Passatti ei kiihdy

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
timangi
Posts: 24
Joined: 11.4.2010 21:54
Location: Savonlinna

Passatti ei kiihdy

Post by timangi »

eli 1.8t passat ei kiihdy 4 tai 5 vaihteella ku painaa kaasun pohjaa vain turbo alkaa suhista. Myös kun 3 kiihdytti lähti kiihtymään niin teki 4000 kierroksen kohdalla sen saman turbo suhinan ja jäi junnaamaan 4000 kierroksen kohdalle. tänään kävin auton mikä lie vikana?
Passat -98 1.8T Highline Variant
User avatar
timangi
Posts: 24
Joined: 11.4.2010 21:54
Location: Savonlinna

Post by timangi »

eli aina kun lähtee isommalla vaihteella kiihdyttämään että tarviis vääntöä ei jaksa mennä ja turbo käy huutamaan ja meno on hieman nykivää. turbo kyllä suhisee muutenkin aika voimakkaasti esim 2 kiihdyttäessä? kellään samoja ongelmia?
Passat -98 1.8T Highline Variant
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Oisko siellä ahtovuotoa mahdollisesti, jos ahdoille mentäessä (kaasu lattiaan) alkaa suhisemaan eikä tapahdu muuta kuin nykimistä. Tarkista siis ahtoputkistosta ne kumiset pätkät turbolta alas, väliputkesta välijäähyyn ja välijäähyltä imusarjaan.
Sitten tietysti bypassin voisi tarkistaa samassa urakassa ettei vuoda.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
timangi
Posts: 24
Joined: 11.4.2010 21:54
Location: Savonlinna

Post by timangi »

turbolta lähtevä ahtoletku oli 3-4 sentin matkalta halki. korjattu ja toimii
Passat -98 1.8T Highline Variant
User avatar
timangi
Posts: 24
Joined: 11.4.2010 21:54
Location: Savonlinna

Post by timangi »

elikkäs nyt on ajoittain ruvennut nykimään hieman samalla tavalla tuo auto kuin aikaisemmin, mutta tuntuisi välillä taas kulkevan ainakin pienellä vaihteella kiihdyttäessä :? vikakoodeja ei vcds lite anna... bypass venttiili on vaihdettu 710N. ilmamassamittari antoi lukemia jotain 160, olikohan se g/sek. oisko kellään antaa jotain muita vinkkejä mistä vikaa etsiä? käytössä on tuo edellä mainittu vcds lite rekisteröitynä.
Passat -98 1.8T Highline Variant
Putko
VCF Partner
Posts: 73
Joined: 2.10.2006 17:59
Location: Savonlinna
Contact:

Post by Putko »

Onko auto vakio vai lastuttu, tuo 160g/s on vakiolle aika iso luku eli silloin vois epäillä ahtovuotoa.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Bypassi kun on vaihdettu niin sitten taas ahtoputkisto tutkintaan. Mitenkäs bensan kulutus, onko ylenmääräistä menekkiä? Saattaisi jonkinverran rikkaalla puuskuttaa jos happea pääsee putkista karkuun.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
timangi
Posts: 24
Joined: 11.4.2010 21:54
Location: Savonlinna

Post by timangi »

kulutus on siinä alle 8 matkassa ja reilu 11 kaupungissa. viikonloppuna pääsee tutkimaan nosturille nuo putket. kyselin päivällä valmiiksi ahtoputkien hintoja: jäähyltä lähtevä reilu 80 ja jäähyltä tuleva reilu 70 kalliita on eto kumilutterot :shock: turbolta tuleva letku siis jo vaihdettiin.
Passat -98 1.8T Highline Variant
Putko
VCF Partner
Posts: 73
Joined: 2.10.2006 17:59
Location: Savonlinna
Contact:

Post by Putko »

Painetestillä tuo selviää parhaiten. Kannattaa sit kattoa onko cuuleri kuinka öljyinen, muutama tullu vastaan missä ilmanohjain hangannu cuulerin puhki.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

timangi wrote:jäähyltä lähtevä reilu 80 ja jäähyltä tuleva reilu 70 kalliita on eto kumilutterot :shock:
Nuo on vielä halpoja :D 130hv diisseliin se ahtimelta lähtevä letkukin oli muistaakseni 350€.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
timangi
Posts: 24
Joined: 11.4.2010 21:54
Location: Savonlinna

Post by timangi »

pitää katsoa tuo jäähytin, kiitti vinkistä . Kuinka tuo paine testi olisi helpoin/parhain tehdä? No on kyllä dieselissä hieman kalliimpi joo :D oma vastaava letku oli jotain 150...
Passat -98 1.8T Highline Variant
Putko
VCF Partner
Posts: 73
Joined: 2.10.2006 17:59
Location: Savonlinna
Contact:

Post by Putko »

Ilmanputsarilta letku irti ja siihen joku tulppa, sitten ottaa sen tankinhuohotuksen letkun kans pois ja siihen kompuralla painetta joku kilon verran.
marko_k
Posts: 2
Joined: 28.5.2010 17:49
Location: Lappeenranta

Post by marko_k »

Putko wrote:Ilmanputsarilta letku irti ja siihen joku tulppa, sitten ottaa sen tankinhuohotuksen letkun kans pois ja siihen kompuralla painetta joku kilon verran.
Nyt täytyy kyllä sanoa, että jos en itse tietäisi kuinka tuo testi tehdään niin tuo viesti ei sitä kyllä ainakaan selvennä.

