Page 1 of 1

Dieselveroon taas muutoksia?

Posted: 29.3.2010 20:52
by Ramirez
näin uutisoi iltalehti Nyt vain mietin, että onko toi jonkin näköinen aloite jolle voi käydä niin kuin esim. mediamaksulle vai onko tämä oikeasti tapahtumassa jo heti ensi vuoden alusta?

Juuri kun otin takapenkit pois ja olen muutoskatsastamassa pakuksi...

Posted: 29.3.2010 21:39
by Wili
Näinhän pääministeri lausui jo viikkoja sitten kertoessaan asiasta. Mielenkiintoista vaan odottaa paljonko passatin painoisen möhkön käyttövoimavero sitten tosiaan pienenee?

Posted: 29.3.2010 23:55
by AjH
Jos vaikka sen 20% tiputtaisivat pois niin eikös se ~100 euroa olisi rahassa? 20tkm vuotuisella ajolla plusmiinusnolla muutos. Tankatessa vaan ketuttaa enempi kun maksaa joka tankillinen vähän lisää, vaikka sitten kertanipistys onkin vähän pienempi. Psykologista touhua.

Posted: 30.3.2010 1:27
by Ramirez
Meinasin, että lähteeköhän käyttövoimavero kokonaan pois? Kun tolla uudistuksella kerran on tarkoitus tehdä molemmista polttoaineista tasavertaisia, niin sitähän se ei ole jos joutuu maksamaan käyttövoimaveron.

Posted: 30.3.2010 7:09
by jonneilari
ei varmaan lähe...se olisi niin väärin bensa-autojen omistajia kohtaan ku dieselit suhteessa vie vähemmän... :D

Posted: 30.3.2010 8:59
by Wili
Ramirez wrote:Meinasin, että lähteeköhän käyttövoimavero kokonaan pois? Kun tolla uudistuksella kerran on tarkoitus tehdä molemmista polttoaineista tasavertaisia, niin sitähän se ei ole jos joutuu maksamaan käyttövoimaveron.
Ei se poistu. Vain alenemisesta on puhuttu.

Posted: 3.4.2010 18:41
by SK-T4
Itte oon ajatellu jo sillon kun alettiin puhua tosta päästöjen mukaisesta verosta, että mennään eurooppalaiseen järjestelmään. Missä käsittääkseni ei ole käyttövoimaveroa ollenkaan, mutta siellähän maksaa bensa ja diesel hyvin liki saman verran. Eli se siirrettäisiin dieselin verotukseen jolloin ihmiset maksaa käytöstä.
Paljon ajavillehan toi on huono järjestelmä verraten nykyiseen.

Posted: 4.4.2010 2:47
by DJDH
Sopii vaan miettiä mitä tuo tekee kuljetusliikkeille ja ruuan hinnalle tässä harvaan asutussa maassa. Ei ne tavarat sinne kauppaan levitoimalla tule.

Posted: 4.4.2010 8:16
by SK-T4
^juuri tätä tarkoitin...tätä taas en tiedä kuinka ammattikuljettajat on huomioitu.

Sinänsä toi on oikein hinnoteltu euroopanmalli jos ammattikuljettajat on jätetty pois...

Posted: 4.4.2010 13:30
by Ramirez
Kuljetusala on jo nyt todella tiukilla. Kyllähän tää toteutuessaan konkursseja tarkoittaa, koska kaikkea ei pystytä samantien sopeuttamaan hintojen nostolla.

Posted: 4.4.2010 14:41
by DJDH
Pakko siihen on joku verotustekninen jippo tehdä, mutta pumpulla siitä kyllä pitää maksaa ihan sama kun muutkin. Peritylle verolle pitää sitten olla joku palautuskanava, esimerkiksi tyylin alv vähennys, jne... Muuten ei kyllä oikeasti kunnian kukko laula.

