2.5 TDi turbo toimii, ei toimi

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
siltato
Posts: 20
Joined: 22.4.2010 10:41

2.5 TDi turbo toimii, ei toimi

Post by siltato »

Morjens,
olisiko kenelläkään tietoa mistä alkaa hakea vikaa kun ei turbo ota aina toimiakseen. Kun lähtee kiihdyttämään niin toimii vaihteella joskus kahdella ihan ok ja sitten tipahtaa pois pelistä. Varsinkin kun kiihdyttää pidempään esim. moottoritien rampilla. Jos tippuu kokonaan pois pelistä niin lähtee taas mukaan kun sammuttaa auton välissä, mutta joskus taas alkaa toimimaan ok kun ajaa jonkun matkaa sievemmin.
Teki tätä talvella satunnaisesti, mutta nyt kun ilmat lämpeni ei autolla enään kiihdytellä.. On muutenkin aika tehoton välissä ja ei lähde kovin alhaalta mukaan. Sen vaihdon tai kaksi on ihan hyväkulkuinen auto.
Alipaineletkuja olen vaihdellut uusiin kun olivat aika haperoita ja lämpötila-anturi on vaihdettu joskus talvella, kuten myös virtalukon pohja. Noita letkuja epäilin kun nyt ilmojen lämmettyä paheni, mutta ei ole ainakaan vielä ollut vaikutusta. Jääköhän tuosta turbon pois tippumisesta mitään vikakoodia jos kävis sen luetuttaan joku päivä?

-Toivo-
User avatar
pehu
Posts: 16
Joined: 27.1.2010 19:38
Location: Rmk

Post by pehu »

Se vois olla se surullisen kuuluis N75 venttiili taas, joka syyn aiheuttaa.
Kuullostaisi siltä että ahtaa yli ja menee vikatilaan.
Itsellä oli samaa vikaa, mutta mulla oli vika ECU:lle/MAP:lle menevässä alipaineletkussa.

Ja kyllä se varmasti sinne vikakoodin antaa.
Mulla anto seuraavanlaisen kun ahtoi yli;

00575 - Intake Manifold Pressure
17-10 - Control Difference - Intermittent

Et ei muutakuin koodia lukemaan :)
-98 T4 Trp Profile matkis proggis..
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

Ääni N75 venttiilille... itsellä samat oireet ja tuon vaihdolla korjaantui.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
siltato
Posts: 20
Joined: 22.4.2010 10:41

Post by siltato »

Juu vaihtoehtoja oli kaksi mitä ajattelin kokeilla. Ilmamäärä anturi tai juurikin tuo n75 soleinoidi. Otin ilmamäärä anturin johdon pois ja revittelin tai yritin mutta ei kulkenut semminkään, joten päättelin että saattaa olla jopa kunnossa. Tämä sen takia etten saanut koodeja luetettua missään kun ei pääse kuin iltaisin itse liikenteeseen.
Ostin sitten tuon solenoidin ja kyllähän tuo muuttui oikeaan suuntaan. Toimii nyt kuten ennenkin, vaikkakin tuntuu laiskalta 111kw versioksi, mutta on tuntunut siltä aina kun auto ollut meillä. En tosin tuosta voimasta osaa sanoa kun silloin autoa ostaessa koeajoin vastaavan 75kw version ja se tuntui pirteämmältä, ainakin paremmin oli alavääntöä. Muistaakseni.. Noh seuraavaksi kun jaksaa täytyy katsella mitä muuta siitä löytyis, mutta nyt toimii kuitenkin.
Kiitoksia vinkeistä.

-Toivo-
MarcusS
Posts: 28
Joined: 3.2.2009 22:14
Location: Siilinjärvi

Post by MarcusS »

kokeilet alipainepumpulla ahtimen alip.kellon varren liikettä - jos liikkuu huonosti tai ei ollenkaan, on siivet jumissa. Letkut kannattaa katsoa läpi.
User avatar
pehu
Posts: 16
Joined: 27.1.2010 19:38
Location: Rmk

Post by pehu »

MarcusS wrote:kokeilet alipainepumpulla ahtimen alip.kellon varren liikettä - jos liikkuu huonosti tai ei ollenkaan, on siivet jumissa. Letkut kannattaa katsoa läpi.
Eikai näissä VNT ahdinta ole?
-98 T4 Trp Profile matkis proggis..
MarcusS
Posts: 28
Joined: 3.2.2009 22:14
Location: Siilinjärvi

Post by MarcusS »

jos on AHY 150hp kone niin on.
Post Reply