III koppaisen Golf variantin jakopäänhihnan vaihto

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
liimis

III koppaisen Golf variantin jakopäänhihnan vaihto

Post by liimis »

Iltaa vaan kaikille.

Ajattelin kysäistä näin noviisina, että kannattaako otsikon mukaisen auton jakopään hihna vaihdatttaa merkkihuollossa vai riittääkö se että vie auton ns. merkkivapaaseen korjaamoon :roll:
Tuoppi

Post by Tuoppi »

Itse oon viemässä tutulle, joka pitää omassa autotallissa korjaamoa,vaihto pikkuproidille 200 euroon osien kaa,ja merkkikorjaamolla ottaa varmaan jakopäänvaihtohuollosta 400 euroo.
Ei kä tuu merkkikorjaamon leimaa, mutta itse en maksa 400 euroo,kun ei oo edes takuu voimassa.
Spetke

Post by Spetke »

Minne tahansa vietkin, muistuta/tilaa myös kiristinpyörien vaihto. Sen pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta eipä ainakaan Tampereen Peugeot -huollossa ollut. Kaverin autosta vaihdettiin remmi ja jonkun sadan kilometrin jälkeen antoi kiristinpyörä myöden. Onneksi jakopään muovisuoja piti hihnan paikoillaan ja jaon kohdallaan.

Merkkiliike ei kuitenkaan suostunut ottamaan tapausta omiin nimiinsä, mutta eivätpä ole toistensa palveluita sen jälkeen tarvinneet.

Itsekin vaihdoin ensimmäiseen autooni itse remmin, mutten tajunnut vaihtaa kiristinpyörää. Siinä kävi vähän ikävämmin ja meni kansi vaihtoon.

Itse en kyllä maksaisi tuota 200 euroakaan. Osat maksaa jonkun kympin ja työtä menee pari tuntia.
jmr

Post by jmr »

Ehdottomasti kiristin samalla vaihtoon. Osa huolloista vaihtaa vesipumpunkin jos se vuotaa, osa vaihtaa varmuuden vuoksi joka kerta (ainakin diiseleihin). Johonkin 1.3:n koneeseen vaihtaa jakohihnan itsekin, siinä vesipumppu toimii kiristäjänä ja menee vaihtoon samalla. On se siihenkin koneeseen ensikertalaiselle aikamoinen savotta.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
iHuichée!

Post by iHuichée! »

Itse teetin 180tkm huollon paikallisella amiksella, sisälsi jakohihnan, kiristinrullien, vesipumpun, tulpat, öljyt suodattimet yms. + moottoripesun, maksoi 180€, ainoa miinus, että joutui olla vajaan viikon pajalla. Normaali korjaamotakuu 1 vuosi ja kuitti ja kaikki. (ei pikkupajojen pimeää työtä)

EDIT: Ja tosiaan KANNATTAA vaihtaa se vesipumppu samalla kertaa kun jakopää on auki, ottaa meinaan aivoon muutaman kympin säästö myöhemmin jos se esim 10tkm losahtaa ja taas joutuu ottamaan koko paketin auki (riippuu konemallista, ADZ:ssa esim ei kuitenkaan ole "jakopaketin yhteydessä" mun tietääkseni)
Honda Accord Tourer Sport 06´
Masentaja

Post by Masentaja »

ADZ- koneessa hammashihna pyörittää myös vesipumppua 8)
iHuichée!

Post by iHuichée! »

Oliko näin?
Sit se oli joku muu konetyyppi jossa se oli erillisellä hihnalla.. My bad. :oops:
Honda Accord Tourer Sport 06´
HarriV

Post by HarriV »

No niin. Jakopäänhihna ja kiristinrulla vaihdettu. Laitettiin sitten vähän muutakin osaa, eli ylimmän rattaan defa,venttiilikopan tiiviste, molemmat hihnat ja valot säädätettiin. Aikaa korjaamolla meni 2h ja 30min,mutta onneksi oli tuttu korjaamopäällikkö. Ei tullut niin kalliiksi. Koko lysti 120€.
Tero Paalanen
Team Leader

Post by Tero Paalanen »

ADZ- koneessa hammashihna pyörittää myös vesipumppua
Ei muuten pyöritä.
ADZ-koneessa erillinen moniurahihna pyörittää vesipumppua ja laturia.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
VW-Bastard

Post by VW-Bastard »

Tulee nyt aiheen sivusta, mutta...

Pitääkö 1,9TDi 66kW vm. 2001 (taitaapi olla tuo ALH-tyyppi?) koneeseen vaihtaa nokkahihnan vaihdon yhteydessä myös vesipumppu? Hihnan vaihtovälihän 90tkm, mutta kestääkö pumppu 180 tkm? :?:
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
DJisotela

Post by DJisotela »

Ei sitä pakko ole vaihtaa, mutta se pumppu maksaa 40 kymppiä ja vaihtuu kätevästi samalla..
Jos se alkaa vuotamaan sitten vaikka ens viikolla tai ens vuonna nin sen vaihto on melkein saman hintainen ku hihnanvaihto
siis jos jossain merkkiliikkeessä vaihdattaa. Eli halvempi vaihtaa samalla.. :wink:
"Diiselit on laiskoja ja ne savuttaa"
VW-Bastard

Post by VW-Bastard »

Kiitos vastauksesta - näin olen aikaisemman auton kanssa toiminutkin, mutta olen jostakin kuullut, että vesipumppu jopa täytyisi vaihtaa aina hihnan yhteydessä. Minulla edellinen hihnanvaihto tehty aikaisemman omistajan toimesta 180 tkm kohdalla. Nyt 253tkm mittarissa ja pumppu taitaa vähän vinkua tai vikistä, kun auto jää hetkeksi tyhjäkäynnille... Enpä taida odottaa 270tkm:iin tuon hihnan vaihdon kanssa. :?
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
Post Reply