Fiksu paikka vahvistimelle IV golffissa

Autohifi-jutut
Post Reply
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Fiksu paikka vahvistimelle IV golffissa

Post by DJDH »

Minnehän porukka on vahvistimensa tunkenut golffeissaan? Itsellä kun meinaa mielikuvitus loppua kesken eri paikkoja vertaillessa ja keksiessä. Haluan että vahvistin on piilossa, mutta kuitenkin tarvittaessa nopeasti käsillä. Suunnitelmissa olisi esim. SPL:n S-4006 tai S-7006.

Faijan passatissa oli fiksu "laatikosto" tavaratilan lattian alla ennen varapyöräkoteloa. Omassa golffissa sellaista ei ole, ainoastaan sen näköinen syvennys että sellaisen siihen olisi joskus saanut. Pitäisikö sitten itse rakennella sellainen? Varapyöräkoteloon vahvistimen tietysti saisi, mutta taitaapi lämmöt nousta ongelmaksi. Tuo kotelo kun näyttää olevan aika tiivis. Muutenkin joutuisi alkuperäiseen peltikanteen leikkaamaan reikää virta-, yms. kaapeleille.

Lisättäköön vielä että haluan pitää auton mahdollisimman siistinä kaikkine asennuksineen. Eli tässä tapauksessa näyttävät pleksiasennukset eivät tule kyseeseen. Autolla pitää myös pystyä kuljettamaan muutakin kuin paria kaupan muovikassia.
User avatar
Kupari
Posts: 824
Joined: 18.11.2003 21:32
Location: Vantaa

Post by Kupari »

Silloin kun itellä golffi oli, oli tarkoitus sijoittaa vahvistin sinne takakontin kyljessä olevaan ea-laukun koteloon. Kätevä luukku että on helposti säädettävissä ja kuitenkin piilossa. Ainut rajoitus on vahvistimen koko, että sopiiko...
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Tänään sitten tuli postissa SPL:n S-4006. Sunnitelmissa on korottaa lattiaa hieman ja piilottaa vahvistin varapyörän viereen.
Seuraavaksi sitten mittailemaan paksin kokoa ja tilailemaan sopivasti vaneria projektiin :lol:
User avatar
jyti
Posts: 60
Joined: 17.9.2005 22:36
Location: jyväskylä
Contact:

Post by jyti »

Takaselkä nojaan laitoin ku ei mihinkään muualle mahtunu(pioneer gm6200f) Kontin isommassa lokerossa jo digiviritin ja pienempään ei mahtunu.Menee liian hankalaks ruveta korottelemaan kontin pohjaa.
finnhopper
Posts: 24
Joined: 9.3.2005 13:06
Location: Riihimäki

Post by finnhopper »

Itse meinasin kyllä viritellä hanskalokeron alle kiinni kun meinasin sillä soitella ainakin näin aluksi noita orkkiskajareita vain. Vielä ei ole tuolle viritykselle aikaa löytynyt, mutta pikkuhiljaa rupeaa vinttikammari valmistumaan niin ehkä sitten ehtii taas auton kimppuun. :shock:
/* Golf IV Variant 74kW TDI */
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Mulla tuo golffi on sen verran karvalakkimalli ettei ole edes tasaista lattiaa paksissa. Katsellaan mitä siihen saa sitten aikaan. Kuhan saisi ensin levyt sahurilta, niin pääsisi kunnolla urakan kimppuun. Kaikki hilppeet on jo valmiina.
finnhopper
Posts: 24
Joined: 9.3.2005 13:06
Location: Riihimäki

Post by finnhopper »

Mullakin on jo vaffari, Audiobahn A4004V, ja piuhat suunnilleen läjässä, mutta tosiaan tuo kiinnitysvirittely on vielä tekemättä.
/* Golf IV Variant 74kW TDI */
makevee
Posts: 397
Joined: 19.7.2006 19:31
Location: Joensuu

Tosiaan hankalaaa

Post by makevee »

Siinä 4-koppaisessa on niin vähän tilaa ja paljon muovia, joten ensiksikin en suosittele laittamaan vahvistinta hanskalokeron alle, sillä siellä taitaa olla puhaltimen moottori johon hieman hankala laittaa mitään kiinni(pelkkää muovia).
Omaan kulkineeseen sijoitin vahvistimet "takapenkkien" selkänojaan kiinni ja tietysti konkan ja jakosuotimen.
Tarkoitus oli että tekisin kehikon (kontin puolelle) selkänojiin, (vielä vaiheessa) joka korottaisi hieman selkänojaa, mutta helpottaisi lastaamista sekä suojaisi hifejä+johdotuksia. Ja jos löytäisin sellaisen subiboxin, joka sijoittuisi kontin puolelle, jomman kumman sivu verhoilun tilalle(if you know what I mean). Kuulin huhuja että sellaisia on.. who knows?.

