Golf III TD Variant sähköongelmia ja vuotoja

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
captaingoofy
Posts: 18
Joined: 14.11.2010 18:00
Location: krs

Golf III TD Variant sähköongelmia ja vuotoja

Post by captaingoofy »

Tulipas sitten hommattua tuollainen vm. 1996 TD Golffi kakkosautoksi (tai mulle ykkösauto, vaimo ajelee toisella farkulla).

Autossa oli edellisen omistajan vaihtamat tuuninki enkelinsilmät joissa ei tietty pitkillävaloilla ajaessa lyhyet toimineet. Nooh testailin hyppylanka viritelmää tähän tyyliin: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?965205 . Aluksi kun testasin väliaikaisella piuhalla, eli tökkäsin tuohon linkin kuvissa näkyvän keltaisenpiuhan paikalle, ton valkoisen piuhanpaikalla olikin jo jumpperi, kaikki toimi hyvin (Pitkillä valoilla myös lyhyet jäivät palamaan).

Sitten tein paksummasta rautalangasta jumpperin ja päällystin sen kutistesukalla. Jumpperipaikalleen ja ihmettelemään.

Valokatkaisin parkkia asennossa -> kaikki normaalia.

Valokatkaisin lyhyet asennossa: lyhyet valot vilkkuvat ja pyyhkijät heiluvat. Valot vilkkuvat pyyhkijöiden tahtiin ja auton käynti todella raskasta aina valojen vilkahduksella.

Pitkillävaloilla kaikki toimii taas normaalisti, eli kun napsauttaa pitkät päälle niin lasinpyyhkimet pysähtyvät ja pitkätvalot syttyvät.

Otin tuon jumpperin myös pois paikaltaan, mutta ongelma ei poistunut.

Eli ilmeisesti sain tuhottua jotain jostain.

Alkaisikohan etsimään vikaa sulaketaulusta, vai valokatkaisin viiksestä.
Last edited by captaingoofy on 27.11.2010 19:13, edited 1 time in total.
Golf -96 TD Variant
Avensis -00 TDI, farkku tämäkin...
captaingoofy
Posts: 18
Joined: 14.11.2010 18:00
Location: krs

Post by captaingoofy »

Niin ja niitä muita sähköongelmia sitten:

Lukuvalo ei toimi, vaikka lamppu vaikuttaisi ehjältä (viereinen sisävalo toimii).
Peräkonton valo ei toimi, lamppu ehjä.
Takalasin pesuri ei toimi.
Takalasin pyyhkijä ei toimi.
Lämppärin puhallin toimii vain täydellä teholla, taitaa olla vastuspaketti palanut.
Lämppärin säätimien valot ei toimi.
Mittariston valaisaistuksessa puutteita, matkamittarin ja kellon taustavalot pimeänä.
Kuskinpenkinlämmintin ei toimi.

Nappasin tuon sulakerasian alas tuolta kojetaulun uumenista niin sellainen huomio tuli tehtyä että tuossa sulaketaulun ylälaidassa on kaksi sulakepaikkaa. näistä toinen sulakepaikka on minulla tyhjä. Toisessa on sulake, jonka yli on vedetty teippi (vaikuttaisi alkuperäiseltä) aivain kuin pitämään sulaketta paikuillaan. Tyhjänkin sulakepesän laidasta löytyy tämä teippi, eli on tuossa ilmeisesti joskus ollut sulake. Mistähän sulakkeesta on kyse?

Pitäisi alkaa tarkistamaan nuo peräkontinluukun johdotukset, sillä ainakin joitakin noista peräpään sähkövioista luulisin selviävän. Lämppärinsäädin ja mittaristo pitäisi myös jaksaa käyttää irti niin voisi ainakin vaihdella lamput noihin, luulisin vian olevan hajonneissa lampuissa.

