Passatin outo käyntiongelma/sammuminen !!!VIKA LÖYTYNYT!!!
Posted: 14.11.2010 20:29
Laitoin nyt uuden topicin kun en ihan vastaavaa löytänyt..
Eli Passat 1.9 TDI AFN -98
Ongelmat alkoi nykimisellä ajossa ja samalla hehkun valo aina vilahti. Teki joskus harvoin kerran tai pari mutta ei pahemmin. Vikakoodit kun luettiin niin löytyi 550 - SUIHKUTUSSÄÄDÖN AVAUSVENTTIILI. Ei osannut korjaamokaan heti sanoa mistä moinen voisi johtua eikä vikakoodikaan suoraan kerro mikä mättää. Viat nollattiin ja nyt kun olen VAG-COMilla (VCDS-LITE) lukenut niin ei engine osiosta löydy mitään koodeja.
No nyt sitten nykiminen on pikkuhiljaa pahentunut ja perjantai aamuna passat sitte sammui viimeisen kerran. Kun laittoi virrat päälle rele 219 moottoritilassa rintapellin kohdilla alkoi pärisemään ja hehkun valo vilkkui himmesti samassa tahdissa. Uusi rele ei auttanut eli vika ilmeisesti releen ohjauksessa. Tutkiskeltuani huomasin että releen vieressä olevat kaksi isoa sulaketta (50A ja 80A) olivat molemmat huonolla kosketuksella koska liitin oli painunut sulakkeen mukana irti pesästään ja toinen oli jo mustunut koska oli sätinyt huonon kosketuksen takia. Ne korjattuani rele 219 toimi taas...hetken.
Seuraava huomio oli että kun rattia käänsi tai siihen löi auto yskäisi aina. No purettuani ratin muoveja yms jotta pääsin käsiksi virtalukoon alkoi AIRBAGin valo palamaan. Mitään johtoja en vahingoittanut tai edes ollut irroittanut vielä tässä vaiheessa.
VAG-COM näyttää seuraavaa:
1 Fault Found:
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95)
33-00 - Resistance too Low
Eli tilanne on nyt seuraava:
Kun laittaa virrat päälle, rele 219 alkaa särisemään, mutta rattia kääntämällä tai lyömällä särinä lakkaa ja auto käynnistyy normaalisti. AIRBAG valo jää palamaan. Auton käydessä ratin kääntely / hakkaaminen aiheuttaa nykimistä tai sammumisen. Joskus nykii vaikka ei edes hengittäisi autoon päin, mutta pääasiassa aina jos rattia rynkyttää.
Eli hieman epäkäytännöllinen ajossa kun sammuu jos koskee rattiin!!
Voisko tuo AIRBAG olla jotenkin yhteydessä tuohon sammuiluun/nykimiseen!?!?!
Jos joku on jaksanut tämän avautumisen tänne asti lukea niin KIITOS ja jos jollakin olisi jotain vaikka vähän villimpääkin vinkkiä heittää niin kaikki olis tervetullutta.
Eli Passat 1.9 TDI AFN -98
Ongelmat alkoi nykimisellä ajossa ja samalla hehkun valo aina vilahti. Teki joskus harvoin kerran tai pari mutta ei pahemmin. Vikakoodit kun luettiin niin löytyi 550 - SUIHKUTUSSÄÄDÖN AVAUSVENTTIILI. Ei osannut korjaamokaan heti sanoa mistä moinen voisi johtua eikä vikakoodikaan suoraan kerro mikä mättää. Viat nollattiin ja nyt kun olen VAG-COMilla (VCDS-LITE) lukenut niin ei engine osiosta löydy mitään koodeja.
No nyt sitten nykiminen on pikkuhiljaa pahentunut ja perjantai aamuna passat sitte sammui viimeisen kerran. Kun laittoi virrat päälle rele 219 moottoritilassa rintapellin kohdilla alkoi pärisemään ja hehkun valo vilkkui himmesti samassa tahdissa. Uusi rele ei auttanut eli vika ilmeisesti releen ohjauksessa. Tutkiskeltuani huomasin että releen vieressä olevat kaksi isoa sulaketta (50A ja 80A) olivat molemmat huonolla kosketuksella koska liitin oli painunut sulakkeen mukana irti pesästään ja toinen oli jo mustunut koska oli sätinyt huonon kosketuksen takia. Ne korjattuani rele 219 toimi taas...hetken.
Seuraava huomio oli että kun rattia käänsi tai siihen löi auto yskäisi aina. No purettuani ratin muoveja yms jotta pääsin käsiksi virtalukoon alkoi AIRBAGin valo palamaan. Mitään johtoja en vahingoittanut tai edes ollut irroittanut vielä tässä vaiheessa.
VAG-COM näyttää seuraavaa:
1 Fault Found:
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95)
33-00 - Resistance too Low
Eli tilanne on nyt seuraava:
Kun laittaa virrat päälle, rele 219 alkaa särisemään, mutta rattia kääntämällä tai lyömällä särinä lakkaa ja auto käynnistyy normaalisti. AIRBAG valo jää palamaan. Auton käydessä ratin kääntely / hakkaaminen aiheuttaa nykimistä tai sammumisen. Joskus nykii vaikka ei edes hengittäisi autoon päin, mutta pääasiassa aina jos rattia rynkyttää.
Eli hieman epäkäytännöllinen ajossa kun sammuu jos koskee rattiin!!
Voisko tuo AIRBAG olla jotenkin yhteydessä tuohon sammuiluun/nykimiseen!?!?!
Jos joku on jaksanut tämän avautumisen tänne asti lukea niin KIITOS ja jos jollakin olisi jotain vaikka vähän villimpääkin vinkkiä heittää niin kaikki olis tervetullutta.