Pieniä kysymyksiä?

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

cordo-00 wrote:Onko T5:n alapallonivelessä tiukat reijät ruuveille? Eli vaatiiko suuntauksen alapallon vaihdon jälkeen?
Pultti oli 12mm ja reikä 13mm. Vaihdon jälkeen ei tuntunut juurikaan puoltavan eli suuntaus ei pakollinen.
Clou
Posts: 1
Joined: 18.7.2011 20:40

T5 Lämpötila-anturi

Post by Clou »

Eli kyseessä T5 -04 1.9TDI. Ongelmana moottorin ryntäytys joskus käynnistäessä. Vika lienee tuo veden lämpötila-anturi, koska mittari näyttää välillä mitä sattuu ja joskus ei nouse ollenkaan.

Ryntäytys tapahtuu yleensä kun mittari näyttää 50 astetta, eli luulee että kone on kylmä.

Missä sijaitsee T5 veden lämpötila-anturi, jotta voin tutkia asian?
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Post by Timos »

clou: mulla on joku anturi jäähdyttäjän vasemmassa alanurkassa, voisko olla se...vai onko tuo flektin anturi
Linkomies
Posts: 71
Joined: 17.5.2009 17:42
Location: Järvenpää

Post by Linkomies »

Patse wrote:
Linkomies wrote:Onkos se virtalukon pohjan oireilua, kun startatessa avain pitää kääntää ihan viimesenpäälle loppuun, että alkaa starttailla?
Edelliseen vaihdoin, eikä siinä tuollasta "vaivaa" ollu. Nyt tuntuu ettei oo kaukana se päivä kun jättää starttaamatta.
Ettei olis löystyny se pohja? Jos ruuvit on piukassa niin hakee kokeeks uuden, eivät mitään kauheen kalliita investointeja ole kun itte vaihtaa :)


Edit.
Mulla on samaa ongelmaa, mä olen kerran ton pohjan vaihtanu ja epäilen että se on löystyny mutta ei vaan oo jaksanu avata muoveja ja kattoa.. :wink:
Tuli pohja vaihdettua ja oireet katos samantien. Kuukauden pohdinta ja vartin homma :wink:
Tupajumi
Posts: 77
Joined: 14.2.2008 10:16

Post by Tupajumi »

Toivottavasti laitoit originaalin, muuten saat parin kuun päästä vaidella uudelleen.
Pesukarhu
Posts: 96
Joined: 6.6.2010 18:00
Location: Harjavalta

Post by Pesukarhu »

Onkos kukaan vaihtanut T4:seen pitkää keulaa? Sopiiko lyhytkeulaisen lauhdutin paikalleen, vai pitäisikö luovuttaja-autossakin olla ilmastointi? Mitathan noissa on lyhyessä 683 * 310 * 25 ja pitkässä 625 * 310 * 22.
VW Transporter T4 2.5 TDi 65 kW 2003 AJT + EWB (02B)
User avatar
Patse
Posts: 435
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Vaikee varmaan arpoa näkemättä mutta kysynpä silti..

Pakun etupäässä on klappia kuskin puolella, klappi ei ole raidetangon nivelissä vaan jossain siellä minne se kiinnittyy.. Mitäköhän menee vaihtoon?

hyviä veikkauksia, niin haen osat etukäteen ja palautan sitten jos on väärä diagnoosi.. Huoltoon menee muutenkin kun on laiska omistaja niin sais tollasen kolinan/klonksahtelun aiheuttajan korjata samalla..
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Yleisimmin taitaa mennä yläpalloniveliä. Alapallo kannattaa vaihtaa samalla, koska ohjauskulmat pitää säätää kuitenkin.
Ennakoivaa huoltoa on vaihtaa molemmat puolet samalla.
User avatar
Patse
Posts: 435
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

joo ei ole alapallossa eikä yläpallossa. vaan jossain ohjauksen osissa, raidetangosta seuraavissa osissa..

ja äsken tein sellasen huomion kun lisäilin öljyä ja jäähdytysnestettä, ohjaustehostimen säiliö on aika tyhjä. on ollut ennen viivojen välissä pinta. voikohan noilla olla yhteyttä..? Mitä nestettä tollaseen laitetaan? jotain ohjaus tehostin öljyä vois veikata.. avaan googlen.. :)
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
-Eddie-
Posts: 28
Joined: 8.1.2009 9:17
Location: Suur-Jyväskylä

Post by -Eddie- »

