Hmm, pulteissani on sellaiset prikat. Tarkoititko niitä?Pasi Häkli wrote:Niissä orggis pyöränpulteissa on sellanen "irtonainen" holkki mihin sen on tarkoitus kiinnittyä.
Pieniä kysymyksiä?
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Joo, näin näytti olevan. Eli parhaiten pääsi käsiksi, kun otti lyhdyn irti, irrotti lyhdyn kaapelin läpivientikumin ja veti johtoa reijästä pihalle. Aikansa kiskottua tuli lyhdyn alkuperäinenkin liitinkin näkyviin. Siitä sitten surullisen kuuluisalla rosvoliittimellä virtaskaa peräkärryn takavalolle.Pasi Häkli wrote:Kaikissa niissä vetokoukun sähkösarjoissa mitä mä oon T5 asentanut, ne liittimet tulee vaan alkuperäsen liittimen väliin, eli kun kaivelet niitä johtosarjoja sieltä lyhdyn takaa ulos sieltä autosta niin pitäis tulla kytkennät mukana.
Siinä on siis ns plug and play -mallinen johtosarja.
Tietty en mee vannomaan, että jokainen vetokoukun sähkösarja on samanlainen.
Jatketaan näitä kyselyja eri aiheista. Tällä kertaa ongelmana on ajovalojen säätö. Vaihdon H4-umpioiden tilalle H1+H7-umpiot. Umpiot hain Motonetistä ja merkki oli jokin Depo tai sinne päin.
Lyhyen valon edessä on metallinen kartio pellin palalla kiinni. Silmällä katsottuna kartio roikkuu eli kartion etureuna on alempana kuin takareuna. Kuuluuko noiden kartioiden olla vinossa vai onko tuo valmistevirhe? Mielestäni kuskin puoleinen roikkuu enemmän kuin vänkärin puolesessa umpiossa. Valojen säätö ei meinaa onnistua mitenkään, jos lyhyet näyttäisi hyvin, pitkät näyttää aivan liian lähelle. Tuntuu, että pitkät ei näytä juuri kauemmaksi kuin lyhyetkään. Ensimmäisenä epäilin, että polttimot on väärin asennettu, mutta tuntui olevan aivan kohdallaan.
Pitäiskö säätä valot pitkien mukaan, minkä jälkeen kääntäis lyhyen kartiota niin, että nekin näyttäisi hyvin?
Lyhyen valon edessä on metallinen kartio pellin palalla kiinni. Silmällä katsottuna kartio roikkuu eli kartion etureuna on alempana kuin takareuna. Kuuluuko noiden kartioiden olla vinossa vai onko tuo valmistevirhe? Mielestäni kuskin puoleinen roikkuu enemmän kuin vänkärin puolesessa umpiossa. Valojen säätö ei meinaa onnistua mitenkään, jos lyhyet näyttäisi hyvin, pitkät näyttää aivan liian lähelle. Tuntuu, että pitkät ei näytä juuri kauemmaksi kuin lyhyetkään. Ensimmäisenä epäilin, että polttimot on väärin asennettu, mutta tuntui olevan aivan kohdallaan.
Pitäiskö säätä valot pitkien mukaan, minkä jälkeen kääntäis lyhyen kartiota niin, että nekin näyttäisi hyvin?
Paljonkos Portterin tuulilasi maksaa asennettuna ilman lasivakuutuksia? Olen aiemminkin pohtinut, että sen voisi ennen maalausta vaihdattaa, kun on kulmassa pari jälkeä mutta nyt tuli keskellekin, kun joku sprintteri-idiootti ohitti oikealta rekan ja traktorin välissä ja varmaan olisi lähtenyt puskurikin ellen olisi jarruttanut.
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Joo, noihin pulttien päihin tarttuu kiinni. Näköjänsä kapselit napsahti paikalleen, kun sovitti oikeaan kohtaan ja käytti riittävästi voimaa.Pasi Häkli wrote:Joo sellaset mitkä pyörii siinä pultin ympärillä. Siihen ne alkuperäset pölärit muistaakseni istuu. Kyllä sen näkee niistä kapseleista että mihin niiden on tarkotus kiinnittyä.
Taas outoja ajatuksia päässä
Mä maalaan ton oman pakun kun kyrpii kattella sitä, ja haluisin vaihtaa takapariovet ylöspäin aukeevaan samalla vaivalla? Romikselta varmaan oven saa mutta mites, meneekö "heittämällä" ?
Ihan ajatus tasolla kun mun käyttöön ylöspäin aukeeva olis parempi, ja noi on muutenkin ruosteessa. Ei pahasti, pieni hiekkapuhallus riittää mutta siitä se ajatus lähti. Veikkaan että tää on sellanen ajatus taas joka unohtuu mutta heitän nyt kyssärin kuitenkin ilmoille
Ja jos mennään ajatuksissa eteenpäin niin onko vuosimallilla enää mitään väliä sopivuuden suhteen kunhan on t4 koppanen..
Ja
Oikeestaan sama kyssäri liukuoveen, onko vuosimallilla väliä jos etin korvaavan oven tilalle? Päivän sitä jo kittasin ja hiekkapuhalsin mutta jos sattuu löytyy ehjä jostain.. Vm 99 toi mun paku.
Edit.
Onpas kalliita ovia mitä osus silmille googlen kautta..
Melkeen kittailen lisää kun saan maalit haettua..

