mukavampaa ja jossain määrin "helpompaa". Sitten tulee jo hieman enemmän eroa jos tankkaa 98:sia, jolla suurin osa VAG:n koneista käy parhaiten.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Re: Dieselveroon taas muutoksia?
Mulla palo käämit tähän pelleilyyn. Perheen toinen kulkine (Mondeo dsl-farkku) muuttui juuri 2h-pakettiautoksi. Käyttövoimavero nyt 69e/vuosi.
Passat -08 1,9PD variant
Re: Dieselveroon taas muutoksia?
Täällä menty reilu vuosi maakaasulla. Siinä ei ole ainakaan vielä mitään erillistä veroa, mutta eiköhän ne päättäjät sen vielä jossain vaiheessa huomaa
Kyseessä siis vw touran 2.0 ecofuel

Kyseessä siis vw touran 2.0 ecofuel

Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Re: Dieselveroon taas muutoksia?
Ovat jo huomanneet. Ensi vuoden alusta 3,1snt/pvä/alkava 100kg (kokonaismassasta). Jää tuo silti vielä dieseliä edullisemmaksi.Nixu wrote:Täällä menty reilu vuosi maakaasulla. Siinä ei ole ainakaan vielä mitään erillistä veroa, mutta eiköhän ne päättäjät sen vielä jossain vaiheessa huomaa![]()
Kyseessä siis vw touran 2.0 ecofuel
Passat -08 1,9PD variant