Tuskin ovat toista R8:ia Joensuuhun hankkineet näyteikkunaan...
Sana vapaa
Viime kesän taisi itse Laakkosen Jyrki, (Yrjön poika) vai olikohan joku muu klaanista ajella mustalla R8:lla Joensuussa. Sitten auto oli pitkään Laakkosen vaihtoautohallissa, josta katosi johonkin. Nyt uudessa Laakkosen Audi-lasipalatsissa on identtinen musta R8 ilman rekisterikilpiä ikkunassa uusien Audien rinnalla.
Tuskin ovat toista R8:ia Joensuuhun hankkineet näyteikkunaan...
Kas kun pitävät sitä "uutena" ikkunassa, vaikka vanha luuskahan se jo on. 
Tuskin ovat toista R8:ia Joensuuhun hankkineet näyteikkunaan...
Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Toisissa autotarvikeliikkeissä homma toimii joko vähän sinne päin tai sitten ihan päin persiitä, ja onneksi on myös muutamia joissa homma toimii ihan oikeasti ja hienosti.
Slamit on yksi näistä hyvin toimivista kaupoista, ei sielläkään virheetöntä homma ole mutta virheet kuitataan tyylikkäästi.
Aina vaan jaksaa ihmetellä miksi niin monessa firmassa se touhu on niin vaikeaa, paljon helpommalla pääsisi kun heti ottaisi homman hoitaakseen ja kerralla kuntoon
Melkein ois voinu tonne avautumiseen tän jo laittaakkin mutta toisaalta Slamitille kehuja niin onhan tää positiivisellä puolella.
Slamit on yksi näistä hyvin toimivista kaupoista, ei sielläkään virheetöntä homma ole mutta virheet kuitataan tyylikkäästi.
Aina vaan jaksaa ihmetellä miksi niin monessa firmassa se touhu on niin vaikeaa, paljon helpommalla pääsisi kun heti ottaisi homman hoitaakseen ja kerralla kuntoon
Melkein ois voinu tonne avautumiseen tän jo laittaakkin mutta toisaalta Slamitille kehuja niin onhan tää positiivisellä puolella.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Pirun kätevä toi Sportypal lenkillä. Näkee tarkan ajan ja matkan. Jopa käppyräksi piirtää nopeudet ja näyttää kartalta kuljetun reitin. Poltetut kaloritkin näkee. 
Tämän päiväänen suoritus
Koiran kanssa ku käy ni pitää pysätä aina välillä ku pitää nyysätä ja pissiä.
Koiran kanssa ku käy ni pitää pysätä aina välillä ku pitää nyysätä ja pissiä.
Täällä on ketju runistaleevi wrote:Onkos täällä Runiin lähtijöitä? Mää lähen tolla omalla mk3 farkulla parin kaverin kanssa torstaina Viikkarin iltalaivalla turusta.
Jos tulijoita täältä HKI akselilta niin pitäisikö venyä jonkinlaiseksi letkaksi?
Golf III cabriolet -98
Golf VI variant 1.4 TSI -10
Golf VI variant 1.4 TSI -10
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
En ku siitä punasesta 3 farkusta... Rekkaria en muista, mut jotai kuitteja on kauhava - lapua suunnalta autossa... Tarkoitin tietenkin että pikkugee, mut sanat meni sekasin... =)
Ex: Vw Golf V TSI GT Sport -08
Ex: Vw Golf VI Variant TSI DSG Highline -10
Ex: Vw Golf VII Variant TDI DSG Highline -14
Ex: Vw Golf VII Variant GTD -15
Vw Golf facelift VII Variant GTD -17
+ B7 Vw Passat Variant TSI -11
Ex: Vw Golf VI Variant TSI DSG Highline -10
Ex: Vw Golf VII Variant TDI DSG Highline -14
Ex: Vw Golf VII Variant GTD -15
Vw Golf facelift VII Variant GTD -17
+ B7 Vw Passat Variant TSI -11
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
Kun asentaa vetokoukun johtosarjaa, ainakin kolmos golfiin, vetää johdot siististi ja huomaamattomasti,
kytkee kärryn perään ja huomaa, ettei kärryn valot toimi niin kuin pitäisi,
niin tulee sitten mieleen mahdollinen maadoitusvika ja mahdollisesti kaikesta huolimatta väärä johtosarja.