Ihan ajatus tasolla kun mun käyttöön ylöspäin aukeeva olis parempi, ja noi on muutenkin ruosteessa. Ei pahasti, pieni hiekkapuhallus riittää mutta siitä se ajatus lähti. Veikkaan että tää on sellanen ajatus taas joka unohtuu mutta heitän nyt kyssärin kuitenkin ilmoille

Ja jos mennään ajatuksissa eteenpäin niin onko vuosimallilla enää mitään väliä sopivuuden suhteen kunhan on t4 koppanen..
Ja
Oikeestaan sama kyssäri liukuoveen, onko vuosimallilla väliä jos etin korvaavan oven tilalle? Päivän sitä jo kittasin ja hiekkapuhalsin mutta jos sattuu löytyy ehjä jostain.. Vm 99 toi mun paku.
Edit.
Onpas kalliita ovia mitä osus silmille googlen kautta..

Transporter 2,5tdi vm99
Eli ei varmaan mee suoraan plug and play. Ja eikös pariovet ole oikein lisävaruste näissä..
Täytyy joskus ajaa jonkun työkaverin auton viereen auto parkkiin kun näitä koppeja on jo aika monella,, jos siis osuu samalle tontille, ja kattoa mitä eroja/ miten tollasesta muutoksesta selviäis..

Täytyy joskus ajaa jonkun työkaverin auton viereen auto parkkiin kun näitä koppeja on jo aika monella,, jos siis osuu samalle tontille, ja kattoa mitä eroja/ miten tollasesta muutoksesta selviäis..
Transporter 2,5tdi vm99
Joo, kattelin kanssa tänään, että sarananpaikat on toisetkin, tiiä miten sitten lukonsydeemit sopii mutta epäilisin että nekin sais vaihdettuu jollei autoon jäävät osat sovi. En kattellut niitä kyllä ollenkaan.. Mutta veikkaan että tää kaatuu siihen että mä en raaski ostaa/ saa aikaiseksi ostaa luukkua. Mutta kirjotan sitten joskus kommentin kuinka paljon tarvin rälläkkää ja mikkiliimaa jos moisen homman toteutan, ei meinaan varmaan sais tarvita 