Eli ilmanputsarilta turbolle lähtevään letkuun teet letkun kokoisen tulpan, johon teet joko reiän, taikka laitat venttiilin paineilmapistoolille. Useat tekevät tuon tulpan joko limupulloista taikka muovi/alumiiniputken "päätylaipasta". Käsittääkseni imusarjassa oleva huohotusletku on syytä irroittaa, ja tukkia se sarjassa oleva reikä, ettei öljyä mene väärään paikkaan. Tiedä sitten tarkoittiko Putko juurikin tuota sillä "tankinhuohotusletkulla" ?

Ja tuon tukittuasi lykit painetta järjestelmään tuon tekemäsi tulpan kautta. Tosiaan noin kilo riittää kertomaan mahdolliset vuodot.

Itsehän en ole koskaan tätä testiä tehnyt, mutta näin lukenut.
jonneilari
Posts: 362
Joined: 1.12.2009 9:04
Location: Dead city

Post by jonneilari »

nyt meni kyllä pilkun nussimiseksi :(
Putko
VCF Partner
Posts: 73
Joined: 2.10.2006 17:59
Location: Savonlinna
Contact:

Post by Putko »

Kyllä mä oon paineistanu aina koko järjestelmän, näkeepä samalla vuotaako huohotin (kuten yleensä vuotaa :D).
Limupullo sopii siihen putsarilta turbolle menevään letkuun tulpaksi eikä siihen tarvii mitään reikiä tehä sillon kun laittaa pistoolin suoraan siihen tankinhuohotusletkuun mikä menee siihen magneettiventtiilille.

Sitten tuon testin jälkeen tuppaa pikkusen savuttaa kun turbo puskee öljyä pakopesään.
marko_k
Posts: 2
Joined: 28.5.2010 17:49
Location: Lappeenranta

Post by marko_k »

jonneilari wrote:nyt meni kyllä pilkun nussimiseksi :(
Saattoi kyllä mennäkin. Ei tässä tarkoitus ollut kuitenkaan nussimaan tulla.

Mutta onpahan nyt ainakin, kuitenkin ennemmin tai myöhemmin joku kysyy että missä tuo tankinhuohotusletku sijaitsee. Voi olla niitäkin jotka eivät tuosta testistä mitään tiedä, saatika kyseisistä letkuista, ja niitä jotka eivät halua savupilveä käynnistettäessä. Kuullut myös jonkun joutuneen saahaamaankin autoa hetken aikaa käyntiin kun jätti huohottimen tukkimatta :roll:

Ei siinä, hoituu homma tuolla Putkonkin tavalla! Jatkakaa..
Putko
VCF Partner
Posts: 73
Joined: 2.10.2006 17:59
Location: Savonlinna
Contact:

Post by Putko »

Niitä tukittavia huohottimia on sit kaks toinen siinä turbon imuputkessa ja toinen imusarjan alla.
Razur
Posts: 44
Joined: 10.9.2006 18:36
Location: Hämeenkyrö

Post by Razur »

Tämä myös havaittu toimivaksi monessa vag laitteessa
User avatar
timangi
Posts: 24
Joined: 11.4.2010 21:54
Location: Savonlinna

Post by timangi »

viime viikonloppuna pääsin tekemään tuon paine testin ja imusarjan alla olevasta huohottimen z-putkesta tuli ilmat pihalle. Tänään sitten otin putken irti, putki oli ehjä mutta o-rengas puuttui kokonaan :shock: Laitoin o-renkaan ja ilmat rupesi pysymään sisällä, ahtoputket olivat ok. Nykimiseen tuo ei kuitenkaan vaikuttanut. Kävin sitten Putkon luona ja laitettiin ahtopainemittari kiinni. 3-vaihteella kun kiihdytti matalilla kierroksilla niin ahtopaineet lähti valssaamaan. N75-venttiilin laitoin tilaukseen jos se rupeis auttamaan.
Passat -98 1.8T Highline Variant
User avatar
timangi
Posts: 24
Joined: 11.4.2010 21:54
Location: Savonlinna

Post by timangi »

ei kokonaan poistunut nykiminen tuon n75-venttiili vaihdon myötä :twisted: parani kyllä huomattavasti ainakin 5 kiihdyttäessä :) nyt siis on vaihdettu 710N pässi, ilmamäärämittari 160 g/s (lastutettu) ja ahtoputket testattu. pitänee vielä tarkistaa vielä kerran nuo putket... :?
Passat -98 1.8T Highline Variant
User avatar
timangi
Posts: 24
Joined: 11.4.2010 21:54
Location: Savonlinna

Post by timangi »

paljonko on muilla nuo passatit kiihtyyny? Puhelimen RaceChrono ohjelma mittas 0-100 km/h 9.9 sek ja varttimaili 18.0 sek. Alla on 18" kiekot 215 45 kiinakumeilla, eli sutimaan hieman jää. Ykköseltä kakkoselle vaihtaessa ei heti lähde vetämään vaan jää miettimään..? Autossa on lastu. Yksi päivä huomasin että auto paikalla ollessaan täristää? Viskotuulettimesta näköjään puuttui palanen, voiko se olla tärinän syy? Tai jotain muuta...
Passat -98 1.8T Highline Variant
Post Reply