Posted: 12.10.2010 9:58
by Hilleri
Tässä ote hallituksen esityksestä Eduskunnalle energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamiseksi:

Käyttövoimaveron perusongelmana on keskimääräisyys eli se, että vero toimii oikein vain tietyllä vuosittaisella ajosuoritteella ja tietyllä keskimääräisellä polttoaineen kulutuksella. Lopullisia käyttövoimaveron tasoja määriteltäessä olisi kohtuullista käyttää erilaisia ajosuoritteita eri ajoneuvotyypeille. Akkusähköautojen toimintamatka on rajoitettu, ja tämä rajoittaa käytännössä ajokilometrien karttumista. Dieselautoilla taas ajetaan keskimäärin enemmän kuin muilla autotyypeillä.
Henkilöautojen käyttövoimaveroa ehdotetaan alennettavaksi keskimäärin noin 18 prosenttia dieselöljyn polttoaineveron kahdeksan sentin suuruisesta korotuksesta aiheutuvan käyttökustannusten nousun tasaamiseksi. Lisäksi täyssähköautoille ja ulkoisesta lähteestä ladattaville hybridiautoille ehdotetaan säädettäväksi yksilölliset käyttövoimaveron tasot. Käyttövoimaveron tasot määritettäisiin objektiivisella ja tekniikkaneutraalilla laskentamallilla, jossa otettaisiin huomioon kullakin käyttövoimalla käytettävien ajoneuvojen keskimääräinen vuotuinen ajosuorite, ajoneuvojen keskimääräinen polttoaineen tai energian kulutus, polttoaineen käytöstä syntyvät hiilidioksidi- ja lähipäästöt sekä polttoaineista ja sähköstä kannettava laskennallinen liikennepolttoaineen vero. Koska dieselöljyn, kaasujen ja sähkön energiaverot jäisivät laskennallista tasoa alemmiksi, käyttövoimaverona kannettaisiin laskennallisen ja tosiasiallisen energiaveron erotus.
Keskimääräisenä vuotuisena ajosuoritteena käytettäisiin dieselautolla ja ladattavalla dieselkäyttöisellä hybridiautolla 25 000 kilometriä. Täyssähköautoilla voidaan nykytekniikalla ajaa yhdellä latauksella enintään noin 100—200 kilometriä ja akun lataaminen kestää useita tunteja. Ajoneuvojen käyttösäde on rajattu ja sähköautot soveltuvatkin nykyisin parhaiten kaupunkikäyttöön tai muuhun lyhyehköjen matkojen ajoon. Tämän vuoksi täyssähköautojen keskimääräisessä vuotuisessa ajosuoritteessa otettaisiin huomioon ajoneuvon käyttöä koskevat tekniset rajoitukset ja keskimääräisenä ajosuoritteena käytettäisiin tässä vaiheessa 10 000 kilometriä vuodessa. Muiden käyttövoimavaihtoehtojen ajosuoritteena käytettäisiin 17 000 kilometriä vuodessa. Ladattavien hybridiautojen käyttö- voimaveron laskennassa käytettäisiin sähköllä ajettavana keskimääräisenä vuosisuoritteena 5 000 kilometriä, koska niiden akkukapasiteetti mahdollistaa yhdellä latauskerralla vain muutaman kymmenen kilometrin ajon.
Keskimääräisenä polttoaineen kulutuksena käytettäisiin dieselautoilla 6,5 litraa sadalla kilometrillä, mikä vastaa hiilidioksidipäästöä 173 grammaa kilometrillä. Täyssähköautoilla ja ladattavilla hybridiautoilla keskimääräisenä energiankulutuksena käytettäisiin laskennassa 0,2 kilowattituntia kilometrillä. Keskimääräisenä kokonaismassana käytettäisiin laskelmissa 2 100 kilogrammaa lukuun ottamatta täyssähköautoja, joiden keskimääräisenä kokonaismassana käytettäisiin tässä vaiheessa 1 400 kilogrammaa, koska alkuvaiheessa tarjonnan arvellaan kohdistuvan pienempiin ja kevyempiin sähköautoihin.

Käyttövoimaveroon ehdotettavat muutokset alentaisivat dieselkäyttöisten henkilöautojen käyttövoimaveroa keskimäärin 18 prosenttia. Sähkökäyttöisten henkilöautojen käyttövoimavero alenisi keskimäärin 77 prosenttia, ladattavan dieselhybridin vero 27 prosenttia ja ladattavan bensiinihybridin vero yli 90 prosenttia. Kokonaismassalta 2 100 kilogrammaa olevan henkilöauton käyttövoimavero on nykyisin 514 euroa. Ehdotetun muutoksen mukaan käyttövoimavero alenisi dieselkäyttöisellä autolla 422 euroon, dieselkäyttöisellä ladattavalla hybridiautolla 377 euroon ja bensiinikäyttöisellä ladattavalla hybridiautolla 40 euroon. Vastaavasti kokonaismassaltaan 1 400 kilogrammaa painavan täyssähköauton käyttövoimavero laskisi nykyisestä 342 eurosta 79 euroon.