Siinä sitten vikaa etsitään ja kytkennät tarkistetaan, useampaan otteeseen.
Kun tähän kaikkeen on saanut kulumaan kolme tuntia,
niin siinä vaiheessa kannattaa lukea asennusohje, ainakin se kolmas rivi ja todeta,
että kytkentä suoritetaan vasemmasta takavalosta, ei oikeasta.
kytkee kärryn perään ja huomaa, ettei kärryn valot toimi niin kuin pitäisi,
niin tulee sitten mieleen mahdollinen maadoitusvika ja mahdollisesti kaikesta huolimatta väärä johtosarja.
Siinä sitten vikaa etsitään ja kytkennät tarkistetaan, useampaan otteeseen.
Kun tähän kaikkeen on saanut kulumaan kolme tuntia,
niin siinä vaiheessa kannattaa lukea asennusohje, ainakin se kolmas rivi ja todeta,
että kytkentä suoritetaan vasemmasta takavalosta, ei oikeasta.
Kotka on laskeutunut
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Samsung N210 -miniläppäri
Onko kellään tästä kokemuksia? Ilmeisesti jonkinsortin testivoittaja, pitkää akunkestoa jne.
Täytyy tää 5 vuotta vanha läppäri pistää uusiks jossain vaiheessa, ja ajattelin että miniläppäri vois olla yks vaihtoehto,
sitä en sit tiedä miltä miniläppäri tuntuu käytössä. Se tulisi ihan ykköskoneeksi jokapäiväseen käyttöön.
Onko kellään tästä kokemuksia? Ilmeisesti jonkinsortin testivoittaja, pitkää akunkestoa jne.
Täytyy tää 5 vuotta vanha läppäri pistää uusiks jossain vaiheessa, ja ajattelin että miniläppäri vois olla yks vaihtoehto,
sitä en sit tiedä miltä miniläppäri tuntuu käytössä. Se tulisi ihan ykköskoneeksi jokapäiväseen käyttöön.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Näytön pieni koko kyllä kyrsisi ainakin meikäläistä jos päivittäin pitäisi naputella. On tää 17" HP näyttökin on vähän pienen puolella kun kotona on pöytäkone kytketty 24" Benkkuun.
Muutenhan noissa miniläpäreissä riittää kaikkeen normijuttuun potku, selailuun, tekstin väsäämiseen, köykäseen kuvien käsittelyyn.
Muutenhan noissa miniläpäreissä riittää kaikkeen normijuttuun potku, selailuun, tekstin väsäämiseen, köykäseen kuvien käsittelyyn.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
mulla oli miniläppäri kokeilussa, mutta kyllä se käteen tuntui pikkutyttöjen lelulta. lähetin takaisin. acer oli merkki muistaakseni. mulla on kyllä pienet räpylät ja silti oli vaikea kirjoittaa... ominaisuuksiin en kummemin ota kantaa. eukon tyttärellä on sellainen ja kun jotain ohjelmia olen sille asennellut, niin ei se miniläppäri hyvältä käteen tunnu.
tietysti vain mun mielipide, joku voi tykätäkin.
tietysti vain mun mielipide, joku voi tykätäkin.
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
jos sen tilaa jostain hobbyhallista, kuin mä, niin sen sai sit palauttaa...
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Tuli vähän sellanen ihme olo kun katoin tossa kylällä nopeesti et joku ajaa mun autolla mun takana kun olin omalla autolla
Samat etu- ja takavalot, maski, väri, tummennukset, madallus. Vanteet vaan vähän eri. Jollais siis hyvä maku 
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
Mulla on vastaava HP:n malli ja itte oon ollu tyytyväinen mut jos enemmän käyttelee niin isompi näyttö aina parempi...Pasi Häkli wrote:Samsung N210 -miniläppäri
Onko kellään tästä kokemuksia? Ilmeisesti jonkinsortin testivoittaja, pitkää akunkestoa jne.
