3BG takajarrusatulan purku

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
samthunder
Posts: 166
Joined: 14.6.2010 12:50
Location: Vantaa

3BG takajarrusatulan purku

Post by samthunder »

Itella edessa toisen takajarrusatulan purku tiivisteiden vaihdon takia.

Onko kokeneemmilla jotain vinkkiä mitä huomioida purussa ja kasauksessa?
Miten tuo käsijarrumekanismi toimii, en ole koskaan passatin satulaa purkanut.
Meinasin hommata tuon männä takaisin painamiseen tarkoitetun työkalun ( Ähräsin tänään ilman sitä, ei mitään mukavaa puuhaa).
Joudun ottamaan männän käteen, sehän varmasti tulee sieltä nätisti ulos, mutta miten toiseen suuntaan?
3BG 2.8 30V 4Motion
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Mitä tiivisteitä aiot vaihtaa? Mun käsityksen mukaan vain jarrumännän tiivisteet on uusittavissa, eli siihen käsijarrumekanismiin ei tarvitse koskea. Männän saa helposti pois joko paineilmaa käyttämällä tai jarrupoljinta painamalla satulan ollessa vielä auton jarruletkussa kiinni. Sisään se mäntä menee painamalla ja pyörittelemällä myötäpäivään.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
samthunder
Posts: 166
Joined: 14.6.2010 12:50
Location: Vantaa

Post by samthunder »

Pölysuoja on se syy miksi purkuun menee, en ainakaan eilen saanut sitä paikoilleen männän ollessa paikallaan. Onko tähän jotain kikka vitosta olemassa?
Käsijarrumekanismi toimii eikä vuoda joten siihen en ajatellut koskea, mutta männä tiiviste ja pölysuoja olisi tarkoitus uusia.

Samalla herkistän sen kunnolla, kun tuntuu vieläkin laahaavaan päällä.
3BG 2.8 30V 4Motion
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

ite laitan sillain että pölysuoja paikoilleen, mäntä siihen päälle hollille, sitten letkupaikan kautta paineilmaa ja samalla painaa mäntää paikoillee. paineilma nostaa sen kumin siihen männän päälle ;) muutaman sekunnin homma kun bonjaa tyylin :)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
samthunder
Posts: 166
Joined: 14.6.2010 12:50
Location: Vantaa

Post by samthunder »

Kiitos vinkistä, kuulostaa toimivalta idealta!
3BG 2.8 30V 4Motion
User avatar
samthunder
Posts: 166
Joined: 14.6.2010 12:50
Location: Vantaa

Post by samthunder »

Job Done!

Ei mikään kamala työmaa. Tuntuu jarrupoljin aikasta paljon pehmeämmältä, kun herkistelin toisenkin takajarrusatulan samalla.
3BG 2.8 30V 4Motion
Pietu71
Posts: 41
Joined: 30.6.2011 12:45
Location: Pälkäne

Post by Pietu71 »

No sitten tais päästä ilmaa järjestelmään, ei se poljin saa olla pehmee.
User avatar
samthunder
Posts: 166
Joined: 14.6.2010 12:50
Location: Vantaa

Post by samthunder »

Se on toki mahdollista, poljin oli kyllä taas vastaavasti melko kivenkova ennen takajarrujen herkistelyä. Jarruvoimaa nimittäin tuntuu olevan entisen lailla.

Oli lukkopihdeillä jarruletku lytyssä operaation ajan ja ilmaus tietysti tuli viimeisenä suoritettua. Täytyy ilmata varmuudeksi kertaalleen renkaiden vaihdon yhteydessä.
3BG 2.8 30V 4Motion
Post Reply