Tuo lyhyidenvalojen toiminta on tällähetkellä se suurin ongelma, mutta kaikkiin noihin ongelmiin jos löytyy vihjeitä tai neuvoja niin otan niitä mielelläni vastaan.
Golf -96 TD Variant
Avensis -00 TDI, farkku tämäkin...
Basu
VCF Member
Posts: 1452
Joined: 20.10.2005 9:39
Location: Uusimaa

Post by Basu »

Niin ja niitä muita sähköongelmia sitten:

Lukuvalo ei toimi, vaikka lamppu vaikuttaisi ehjältä (viereinen sisävalo toimii).
- Joko hapettumaa tai sitten se lamppu on oikeasti rikki.

Peräkonton valo ei toimi, lamppu ehjä.
- Ehkä valokytkin, joka siis on takaluukussa.

Lämppärin puhallin toimii vain täydellä teholla, taitaa olla vastuspaketti palanut.
- Ehkä lämpösulake on todennäköisin vaihtoehto.

Lämppärin säätimien valot ei toimi.
- Siellä on yksi 1,2W lasikanta joka tod. pimeä.

Mittariston valaisaistuksessa puutteita, matkamittarin ja kellon taustavalot pimeänä.
- Joku lamppu niissäkin on, ei tarkempaa tietoa tyypistä.


Tuo lyhyidenvalojen toiminta on tällähetkellä se suurin ongelma, mutta kaikkiin noihin ongelmiin jos löytyy vihjeitä tai neuvoja niin otan niitä mielelläni vastaan.
- En tästä sano varmaksi, mutta kun tuossa perus Golfissa on H4 vakiona, jossa siis on joko lyhyet tai pitkät palamassa kerralla. Jos noissa tuninkivaloissa on erilliset polttimot lyhyille että pitkille, niin niiden yhtäaikainen palamaan saaminen voi olla hankalampi homma...
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
captaingoofy
Posts: 18
Joined: 14.11.2010 18:00
Location: krs

Post by captaingoofy »

Juu siis noissa tuuninkivaloissa on h7 polttimot pitkille ja lyhyille. Ymmärtääkseni pitäisi onnistua tuo valojen yhtäaikainen palaminen samaan tyyliin kuin esim gti malleissa joissa taitaa olla vakiona omat hehkut pitkille ja lyhyille.

Ja siis sain tämän jo toimimaankin hetkellisesti väliaikaisella hyppylangalla, jonka sitten korvasin paksummalla rautalangalla ja senjälkeen lyhyillävaloilla pyyhkijät heiluvat ja valot vilkkuvat.

Purin siis myös tuon hyppylangasn pois ja edelleen tuo sama ongelma, pyyhkijät heiluvat ja valot vilkkuvat. Näin siis vain lyhyillä valoilla, pitkät ja parkit toimivat normaalisti.

Tuossa tutkailin tuota sulakeboxia vähän tarkemmin ja sieltä takaa löytyi yksi yksittäinen irtonainen johto (sininen taisi olla) liitin päässä, liekkö sitten tuo irronnut tuossa ja aiheuttanut tuon ongelman. Pitää tutkailla vähän tarkemmin paremmalla valolla ja ajalla.
Golf -96 TD Variant
Avensis -00 TDI, farkku tämäkin...
captaingoofy
Posts: 18
Joined: 14.11.2010 18:00
Location: krs

Post by captaingoofy »

lisätutkimuksia suoritettu...
perhanan ahdas paikka tuo sulakeboxin tausta... ei oikein pääse näkemään vaikka yritin purkaa kojetaulun muovejakin pois.

Tuo irtonainen johto olikin punainen ja sininen liitin päässä... tällä tiedolla ei varmaankaan vielä paljoa tätä ongelmaa ratkaista.

Pitäis alkaa selvitteleen mikä piuha/liitin on yhteydessä tuohon relekantaan 10 niin kokeilis napata koko liittimen irti sulakeboxista. Olettaen tietty ettei samassa liittimessä ole miljoonaa piuhaa kiinni.

Tai tietty jos jollakulla on ylimääräinen sulake/releboxi niin voisi kokeilla vaihtaa koko paskan kerralla
Golf -96 TD Variant
Avensis -00 TDI, farkku tämäkin...
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Mihinkäs se punainen johto menee toisessa päässä?