Esitys liittyy valtion vuoden 2011 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 2011 alusta edellyttäen, että komissio myöntää ehdotetuille muutoksille tarvittavat
valtiontukiluvat. Fossiilisen dieselöljyn veronkorotusta sovellettaisiin kuitenkin vasta vuoden 2012 alusta. Henkilö- ja kuormaautojen käyttövoimaveron alennus toteutuisi vastaavasti täysimääräisenä vasta vuonna 2012. Kaasu- ja sähkökäyttöisten henkilöautojen käyttövoimaveron muutokset toteutuisivat vasta vuonna 2013.

Veromuutos nakuun

Posted: 13.10.2010 9:46
by jabetus
Olisikohan aika ruveta maksamaan tuo käyttövoimavero aina kuun lopussa eli jakaa se 12 osaan 30-35€ kk
niin me voidaan ohjailla verotusta sen mukaan, mitä me olemme käyttäneet eikä etukäteen :twisted:
mehän päätetään mitä ne saavat veroa tuloja :evil: :evil: :twisted: :devil
kansan valta tässä asiassa päättää eikä eduskunta (Huom ministerit palkka nousi 400€ kk x 12 = 4800€ vuosi)
työn tekemisen hylkäämisen takia

Posted: 3.3.2011 22:58
by Hilleri
Katselin tuossa omaa nykyistä käyttövoimaveron määrää, sekä ajoneuvoveroa.
Ohessa tiedot ajoneuvoverolipusta:
Auto: Passat Variant 2.0
Polttoaine: Diesel
Käyttöönotettu: 2005
Kokonaismassa: 2170kg
CO2: 184

Nykyisin maksan yhteensä:
Ajoneuvovero (perusvero): 124,250e
Käyttövoimavero: 538,010
Yhteensä: 665,92e

Kävin laskeskelemassa uutta veroa täältä http://www.ake.fi/uudistuvaAjoneuvovero ... ripped.asp

Tuloksena sain
Perusvero 1.3.2011 jälkeen vuodessa 133.59 €
Käyttövoimavero 538.01 €
Yhteensä: 671.60 €

Onko muilla samaa tasoa nykyisin nuo verot? Minullahan tuo nousee..?

Posted: 4.3.2011 8:23
by CtD
Hilleri wrote:
Mitäs te muut arvon Passat 2.0 tdi -miehet maksatte käyttövoimaveroa.
Kävin laskeskelemassa uutta veroa täältä http://www.ake.fi/uudistuvaAjoneuvovero ... ripped.asp

Tuloksena sain
Perusvero 1.3.2011 jälkeen vuodessa 133.59 €
Käyttövoimavero 538.01 €
Yhteensä: 671.60 €

Onko muilla samaa tasoa nykyisin nuo verot?
Autoni on 2006 2.0tdi 103kW ja euro4 koneella. Co2 päästöt 165.
En muista mikä on auton omamassa joten laskin tuolla laskurilla 1500kg mukaan. Pitää tarkistaa tuo paino ja laskea uusiksi. Muutoin olisi liian hyvä ollakseen totta. Mutta noilla tiedoilla
Perusvero : 108,40€
Käyttövoimavero:366,82€
Yhteensä: 475,23! !

Juuri maksoin verot viime kuussa, en muista millä laskutavalla se oli. Kokonais summa oli jotain rapee 600€

Posted: 4.3.2011 9:03
by jonneilari
700e 06 3c variantti...tähän olisi kiva saada vähän enemmänkii noita verojen hintoja...Varmaan kaikilla eri hinnat veroissa :D

Posted: 4.3.2011 9:19
by Sami Mäkinen
ei nyt mitenkään liity volkkarien veroihin mutta ihan kiva silti kun Gempsussa on verot alta 130€ vuosi ja pehmeet penkit 6 hengelle

Posted: 4.3.2011 9:21
by Sami Jalonen
^^Ei tarvii painoa noin uudessa kun lasketaan päästöjen mukaan. Sitäpaitsi Passatti painaa yli 2000kg :)

Posted: 4.3.2011 9:52
by Pia
Passat variant -06 1.9 TDI 77kW CO²=157 kokonaismassa 2100kg, verot vuodessa:

Vanha: 639,50€
Uusi: 612,10€

Erotusta: 27,40€ vähenee verot.

Tiedot katottu vanhasta dieselverolaskusta.

