Passatin outo käyntiongelma/sammuminen !!!VIKA LÖYTYNYT!!!

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
ylilammikko
Posts: 35
Joined: 29.3.2010 17:34
Location: Ikaalinen

Passatin outo käyntiongelma/sammuminen !!!VIKA LÖYTYNYT!!!

Post by ylilammikko »

Laitoin nyt uuden topicin kun en ihan vastaavaa löytänyt..

Eli Passat 1.9 TDI AFN -98
Ongelmat alkoi nykimisellä ajossa ja samalla hehkun valo aina vilahti. Teki joskus harvoin kerran tai pari mutta ei pahemmin. Vikakoodit kun luettiin niin löytyi 550 - SUIHKUTUSSÄÄDÖN AVAUSVENTTIILI. Ei osannut korjaamokaan heti sanoa mistä moinen voisi johtua eikä vikakoodikaan suoraan kerro mikä mättää. Viat nollattiin ja nyt kun olen VAG-COMilla (VCDS-LITE) lukenut niin ei engine osiosta löydy mitään koodeja.

No nyt sitten nykiminen on pikkuhiljaa pahentunut ja perjantai aamuna passat sitte sammui viimeisen kerran. Kun laittoi virrat päälle rele 219 moottoritilassa rintapellin kohdilla alkoi pärisemään ja hehkun valo vilkkui himmesti samassa tahdissa. Uusi rele ei auttanut eli vika ilmeisesti releen ohjauksessa. Tutkiskeltuani huomasin että releen vieressä olevat kaksi isoa sulaketta (50A ja 80A) olivat molemmat huonolla kosketuksella koska liitin oli painunut sulakkeen mukana irti pesästään ja toinen oli jo mustunut koska oli sätinyt huonon kosketuksen takia. Ne korjattuani rele 219 toimi taas...hetken.

Seuraava huomio oli että kun rattia käänsi tai siihen löi auto yskäisi aina. No purettuani ratin muoveja yms jotta pääsin käsiksi virtalukoon alkoi AIRBAGin valo palamaan. Mitään johtoja en vahingoittanut tai edes ollut irroittanut vielä tässä vaiheessa.

VAG-COM näyttää seuraavaa:

1 Fault Found:
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95)
33-00 - Resistance too Low

Eli tilanne on nyt seuraava:
Kun laittaa virrat päälle, rele 219 alkaa särisemään, mutta rattia kääntämällä tai lyömällä särinä lakkaa ja auto käynnistyy normaalisti. AIRBAG valo jää palamaan. Auton käydessä ratin kääntely / hakkaaminen aiheuttaa nykimistä tai sammumisen. Joskus nykii vaikka ei edes hengittäisi autoon päin, mutta pääasiassa aina jos rattia rynkyttää.
Eli hieman epäkäytännöllinen ajossa kun sammuu jos koskee rattiin!!
Voisko tuo AIRBAG olla jotenkin yhteydessä tuohon sammuiluun/nykimiseen!?!?!

Jos joku on jaksanut tämän avautumisen tänne asti lukea niin KIITOS ja jos jollakin olisi jotain vaikka vähän villimpääkin vinkkiä heittää niin kaikki olis tervetullutta.
Last edited by ylilammikko on 21.11.2010 19:49, edited 1 time in total.
T4 Multivan 2.5TDI -00 (AHY)
Passat 3BG 1.9TDI -04 4MOTION (AVF)
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Tulisi mieleen että virtalukolla voisi olla enempi tekemistä kuin airbagillä? Virtalukko on kuitenkin rattiin jonkinmoisessa yhteydessä rattiakselin ja rattilukonmekanismin kautta. Vaikuttaako asiaan jos avainta heiluttelee virtalukossa?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
captaingoofy
Posts: 18
Joined: 14.11.2010 18:00
Location: krs

Post by captaingoofy »

Muistelisin, että ainakin Seateissa sulakeboxin maakiskon/piuhan murtuminen on aiheuttanut kaikenlaisia ihmeellisiä vikakoodeja ja käyntiongelmia. Ei tosin mitään tietoa onko samaa ongelmaa tavattu Passateissa ainakaan samassa paikassa.

Tosin tuo kyllä vaikuttaisi joltain kosketushäiriöltä tai oikosululta jossain. Kun täräytät rattia niin jokinpaikka menee oikkariin ja kone sammuu. Ja toi vikakoodi ilmoittelee, että airbagin vastus on liianpieni, niin oisko siitä piuhat yhdessä jostain kohtaan. Näissähän on vissiinkin jonkinmoinen spiraalijohto tuossa airbagissä joka ainakin osittain on kulutustavaraa, tosin sen hajoaminen kyllä yleensä antaa vikakoodin, että vastusta olisi liikaa...