Kaikki verhoilut, paneelit yms..yms hilippeet on muovinipsuilla,ruuveilla ja muovikiinnikkeillä kiinni. Joten maltti on valttia purkamisessa sekä kasaamisessa

Ja muistakaa se että kun kerran säädätte niin säätäkää vahvistimien/jakosuodinten jakotaajuudet OIKEIN, niin ei niihin enää tarvitse koskea.
Vw T5
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Tänään sain vedettyä virrat konttiin ja mikään ihan pieni operaatio se ei ollut. Jonkin aikaa tappelin johdon kanssa kojelaudan alla, se kun ei millään meinannut tulla mistään järkevästä välistä ulos. Sitten kun johto tuli näkyviin, se oli jarrupolkimen välissä. Kojelaudan alaverhoilua en purkanut. Johdon vedin siitä jarrutehostimen yläpuolelta. Sitäkin sai taas hieman etsiä kun lämppärin johdot olivat sopivasti sen edessä.

Mitenkäs lepuutustuen saa irti? Avasin sen torx ruuvin, mutta tuki ei hievahtanutkaan mihinkään suuntaan. Pitää irroittaa se jalkatilan sivuverhousmuovi, siis se missä on konepellin avausvipu, jotta saa johdon vedettyä kokonaan piiloon. Nyt se tulee väliaikaisesti alaverhoilun kulmasta ja menee kynnyskoteloon, eli on todella kettumaisesti tiellä.
finnhopper
Posts: 24
Joined: 9.3.2005 13:06
Location: Riihimäki

Post by finnhopper »

Sain vähän vinkkiä että sieltä hanskiksen sivuilta saa vedettyä lattaraudat tai vastaavat alas joista sitten poikittain mihin vahvari kiinni. Takareunan kiinnityksessä joutuu ehkä hieman säätämään lisää mutta kyllä se sinne vielä menee.
/* Golf IV Variant 74kW TDI */
makevee
Posts: 397
Joined: 19.7.2006 19:31
Location: Joensuu

Post by makevee »

Se lepuutustuki olikin kenkkumaisesti kiinni :x. Siinä on ura joka on konepellin kahvan muovissa kiinni jotenkin "pujottamalla".. , joten ota ensin se konepellin kahvan muovi pois(en muista kuinka sen irroitin, muistan vain että todella v...mainen ). Kun sen saat irti niin sitten vain torx siitä lepituesta pois, jonka jälkeen työnnät sitä ylöspäin, noin 1-2cm, ja se o irti.

Toivottavasti auttaa jotain, sillä tämä on minullekin vielä aika uusi asia. Golffi on ollut minulla vasta n.2 kuukautta , mutta lisää opitaan koko ajan. Autohifejä tullut asennettua n.15 autoon ja joka autossa on omat niksinsä etenkin uudemmissa. :D

P.S. vedithän virrat eri reittiä kuin ääni piuhat?


Ja nyt lähden mökille palailen su
Vw T5
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Juu, virtajohdon vedin kuskin puolelta ja signaali + kaiutinjohdot pelkääjän puolelta. Nyt sitten pitäisi alkaa mallailla vaneria konttiin.
makevee
Posts: 397
Joined: 19.7.2006 19:31
Location: Joensuu

Post by makevee »

DJDH wrote:Juu, virtajohdon vedin kuskin puolelta ja signaali + kaiutinjohdot pelkääjän puolelta. Nyt sitten pitäisi alkaa mallailla vaneria konttiin.

