Pumppusuutin / Pumpedüse

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
Zeussii
Posts: 337
Joined: 24.11.2010 19:17
Location: Kerava

Pumppusuutin / Pumpedüse

Post by Zeussii »

Kertokaas viisaammat; onko pumppusuuttimien rungot samat niin 1.9 ja 2.0 litraisissa koneissa? Millä tavoin eroavat sitten 1.9 eri osanumerolla ja eri koneissa olevat rungot? Voiko ostaa sekaisin eri osanumeroilla olevia runkoja jos ne aikoo kuitenki kunnostaa viri suuttimiksi?
VW Passat 3BG 1.9 TDI -04
Citroen Xsara 1.6 Vtr -02
KTM EXC 250 -02
Kawasaki Z750 -12
Kulutus
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Käsittääkseni 1.9 rungot on samanlaiset, kärki vaan eroaa. Ainakin PD115 ja PD130 vaihto paikkaa ilman mitää.
1.9 ja 2.0 eroa mietin joskus itekin, mutta päädyin pienessä mielessäni siihen et 8v ja 16v kannessa sen verran eroa et varmaan suuttimissakin.. Niistä tosin ei tietoa.
User avatar
Zeussii
Posts: 337
Joined: 24.11.2010 19:17
Location: Kerava

Post by Zeussii »

Näyttäs olevan kaikissa vag konsernin PD130 ja PD150 samat osanumerot suuttimissa.
"Injectors for the PD130/150 part number is 038 130 073 AL or 038 130 079 BX"
Mitä tossa lueskelin eri foorumeilta niin BX oli ensinmäisissä olisiko ollut 01-02 autoissa jonka jälkeen päivittyi AL loppuun. Mutta ymmärtääkseni kuitenkin käyvät aivan yhtä hyvin keskenään.

Osaako joku varmistaa asian oikeaksi?
VW Passat 3BG 1.9 TDI -04
Citroen Xsara 1.6 Vtr -02
KTM EXC 250 -02
Kawasaki Z750 -12
Kulutus
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

1.9TDI PD ja 2.0TDI PD 8V suuttimet ovat vaihtokelpoisia keskenään. Ne EIVÄT sovi ristiin 2.0TDI PD 16V suuttimien kanssa. 130 ja 150hv suuttimet vaihtelevat vähän konetyypin, vuosimallin jne mukaan. Niitä on ainakin 530 ja 550 kokoisia, tuota mittayksikköö nyt en äkkiseltään muista.

En todellakaan sekoittaisi virisuuttimiin eri runkoja vaan ostaisin ihan ehjän setin. Hyvin harvoin on pumpparissa oikeasti tarve tehdä virisuuttimet, vakioillakin kun pääsee sinne 220hp tietämille. En muutenkaan voi suositella noita pumpparin raceja, tai voin korkeintaan erittäin hyvin asiaan perehtyneille harrastajille.
Last edited by JukkaA on 23.7.2011 8:10, edited 1 time in total.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Ei oo kaikki PD130 niillä isommilla kärjillä. Riippuu koneesta, ainakin AWX on pienemmillä. Ei oo muistissa enää osanumeroita, tuli tutkittua kun aikanaan vaihdoin suuttimet. Mut olitko nyt runkoja vai koko suutinta vailla?
User avatar
Zeussii
Posts: 337
Joined: 24.11.2010 19:17
Location: Kerava

Post by Zeussii »

Ideana olisi siis ostaa pelkät rungot jotka voisi hyvällä hetkellä (lue kun on rahaa) viedä pajalle jossa ne kunnostettas 520 race suuttimiksi. Eli auto ei tarvitsisi olla koko aikaa purettuna, kun odotetaan suuttimien valmistumista kuitenkin on kyse käyttöautosta.

Ei muuten, mutta tuolla ebayn puolella on naurettavaan hintaan 4kpl paketti Fabia Vrs PD130 suuttimia myynnissä. Niin voisi ostaa paperipainoksi hyllylle.
VW Passat 3BG 1.9 TDI -04
Citroen Xsara 1.6 Vtr -02
KTM EXC 250 -02
Kawasaki Z750 -12
Kulutus
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Eikös toi 520 race viittaa tonne jakajapumppumaailmaan?
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 567
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Post by Dubsonic »

Kyllä.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Siinä voi olla dieselkorjaamollakin hymy herkässä kun pitäisi kunnostaa pumppusuuttimista race520 suuttimet :)
Post Reply