Ekana tommosesta ihan muun laitteen sekoilusta tulee mieleen maadoituksen katkos, jolloin kyseinen laite kulkee maahan jonkun toisen laitteen kautta ja aiheuttaa samalla sen sekoilua.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
captaingoofy
Posts: 18
Joined: 14.11.2010 18:00
Location: krs

Post by captaingoofy »

pitää tutkailla tuon piuhan toinenpää vielä tarkemmin. nopeella vilaisulla se katosi johtoviidakkoon jonnekkin kojelaudanalle...

Pähkäilin tossa jo, että ongelma tuskin on valoviiksessä koska lyhyet ja pitkätvalot vaihtuvat normaalisti viikseä heiluttaen ja vilkut toimii ok.

Pitää varmaa alkaa pulttaamaan kuskinpenkki irti niin mahtuu vähänparemmin tuonne jalkatilaan hääräämään, samalla voi tutkiskella sitten tuota penkinlämmitintäkin.
Golf -96 TD Variant
Avensis -00 TDI, farkku tämäkin...
captaingoofy
Posts: 18
Joined: 14.11.2010 18:00
Location: krs

Post by captaingoofy »

Onko kellään tietoa mistä löytyisi golf 3:n johdotuskaavio. Yritin sellaista metsästää netin syövereistä, mutta en ainakaan vielä sellaiseen törmännyt. jonkinmoisia liitinkaavioita ja johtosarja kuvia kyllä löysin, mutta en varsinaista kytkentäkaaviota.
Golf -96 TD Variant
Avensis -00 TDI, farkku tämäkin...
captaingoofy
Posts: 18
Joined: 14.11.2010 18:00
Location: krs

Post by captaingoofy »

Tuo pyyhkimien heiluminen selvisi.

Omamoka...

Olin tehnyt tuosta rautalanka jumpperista hieman (muutaman millin) liian pitkän ja kun olin painanut sen paikoilleen oli releenkannan kosketinpinnat painuneet alaspäin relekannan sisään jossa ilmeisesti kulki muitakin suojaamattomia kuparijohtimia.

Sain sopivan ohkaisilla pihdeillä nypättyä tuota relekannan kosketinpintaa sen muutamanmillin takaisin ylöspäin niin homma lähti pelittämään.

Nyt vielä pitää selvitellä noi muut sähkö hommelit, tuo ajamisen kannalta oleellisen on nyt hoidossa.
Golf -96 TD Variant
Avensis -00 TDI, farkku tämäkin...
Tim-i
Posts: 6
Joined: 10.11.2010 19:55
Location: Kerava

Post by Tim-i »

toi puhaltimen 4 asennolla toimiminen ei ole muuta kun nykäset sen säätönappulan pois ja ja käännät sitä rautaa siellä (kosketushäiriö). juuri eilen tein itselleni saman ja menin ostamaan uuden etuvastuksenki! (se on hanskalokeron alla jos tarve vaihtaa..)
captaingoofy
Posts: 18
Joined: 14.11.2010 18:00
Location: krs

Post by captaingoofy »

Mittailin tuon vastusboxin läpi ja totesin, että pimeitä olivat kaikki vastukset. Laitoin uuden vastusboxin tilaukseen, pitää katsoa lähteekö sillä toimimaan.

Sitten tulikin jo pari muutakin vikaa vastaan. Auto alkoi vuotamaan nesteitä, vaikuttaisi että alavesiletkun moottorinpään haaroitinosasta (tais olla termostaattikin tämön alla) tai sitten lämppärin kennosta (myös sisällä nestettä tosin en ole ihan varma onko se kaatunut kanisterista tuonne vai vuotaako kenno).

Ja sitten sammumis / käynnistymis ongelma. Eli auto ei meinaa sammua, vaikka avaimen vääntää 0-asentoon. Samalla huomasin, että auton käynnistyksen kanssa alkoi ilmetä ongelmia. Auto on ollut roikassa ja kun yrittää käynnistää niin saa sahata vaikka kuinkakauan että lähtee käyntiin. aikaisemin auto on ollut hyvä käynnistymään.