Täytyy tää 5 vuotta vanha läppäri pistää uusiks jossain vaiheessa, ja ajattelin että miniläppäri vois olla yks vaihtoehto,
sitä en sit tiedä miltä miniläppäri tuntuu käytössä. Se tulisi ihan ykköskoneeksi jokapäiväseen käyttöön.
tuo mikä itellä niin on ihan reissussa ja VAG-COM touhussa hyvä.
Mitsubishi Outlander PHEV -17
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
En kyllä ite ainakaan pärjäisi pelkästään miniläppärillä mutta kakkos-/reissukoneena ajaa kyllä asiansa yllättävänkin hyvin. Meillä on muorilla joku Compaq:in miniläppäri ja ainoat miinukset tulee liian pienestä pystyresoluutiosta ja ulos törröttävästä 6-kennoisesta akusta. Näppis on tuossa mallissa mielestäni ihmeenkin hyvä ja koneen tehotkin ovat riittävät N270-prosessorista huolimatta. Akkukesto tuntuu luksukselta noiden omien työläppäreiden rinnalla. Surffailu onnistuu hyvin reissun päällä sekä topfield tallenteiden katselu.
Eilen tuli postissa tornilogolla varustettu kirje, jossa kerrottiin että pääsen Rovajärvelle lomailemaan 20. marraskuuta alkaen 6 päiväksi.
Toivottavasti saan jonkin webastolla varustetun kulkineen ajoon sinne
Toivottavasti saan jonkin webastolla varustetun kulkineen ajoon sinne
Golf VI HB 1.8TSI DSG Highline
EX: Passat 3C Variant "BlackLine" TDI -08
---VAGarena.fi - Das Forum---
EX: Passat 3C Variant "BlackLine" TDI -08
---VAGarena.fi - Das Forum---
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
No mitäs arvon raati on mieltä esimerkiksi tästä -> Asus A52JK
650€ oli halvin hinta netistä minkä löysin. Ei kuulosta järin kalliilta tommoseksi koneeksi.
Netistä näyttäisi löytyvän ristiriitaista tietoa tosta näytönohjaimen muistin määrästä. Toiset ilmottaa 512mt ja toiset 1G. Tukee ilmeisesti ainoastaan DirectX10, tuo acerin kone tukee myös DirectX11. Kuinka iso merkitys sillä sit on, en tiedä.
Kevyeen pelikäyttöön olis kiva myös soveltaa tuo kone, siks oon kattellut noita näytönohjaimia tarkemmin noissa koneissa.
Nykysellä läppärillä on pärjätty melkein 5 vuotta niin olis kiva että tulevallakin koneella pärjäis lähes saman verran ellei kauemminkin. Eli ehkä ne miniläppärit voidaan sit unohtaa
Tässä vastaava kone Acerilta -> AS5741G
Pienempi kovalevy(ei mulle iso merkitys, ulkonenkin kovo löytyy), parempi näytönohjain, muut tiedot suunnilleen samat.
Hintakin on sama.
Jotkut saa Acerista näppylöitä, mutta esim Teron acer on toiminut ihan moitteetta(kysyin)
650€ oli halvin hinta netistä minkä löysin. Ei kuulosta järin kalliilta tommoseksi koneeksi.
Netistä näyttäisi löytyvän ristiriitaista tietoa tosta näytönohjaimen muistin määrästä. Toiset ilmottaa 512mt ja toiset 1G. Tukee ilmeisesti ainoastaan DirectX10, tuo acerin kone tukee myös DirectX11. Kuinka iso merkitys sillä sit on, en tiedä.
Kevyeen pelikäyttöön olis kiva myös soveltaa tuo kone, siks oon kattellut noita näytönohjaimia tarkemmin noissa koneissa.
Nykysellä läppärillä on pärjätty melkein 5 vuotta niin olis kiva että tulevallakin koneella pärjäis lähes saman verran ellei kauemminkin. Eli ehkä ne miniläppärit voidaan sit unohtaa
Tässä vastaava kone Acerilta -> AS5741G
Pienempi kovalevy(ei mulle iso merkitys, ulkonenkin kovo löytyy), parempi näytönohjain, muut tiedot suunnilleen samat.
Hintakin on sama.