Transporter 2,5tdi vm99
Onko mitään tietoa?Pesukarhu wrote:Onkos T4:seen saatavana parempia jarruja kuin alkuperäiset? Tarkoitan lähinnä sellaisia, jotka ei pölisis niin mahdottomasti. Omassa volvossa on blackdiamondin jarrut, eikä pölise yhtään, mutta ei näytä saavan pakuun.
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Näköjänsä vuoden 2004-2006 2.5TDi T5:sissa pitäisi käyttää moottoriöljynä Mobil Super 3000 Formula LD 0W-30, joka on korvannut Mobil SHC Formula LD 0W-30. Tätä öljyä pitäisi käyttää molemmilla vaihtoväleillä. Näköjänsä edellisen omistajan käyttämällä pajalla oli käytetty jotain Mobilin 5W40:stä. Mobililla neuvoivat ehdottomasti käyttämään tutoa Super 3000 0W30:stä.
Mutta mutta, mistä tuota saa? Motonetin hyllyt näyttävät pursuavan Super 3000 5w40:stä ja ESP:tä, mutta oikeaa öljyä sieltä ei löydy. Jossain varaosaliikkeessä saattaa löytyä oikeaa öljyä sikahintaisissa 1l pöniköissä. Antakaa ostopaikka vinkkejä.
Asiakaspalvelussa mainitsi, että kyseisen öljyn menekki on vähäistä ja sanoi, että mahdollisesti tämän öljyn valmistus voidaan lopettaa vuosien saatossa.
Mutta mutta, mistä tuota saa? Motonetin hyllyt näyttävät pursuavan Super 3000 5w40:stä ja ESP:tä, mutta oikeaa öljyä sieltä ei löydy. Jossain varaosaliikkeessä saattaa löytyä oikeaa öljyä sikahintaisissa 1l pöniköissä. Antakaa ostopaikka vinkkejä.
Asiakaspalvelussa mainitsi, että kyseisen öljyn menekki on vähäistä ja sanoi, että mahdollisesti tämän öljyn valmistus voidaan lopettaa vuosien saatossa.
Mites t4 portterin takalasit irtoo? marmorikaupasta lienee saada uusia tiivisteitä takaoviin?
Repisin tiivisteitä pois maalaamisen tieltä/ ruosteiden poiston edestä ja vedin lopulta ihan puukolla paskas että sain ne pois tieltä. Musta massa menee toki nätisti rajattuna tähän autoon jos uudet maksaa ihan törkeesti.
Repisin tiivisteitä pois maalaamisen tieltä/ ruosteiden poiston edestä ja vedin lopulta ihan puukolla paskas että sain ne pois tieltä. Musta massa menee toki nätisti rajattuna tähän autoon jos uudet maksaa ihan törkeesti.
Transporter 2,5tdi vm99
Vähän tohon tyyliin patenttia koitinkin työmaalla, lasin saa ehjänä pois kyllä. Ja tollasia tiivisteitä sitten luulis jo löytyvän. Ja tällä taas ei oo kiire, ihme jos ehdin viikonloppuna maalata edes toista auton kylkeä ja takaovia.. Sen verran paljon kittaamista tossa että enempää en edes viikonlopun aikana yritä, jos on enemmän pintaa niin en jaksa edes yrittää hyvää. Ja kun aivan priimaa pintaa tuskin ei tuu edes yrittämällä niin mitä sitten kiireellä.
Ja kun on muutakin tekemistä. Ja kun auto on käytössä koko ajan niin kitit tartteis aina maalin päälle. Mielellään ainakin.
Ja viisastuu työn edetessä, seuraavan kerran kun maalaan taas niin taidan hieman suojata laseja/ muutenkin autoa. Tuulilasissa maalisumua jonkun verran
"Onneks" on aika säröillä toi lasi, luulen että ens talvea se ei enää kestä.

Ja viisastuu työn edetessä, seuraavan kerran kun maalaan taas niin taidan hieman suojata laseja/ muutenkin autoa. Tuulilasissa maalisumua jonkun verran

Transporter 2,5tdi vm99
Itse etsinyt samaa tavaraa, ainoastaan Hyvinkään autosport liikkeessä tuota nähnyt ja litran purkissa vain joka maksaa n. 19€. Tosin Riihimäen Prisman hyllyssä oli vielä kaksivuotta sitten valmistettua SHC:tä useita purkkeja. Pitää varmaan 8 purkkia käydä hakemassa kun parin tonnin jälkeen on eka öljynvaihto mun aikana. Yhden purkin olen lisännyt n. 6000tkm aikana.cordo-00 wrote:Näköjänsä vuoden 2004-2006 2.5TDi T5:sissa pitäisi käyttää moottoriöljynä Mobil Super 3000 Formula LD 0W-30, joka on korvannut Mobil SHC Formula LD 0W-30. Tätä öljyä pitäisi käyttää molemmilla vaihtoväleillä. Näköjänsä edellisen omistajan käyttämällä pajalla oli käytetty jotain Mobilin 5W40:stä. Mobililla neuvoivat ehdottomasti käyttämään tutoa Super 3000 0W30:stä.
Mutta mutta, mistä tuota saa? Motonetin hyllyt näyttävät pursuavan Super 3000 5w40:stä ja ESP:tä, mutta oikeaa öljyä sieltä ei löydy. Jossain varaosaliikkeessä saattaa löytyä oikeaa öljyä sikahintaisissa 1l pöniköissä. Antakaa ostopaikka vinkkejä.
Asiakaspalvelussa mainitsi, että kyseisen öljyn menekki on vähäistä ja sanoi, että mahdollisesti tämän öljyn valmistus voidaan lopettaa vuosien saatossa.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Täytyy koittaa tota mattoveitin terää tohon lasin putsaamiseen, sateella ei oikeen näe kunnolla eteen kun ei pyyhkijät putsaa kunnolla. Nyt on paku etuovista taakseppäin hiontavärissä. Ehtoolla pääsee hiomaan ja huomenna aamulla-aamupäivällä pintaväriä pintaan jollei jotain mee pahasti vituiks 