Kuinkas tämä auton sammutus tapahtuu? Siis onko jossain jokin magneettiventtiili tms joka vetasee polttoaineen saannin kiinni?
Golf -96 TD Variant
Avensis -00 TDI, farkku tämäkin...
captaingoofy
Posts: 18
Joined: 14.11.2010 18:00
Location: krs

Post by captaingoofy »

Taisi selvitä nuo kaikki edellisessä viestissä mainitut lisäviat samalla kertaa...

Nesteiden vuotopaikka löytyi T-haarasta johon tulee vesipumpun ylempiletku, öljyn suodattimen kantaan menevä letku ja ylävesiletkuun menevä letku.

Vesipumpun ja T-liittimen välinen letku oli pehmmennyt ja vuosi. Samoin T-liittimen ja ylävesiletkun välinen letku oli pehmennyt ja vuosi.

Vesiletkujen pehmeäminen johtui todennäköisesti polttoaineesta jota tippasi/valui koneen laitaa pitkin tuohon T-liittimen tienoille. Tämä polttoaine näkyi tulevan jostain Diesel pumpun takaa. Eli todennäköisesti tuo huono käynnistyminen johtuu siitä, että imee ilmoja jostain tuolta vuodon suunnalta.

Sama polttoaine vuoto on mahdollisesti syynä siihen ettei auto tahdo sammua?
auto kyllä sammuu aina hetken päästä kun virta-avaimen on vääntänyt 0-asentoon ja jokakerta ei auto jää käyntiin vaan sammuu normaalisti virta-avaimesta.

lisäsin tuohon otsikkoonkin sanan vuotoja, kun alkoi olla tässä muutakin asiaa kuin noita sähköongelmia...
Golf -96 TD Variant
Avensis -00 TDI, farkku tämäkin...
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

captaingoofy wrote:Onko kellään tietoa mistä löytyisi golf 3:n johdotuskaavio.
Alfamerin kirja on melko hyvä hankinta.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
captaingoofy
Posts: 18
Joined: 14.11.2010 18:00
Location: krs

Post by captaingoofy »

Nestevuodot korjattu. Uusiletku marmoritiskiltä hintaan 48€....

Lämppärinpuhaltimen vastus vaihdettu, pienen katkaisijan heiluttelun ja puhdistelun jälkeen sain toimimaan 2,3,4 vaihteet, myös katkaisijassa siis vikaa/kulumaa/likaa.

Lämppärinsäätimen lamppu vaihdettu ja valot saatiin tällä kuntoon.

Läjä pieniä muovikantaisialamppuja ostettu mittaristoon, mittaristo myös irroitettu jo valmiiksi, vielä en ehtinyt vaihtamaan noita.

Lukuvaloa ihmetelte, lamppu ehjä mutta valoa ei vaan tule. Ilmeisesti kattolampulle tuleva jatkuvajännite on hukassa, en vielä ehtinyt mittailemaan.

Autoa testasin käyntiin muutamaan otteeseen tuossa kun nesteet sain sisälle. Ensimmäisellä käynnistyksen jälkeen auto ei halunnut sammua vaan kävi vielä noin 30sec virta-avaimen 0-asentoon väännönjälkeen. Käynnistin auton vielä muutaman kerran tämänjälkeen ja jokakerta auto myös sammui normaalisti... pitää vielä tutkia ja testailla paremmin...
Golf -96 TD Variant
Avensis -00 TDI, farkku tämäkin...
captaingoofy
Posts: 18
Joined: 14.11.2010 18:00
Location: krs

Post by captaingoofy »

aikaisemmin tuli toi lämppärin vastusboxi vaihdettua niin löytyi useampi lämppärintuulettimen pyörimis nopeus. Nyt sitten tuli ongelmia tuon nopeudensäädin katkaisimen kanssa... Meinaa otta vähän lämpöä, tai ei niin vähän kun meinaa napin muovit sulaa. Yritin tuota nyt putsailla ja tempasin tuon päälimmäisen muovin pois siitä päältä niin saa seurailla vähän tilannetta.

