Golf IV TDI (ASZ): Turbon letku ei pysy kiinni

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
MarkoR
Posts: 105
Joined: 20.4.2010 20:05
Location: Rmk

Golf IV TDI (ASZ): Turbon letku ei pysy kiinni

Post by MarkoR »

Tere,

Oisko ideoita: Konehuoneessa vasemmalta katsottuna turbolle tuleva letku/putki (jossa on joku klemmari) ei pysy kiinni.
Tai pysyy hetken kun laittaa kiinni mutta "irtoaa" siitä juuresta vähäsen. Onko noi alkup.klemmarit ihan ok kamaa vai mistä johtuu, jotenkin tuntuu siltä että klemmari ei vaan jaksa pitää sitä letkua kiinni.

Letku ei irtoa kokonaan, mutta silleen näkyvästi irtoaa: Kun ottaa letkusta kiinni ja työtää paikalleen niin kuuluu selkeä naksaus.
8PA BKD
Ex: G4 ALH, G4 AGR, G4 ASZ, G4 ATD x 2, 3B AFN, G5 BXE,
G4 AKL x 4, G4 BCB x 3, G4 & 1J2 AZD x 4
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

MarkoR wrote:Tere,

Oisko ideoita: Konehuoneessa vasemmalta katsottuna turbolle tuleva letku/putki (jossa on joku klemmari) ei pysy kiinni.
Tai pysyy hetken kun laittaa kiinni mutta "irtoaa" siitä juuresta vähäsen. Onko noi alkup.klemmarit ihan ok kamaa vai mistä johtuu, jotenkin tuntuu siltä että klemmari ei vaan jaksa pitää sitä letkua kiinni.

Letku ei irtoa kokonaan, mutta silleen näkyvästi irtoaa: Kun ottaa letkusta kiinni ja työtää paikalleen niin kuuluu selkeä naksaus.
Jos on kyse pidemmästä muotoillusta letkusta niin kokeile ensin ottaa letku irti kokonaan ja putsata liitospinnat ja letkun sisäpuoli esim. brake cleanerilla (muoviosilla ja kumipinnoilla kannattaa putsata esim. rätillä jossa on hieman tuota cleaneriä... jos pinnat ns. uittaa aineessa niin tuo cleaneri on sen verta tujua tavaraa että haurastuttaa muovi/kumipinnat taatusti) Letku ei taatusti pysy ajan myötä paikallaan jos liitospintojen väliin on päässyt esim. huohotinöljyä. Jos ei vieläkään pysy paikallaan niin sitten hydrayliikkaliikkeestä kunnon klemmarit tilalle.

Jos on kyse esim. lyhyestä suorasta pätkästä joka ainaskin ahu-koneessa on turbon ja muoviputken välissä ja 2 muoviputken välissä niin itse omat irtoilut ratkaisin sillä että putsasin liitospinnat kaikesta moskasta pois, vaihdoin Motonetistä silikoniletkut tilalle ja Hiflexiltä kunnon klemmarit niin johan alkoi pysymään letkut paikallaan. Ennen silikoniletkuja vaihdoin nuo 2 lyhyttä kumiletkun pätkää ahu-koneesta samanlaisiin kumisiin kun vanhoista toinen kovettui ja ei enää pysynyt paikallaan kun otti ilmeisesti damagea turbon lämmöistä. Sama juttu kävi tuossa jonkinaikaa sitten uudestaan niin hain Motonetistä silikoniset tilalle jonka jälkeen alkoi pysymään kunnolla paikallaan kun silikoni ei niin herkkä ole lämmölle ja öljyt putsasin välistä pois.

Nuo nyt ois ensimmäisenä itsellä mielessä jos letkut irtoilee turbolta.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Kuulostaa siltä, että sulla on volkkarin pikaliitoksen kanssa ongelmia. Ne kynnet kuluu siitä kumiletkun puoleisesta "uroksesta" ja se ei enää lopulta pysy paikallaan. Ratkaisutapoja on monia, yksi hauskimmista oli laittaa jotain mömmöä väliin ja vetää liitos kiinni itseporautuvilla ruuvveilla.
Post Reply