Passat 2003 tdi outo hyytyminen

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Patek
Posts: 19
Joined: 20.2.2011 0:01

Passat 2003 tdi outo hyytyminen

Post by Patek »

Otsikon mukaisessa farkku Passatissa ilmeni vähä pidempää matkaa ajaessa outo hyytyminen, valot himmeni miltei sammuksiin ja moottorikin kävi jopa sammuksissa, hetkeä myöhemmin sama temppu mutta moottori pysyi kuiteski käynnissä kaikki muu oli pimeenä, tämä tapahtui noin 2-3 kertaa. Osaako kukaan kertoa mistä voisi johtua? Oli onni onnettomuudessa etten ajanu ojaan koko paskattia pimeellä tiellä ku ajoin noin. 100 kilometriä tunnissa. Mielessä kävi että oisko naftasuodattimessa jotain, mutta se ei selitä kyllä sähköjä.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Akku ihan finaalissa? Laturi rikki?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Patek
Posts: 19
Joined: 20.2.2011 0:01

Post by Patek »

Pasi Häkli wrote:Akku ihan finaalissa? Laturi rikki?
Akku uusittu kesällä samoten laturi, tai näin ainakin myyjä väitti ennen auton ostoa. Olen mitannut myös latausjännitteen lukemaksi sain pikkasen alle 14 tyhjäkäynnillä.
Kilu
Posts: 1245
Joined: 20.9.2010 20:17

Post by Kilu »

Patek wrote: Olen mitannut myös latausjännitteen lukemaksi sain pikkasen alle 14 tyhjäkäynnillä.
Kannattaa tarkistaa moottorin ja akun maakapelit runkoon. Mittasitko sen latausjännitteen vian ollessa päällä? Itse epäilisin maavikaa. Voithan toki kokeilla toisella akulla, jos jostakin saat lainaan.
Basu
VCF Member
Posts: 1452
Joined: 20.10.2005 9:39
Location: Uusimaa

Post by Basu »

Yks kauempaa haettu vois olla löysät akunkengät..?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Patek
Posts: 19
Joined: 20.2.2011 0:01

Post by Patek »

Kilu wrote:
Patek wrote: Olen mitannut myös latausjännitteen lukemaksi sain pikkasen alle 14 tyhjäkäynnillä.
Kannattaa tarkistaa moottorin ja akun maakapelit runkoon. Mittasitko sen latausjännitteen vian ollessa päällä? Itse epäilisin maavikaa. Voithan toki kokeilla toisella akulla, jos jostakin saat lainaan.

Auto oireili vaan ajossa, en saanu mitattua jännitettä oireen aikana, mutta pitää kyllä tarkistaa nuo kengät ja kaapelit yms.
User avatar
jsajanti
Posts: 64
Joined: 29.8.2005 13:04
Location: Kerava

Post by jsajanti »

Ittellä ainakin oli samanlaista ongelmaa ja akkukenkien vaiholla selevisin.
Patek
Posts: 19
Joined: 20.2.2011 0:01

Post by Patek »

Nonii nyt tais löytyä syyllinen, tänään töistä lähettyä syttyi akun merkkivalo ja kaasua ku painoi niin piippaamaan rupes auto ja näyttöön tuli alternative workshop. Tämän jälkeen mittailin jännitteeksi auton ollessa sammuksissa 12.3volttia ja käynnissä 11.5 :shock: Eli laturi sökönä, kesti kaikki 25tkm tämä laturi, joka on kyllä mielestäni melko lyhyt elinikä. Nopeasti googlettamalla löysin että diodit ovat näissä heikkoja: Onko diodeja saatavana erikseen vai pitääkö vaihtaa koko laturi?
Kilu
Posts: 1245
Joined: 20.9.2010 20:17

Post by Kilu »

Patek wrote:Tämän jälkeen mittailin jännitteeksi auton ollessa sammuksissa 12.3volttia ja käynnissä 11.5 :shock: Eli laturi sökönä, kesti kaikki 25tkm tämä laturi, joka on kyllä mielestäni melko lyhyt elinikä. Nopeasti googlettamalla löysin että diodit ovat näissä heikkoja: Onko diodeja saatavana erikseen vai pitääkö vaihtaa koko laturi?
Saahan ne diodit erikseenkin vaihdettua, mutta eipä taida tulla vaihto-/tarvikelaturia halvemmaksi. Sinuna nyt tarkistaisin ja mittaisin vielä ne runkokaapelit, ennen kuin alkaisin laturia ostamaan.
Patek
Posts: 19
Joined: 20.2.2011 0:01

Post by Patek »

Mittauksen tein laturin nokasta ja ton 11.5 volttia sain lukemaksi.
Kilu
Posts: 1245
Joined: 20.9.2010 20:17

Post by Kilu »

Patek wrote:Mittauksen tein laturin nokasta ja ton 11.5 volttia sain lukemaksi.
Jos miinuksen kontakti runkoon on huono, niin sekin aiheuttaa vastaavan mittaustuloksen. Itsellä oli vastaava ongelma loppukesästä perheen dieselin kanssa. Meinasin kans kiireessä ostaa laturin, mutta selvisin onneksi kaapelin vaihdolla.
Tupajumi
Posts: 76
Joined: 14.2.2008 10:16

Post by Tupajumi »

^Juuri noin. Ja nyt toteat rikkoontuneen laturin/säätimen/moottorin miinuksen, laittamalla mittapiuhan akun miinukseen ja laturin plussaan ja tämän jälkeen laturin plussaan ja toinen piuha moottorin metalli osaan.
Kerro tulokset, jos tulokset OK niin harkitsisin vaihtamaan ecun ohjausreleen.
Patek
Posts: 19
Joined: 20.2.2011 0:01

Post by Patek »

Tupajumi wrote:^Juuri noin. Ja nyt toteat rikkoontuneen laturin/säätimen/moottorin miinuksen, laittamalla mittapiuhan akun miinukseen ja laturin plussaan ja tämän jälkeen laturin plussaan ja toinen piuha moottorin metalli osaan.
Kerro tulokset, jos tulokset OK niin harkitsisin vaihtamaan ecun ohjausreleen.
Mittauksen tein ja lukemaksi sain 11.5 volttia.
Patek
Posts: 19
Joined: 20.2.2011 0:01

Post by Patek »

Huoh! Nyt rupes paskatissa vilkkumaan hehkun valo ja esp valo syttyy itsestään, ja textiä pukkaa kojetauluun niin perhanasti. Kävin eilen tuttavalla vikakoodit lukemassa muttei mitään löytyny. Akkua olen lataillu aina yön ajan et pääsee töihin :roll:
Post Reply