Passat 2003 tdi outo hyytyminen
Passat 2003 tdi outo hyytyminen
Otsikon mukaisessa farkku Passatissa ilmeni vähä pidempää matkaa ajaessa outo hyytyminen, valot himmeni miltei sammuksiin ja moottorikin kävi jopa sammuksissa, hetkeä myöhemmin sama temppu mutta moottori pysyi kuiteski käynnissä kaikki muu oli pimeenä, tämä tapahtui noin 2-3 kertaa. Osaako kukaan kertoa mistä voisi johtua? Oli onni onnettomuudessa etten ajanu ojaan koko paskattia pimeellä tiellä ku ajoin noin. 100 kilometriä tunnissa. Mielessä kävi että oisko naftasuodattimessa jotain, mutta se ei selitä kyllä sähköjä.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Kilu wrote:Kannattaa tarkistaa moottorin ja akun maakapelit runkoon. Mittasitko sen latausjännitteen vian ollessa päällä? Itse epäilisin maavikaa. Voithan toki kokeilla toisella akulla, jos jostakin saat lainaan.Patek wrote: Olen mitannut myös latausjännitteen lukemaksi sain pikkasen alle 14 tyhjäkäynnillä.
Auto oireili vaan ajossa, en saanu mitattua jännitettä oireen aikana, mutta pitää kyllä tarkistaa nuo kengät ja kaapelit yms.
Nonii nyt tais löytyä syyllinen, tänään töistä lähettyä syttyi akun merkkivalo ja kaasua ku painoi niin piippaamaan rupes auto ja näyttöön tuli alternative workshop. Tämän jälkeen mittailin jännitteeksi auton ollessa sammuksissa 12.3volttia ja käynnissä 11.5
Eli laturi sökönä, kesti kaikki 25tkm tämä laturi, joka on kyllä mielestäni melko lyhyt elinikä. Nopeasti googlettamalla löysin että diodit ovat näissä heikkoja: Onko diodeja saatavana erikseen vai pitääkö vaihtaa koko laturi?

Saahan ne diodit erikseenkin vaihdettua, mutta eipä taida tulla vaihto-/tarvikelaturia halvemmaksi. Sinuna nyt tarkistaisin ja mittaisin vielä ne runkokaapelit, ennen kuin alkaisin laturia ostamaan.Patek wrote:Tämän jälkeen mittailin jännitteeksi auton ollessa sammuksissa 12.3volttia ja käynnissä 11.5Eli laturi sökönä, kesti kaikki 25tkm tämä laturi, joka on kyllä mielestäni melko lyhyt elinikä. Nopeasti googlettamalla löysin että diodit ovat näissä heikkoja: Onko diodeja saatavana erikseen vai pitääkö vaihtaa koko laturi?
Jos miinuksen kontakti runkoon on huono, niin sekin aiheuttaa vastaavan mittaustuloksen. Itsellä oli vastaava ongelma loppukesästä perheen dieselin kanssa. Meinasin kans kiireessä ostaa laturin, mutta selvisin onneksi kaapelin vaihdolla.Patek wrote:Mittauksen tein laturin nokasta ja ton 11.5 volttia sain lukemaksi.
Mittauksen tein ja lukemaksi sain 11.5 volttia.Tupajumi wrote:^Juuri noin. Ja nyt toteat rikkoontuneen laturin/säätimen/moottorin miinuksen, laittamalla mittapiuhan akun miinukseen ja laturin plussaan ja tämän jälkeen laturin plussaan ja toinen piuha moottorin metalli osaan.
Kerro tulokset, jos tulokset OK niin harkitsisin vaihtamaan ecun ohjausreleen.