Jotkut saa Acerista näppylöitä, mutta esim Teron acer on toiminut ihan moitteetta(kysyin)
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Täytyy kyllä sanoa että nyt on Volkkari keksiny pirun hienot mainokset markkinoida autoja.
http://www.voice.fi/index.php?mw=Facebo ... 033&cat=26
Miksei suomessa voi ostoskärryt olla tuommosia? Puhumattakaan noista liukumäistä.

Voi luoja miten kaunis.
http://www2.uol.com.br/interpressmotor/ ... m21704.shl
Tuon takia voisin jo luopua variantista... Tietty dieselinä pitäis löytyä!
Mistähän asti joutuis uittaan? Meksikossa noita vissiin on..
http://www.voice.fi/index.php?mw=Facebo ... 033&cat=26
Miksei suomessa voi ostoskärryt olla tuommosia? Puhumattakaan noista liukumäistä.

Voi luoja miten kaunis.
http://www2.uol.com.br/interpressmotor/ ... m21704.shl
Tuon takia voisin jo luopua variantista... Tietty dieselinä pitäis löytyä!
Pirun kätevä joo, mutta mutta... tuntuu fillaroiden olevan se 3km maksimi mitä Nokia jaksaa olla mukana. Sylettää, kun jumii joka kerta.. Millä te pyöritätte? Mulla E52..Pia wrote:Pirun kätevä toi Sportypal lenkillä. Näkee tarkan ajan ja matkan. Jopa käppyräksi piirtää nopeudet ja näyttää kartalta kuljetun reitin. Poltetut kaloritkin näkee.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ja juoksulenkille ei todellakaan viitsi kännykkää ottaa riesakseen...Linkomies wrote:Pirun kätevä joo, mutta mutta... tuntuu fillaroiden olevan se 3km maksimi mitä Nokia jaksaa olla mukana. Sylettää, kun jumii joka kerta.. Millä te pyöritätte? Mulla E52..Pia wrote:Pirun kätevä toi Sportypal lenkillä. Näkee tarkan ajan ja matkan. Jopa käppyräksi piirtää nopeudet ja näyttää kartalta kuljetun reitin. Poltetut kaloritkin näkee.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Itse käytän Sportstrackeria. Ja puhelin N96Pasi Häkli wrote:Ja juoksulenkille ei todellakaan viitsi kännykkää ottaa riesakseen...Linkomies wrote:Pirun kätevä joo, mutta mutta... tuntuu fillaroiden olevan se 3km maksimi mitä Nokia jaksaa olla mukana. Sylettää, kun jumii joka kerta.. Millä te pyöritätte? Mulla E52..Pia wrote:Pirun kätevä toi Sportypal lenkillä. Näkee tarkan ajan ja matkan. Jopa käppyräksi piirtää nopeudet ja näyttää kartalta kuljetun reitin. Poltetut kaloritkin näkee.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
5800 on käytös ja toimii moitteetta.Linkomies wrote:Pirun kätevä joo, mutta mutta... tuntuu fillaroiden olevan se 3km maksimi mitä Nokia jaksaa olla mukana. Sylettää, kun jumii joka kerta.. Millä te pyöritätte? Mulla E52..Pia wrote:Pirun kätevä toi Sportypal lenkillä. Näkee tarkan ajan ja matkan. Jopa käppyräksi piirtää nopeudet ja näyttää kartalta kuljetun reitin. Poltetut kaloritkin näkee.
-
Joni Sairanen
- Posts: 195
- Joined: 29.12.2008 21:23
- Location: Tampere
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Olipa melko paljon porukkaa liikkeellä tänään 6.30 välillä Hyvinkää-Espoo
Sormet varmaan riittää laskemaan näkyneet autot 
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Keskiviikkona pääsee näyttämään takakaarille hiukan mankelia, ottaa meinaan heitoissa tai jos on porukkaa takapenkillä kyydissä niin lokariin ilkeähkösti kiinni. Sitten saanee takaa tolpan lähestulkoot loppuun asti kierrettyä ilman apujousien ja pohjaanlyöntikumien poistoa. 
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Minkä ihmeen takia Nykypäivänä ei enään tehdä aitoja nelivetoisia autoja henkilöautoissa. Kaikki on saakeli jotain hienoo 30-40% vedolla takapyörille.