Transporter 2,5tdi vm99
Kuormitetaan vielä kerran foorumia ja kysyn tyhmiä. Mä en ole ennen etuovia irrotellut.
Kun auton korissa noi saranat on kahdella pultilla ja ovissa on yhdet. Onko noissa korkeussäätö noissa pulteissa? Jos on korin puolisissa pulteissa niin irrotan ainakin kuskin oven maalauksen takia, tartteis ovea nostaa kun ottaa kiinni koriin saranan puolelta. Ovi siis ei periaatteessa roiku niin kuin yleensä vanhoissa autoissa..
Tiedän että purkaessa viisastuu mutta olisi kiva tietää etukäteen

Kun auton korissa noi saranat on kahdella pultilla ja ovissa on yhdet. Onko noissa korkeussäätö noissa pulteissa? Jos on korin puolisissa pulteissa niin irrotan ainakin kuskin oven maalauksen takia, tartteis ovea nostaa kun ottaa kiinni koriin saranan puolelta. Ovi siis ei periaatteessa roiku niin kuin yleensä vanhoissa autoissa..
Tiedän että purkaessa viisastuu mutta olisi kiva tietää etukäteen
Transporter 2,5tdi vm99
On muuten fiksu tuo jarrupalojen kulumisvaroitin, ohjekirjan mukaankin valvoo takapäätä vain 16-tuuman vanteilla, mutta siellä on silti varoitin vaikka on 15-tuumaiset. En huomannut asiaa ennen kuin otin satulan irti ja palat tippuivat murusina pois (tuo varoitinpala oli tosiaan kokonaan loppu). Uusissa ei sitten ollut sitä varoitinta, mutten sitä etukäteen huomannut, ja nyt tuo varoitin sitten piippaa startatessa. Kaikkea se saksalainen keksii, että pitää tuo varoitin kyllä olla kiinni, muttei siitä ole mitään hyötyä kun ei toimi. 

VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
Vastaten itselleni, turun autoklinikka myi takaikkunoiden tiivisteet hintaan 60e /kpl. 120 euron edestä oppirahoja, ens kerralla veistän tiivisteet lasin kera irti. Jos ikinä edes maalaan yhtään autoaPatse wrote:Mites t4 portterin takalasit irtoo? marmorikaupasta lienee saada uusia tiivisteitä takaoviin?
Repisin tiivisteitä pois maalaamisen tieltä/ ruosteiden poiston edestä ja vedin lopulta ihan puukolla paskas että sain ne pois tieltä. Musta massa menee toki nätisti rajattuna tähän autoon jos uudet maksaa ihan törkeesti.