Posted: 4.3.2011 10:03
by CtD
Muistelin että olisi omamassa yli 2tonnia, sit katoin kaiken tietävästä wikistä ja siellä ilmoitettiin omamassaksi 1348–1510 kg (moottorista ja varusteista riippuen).
Tuon 2 tonnin mukaan sitten maksu meneekin niille tietämille mitä maksoin

Posted: 4.3.2011 11:38
by Hilleri
Kokonaismassaa tuossa haetaan, eli 2170 on minulla ilmoitettu ajoneuvoverolipussa Passatin massaksi. Omamassa nyt lienee sitten jotain 1500kg. Täytyy kohta hilpasta autolle katsomaan, että mitä rekisteriotteen mukaan tuo massa ja päästöt pitäisi oikeasti olla. Miten ne minulla on 184, ja onko Higlinessa sitten jotain sellaista mikä nostaa painon 2170kg:n.

Posted: 4.3.2011 13:15
by Kale
No kyllähän se 2-litrainen automaatti vaan kuluttaa enemmän kuin 1.9 manuaali. Mitä suurempi kulutus, sen suuremmat päästöt. Lisäpaino tulee varmaan isommasta moottorista ja automaattilaatikosta. Ihan normaalilta painoerolta kuullostaa. Varustetasolla ei ole vaikutusta massaan.

Posted: 4.3.2011 18:29
by Hilleri
Niin, siis minulla ei tapahdu mitään muuta muutosta kuin että perusvero kasvaa muutamalla eurolla. Ehdin jo kuvittelemaan, että käyttövoimavero tulisi tippumaan, mutta ilmeisesti se on sitten jo valmiiksi ollut 2010 vuoden oikealla tasolla tai sitten en vain ymmärrä.

Posted: 28.12.2011 21:30
by Sami Jalonen
Muistakaas kaikki riisselikuskit käydä tankilla ennenkun vuosi vaihtuu, nousee se hinta sen 14snt/l :cry:

Posted: 28.12.2011 21:36
by Ari-Matti Aho
:twisted:

Posted: 28.12.2011 21:41
by Sami Jalonen
Tässä kans mietin mitä kaikkia purkkeja kehtais käydä täyttämässä :D Eihän se oo mun ajoilla kun joku 650e/v..

edi: Mut käyttisverohan tipahti joku 80e, joten melkein ollaan tasoissa, eikös?

Posted: 28.12.2011 22:48
by Tero Paalanen
^Sulla on kyllä autolle oikeasti käyttöä jos kerran n.70tkm tulee vuodessa :)

Posted: 28.12.2011 23:41
by Zeussii
Tuossa just laskin, että sellanen 140e vuodessa tulee lisää kuluja jos kilometrit pysyy samoina :x

Posted: 29.12.2011 12:29
by Sami Jalonen
Menee liian monimutkaiseks matematiikaks mut 30tkm/6,2x0.14 laskukaavalla menin :) Eli en ihan noin paljoa aja, mietinki et aikast paljon rahhoo..

Posted: 29.12.2011 13:31
by Tero Paalanen
^Ajattelinki et oliskohan ny tullu pieni laskuvirhe.
N.260€ tulee sulle lisäkustannuksia noilla kilometreillä, jos keskikulutus on tuo 6,2L/100km.

Posted: 29.12.2011 23:14
by DJDH
Just kattelin 14m3 tonkkaa työpaikan pihalle. Nykyisellä kulutuksella riittää 2vko... Että kyllä se ammattiliikenteessäkin aika reippaasti raapasee. Saa nähdä paljo taas maidon hinta nousee.

Re: Dieselveroon taas muutoksia?

Posted: 19.3.2012 18:24
by Hilleri
Noniin. Taas se Trafin lappunen tippui luukusta alas. Vuoden lasku on yhteensä 584,96e. Tuosta ajoneuvoveron osuus n. 143e, ja n. 442e sitten käyttövoimaveroa.

Nyt sitten ensi vuonna ah ihanaa, käyttövoimaveroon tulee pieni hinnanalennus, mutta perusvero sitten kasvaakin roimasti. Ensi vuonna ajoneuvoveron osuus 185,06e, ja käyttövoimaveron osuus noin 435e.

Eli ei helvetti tätä touhua, aluksi lasketaan ja sitten nostetaankin taas toista osaa kokonaismaksusta. Pitäisköhän sitä kohta hankkia sähköauto ja ajella maksimissaan 20km päivälenkkejä. Ainiin, mutta tais ne siitäkin verottaa..