Täysin hakuammuntaahan tämä on, mutta näin niinkus mutu tuntumalla...
Golf -96 TD Variant
Avensis -00 TDI, farkku tämäkin...
ylilammikko
Posts: 35
Joined: 29.3.2010 17:34
Location: Ikaalinen

Post by ylilammikko »

Virtalukon heiluttelu/kolistelu tai avaimen kääntely ei aiheuta tökkimistä! Eli vika ei välttämättä ole lukossa..
Joo noita maadoitusvikoja itsekin epäilen.. täytyy tänään mennä ja koittaa tarkistella kaikki maaadoituspisteet.

Ratin spiraalista kans lueskelin mutta en saanut vielä tuota ratin keskiötä irti.. Ilmeisesti lähtee jotenkin ratin takana olevista reiistä kampeamalla.. En uskaltanut heti väkisin repiä ettei pamahda koko paska naamalle..
T4 Multivan 2.5TDI -00 (AHY)
Passat 3BG 1.9TDI -04 4MOTION (AVF)
ylilammikko
Posts: 35
Joined: 29.3.2010 17:34
Location: Ikaalinen

Post by ylilammikko »

No niin nyt on kaikki purettuna ratilta paitsi virtalukko ja silti aina kun laittaa virrat päälle niin rele 219 alkaa särisemään eikä lopeta ennen kuin laittaa ratin paikalleen ja vähän kääntää.. sitten kun ratin jättää tiettyyn asentoon niin aina pelaa laakista kun laittaa virrat päälle..
Koitin maadoittaa tuota rattiakseliakin erikseen mutta sillä ei vaikutusta..

Virtalukkoa nyt itsekin vielä epäilen mutta oudolta tuntuu että vaikka lukkoa kuinka runnoisi tai vääntäisi niin ei pätkimistä ilmene..

Onko tuo lukko helppo avata/purkaa? Voiko tuohon vaihtaa ns pelkän pohjan? Mietin kyllä jos vaan kylmän viileesti ohittasi hyppyjohdoilla tuon lukon mutta en tiedä mistä savu sitten tulee..
T4 Multivan 2.5TDI -00 (AHY)
Passat 3BG 1.9TDI -04 4MOTION (AVF)
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

En nyt ihan hiljattain oo vaihtanut, mutta semmonen mielikuva olisi 3B passatin virtalukon pohjasta että olisi helposti vaihdettavissa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
ylilammikko
Posts: 35
Joined: 29.3.2010 17:34
Location: Ikaalinen

Post by ylilammikko »

No niin nyt tuli sitten virtalukkokin ohitettua ja sama vika edelleen..

Nyt kuitenkin huomasin että ratin kääntelykään ei tuntunut enää auttavan kunnolla ja huomasin että kun moottoria nytkäyttää alaspäin niin rele 219 ja kaikki muutkin toiminnot palautuvat normaaliksi ainakin hetkeksi.. Koitin tutkia/heilutella kaikkia mahdollisia johtoja mutta se ei auta! Ainoastaan moottoria kun nytkäyttää ALASPÄIN (ylös ei auta) niin rele lakkaa pärisemästä ja virrat palautuu normaalitilaan..

Koitin nytkäyttää vähän syöttöpumppuakin hammaspyörältä josko vika oli sen sisällä mutta silläkään ei mitään vaikutusta..

Mitkähän johdot tuolla konehuoneessa on yleensä ollut ongelmakohtia? Josko vika löytyis jostain sieltä?
T4 Multivan 2.5TDI -00 (AHY)
Passat 3BG 1.9TDI -04 4MOTION (AVF)
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Kato nyt ainakin moottorin maajohdon kunto.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
ylilammikko
Posts: 35
Joined: 29.3.2010 17:34
Location: Ikaalinen

Post by ylilammikko »

Joo maajohtoa vääntelin ja kääntelin mutta ei auttanut.. Täytyy illalla syventyä vielä tarkemmin..
T4 Multivan 2.5TDI -00 (AHY)
Passat 3BG 1.9TDI -04 4MOTION (AVF)
ylilammikko
Posts: 35
Joined: 29.3.2010 17:34
Location: Ikaalinen

Post by ylilammikko »

No niin vika löytyi!! Paisuntasäiliön alla oleva maadoituspiste löysällä!!
Olin irroittanut joskus lampunpesimien maajohdon tuolta mutterin alta ja ilmeisesti kiristänyt mutterin huonosti tai en ollenkaan! Pikku vika mutta teettipähän töitä kun tuli etsittyä aluksi ihan väärästä paikasta..

ISO KIITOS kuitenkin kaikille vastanneille!!!

Nyt huomasin että kierroslukumittari ei näytä oikein.. näyttää liian vähän.. olisko ottanut itseensä kun releen 219 säristessä mittaritkin vaeltelivat ees taas..
T4 Multivan 2.5TDI -00 (AHY)
Passat 3BG 1.9TDI -04 4MOTION (AVF)
Post Reply