Ei vaan heti tuu mieleen miksi toi alkoi yhtäkkiä noin helkutisti lämpiämään. pitäis vissiin kattoa toi lämppärinpuhallin että veteleekö moottori viimeisiä ja sillä haukkaa vähän enemmän virtaa vai mistä puristaa...
Golf -96 TD Variant
Avensis -00 TDI, farkku tämäkin...
Nipa
Posts: 124
Joined: 11.1.2010 18:45
Location: Kotka

Post by Nipa »

Noi rekisterikilven valot ja takalasin pyyhkijän toimimattomuus johtuu aika varmasti siitä että on mennyt johdot poikki sen kuskinpuolen kumihaitarin sisältä mistä ne johdot menee sinne paksinluukkuun. Olen kahteen 3:seen vaihtanut ne johdot.

Kun koitat saada vettä takalasille ja kusipojan moottori huutaa on todennäköisesti syy että se suutin on tukossa mistä se ruikkii sitä vettä. Omasta aikanaan irrotin koko pyyhkijänmoottorin ja laitoin en nyt muista mihin likoamaan sen suuttimen ja kaivelin sen jälkeen nuppineulalla ja puhaltelin paineilmalla ni aukes ja alko nestettä tulemaan.

Toi että ei sammu kun kääntää avaimesta o-asentoon niin jääkö se auto ihan kunnolla käymään vai ilmeneekö jälkikäyntiä että meinaa sammua mutta ei kuitenkaan sammu? Kaverin ukon transportterissa oli sellainen ongelma ja virtalukonpohja oli rikki. Se kun jäi kituuttamaan sammuttamisen jälkeen välillä aika pitkäksikin aikaa sen sai sammumaan kääntämällä uudestaan avaimet virta asentoon ja sit o:laan.
EX VW Golf IV Variant -00
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
captaingoofy
Posts: 18
Joined: 14.11.2010 18:00
Location: krs

Post by captaingoofy »

ihan normaalisti tuo auto käy silloin ku jää käyntiin, sitte ku se hetken on käynyt niin sammuu ku seinään vaikkei tekisi mitään.

Mutta nyt sitten tuli taas uusi vika kaikkien muiden lisäksi...

Eli tossa kun tulin kämpille töistä niin aloin moitiskelemaan että tyhjäkäynnillä sisätilan valo räpättää, vilkkuu tms. (eli siis valo palaa kokoajan, mutta kirkas-himmeä-kirkas vaihtelu nopeeseen tahtiin) mutta ei kuiteskaan pala normaalisti. Nopean tutkimisen tuloksena myös ajovalot tekee samaa. Konepelti auki ja tutkimaan niin ensimmäinen huomio oli, että konehuone aivan märkä ja kuskinpuolella lunta. Osittain tuo märkyys todennäköisesti sulanutta lunta, mutta osittain todennäköisesti dieseliä, toi pumppu kun vuotaa edelleen vähän jostain ja ajoviima tätä sitten heittelee vähän ympäriinsä.

No laturin seutu nyt vaikutti suhteellisen kuivalta ja hihna ei ainakaan luista eikä latausvalo pala.
Akunkenkien testaus -> +napa vähän löyhä, mutta ei nyt aivan irtikkään.

Kansikiinni, ja ajatuksena että annampa auton hetken käydä jotta kuivaa tuo konehuone. No täräytin ton luukun kiinni ja autoon sisälle keräileen kamppeita niin huomio : airbag valo palaa.

Testasin sammuttaa auton ja uudelleen käynnistää, mutta eihän se tietenkään tuota valoa nollaa... että pitäis käyttää auto tietokoneen persuksissa kiinni ja lukasta vikakoodit. Lisä huomiona, että ainakaan sisätilan valo ei enää vilkkunut ja vaikutti myös ajovalot palavan tasaisesti.

Eli ilmeisesti tossa bägissä oli jotain joka aiheutti noiden valojen vilkkumisen tai sitten jokupaikka ottaa maihin ja ku lämäsin ton konepellin kiinni niin tärähti eikä enää ole maissa.

