Vedenpoistoreikien putsaus... vinkkejä kaivataan.

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Vedenpoistoreikien putsaus... vinkkejä kaivataan.

Post by Satelite »

Elikkäs noista rei-istä kun itse olen onneksi ollut tietoinen niin on akkukoteloa tullut pidettyä silmällä. Nytten ois putsattavana kiva kasa havuneulasia yms. roskaa jotenka akku pitäisi saada irti. Vesi ei ole vielä päässyt juurikaan nousemaan mutta akun puoleinen reikä on alkanut vetämään vettä huonosti niin olisi aika putsata se. Akku on sen verta iso että en rupea edes yrittämään sen irroitusta ilman ikkunamuovin pois ottoa. Listan irroituksen muuten tiedän ihan hyvin mutta miten tuo sivuttainen liikutus ja sitten poisotto tapahtuu ilman listan rikkomista? Joutuuko ottamaan tasaisesti voimalla vai miten tuo lista lähtee siitä urastaan irti?

Toinen mikä mietityttää on se että miten akku on kiinni autossa? onko tuo vasemman puoleinen rauta miten kiinni? Onko se kiinni esim. pultilla?

Miten muuten porukka on putsaillut ecu:n takaa noita roskia pois... on muuten ahtaassa paikassa johon ei oikein mitenkään pääse käsiksi.

Sigun Passat Sedan kyseessä.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
User avatar
okram83
Posts: 56
Joined: 16.1.2009 22:24
Location: Nokia

Re: Vedenpoistoreikien putsaus... vinkkejä kaivataan.

Post by okram83 »

Satelite wrote:Elikkäs noista rei-istä kun itse olen onneksi ollut tietoinen niin on akkukoteloa tullut pidettyä silmällä. Nytten ois putsattavana kiva kasa havuneulasia yms. roskaa jotenka akku pitäisi saada irti. Vesi ei ole vielä päässyt juurikaan nousemaan mutta akun puoleinen reikä on alkanut vetämään vettä huonosti niin olisi aika putsata se. Akku on sen verta iso että en rupea edes yrittämään sen irroitusta ilman ikkunamuovin pois ottoa. Listan irroituksen muuten tiedän ihan hyvin mutta miten tuo sivuttainen liikutus ja sitten poisotto tapahtuu ilman listan rikkomista? Joutuuko ottamaan tasaisesti voimalla vai miten tuo lista lähtee siitä urastaan irti?

Toinen mikä mietityttää on se että miten akku on kiinni autossa? onko tuo vasemman puoleinen rauta miten kiinni? Onko se kiinni esim. pultilla?

Miten muuten porukka on putsaillut ecu:n takaa noita roskia pois... on muuten ahtaassa paikassa johon ei oikein mitenkään pääse käsiksi.

Sigun Passat Sedan kyseessä.
Volkkarin ihan oma ohje: ottaa vedenpoisto reijistä ne kumihanurit pois, jotka juuri tukkii reijät jos menee lehtiä, havunneulasia yms. Jos et viitti akkua irrottaa, niin alakautta pääsee myös nyppäseen kumihanurin pois, tai pitkällä ruuvarilla tökkäät sen ylöspäin. Nii johan rupee vesi poistuun..

akku on kiinni sillä pienellä rautapalikalla, joka on yhdellä pultilla kiinni.
VW Golf Variant 2.0TDI -08
User avatar
okram83
Posts: 56
Joined: 16.1.2009 22:24
Location: Nokia

tossa aiheesta kuvia

Post by okram83 »

VW Golf Variant 2.0TDI -08
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

Jees helppo hommahan tuo oli... tuli putsattua kunnolla tuo akun alusta... oli muutama kourallinen havunneulasia ja luultavasti melkeimpä kokonaan maatuneita lehtiä kun about. puolen sentin paksuinen savimainen kerros oli pellin päällä. Akun johdot irti, akun kiinnitys+raitisilmasuodattimen suoja irti ja akku keulasta taakse katottuna vasenta kautta pihalle. Käytin myös akun telineen irti niin sai alta helposti putsattua nuo moskat pois. Samalla kun akku oli irti niin pääsi helposti jarrutehostajan alla olevalle reiälle käsiksi.