Transporter 2,5tdi vm99
Taloon olisi tulossa Ruotsista lyhyt T5 -08 automaatilla. Ruottin rekisteriotteen mukaan auton omamassa on 2190kg ja kantavuutta vain 610kg, voiko tuo pitää paikkaansa?
Kantavuudellahan on ilmeisesti merkitystä autoveron kannalta ja sen pitäisi olla yli 680kg. Niiden tietojen perusteella mitä netistä olen saanut kaivettua niin olisi tuonikäisen pitkänkin umpikorisen omamassa noin 200kg vähemmän.
Minkälaisia massoja on porttereiden rekisteriotteissa?
Kantavuudellahan on ilmeisesti merkitystä autoveron kannalta ja sen pitäisi olla yli 680kg. Niiden tietojen perusteella mitä netistä olen saanut kaivettua niin olisi tuonikäisen pitkänkin umpikorisen omamassa noin 200kg vähemmän.
Minkälaisia massoja on porttereiden rekisteriotteissa?
Pohdiskellut lisää tätä valo-ongelmaa. Totesin, että pitkän heijastin on suunnattuna alemmaksi kuin lyhyen. Onko jollakin kokemusta, pysytykö tuota säätämään jotenkin? Olisko umpion sisällä jokin ruuvi? Umpion päällä on vian kaksi säätöruuvia, toinen suuntaa molempia korkeussuunnassa ja toinen molempia sivusuunnassa. Jostain tarttis säätää lyhyen ja pitkän keskinäistä asentoa.cordo-00 wrote:Jatketaan näitä kyselyja eri aiheista. Tällä kertaa ongelmana on ajovalojen säätö. Vaihdon H4-umpioiden tilalle H1+H7-umpiot. Umpiot hain Motonetistä ja merkki oli jokin Depo tai sinne päin.
Lyhyen valon edessä on metallinen kartio pellin palalla kiinni. Silmällä katsottuna kartio roikkuu eli kartion etureuna on alempana kuin takareuna. Kuuluuko noiden kartioiden olla vinossa vai onko tuo valmistevirhe? Mielestäni kuskin puoleinen roikkuu enemmän kuin vänkärin puolesessa umpiossa. Valojen säätö ei meinaa onnistua mitenkään, jos lyhyet näyttäisi hyvin, pitkät näyttää aivan liian lähelle. Tuntuu, että pitkät ei näytä juuri kauemmaksi kuin lyhyetkään. Ensimmäisenä epäilin, että polttimot on väärin asennettu, mutta tuntui olevan aivan kohdallaan.
Pitäiskö säätä valot pitkien mukaan, minkä jälkeen kääntäis lyhyen kartiota niin, että nekin näyttäisi hyvin?
Tosiaankin lyhyen nättäessä hyvin, pitkä näyttää 3 metrin päähän puskurista.
Ilmeisesti se lyhyen edessä oleva kartio ei vaikuta tähän ongelmaa, sen merkitys lienee valokuvion "terävöittäminen".
Mikäköhän mahtais auttaa keskuslukon kanssa kun kuskin oven lukko on niin jäykkä ettei aina keskuslukko aukaise sitä. Avaimella kyllä aukeaa, mutta pitää kääntää vähän voimakkaammin. Toinen vika on et liukuoven nuppi menee millin liian ylös ja ei kahvasta aukea. Avaimella kääntämälä tai nuppia sen millin painamalla toimii normaalisti. Neuvoja mistä aloittaa?
Transporterissa T5 on kahden din-aukon kokoinen paikka soittimelle, mutta soitin on vain yhden din paikan kokoinen. Löytyykö tyhjään paikkaan jostain koteloa irtoroinan säilytykseen? Tällä hetkellä siinä on peitelevy. Eli ilmeisesti kotelo pitäisi olla jokin tällänen:
http://cgi.ebay.co.uk/1997-TOYOTA-RAV-4 ... 3cb7d7266a
http://cgi.ebay.co.uk/1997-TOYOTA-RAV-4 ... 3cb7d7266a
Jos sulla olisi minulle sopiva ylimääräisenä, voitaisiin tehdä kaupat. Saksan ebaysta näytti löytyvän kahdenlaista mallia:JukkaA wrote:Golffissa, polossa jne on 2din paikassa 1din soitin ja kotelo tavaran säilytykseen. Itsellä jäi ylimääräiseksi kun korvasin sen T5 porterista peräisin olevalla peitelevyllä johon laitoin mittareita kiinni.
pienellä kotelolla ja vain uusimpaan malliin käyvää
Oliko sulla kiinni jompi kumpi noista? Tuo ensimmäisen kotelo näyttää tosi pieneltä ja haluaisinkin isomman, mutta ei ilmoituksen mukaan sovi kuin vuodesta 2010 lähtien oleviin T5:siin. Mulla on tosiaankin vm. 2004