Sama mulla... vaneria minullekin, ei vaan heti kiinnosta sillä lomat juuri loppui ja on jotenkin virta loppu. Noh joskus sitten. Pistä viestiä ja tai kuvaa kun saat valmiiksi tiedä vaikka saisi hyviä ideoita.
Vw T5
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Aihetta vähän lainaten, oletteko 3BG Variant Passattiin laittanut varapyöräkoteloon vahvistinta ja subbaria? Itellä on 2 koiraa, niin olis mukava, että ei olisi ylimääräisiä laatikoita siellä takaluukussa (Lue= Subbarikoteloa). Vaan että ne saisi piiloon tai edes pleksin alle tai muuta vastaavaa...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
pete78
Posts: 129
Joined: 12.12.2005 19:50
Location: Taivalkoski

Post by pete78 »

Pasi H. wrote:Aihetta vähän lainaten, oletteko 3BG Variant Passattiin laittanut varapyöräkoteloon vahvistinta ja subbaria? Itellä on 2 koiraa, niin olis mukava, että ei olisi ylimääräisiä laatikoita siellä takaluukussa (Lue= Subbarikoteloa). Vaan että ne saisi piiloon tai edes pleksin alle tai muuta vastaavaa...
Image

Tuollalailla itse olen laittanut ja koska koira ei kuitenkaan mene (ainakaan meillä) tuonne ihan selkänojaa vasten olemaan niin päätin hyödyntää senkin tilan...
User avatar
DyyD
Posts: 21
Joined: 30.12.2005 20:48
Location: Turku

Post by DyyD »

Tässä oma ratkaisuni tuohon takakonttiin:

http://www.saunalahti.fi/~dyyyyd/temp/kontti.jpg

Itselle tarpeeksi ok, isompia tavaroita kuljettaessa laitan tuohon kaukalon päälle.
Tuuletuksesta vastaa nuo kaksi säädettävää tuuletinta, ei ole ainakaan vielä loppunut
ilma tai lämpö noussut liiaksi. :)
Last edited by DyyD on 14.4.2007 18:24, edited 1 time in total.
VW Touran 1.4TSI DSG Highline
User avatar
miklu
Posts: 54
Joined: 30.3.2006 16:27
Location: Varkaus

Post by miklu »

Tuossa yksi passattiin toteutettu asennus
Image
Passat Variant 1.8 -99
User avatar
Sami P
Posts: 382
Joined: 6.3.2005 20:08
Location: Varkaus
Contact:

Post by Sami P »

pohjaa vähän korottaa :wink: :lol:

Image
A4 Avant 1.8T 2005
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Aika hienoja asennuksia, täytyy myöntää :)
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Tänään sitten pääsin kunnolla kontin kimppuun. Vanerilevyt tuli vihdoin ja töiden jälkeen sitten hommiin. Viikonloppuna vetelin loput johdot ja alkuviikosta korjailin virheet :lol: Vaneri on 18mm paksua vesivaneria. Tarkoituksena on korottaa kontin pohjaa etureunasta 50mm ja takareunasta 80mm, eli sen verran että lattiasta tulee tasainen kauttaaltaan. Alkuperäinen varapyöräkotelon peltiluukku jää pois, jolloin pyöräkotelon sisäkorkeus korottuu takaa 70mm ja edestä n.30mm, eli juuri sopivasti vahvistinta ajatellen. Varapyörä tullaan säilyttämään sen omalla paikalla ja kaikki rakennelmat tehdään niin että varapyörän saa vielä helposti ulos. Tämä pelkästään Suomen metallinkierrätysteollisuuden takia. Mikään ei ole ihanampaa kuin metalliromun puhkoma rengas. Siinä ei paljoa kilikalipaukkupullot auta.

Ensin tietenkin sai purkaa koko kontin lattian, tai sen mitä siitä nyt voi edes purkaa. Eli matto pois, peltiluukun kaksi mutteria auki ja kansi pois. Seuraavaksi kuusiokoloavaimella muovilaarin viisi kiinnikettä irti ja laari ulos. Siinä se sitten oikeastaan olikin. Niin, pitihän sitä tietysti ensin tyhjentää paksi.

http://i105.photobucket.com/albums/m226 ... 010799.jpg

Sitten pääsikin mittailemaan ja mallailemaan rimoja reunoille. Rimat on samaa 18mm vaneria kuin tuleva kansikin. Pitkittäiset rimat on sahattu viistoiksi, 35mm etureunasta ja 70mm takareunasta. Siten etureunan poikittainen rima on 35mm ja takarima 70mm. Itse vahvistin tulee varapyörän takapuolelle, eli siihen alkuperäisen muovilaarin paikalle.

http://i105.photobucket.com/albums/m226 ... 010806.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m226 ... 010809.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m226 ... 010811.jpg