Ei taida olla kuin subaru ainoa valmista ja normi henkilöautoista tekee oikealla nelikolla olevaa nelivetoo.
Kun tuommoisia 2000 ja tuoreempia nelikkoja kattelee niin kaikki on jollain elektroniikka nelivedolla varustettuja.
Miten auton valmistajat saisi tekemään nelikoita joissa olisi vetosuhde 50-50?
Ei taida olla kuin subaru ainoa valmista ja normi henkilöautoista tekee oikealla nelikolla olevaa nelivetoo.
Kun tuommoisia 2000 ja tuoreempia nelikkoja kattelee niin kaikki on jollain elektroniikka nelivedolla varustettuja.
Miten auton valmistajat saisi tekemään nelikoita joissa olisi vetosuhde 50-50?
Volkkarilla pääsee?
Volkkarilta löytyy henkilömalleja 2005 vuoteen asti ja Audilta sitäkin uudempia. Kaikkiin malleihin en ole perehtynyt, mutta -08 vuoteen asti ainakin. Suurin osa ainakin sitä uudemmista torsen-malleista taitaa olla 40:60 perusvoimajaolla, muut ratkaisut erikseen. A8:iin en ole ikinä perehtynyt, enkä jaksa kaivaakaan.Heze.R wrote: Kun tuommoisia 2000 ja tuoreempia nelikkoja kattelee niin kaikki on jollain elektroniikka nelivedolla varustettuja.
Miten auton valmistajat saisi tekemään nelikoita joissa olisi vetosuhde 50-50?
Mutta pointtina oli, että kyllä niitä tältä vuosituhannelta löytyy omastakin konsernista.
Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
^ Volkkarilta paras esitys nelivedosta taitaa löytyä Touaregista, se on jo pätevä laitos.
Lisävarusteena sai vielä etutasauspyörästön lukon, takalukko ja keskilukko löytyy muistaakseni vakiona.
Toki elektroniikalla niitäkin ohjataan, mutta kukapa tänä päivänä enää haluaa ylimääräsiä mekaanisia vipuja sisätiloihin...
Lisävarusteena sai vielä etutasauspyörästön lukon, takalukko ja keskilukko löytyy muistaakseni vakiona.
Toki elektroniikalla niitäkin ohjataan, mutta kukapa tänä päivänä enää haluaa ylimääräsiä mekaanisia vipuja sisätiloihin...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Vihdoinkin "tulin uskoon" ja laitoin Golfiin madallusjouset tilaukseen
Eibachin valmistama VW:n orkkis -25-30mm sarja olisi Slamitista tulossa...
Eibachin valmistama VW:n orkkis -25-30mm sarja olisi Slamitista tulossa...
Golf VI HB 1.8TSI DSG Highline
EX: Passat 3C Variant "BlackLine" TDI -08
---VAGarena.fi - Das Forum---
EX: Passat 3C Variant "BlackLine" TDI -08
---VAGarena.fi - Das Forum---
Siis mitä missä Audin tai volkkarin malleissa on 50-50 voima jako?Micco wrote:Volkkarilta löytyy henkilömalleja 2005 vuoteen asti ja Audilta sitäkin uudempia. Kaikkiin malleihin en ole perehtynyt, mutta -08 vuoteen asti ainakin. Suurin osa ainakin sitä uudemmista torsen-malleista taitaa olla 40:60 perusvoimajaolla, muut ratkaisut erikseen. A8:iin en ole ikinä perehtynyt, enkä jaksa kaivaakaan.Heze.R wrote: Kun tuommoisia 2000 ja tuoreempia nelikkoja kattelee niin kaikki on jollain elektroniikka nelivedolla varustettuja.
Miten auton valmistajat saisi tekemään nelikoita joissa olisi vetosuhde 50-50?
Mutta pointtina oli, että kyllä niitä tältä vuosituhannelta löytyy omastakin konsernista.
1998-2001 vuos malisissa Audi S4 mun käsittääkseni on 60-40 voimajoka. Eli 60 % voimasta etupyörille ja 40 taakse. Tai niin kaveri ainakin valittaa et pitävällä alustalla ensin hivenen puskee ja sit lähtee vasta peräkin mukaan.