Ja lisäksi onnistuin noita mittarinvaloja vaihdellessa hukkaamaan penkinlämmittimen katkaisimenvalot johonkin...

Että näin.

Onkos näihin saatavilla jonkinmoisia "pohjapanssareita" tai muoveja jolla vois tota lumentuloa tonne konehuoneeseen vähän rajoittaa. Nytkin siis autolla ajeltu ihan normi matka-ajoa ei edes niin mahdottomissa tuiskukeleissä.
Golf -96 TD Variant
Avensis -00 TDI, farkku tämäkin...
Basu
VCF Member
Posts: 1452
Joined: 20.10.2005 9:39
Location: Uusimaa

Post by Basu »

Fixukselta saa ainakin 1.8 bensaan pohjapanssarin, jollainen itseltäkin löytyy:
Image

Hinta 85e ylöspäin, riippuu paljon paikallinen varaosaputkasi ottaa välistä.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Nipa
Posts: 124
Joined: 11.1.2010 18:45
Location: Kotka

Post by Nipa »

Luulis että toi käy dieseliinkin. Samanlaisia ne kiinnitykset siellä luulis olevan
EX VW Golf IV Variant -00
EX VW Golf III Variant -94
EX VW Golf II
captaingoofy
Posts: 18
Joined: 14.11.2010 18:00
Location: krs

Post by captaingoofy »

Laitetaanpas tähänkin päivitystä, kun uusia vikoja ilmaantui jälleen.

Tuo auton sammumisongelma poistui itsestään... ei oikein hajua mistä johtui...
Tuo viimeisin valojen villkumis ongelma ilmeisesti kuitenkin johtui huonosta akunkengästä.
Nestevuoto korjattu toistumiseen uudelleen... jostain pumpun seudulta vuotaa vähän diisseliä joka tippuu tuohon letkunpäälle ja tuloksena on letkun pehmeneminen ja lopulta rikkoontuminen. Pitäisi alkaa tutkimaan missä tuo vuoto on, paluu letkut jo tarkistin ja vaihtelin.

Ja sitten uudetongelmat:
Taustana sen verran, että poika (2v) kävi "ajelemassa" autolla niin sen jälkeen alkoi nämä ongelmat, tosin ei varmuutta onko tästä johtuvia. Eli viiksiä ja kaikkia mahdollisia katkaisimia käytetelty huolella...

-Trippimittari nollautuu kun virrat katkaisee.
-Kello nollautuu kun virrat katkaisee.
-Sisävalot ei toimi (ainakaan kuskin ovesta, eikä katkaisimesta).
-Keskuslukitus ei toimi.
-valo summeri ei toimi

Kun virrat vääntää päälle mittarit lämähtävät nollaan vauhdilla ja kilometrimittarissa näkyy hetken muutama viiva. Tämänjälkeen lähtee toimimaan normaalisti, ajon ajan. Ajon ajan siis myös kello ja trippi toimii normaalisti, mutta kun auton sammuttaa niin ne nollaantuu. Auton sammutuksessa myös kierroslukumittari jämähtää niillesijoilleen, eli tuonne 1000 tyhjäkäynti kierroksen tietämiin ja mittari lasahtaa nollaan sitten kun virratvääntää päälle.

Sulakkeita kävin läpi, näytti olevan ehjiä. Auto oli akkulaturin perässä tuossa yönyli, ja täysi akku ei poistanut ongelmaa, tosin akku kyllä otti aika hyvin virtaa vastaan eli jokin tuota virtaa oli syönyt aikalailla hyvin pojan "ajelun" jälkeen.

Nuo kello ja trippi nollaantuvat jo ennen auton starttaamista eli heti kun autoon vääntää virrat päälle eli starttauksen aiheuttama jännitteen aleneminen ei ilmeisesti aiheuta tätä ongelmaa.

Ideoita??

Maadoitu?? Vilkku/valoviiksi??
jokin ihme sulake jossain muualla kuin sisätilan sulakerasiassa??
Golf -96 TD Variant
Avensis -00 TDI, farkku tämäkin...
Post Reply