Itsellä klappi oli hammastangon kiinnitysheloissa, eli kun käänteli niin koko hammastanko liikkui mukana...
VW Passat Variant 1.6TDi -89 PA *ex*
VW Passat Variant 1.8i -89 *ex*
Vw Passat 1.8i -90
Vw T4 2.4D -92 bussi
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3119
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Voipi olla hammastanko vaihtokunnossa. Mulla vuoti ex-T4:ssa hammastanko ja siihenhän ei taida mitään korjausosia saada. Ainakaan silloin ei saanut.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
Patse
Posts: 435
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Kuulostaa kalliilta vialta toi hammastanko, jos vika olis tossa autossa jossain heloissa :) perjantaina menee auto lohkolämppärin asennukseen yhteen pienempään korjaamoon, lupas ainakin kattoa että missä on klappia.
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
-Eddie-
Posts: 28
Joined: 8.1.2009 9:17
Location: Suur-Jyväskylä

Post by -Eddie- »

Helat maksoi 3 eur/kpl ja niitä meni neljä. Olin itse vaan niin laiska että vaihdoin ne hammastankoa irrottamatta, olis säästynyt aikaa rutosti kun olis napannut pöydälle vaihtoa varten...
VW Passat Variant 1.6TDi -89 PA *ex*
VW Passat Variant 1.8i -89 *ex*
Vw Passat 1.8i -90
Vw T4 2.4D -92 bussi
User avatar
Patse
Posts: 435
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Vois oikeestaan hakee noi helat kun ei kalliit ole, jos olis kerrankin tuuria ja vika olis niissä. Jos tulis päivässä sitten kuntoon...
Transporter 2,5tdi vm99
Jaspa
Posts: 17
Joined: 10.12.2011 18:02
Location: Ylöjärvi

Post by Jaspa »

Sellasta kyselisin että mistä tiedän onko autossani (Transporter 2,5TDi vm.2003) elektroninen ajonestolaite?

Ja vielä sellainen kysymys, että autossani ei ilmeisesti ole ABS-jarruja koska ainakaan etujarruilta ei näytä lähtevän mitään ABS-anturin johtoja. Rekisteriotteessakin lukee jarrujärjestelmän kohdalla ABL joka ilmeisesti viittaa siihen venttiiliin joka säätää jarrutustehoa etu-ja takapyörin välillä auton ollessa kuormattuna. Sulaketaulussa kyllä oli ABS-ohjainyksikön sulakepaikallaan... sekin kyllä oli 20A vaikka ohjekirjan mukaan pitäisi olla pienempi...
Jürgen
Posts: 98
Joined: 15.12.2010 21:20

Post by Jürgen »

ABSin "murikkahan" on siinä akun edessä, jos ABSit on.
T-4 2,5 tdi -97/00
estate
Posts: 118
Joined: 13.2.2010 22:04
Location: Kyyjärvi

Post by estate »

Muistaakseni ajonesto tullut pakolliseksi syksyllä 1998 eli vuosimallin 2003 autossa sellainen on. Jo omassa -97:ssa on ajonesto.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Jaspa
Posts: 17
Joined: 10.12.2011 18:02
Location: Ylöjärvi

Post by Jaspa »

Akun edestä kyllä löytyy sellainen musta "murikka", mutta tuli mieleen että eikös silloin kun laittaa virrat päälle niin pitäisi mittaristoon syttyä ABS-merkkivalo hetkeksi muiden varoitusvalojen kanssa? Minulla sellaista ei tule, eli tästä päättelisin ettei siinä ole ABSeja. Jos jollain on ABS-jarrut niin mitä teillä lukee rekisteriotteessa jarrujärjestelmän kohdalla?
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Kyllä siellä ABS lukee, jos ABS on järjestelmä ja aivan samoin kuin turvatyynynkin valon, ABS:n merkkivalon tulee syttyä, kun virta kytketään ja sammua hetken päästä itsestään.
Jaspa
Posts: 17
Joined: 10.12.2011 18:02
Location: Ylöjärvi

Post by Jaspa »

Selvä homma! Kiitti vastauksista. Pitääpi sit vakuutusyhtiöön ilmottaa ettei tossa autossa ole ABS-jarruja, kun niiden lähettämässä vakuutuskirjassaluki et on. Saapi nähä miten vaikuttaa vakuutusmaksuihin...