Puhdasta siis tuli kun ekaksi käsin kaikki moskat putsasi pois ja lopuksi vedellä huuhtelu... ennen kasausta vielä varmistin sormella että reiät on taatusti puhtaat. Ei tarvinnu ottaa ikkunan muovia pois ja säilyi vieläpä ehjänä :D
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Samaan putsaukseen ois kannattanu paineilmalla suihkia sieltä raitisilmasuodattimen kotelon takaa samoin kun ECUn takaa myös huiskia maatuvat ainekset pois.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

AjH wrote:Samaan putsaukseen ois kannattanu paineilmalla suihkia sieltä raitisilmasuodattimen kotelon takaa samoin kun ECUn takaa myös huiskia maatuvat ainekset pois.
Nää tulee viel kyl tehtyä... oli vaan tuttavan paja ja toinen auto ootti sisäänpääsyä niin putsasin vaan nyt nuo "kriittisimmät" paikat. Kattoo jos täs jokupäivä noi putsais ihan kotosalla paineilmalla.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
User avatar
okram83
Posts: 56
Joined: 16.1.2009 22:24
Location: Nokia

Post by okram83 »

ota ne kumitulpat pois reijistä. Niillä ei ole mitään virkaa, tukkivat vaan reijät...
VW Golf Variant 2.0TDI -08
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

^ Nimenomaan, kokonaan pois ne kumit sieltä niin on parempi.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Kirjottelin joskus aihesta ihan kuvallisen ohjeenkin tänne. En vaan muista mihin osioon ja en kyllä jaksa sitä etsiäkään :lol:
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

DJDH wrote:Kirjottelin joskus aihesta ihan kuvallisen ohjeenkin tänne. En vaan muista mihin osioon ja en kyllä jaksa sitä etsiäkään :lol:
Pistin muuten merkille että ton jarrutehostajan alla olevan tulpan voisi saada alakautta (jos helposti alakautta siihen pääsee käsiksi) irti niin että saisi kokonaan tuon leikattua pois. tuo putki mikä menee letkua pitkin niin jos tuota kumia saisi vedettyä alaspäin ja sitten leikattua kokonaan pois eli ei jäisi ns. riekaletta putkenvarteen. Tosin putki kannattaa jollakin tapaa tuon jälkeen suojata ettei hankaa tuota reikää vasten.

Muuten tuo akun vedenpoistoreiän oikealla puolella oleva haitari niin sieltä lähti alaosasta jokin toisesta päästä irti oleva letku niin onko se esim. alkuperäisen akun "huurujenpoistoletku"? Tällähetkellä autossa on Vartan akku niin veikkaan että jos on akun letku niin kannattaako tuolle tehdä mitään kun ei nykyisiin huoltovapaisiin akkuihin tuota letkua saa kiinni. Meneekö tuo letku minne tuosta haitarista alaspäin?
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Mikki
Posts: 42
Joined: 21.8.2010 0:43

Post by Mikki »

Itse meinasin myös suorittaa perusteellisen operaation, mutta ei tahdo pyyhkijänvarret irrota. Onko niissä jokin muu kiinnike/tekniikka, kuin se 13mm mutteri peitetulpan alla ja ylöspäin nostaminen? Isosti kuparitahnaa siellä ainakin oli, mutta ei crc:n suihkauttalunkaan jälkeen liiku yhtään. Ei uskalla enää enempää voimaa käyttää :?

Saisi sitten listan pois tuulilasin alareunasta ja pääsee paremmin käsiksi raitisilmasuodattimen nurkkiin, sekä asennutta sitten myös slamitilta hankitun suojamuovin. Se toivottavasti blokkaa pahimmat roskat, joita tulee kyllä uskomaton määrä puista vuodenkin aikana. Täytyy ottaa ohjelmaan joka kesäksi kaukalon tarkistaminen. Luulisi, että ruosteenkukkaakin tulee helposti, jos kostea möhnä muhii kaukalon nurkissa.
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Voi olla aika piukassa, jos ei oo avattu aiemmin. Se on vähän kiilamainen se kiinnike joten nitkuttelemalla irtoaa, tai sit jos pääsee ulosvetäjää käyttämään.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Niitä uskaltaa kyllä aika rajulla kädellä repiä. Edestakaista liikettä repii ylös alas sieltä kiinnityskohdan läheltä, siitä saranan kohdilta. Yleensä lähtevät aina, mutta joskus joutunut ulosvetäjälläkin irrottamaan.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
tsaard
Posts: 14
Joined: 11.4.2011 10:22

Post by tsaard »

Tuli sitten hiukan myöhässä luettua tätä poistoreikien tukkiutumisesta. Nyt apukuskin takanaolevan matkustajan jalkatila aivan märkä, suorastaan ui.
Nyt reiät aukastu ja sisäpuhallin huutanut 5 päivää putkeen. Vielki kosteena lattia ja se HAJU.
Kannattaa tosissaan pitää silmällä ettei pääse tukkiutumaan.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Nosta se lattiamatto ylös, ei muuten kuivu ikinä. Ja se etulattia on märkä kyllä myös, sitä kauttahan se taakse on valunut ;)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Juhizz
Posts: 1208
Joined: 16.11.2009 22:39
Location: Hyvinkää

Post by Juhizz »

Joo täytyypä otta tästäkin yks homma vielä ittelle..

Ei vielä näkyviä kosteusongelmia mutta parempi se on putsata ennenkuin..
Post Reply