Kannelle sai sabluunan helposti hieman paksummasta paperista. Töistä sai "lainattua" muutamia arkkeja kraf-paperia, elikkäs säkkipaperia. Idea oli laittaa iso arkki konttiin ja rypyttää se reunoja myöten teippiä apuna käyttäen. Jälkikäteen mietittynä saman kuvion olisi tietysti saanut kontin matosta... No, olipahan ainakin tekemisen iloa.

http://i105.photobucket.com/albums/m226 ... 010820.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m226 ... 010830.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m226 ... 010834.jpg

Sabluunaa apuna käyttäen piirsin vanerille ääriviivat ja sitten kuviosahalla turhat pois. Ensimmäisellä sovituksella kansi ei tietenkään mahtunut, eli kynällä vaan merkkiä mistä ottaa kiinni ja levy taas työn alle. Tuollaisen reunan työstäminen on muuten todella nopeaa ja helppoa kulmahiomakoneella. Koneeseen vaan vaikkapa 100 karkeuksinen fiiberin laikka ja sitten sivelee sillä reunasta ylimääräiset pois.

http://i105.photobucket.com/albums/m226 ... 010844.jpg

Huomenna sitten taas innolla jatkamaan.
finnhopper
Posts: 24
Joined: 9.3.2005 13:06
Location: Riihimäki

Post by finnhopper »

Laitahan sitten lisää kuvia/kertomusta tosta miten homma edistyy, näyttää ainakin alku hyvältä :D

Yritän itsekin muistaa dokumentoida systeemit kun pääsen virittelemään vahvistinta sinne eteen. Tarvikkeita on jo hankittu.
/* Golf IV Variant 74kW TDI */
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Eihän se konepellin vipu mitenkään vittumainen oo irrottaa. Tarvii vaan pienen talttapäämeisselin, jolla saa sen sokan vedettyä ulos sieltä. Ei mene 10 sekuntia kauempaa :lol:
Tosin jos ei sellasta oo koskaan irrottanut, saattaa aiheuttaa vähän päänvaivaa :D

Kattoo nyt että koska kerkeen tohon passattiin asentaan tota vahvaria ja subua. Tekis niin mieli tehdä sellanen suora pohjaratkasu, heittää varapyörä mäkeen ja väsätä sen tilalle boksi subille ja vahvarille. Tilaa tarvitaan usein takaluukussa niin ei viitsi boksia näkyviin pistää.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Noniin, nyt on taas päästy hivenen pidemmälle. Tietysti suunnitelmat ovat hieman muuttuneet, kas kummaa!. Aikani soviteltua ja käänneltyäni totesin ettei tuollainen netto 35L subbarikotelo oikein fiksusti mene golffin paksiin. Ainakaan siten että jäisi muutakin tilaa. Pakko se nyt on hieman omia sanoja syödä ja todeta että se vararenkaan kotelo on mitä oivallisin tila hifiasennuksille. Eli varapyörä pois ja pari kilikalipulloa tilalle. Katsotaaan nyt tuleeko sitä mustaa donitsia missään vaiheessa ikävä.

Sen verran rajoitin rakentelua etten lähde lasikuidulla ja hartsilla hajustamaan auton sisätiloja, eli sama vanerilinja jatkuu. Pienen mittailun, merkkailun ja sahailun jälkeen oli tällainen osa valmis.
http://i105.photobucket.com/albums/m226 ... 020001.jpg

Hieman lisää mittailua, merkkailua ja sahailua, niin siitä syntyi tällainen.
http://i105.photobucket.com/albums/m226 ... 020014.jpg

Sama linja jatkuu.
http://i105.photobucket.com/albums/m226 ... 020025.jpg

Tuohon etukolmioon tulee subbarielementti ja tuohon taakse jäävään tilaan sitten vahvistin. Jäähän sinne sitten myös kaivattua lisätilaa työkaluille ja muille tärkeille hilavitkuttimille.

Subbarielementtikin piti tietenkin vaihtaa herziin. Seuraavaksi mietittiinkin miten saataisiin sille tarpeeksi pieni kotelo, ja mielellään vielä sellainen että itse elementtikin mahtuisi siihen. :lol: Tuo 12" elementti suositellaan laittamaan 13L tai 20L suljettuun koteloon. Itse käytän sitä jälkimmäistä.
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Tämäkin projekti on ollut jo liiankin kauan telakalla. Aina silloin tällöin on jaksanu jotain pientä puuhastella, mutta nyt viikolla oli jo pakko ottaa itseään niskasta kiinni. Laitteet seisoo vielä omissa paketeissaan pölyä keräämässä, mutta sahanpurua ja liiman käryä onkin sitten kellarissa oikein urakalla.

