Itse asiassa yksi tuttu sanoi, että sillä oli pakoventtiilit juminut niin, ettei menneet täysin kiinni. Kuvaili, että käyntiääneen oli tullut ylimääräinen tuffauttelu, kun päästi paineita ennen aikojaan pakosarjaan. Remontti oli ollut kuulemma kallis. Aiheuttajaksi epäiltiin sitä, kun edellinen omistaja oli ajellut väärillä öljyillä. Tämä oli siis se 2004-2006 vuotinen 2.5Tdi 96kW, jossa pitää käyttää 506.01 öljyä, jota esim. ESP ei ole. Kuitenkin joissakin merkkiliikkeissäkin käytetään ESP.tä tossa koneessa.
Omassa autossa, jossa siis sama motti ja edellinen omistaja ajanut väärillä öljyillä, alkaa kuulumaan samoja oireita. Välistä kuuluu selvästi tuffauttelu ja välistä sitä ei kuulu. Riippuu vähän mistä suunnasta ja kuinka kaukaa kuuntelee. Voi olla, että oon tullut vähän vainoharhaiseksikin, kun tommosta kuvittelen kuulevani. Tiedä kuinka paljon tuohon ääntelyyn vaikuttaa vuotava pakosarjakin.
Mutta joka tapauksessa oletteko kuulleet moisesta vaivasta? Ja osaisko joku selvittää tarkemmin mistä on kyse? Karstako estää ventiilin sulkeutumisen vai mikä? Oon henkisesti jo varautunut 3000€ remonttiin, jos toi sattuis nyt porsimaan. Etukäteenhän tuohon ei voi mitään tehdä, joten ajetaan niin kauan kuin liikkuu. Vai voisko forte-käsittely auttaa jotakin?
Jos tuo todella porsii, täytyy vakavasti harkita "uutta" konettakin. Nykyinenhän on jo sisäänajettu vaatimattomasti 555tkm:llä. Käviskö tuohon heittämällä 174 heppanen mylly? Onko kytkin ja vaihteisto sama? Turbo on vissiin isompi. Toisaalta omassa on 50tkm ajettu turbo, jota ei viittis uusia. Eikös vaihtokoneita saa jo tyyliin 3000€:llä, mutta mimmonen homma koneen vaihto on?
Sekavaa volkkarimiehen jutustelua; pelätään auton leviämistä ja suunnitellaan vaihtoehtoisia taktikoita korjaukseen