Page 1 of 1
Tehot häviää yhtä-äkkiä varsinkin vedettäessä peräkärryä
Posted: 6.11.2004 12:43
by MAL

Passat -98 81kW (aj. 355 tkm). Voimakkaasti kiihdyttäessä tehot häviää osittain. (Palautuu, kun auton sammuttaa) Erityisesti on haittaa, kun vetää peräkärryä ja ylämäessä tehot häviää yhtä-äkkiä osittain. Olen vaihtanut ahtopaineen säätimen (huolto tutki) vika on silti edelleen. Olen kuullut, että vika voisi olla myös muuttuvasiipisen turbon siipien jumiutuminen, tai jotain sinnepäin.... oletteko korjaillee asiaa jotenkin...
Posted: 6.11.2004 12:45
by sami76
...Oletkos vaihtanut ilmamassamittaria

Posted: 6.11.2004 14:03
by MarkusK
Mielestäni, jos ilmamassamittari on rikki, ei uudelleenkäynnistys tuo tehoja takaisin. Korjatkaa jos olen väärässä.
Posted: 6.11.2004 15:56
by jmr
MarkusK: näin olen antanut itselleni ymmärtää. Voi huolloissa ärräpäitä lennellä kun aina asiakkaat ehdottaa ilmamassamittaria vian syyksi, kun netissä niin neuvottiin (konetyypistä ja oireista riippumatta). Toki niitäkin menee joissakin 50-100 tkm välein.
Tässä muita veikkailuja:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=11704
Posted: 6.11.2004 19:19
by samip
MAL: Kuulopuheissa on hyvinkin perää. Juuri tuon tyylisissä tilanteissa siipien jumimisongelmat voivat tulla ilmi.
Vikakoodien tutkinta & testerin kanssa reipas koeajolenkki selventäisi paljon. Ahtomittarista tuon vian näkisi suoraan yli 1.5bar:n ponnahtavasta paineesta.
Posted: 6.11.2004 19:56
by miihkali
Savolainen vastaus

:
Suattaapi olla turbon siivet tai sitten ei, mutta hyvinniin mahollista...
Mulla tuo vika aiheutu nimenomaan turbon likaisuudesta ja siipien jumiutumisesta. Kannattaa tutkia nopiaan, ni ei kilahda..
Turbon puhdistus ?
Posted: 6.11.2004 21:26
by MAL
Kuinka korjataan turboa, jos ongelmana on siipien jumiutuminen, eräällä palstalla oli ongelmana hukkaportin jumiutuminen ja selvisi 55 eurolla...
Posted: 7.11.2004 13:12
by jmr
Voi liikkeessä olla hinnakastakin puuhaa, mutta soita ja kysy:
http://www.turbohuoltosriikonen.fi/
Posted: 7.11.2004 15:11
by miihkali
Jos on yhtään remppamiehen vikaa, niin eikun vaan turboo irrottamaan.
Kyllähän siinä joutuu jonkun verran puuhastelemaan, mutta onneksi volkkari on kuitenkin aika yksinkertainen peli.
Ennen purkamista kannattaa vaan pestä turbon puolelta kone/akselistot/putkistot ym. liuottimilla hyvin, niin on mukavampi työskennellä.
Mikäli turbon pakosarjan pultit o jumissa, niin kannattaa ottaa koko pakosarja turboineen irti.
Sit ku turbo o irti, ni kiikuttaa sen huoltoon, jossa se avataan, pestään
ja testataan. Samalla kannattaa vaihtaa kaikki pakosarjassa kiinniolevat pinnapultit. Ittelle tuo remppa tuli maksamaan 50 euroa.
Hitto ku ei ollut kameraa mukana, ni ois saanut kuvan siitä miten täynnä sontaa se voi olla.
Tos samalla kannattaa puhdistaa imusarja rasva/nokikerroksesta.
Kyllä lähtee!!!
Posted: 7.11.2004 20:17
by 1500A
Auttaiskohan moottorin 'pesuaineet'? Itse olen todennut Forte-tuotteet hyvinkin tehokkaiksi. Jos avun saa parinkympin pullollisella, on ilo suuri, jos ei auta, ei satsaus ole ollut mikään maatakaatava...
http://www.tecalemit.fi/korjaamolaitteet/forte03.asp
Posted: 7.11.2004 20:33
by miihkali
Yks hyvä ja kaikenlisäks vielä ympäristöystävällinen motin pesuaine o Wurthin Pineline. Sitä vaan raakana suihkepulloon, suihkutus esipestyn moottorin päälle, parin minuutin odottelu ja avot ku tulee puhdasta.
Tolla lähtee rasvat ym. tosi hyvin.
Posted: 7.11.2004 22:45
by 1500A
Siis moottorin 'sisäpesua' tarkoitin tuossa; jos vian saisi ratkaistua polttonesteen sekaan laitettavalla ja/tai raakana imuputkistoon sumutettavalla erikoispesuaineella, niin selviäis remontista melkoisen helposti ...
Posted: 8.11.2004 10:30
by samip
En yleensä ole pessimisti, mutta sanoisin ettei onnistu millään.
Nuo muuttuvasiipisen turbon alipaineella säätyvät siivet sijaitsevat pakopuolen kotelossa, joka tosiaan ON noessa. Oikein "poltettu" kiinni. Ihan heikot litkut tuohon eivät pure edes turbon koppa avoinna. Eli Miihkalin kuvailema temppu on ainoa vaihtoehto, ellei sitten nosta sisuksiin uutta isompaa turboa

Posted: 8.11.2004 15:24
by miihkali
Palasiks vaan. Se noki tai mitäpä se nyt sitten liekkään on sen verran tiukkaa tavaraa, ettei siihen mitkään litkut auta (testattu on).
Ja tuleepahan kerralla kuntoon, eikä noi irronneet "kököt" riko turboo.
Pikkuhomma iso säästö hyvä mieli