Mut sen siis pitäis olla varmaa et siinä on elektroninen ajonestolaite? Kun vakuutusyhtiössä kysyy nimenomaan elektronista ajonestolaitetta. Kun eikös rattilukkokin ole ajonestolaite...?
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Tietääkseni ABS vaikuttaa joissakin yhtiöissä alentavasti vakuutusmaksuihin.
Ajonesto on tosiaankin ollut pakollinen jo 90-luvulta saakka (kuten airbag myös) ja jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, se tarkoittaa aina nimenomaan elektronista.
Jürgen
Posts: 98
Joined: 15.12.2010 21:20

Post by Jürgen »

Akun edessä olevaa sulakelootaa ei pidä sekoittaa ABS:in murikkaan. Sulakelootaan menee sähköjohtoja ja ABS:in murikkaan jarrunesteputket.
Mikäli auto on tekniikanvaihtopommi niin siellä saattaa olla se murikka vaikka ABS:ia ei olisikaan.
T-4 2,5 tdi -97/00
Jaspa
Posts: 17
Joined: 10.12.2011 18:02
Location: Ylöjärvi

Post by Jaspa »

Ok! Se olikin sit se sulakeboksi mitä kattelin. Enkä kyllä nähnyt mitään mihin ois menny jarruputkia. Autoni on ilmeisesti vaan ns. karvalakkimalli! :D
User avatar
Patse
Posts: 435
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Missäs nyt mahtaa olla vika..? Mittariston nuo molemmat km lukemat ja kello pimenivät. Tai lukemat ei näy, valot kyllä palaa. vm 1999 eli uudempi mittaristo. Muuten mittaristo toimii, mitä nyt lämpömittari joskus sahailee ylös alas.

Sulakkeet näytti äkkiseltään ehjiltä mitä nyt niitä läpi nopeesti kävin, eikä kojelaudalle kopauttaminenkaan tuottanut tulosta.
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
Patse
Posts: 435
Joined: 6.1.2009 17:35

Post by Patse »

Taas toimii normaalisti, töistä tullessa ajoin kotipihalle, piti niinkuin releen napsahduksen ja lukemat ilmesty mittariin.
Transporter 2,5tdi vm99
Satelite
Posts: 625
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

Patse wrote:Taas toimii normaalisti, töistä tullessa ajoin kotipihalle, piti niinkuin releen napsahduksen ja lukemat ilmesty mittariin.
Veikkaisin jonkun päävirtareleen oikkuilevan.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
Satelite
Posts: 625
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Re: T5 Lämpötila-anturi

Post by Satelite »

Clou wrote:Eli kyseessä T5 -04 1.9TDI. Ongelmana moottorin ryntäytys joskus käynnistäessä. Vika lienee tuo veden lämpötila-anturi, koska mittari näyttää välillä mitä sattuu ja joskus ei nouse ollenkaan.

Ryntäytys tapahtuu yleensä kun mittari näyttää 50 astetta, eli luulee että kone on kylmä.

Missä sijaitsee T5 veden lämpötila-anturi, jotta voin tutkia asian?
Vanhaan viestiin vastausta mutta kumminkin... omassa 3B passatissa ryntäytti kierroksia about 2-3 tonnissa startatessa kun polttoaineensyötön katkaisusolenoidi oli sanomassa sopimustaan irti.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Mitä öljyä kuluu laittaa T5:n ohjaustehostimeen? Käykö sinne Motonetissä myytävä "VAG ym tehostinöljy 90- keltavihreä, Ohjaustehostinöljy VAG-G002000/G00250"?
User avatar
Timos
Posts: 251
Joined: 19.12.2010 15:24
Location: Loppi
Contact:

Post by Timos »

Cordolle: Autodatan mukaan tuo G002000 käy 0,7-0,9 litraa
cordo-00
Posts: 267
Joined: 2.11.2010 11:59

Post by cordo-00 »

Timos wrote:Cordolle: Autodatan mukaan tuo G002000 käy 0,7-0,9 litraa
Thanks. Itse asiassa kävin marmorilta jo hakemassa. Siinä oli merkintä G004000, mutta myyjä vakuutti sen sopivan.
miqu
Posts: 34
Joined: 25.8.2010 16:21

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by miqu »

Mistähän löytäis liukuoveen katkaisimen T4?
T4 on isoin työkaluni.
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by lukkari »

Osaset-liikkeen valikoimista löytyi aikanaan omaani katkaisija.
miqu
Posts: 34
Joined: 25.8.2010 16:21

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by miqu »

lukkari wrote:Osaset-liikkeen valikoimista löytyi aikanaan omaani katkaisija.
Minkäköhän hintaisia on?
T4 on isoin työkaluni.
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by lukkari »