Re: Dieselveroon taas muutoksia?

Posted: 19.3.2012 19:20
by Sami Mäkinen
^ kyllä :!: tutulla oli sähköauto (paku), jossa bensa webasto ja joutui maksamaan dieselveron siittä :D

Re: Dieselveroon taas muutoksia?

Posted: 19.3.2012 21:45
by Monkelo
Sami Mäkinen wrote:^ kyllä :!: tutulla oli sähköauto (paku), jossa bensa webasto ja joutui maksamaan dieselveron siittä :D
On se nyt p#rke*e!! Eiköhän tota happeakin voisi jo verottaa. Eikös siitäkin joudu maksamaan jotain höpö höpö veroa jos on aurinkokenno sähköntuottoa varten? Esim mökillä..

Re: Dieselveroon taas muutoksia?

Posted: 20.3.2012 20:15
by Hilleri
kaikesta maksetaan ja niin pirusti. Tuntuu yli päätään hieman ikävältä, että mitkään kulut eivät enää koskaan tule olemaan samalla totutulla tasolla millä aikaisemmin. Milloinhan koko maailma heittää kuperkeikkaa ja kaikki aloitetaan ihan alusta.

No mutta siihen Diesel-veroon. Olikohan ensi vuodeksi taas tiedossa jotain uusia muutoksia tuon jo ilmoitetun lisäksi? On vaikea pohtia mikä tässä olisi enää taloudellisin perhe-auto hankkia, tai lähinnä millä myllyllä auto kannattaa hankkia. Bensan litrahintaa tai Dieselin litrahintaa/veroa ei kukaan osaa ennustaa vuotta pidemmälle. Jos joku on liian normaalihintaista, keksitään joku vero jolla taas kuluttajaa viedään.

Re: Dieselveroon taas muutoksia?

Posted: 20.3.2012 21:26
by DJDH
Ketut sillä on oikeasti juurikaan mitään millä koneella auto on. Jokaisen polttoaineen hinta tulee muuttumaan koko ajan niin paljon, ettei sillä auton vaihdolla pääse mitenkään rikastumaan polttoainekulujen kanssa niin kauan kun ajaa 15-40tkm vuodessa. Käytännössä dieselillä maksat mukavuudesta ja bensalla taas kulutuksesta. Käänsi vaakakupin miten päin tahansa, niin aina saa maksaa jostain. Tässä kun on nyt vuodenvaihteen jälkeen joka päivä seurannut polttoaineiden hintoja, niin enemmän sääntönä kuin poikkeuksena dieselin hinta on noussut 0,3-1,2 senttiä per litra per päivä. Omasta mielestä se on ihan sama ajaako bensa-autolla, joka kuluttaa sen 7L/100km, vai dieselillä, joka kuluttaa sen 5,5L/100km. Molemmat on vuositasolla käytännössä melkein saman hintaisia. Dieselillä on vaan käytännön ajaminen mukavampaa ja jossain määrin "helpompaa". Sitten tulee jo hieman enemmän eroa jos tankkaa 98:sia, jolla suurin osa VAG:n koneista käy parhaiten.

Re: Dieselveroon taas muutoksia?

Posted: 21.3.2012 10:45
by Wili
Mulla palo käämit tähän pelleilyyn. Perheen toinen kulkine (Mondeo dsl-farkku) muuttui juuri 2h-pakettiautoksi. Käyttövoimavero nyt 69e/vuosi.

Re: Dieselveroon taas muutoksia?

Posted: 21.3.2012 20:36
by Nixu
Täällä menty reilu vuosi maakaasulla. Siinä ei ole ainakaan vielä mitään erillistä veroa, mutta eiköhän ne päättäjät sen vielä jossain vaiheessa huomaa :?

Kyseessä siis vw touran 2.0 ecofuel :)

Re: Dieselveroon taas muutoksia?

Posted: 21.3.2012 21:48
by Wili
Nixu wrote:Täällä menty reilu vuosi maakaasulla. Siinä ei ole ainakaan vielä mitään erillistä veroa, mutta eiköhän ne päättäjät sen vielä jossain vaiheessa huomaa :?

Kyseessä siis vw touran 2.0 ecofuel :)
Ovat jo huomanneet. Ensi vuoden alusta 3,1snt/pvä/alkava 100kg (kokonaismassasta). Jää tuo silti vielä dieseliä edullisemmaksi.