Tuli nyt eteen tuon pitkän T5:n nostaminen 2-pilarinostimella. Käytettävässä nosturissa on lyhyet käpälät eli koostuu kahdesta palasta. Jos takakäpälät viritti alatukivarren kohdalle etukäpälät ei riittänyt eteen alatukivarren alle. Edessä keskellä olis runkoa näkyvissä, mutta käpälät ei uletu sinnekään. Kynnyksistä ei varmaan tohtisi nostaa ja ei onnistukaan, kun on astinlaudat. Pitää illalla tutkia, jos onnistuis laittaa jonkin puu/metallipalkin etukäpälien väliin niin, että sen avulla pystyis nostamaan rungosta.Pasi Häkli wrote:Mittoja en osaa antaa, että kuinka pitkät ne meidän käpälät on. Teleskooppikäpälät ja koostuu kolmesta osasta. Normaalistihan se käpälä on kahdessa osassa.
Oikeista nostopaikoista kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa. Mahtaisko netistä mistään löytyä T5 alustakuvaa? Siitä olis helppo näyttää.
Vinkkejä saa antaa...
Tuommosen nosturin mitoille suunnittelin oman tallin, mutta nyt kun auto on vaihtunut v70 -> pitkä T5 niin riittääköhän tuossakaan noi käpälät? No ei kuitenkaan ihan heti löydy edes käteistä tuollaisen kinukkimallinkaan hankintaan enää, mutta ei tullut edes mieleen että käpälät ei riittäisi...cordo-00 wrote:Tuli nyt eteen tuon pitkän T5:n nostaminen 2-pilarinostimella. Käytettävässä nosturissa on lyhyet käpälät eli koostuu kahdesta palasta. Jos takakäpälät viritti alatukivarren kohdalle etukäpälät ei riittänyt eteen alatukivarren alle. Edessä keskellä olis runkoa näkyvissä, mutta käpälät ei uletu sinnekään. Kynnyksistä ei varmaan tohtisi nostaa ja ei onnistukaan, kun on astinlaudat. Pitää illalla tutkia, jos onnistuis laittaa jonkin puu/metallipalkin etukäpälien väliin niin, että sen avulla pystyis nostamaan rungosta.Pasi Häkli wrote:Mittoja en osaa antaa, että kuinka pitkät ne meidän käpälät on. Teleskooppikäpälät ja koostuu kolmesta osasta. Normaalistihan se käpälä on kahdessa osassa.
Oikeista nostopaikoista kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa. Mahtaisko netistä mistään löytyä T5 alustakuvaa? Siitä olis helppo näyttää.
Vinkkejä saa antaa...
http://www.korjaamokoneet.com/?p=HCT25L30
jos oikein tulkitsin kuvaa niin ihan maksimi käpälien väli pituussuunnassa on 2460mm ja vielä siitäkin sitä vähemmän mitä keskemmälle autoa käpälät tulevat.
Juurikin olen saanut omaan talliin asennettua 2-pilarinostimen ja tekemässä ensimmäistä nostoa. Oma nostin aikalailla samannäköinen, löytyy osoitteesta http://www.mikkoraiski.fi/ nimellä "Autonostin 2-pilari korkea, altavapaa malli". Muuten mitat suunnilleen samat, mutta kuvien perusteella läpiajoleveys ostamassani nostimessa 40cm leveämpi. Erikoista, kun ulkoleveys sama, olisko korjaamokoneitten kuvassa jokin mittavirhe. Omassani jää käpälien ollessa sivuilla läpiajoleveydeksi vielä 260cm. Tämä oli mulla se kriteeri, että päädyin tuohon Raiskin maahantuomaan, kun hintakin oli ihan ok ja vielä sopivasti matkan varrella. Ajattelin, että pilarien välissä voi säilyttää mahdollisesti asuntovaunua ja jopa nostaa. Lisäksi helpompi kulkea auton ovista, kun pilarit vähän kauempana. Lisäksi otin tuon altavapaan mallin, että tallia on helpompi käyttää päivittäisessä auton säilytyksessäkin, ei tartte aina nitkuttaa sen kynnyksen yli.Timos wrote:Tuommosen nosturin mitoille suunnittelin oman tallin, mutta nyt kun auto on vaihtunut v70 -> pitkä T5 niin riittääköhän tuossakaan noi käpälät? No ei kuitenkaan ihan heti löydy edes käteistä tuollaisen kinukkimallinkaan hankintaan enää, mutta ei tullut edes mieleen että käpälät ei