Samoin olen ymmärtänyt että VW 4motion on 60-40 vai oliko peräti 70-30 suhteella tehty.
Erilukunsa tietty on maastoautot (kunnolliset Citymaasturi). Niissähän neliveto käsittääkseni on edelleen oikea 50-50 suhteella toimiva tarvittaessa.
Volkkarilla pääsee?
Vahvaa mututuntumaa on taas liikkeellä. Auton ajokäytökseen vaikuttaa pari muutakin pikku juttua, kuin nelivedon perusvoimanjako. Etuvetoisenkin auton saa yliohjaavaksi... Auton alusta ja painojakauma vaikuttavat ajokäytökseen käytännössä yhtä paljon, kuin tuo voimajako.Heze.R wrote: Siis mitä missä Audin tai volkkarin malleissa on 50-50 voima jako?
1998-2001 vuos malisissa Audi S4 mun käsittääkseni on 60-40 voimajoka. Eli 60 % voimasta etupyörille ja 40 taakse. Tai niin kaveri ainakin valittaa et pitävällä alustalla ensin hivenen puskee ja sit lähtee vasta peräkin mukaan.
Samoin olen ymmärtänyt että VW 4motion on 60-40 vai oliko peräti 70-30 suhteella tehty.
Erilukunsa tietty on maastoautot (kunnolliset Citymaasturi). Niissähän neliveto käsittääkseni on edelleen oikea 50-50 suhteella toimiva tarvittaessa.
Volkkarin Passatissa on 1997-2005 moottori pitkittäin, ja siinä on 50:50 torsen. Audi A4/S4/RS4 ja A6/S6/RS6 saman ikäluokan korimallit myös. Jälleen kerran, quattro, 4motion, 4 ja 4x4 ovat vain merkityksettömiä myyntinimiä. Ne eivät kerro suoraan välttämättä auton nelivedosta. Henkilöautoissa on VAG:lla käytännössä ollut tällä vuosituhannella helppo muistisääntö. Moottori pitkittäin=torsen, moottori poikittain=haldex.
Poikittaismoottorisissa eli Golf,A3,TT,Leon,Octavia on taas se sähköisesti kytkeytyvä haldex, joka on normitilanteessa käytännössä etuvetoinen. Kytkee vetoa taakse vasta luistotilanteessa. Tai näin siis vanhemmissa. Tuoreissa malleissa on taas uudempi haldex sukupolvi, joka ohjaa vetoa taakse jo liikkeelle lähdöissä jne normitilanteissa. Nykyisessä 3C Passatissa, sekä Skoda Superbissa moottori on poikittain, ja käyttävät tuota haldexia.
Noissa B5 korin S/RS4:ssa on myös tuo 50:50 torsen. Auton alusta, ja se keulalla roikkuva V6 tuplaturbotekniikka eivät anna ihanteellista 50:50 painojakaumaa ja ajokäytöstä. Säädettävällä alustalla pystyy ajokäytöstä jonkin verran muokkaamaan. Konsernin keulapainoiset torsen nelikotkin vaativat reilusti kaasua, ettei lähde puskemaan. Omassa huomannut talvella myös sen, että jos eturenkaat ovat huonot, niin puskee paljon herkemmin.
Uusimmassa A4 korimallissa, eli B8:ssa, sekä A5:ssä on ainakin 40:60 takapainotteinen torsen. Mutta näistä löytyy netistä hakemalla reilusti juttua, kun käyttää hakusanoja torsen ja haldex. Toki niitä quattoa ja 4motioniakin voi käyttää...
Mutta siinä noin niinku ensialkuun...
Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
Kyllähän se asia on niin, ettei tuo Torsen ole 50:50, muutakuin ihan ensimmäisissä malleissa:Micco wrote: ....Noissa B5 korin S/RS4:ssa on myös tuo 50:50 torsen....
Audi Clubin sivulla, eka vastaus
Wikipedia
Ja tuolla lisää keskustelua AC:n puolelta "Torsen vs. Haldex"
Nimim. vajaa 6 vuotta B5-quattrolla ajanut.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,

