Lastu ja tekniikan kesto. Mikä liikaa?

Auton tuunaukseen liittyvät jutut
Post Reply
User avatar
JanPakki
Posts: 7
Joined: 29.8.2008 17:41
Location: Oulu

Lastu ja tekniikan kesto. Mikä liikaa?

Post by JanPakki »

Eli, allekirjoittaneella on 100hv / 240nm Golffi. Kesäksi pitäs hieman kulkua parantaa
ja lastullahan se menee ainakin vähän aikaa, kunnes kyllästyy. Lupasivat, jotta vois luotettavasti ottaa
pelkällä ohjelmalla tuosta koneesta ulos sen 140hv ja 320nm.

Kuullostaa ihan sopivalta, mutta tuntuu aika paljolta pelkällä ohjelmalla otetulla. Kestääkö paikat oikeasti?
jjj84
Posts: 83
Joined: 3.11.2009 18:32

Post by jjj84 »

Olennaista puuttui aika paljon, mutta arvaan että nyt puhutaan 100 heppaisesta pumpusuutindiisselistä?

Turvallista on ottaa noin 145hp/300Nm... pakopaineet kasvaa liiaksi jos tehoa otetaan enemmän ja kytkin on kipurajoilla 300Nm tienoolla. Omassa siis tuo alkuun mainittu lukema.

Ja lohko ei siis ole moksiskaan noista voimamääristä, kipukohdat tuossa kokoonpanossa on ahdin, kytkin ja ehkä laatikko.
Passat variant 1.9tdi 4motion highline ja Bora Variant 1.9tdi tiptronic highline, VCDS@turku
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Pelkkä ahdin ja kytkin asettaa rajoitteet. 5 lovinen 02J laatikko kestää jatkuvaa vääntöä yli 400Nm.
User avatar
JanPakki
Posts: 7
Joined: 29.8.2008 17:41
Location: Oulu

Post by JanPakki »

Kyseessä on siis pumppusuutin kone joka on täysin vakio, ainakin vielä. Laatikon tyypistä ei tietoa,
jotta vääntöjä kannattas hieman rajata jottei tulisi mitään ongelmia?

Mutta jos ohjelmoinnin jälkeen vaihtaa esim. suuremman PD 150 ahtimen, niin vaatiiko tämä taas
uuden softan? Vai miten kone käyttäytyy jos ei softaa muuteta uuden ahtimen myötä?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Kyllä se softa muokkausta vaatii jos ahtimen vaihdat. Tai kai se jotenkin sillä edelliselläkin softalla toimii mutta täysi hyöty saadaan vasta softan muokkauksen jälkeen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Kyllä noissa PD100 ohjelmissa rajataan vääntöä, ei siitä asiakkaan tarvitse varsinaisesti välittää.

PD150:sen ahtimesta ei saa kaikkea hyötyä irti jos ei vaihda samalla PD130/150 suuttimia. Vaatii toki myös kunnon kytkimen. Tuollaiseen projektiin ei kannata lähteä jos ei ole väh. 2000e sijoittaa kyseiseen lystiin.
Post Reply