riittäisi...cordo-00 wrote:Tuli nyt eteen tuon pitkän T5:n nostaminen 2-pilarinostimella. Käytettävässä nosturissa on lyhyet käpälät eli koostuu kahdesta palasta. Jos takakäpälät viritti alatukivarren kohdalle etukäpälät ei riittänyt eteen alatukivarren alle. Edessä keskellä olis runkoa näkyvissä, mutta käpälät ei uletu sinnekään. Kynnyksistä ei varmaan tohtisi nostaa ja ei onnistukaan, kun on astinlaudat. Pitää illalla tutkia, jos onnistuis laittaa jonkin puu/metallipalkin etukäpälien väliin niin, että sen avulla pystyis nostamaan rungosta.Pasi Häkli wrote:Mittoja en osaa antaa, että kuinka pitkät ne meidän käpälät on. Teleskooppikäpälät ja koostuu kolmesta osasta. Normaalistihan se käpälä on kahdessa osassa.
Oikeista nostopaikoista kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa. Mahtaisko netistä mistään löytyä T5 alustakuvaa? Siitä olis helppo näyttää.
Vinkkejä saa antaa...
http://www.korjaamokoneet.com/?p=HCT25L30
jos oikein tulkitsin kuvaa niin ihan maksimi käpälien väli pituussuunnassa on 2460mm ja vielä siitäkin sitä vähemmän mitä keskemmälle autoa käpälät tulevat.
Mutta itse asiaan. Sain eilen nostettua tuon rohjakkeen. Nostokäpälät justiin riitti, kun oikeen kovaa venytti. Nostin molemmista päistä alatukivarren kiinnikkeestä, josta ilmeisesti pitäisi nostaa renkaanvaihtotunkillakin. Auto piti olla sentilleen oikeassa kohdassa pituus ja leveyssuunnassa, että tallat sai paikalleen. Lisäbonuksena oli ongelma astinlautojen kanssa. Nostimen mukana tuli nostotalloihin jatkokappaleet, joita ilman varret olisi ottanut ensin kiinni astinlautoihin. Jatkovarret onnettomat taas oli niin pitkät (ja toiset liian lyhyet), ettei niitä saanut ährättyä paikalleen auton ollessa maassa. Ajoin etupään 2x4-lankkujen päälle ja takapäätä tunkkasin hieman, että sain tallat paikalleen. Onnistuisi ehkä helpommin niin, että jättäisi jatkokappaleet pois ja laittaisi nostopisteen ja tallan väliin sopivasti fylliä. Ehkä yksi 2x4-pätkä kävisi siihen, mutta epäilyttää sen kestävyys terävää reunaa vasten.
Nyt auto riippuu maan ja taivaan välillä muutaman päivän, että saan kaikki tarvittavat remontit tehtyä. Pitäis vaihtaa taakse jouset, iskarit, vakaajan puslat, jarruvaijerit, kengät sekä eteen koiranluu ja yksi moottorin tukikumi.
Suunnittelin, että voishan tuohon tehdä käpälien pidennyksen. Etsit jostain juuri oikean kokoista neliöputkea, jonka työntäis nostovarren ohuemman osan päälle. Uudesta putkesta tekis 20cm pidemmän ja hitsais päähän lapun, jossa oikean kokoinen reikä nostotallalle. Olis aika simppeli ratkaisu ja tulis luja ilman luokkahitsariakin, kun voi laittaa osat riittävästi sisäkkäin. Pidennys varmaan kannattais tehdä takavarsille, koska siellä on kuitenkin pienempi paino. Tuohon olis saanu ostettua 250€ hintaan pidemmät varret eteenkin, mutta tuntuu aika kovalta hinnalta. Lisäksi ne pitäisi aina vaihtaa lyhkäsempiin pienempiä autoja nostaessa.
Ettei olis löystyny se pohja? Jos ruuvit on piukassa niin hakee kokeeks uuden, eivät mitään kauheen kalliita investointeja ole kun itte vaihtaaLinkomies wrote:Onkos se virtalukon pohjan oireilua, kun startatessa avain pitää kääntää ihan viimesenpäälle loppuun, että alkaa starttailla?
Edelliseen vaihdoin, eikä siinä tuollasta "vaivaa" ollu. Nyt tuntuu ettei oo kaukana se päivä kun jättää starttaamatta.

Edit.
Mulla on samaa ongelmaa, mä olen kerran ton pohjan vaihtanu ja epäilen että se on löystyny mutta ei vaan oo jaksanu avata muoveja ja kattoa..

Transporter 2,5tdi vm99
Ruuvi on M3 ja siihen kantaan käy PH1 meisselipala.