Kotelon kaikki palat sahattuina ja mallailtuna paikalleen. Tuohon etuosan kolmioon tulee siis herzin hx300 elementti. Kotelo on 20L suljettu.
Image

Kotelon kun sain valmiiksi, alkoi huovan liimailu "työkaluosastolle". Liimana käytin kiillon tixoa. Se on sopivan kiinteää ja hyytelömäistä ettei huopa ime sitä liikaa ja kastu läpi. Sitä on helppo levittää metallilastalla ja tietyssä määrin myös siveltimellä. Ainoastaan vesivanerin liukas pinta aiheutti ylimääräistä pään raapimista. Tuohon ekana verhoiltuun seinään tulee vahvari. Spl:n 4006:nen antaa subbarille jatkuvaa 4 ohmiin 320w. Vahvistimelle tulee suojaksi kaksi rosterista taivutettua tankoa.
Image
Image

Tuo ylimääräinen luukku antaa aika mukavasti lisää tilaa pikkutavaralle. Ainoastaan hieman ketuttaa laittaa paskasia työkaluja noin siistiin tilaan. Tuo huopa on oikeasti todella pehmeää ja miellyttävän tuntuista, melkein kuin villakangastakki.
Image
Image
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
makevee
Posts: 397
Joined: 19.7.2006 19:31
Location: Joensuu

Post by makevee »

Hyvältä näyttää. Pitäs itekin ruveta rakenteleen kunhan suapi tuon kämpän alle ja niin sen tallin samalla
Vw T5
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Pieni askel projektille, suuri askel tekijälle.

Image

Image

Image
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Lassi Jyrkkänen
Posts: 192
Joined: 30.3.2007 0:00
Location: Vähäkyrö
Contact:

Post by Lassi Jyrkkänen »

Mitenkäs kannattaisi tehdä, kun tällä hetkellä 15" Lanzaria heiluttaa nelikanavainen JBL, meinasin, että ostaisin kaksi- kanavaisen sille ja tuon nelikanavaisen laittaisin sarjoille...itse kysymys -> onko takaloota ainoa paikka minne tuo sarjoille tarkoitettu vahvistin kannattaisi sijoittaa? Pitää vetää kaiutinpiuhaa ensin taakse ja taas takas eteen, eikös vaan? Tarviikohan siinä vaihees lisävirtaa ku on pari vahvistinta? 1F konkka on tällä hetkellä välissä. Onko ratkaisuja?
VW Golf Variant 1.6 16V -04 & RAV4 -03
Basu
VCF Member
Posts: 1451
Joined: 20.10.2005 9:39
Location: Uusimaa

Post by Basu »

Riippuu minkä kokoinen vahvistimesi on, mutta me saatiin mahdutettua Blaukkarin GTA-470 vahvistin vasempaan kylkeen piiloon kun otti sellasen muovihökötyksen sieltä välistä pois. Jos ei muuta paikkaa tule mieleen. Tässä paikoillaan... ja tässä irti.
VW Golf VI Comfortline Plus 1.2 TSI CBZB 2012 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Lassi Jyrkkänen
Posts: 192
Joined: 30.3.2007 0:00
Location: Vähäkyrö
Contact:

Post by Lassi Jyrkkänen »

JBL:N GTO vahvistin, tuntuu kyllä ettei mee mitenkään päin...hyvä idea toisaalta, sais vahvistimen piiloon..
VW Golf Variant 1.6 16V -04 & RAV4 -03
tunkki
Posts: 1
Joined: 8.7.2009 10:56

Post by tunkki »

Lainaan vähän vanhaa topiccia. Hommailin IV koppaisen variant 4motionin ja surffailin tässä potentiaalisia vahvarin paikkoja. Onko myös 4motionissa tällainen vararenkaan tila?
http://i105.photobucket.com/albums/m226 ... 010809.jpg

Joo, katson heti itse illalla, mutta ei malttais odottaa.. Jos siellä on samallalailla "kuutiokaupalla" ylimääräistä tilaa, niin eihän tässä sitten ole mitään hätää :D

EDIT: Pitihän se käydä ruokiksella toteamassa, ettei se ole samanlainen :( 4motionissa on pelkästään renkaankokoinen syvennys.
Post Reply