Kun pistää googleen hakusanaksi liukuoven katkaisija, niin ensimmäinen hakutulos kertoo hinnan.
Tuollaisesta tuotteesta on kyse paikalleen asennettuna.
User avatar
Patse
Posts: 435
Joined: 6.1.2009 17:35

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by Patse »

motonetistakin saa tota samanlaista/ tai samaa kytkintä, joskus osunu silmään.. Iteki kyllä tilasin ton katkasimen aikonaan kun keskuslukon asensin - juurikin tuolta rimeltä kun en tienny mistä saa hakemalla..
Transporter 2,5tdi vm99
miqu
Posts: 34
Joined: 25.8.2010 16:21

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by miqu »

Joo tommosia olis ollut Motonetissä mut mulla on semonen missä on 3 piikkiä.
T4 on isoin työkaluni.
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by lukkari »

Alkuperäinen on kolminapainen (en keksi miksi), jos asentaa yleismallin ovimoottorin, niin kaksikin napaa riittää.
miqu
Posts: 34
Joined: 25.8.2010 16:21

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by miqu »

Oliskohan se yksi valokatkaisija :?: Ei meinaan tainnut olla tota valokytkintä mulla.
T4 on isoin työkaluni.
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by lukkari »

Omassa Multivanissa on orkkis keskuslukitus ja kolminapainen ovikytkin. Normaali sisävalokytkin on erikseen.
User avatar
Patse
Posts: 435
Joined: 6.1.2009 17:35

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by Patse »

Pakusta tullu vissiin laturi tiensä päähän. Aamulla palo latauksen merkkivalo työmatkan ajan, latailin akkua työmaalla ja sitte töistä lähtiessä mittaristo lopetti toimintansa, hetken päästä airbägin valo syttys palamaan, pyyhkijät rupes toimii hassun nopeesti.. Sitte mittaristo rupes kulaa ja latauksen merkkivalo sammus, ainoo on toi airbägin valo joka palaa. en oo kokeillu nollata vikakoodeja, testeri on lainassa.. Mutta laturi ei selkeesti silti toimi vaikka latauksen merkkivalo ei palakkaan : yleismittari näytti äsken pihalla akun navoista 11,7v auton käydessä, auton kun sammutti niin voltit rupes nousee..

Auto käy myös hieman korkeempaa tyhjäkäyntiä kuin normaalisti, liki 1000:ssa koko ajan.

Laturikaupoille varmaan pitäs hipsiä.. alakautta toi näyttäis olevan ihmeen hyvin käsillä kun pohjapanssari on jo valmiiks irti, ei välttämättä olis paha rasti.. 10 päivä huhtikuuta kyllä olis huoltoaika yläpallonivelten vaihdolle, kai se latailemalla yöt kotona menis siihenkin asti.. :)


Onkohan motonetin laturit sellasia että kannattaa paikalleen laittaa?
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
Patse
Posts: 435
Joined: 6.1.2009 17:35

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by Patse »

Jos huomenna koittas saanko sen laturin käteen. Jos avais sen ja kattois hiilien kunnon ja arpois sitte hakeeko uuden vai varaosia.. Tolla on liki 300tkm ajettu, maksaakohan vaivaa tollasta tehdä vai haenko suoraan uuden kaupasta? mielipiteitä otetaan vastaan. :)
Transporter 2,5tdi vm99
as
Posts: 543
Joined: 30.5.2009 12:32

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by as »

Ensin otat suojakotelon ja säätimen laturin perästä pois ja katsot hiilien kunto/pituus, näkee samalla kuinka syvät urat hiilet syöneet sinne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5784
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by Pasi Häkli »

Itellä hajos laturi hiukan alta 300tkm ajettuna. Vilautteli kiihdytyksissä latausvaloa. Jännitteensäätimen+hiilet laitoin ensin, kesti muutama tuhat kilsaa kunnes laturista hajosi laakerit. Eli suosittelisin suoraan uutta tilalle niin ei tarvi koko ajan pelata sen kanssa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Patse
Posts: 435
Joined: 6.1.2009 17:35

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by Patse »

Sitä mä pelkäänkin ettei se kestäis vaikka osia vaihtelis.. Mietin asiaa sitte laturin irrottamisen jälkeen, jos on mulle vaikee homma jo pelkästään laturin irrottaminen niin haen suoraan uutta laturia, jos toi on helppo homma niin miksei sitä koittais huoltaa..
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
Zeussii
Posts: 340
Joined: 24.11.2010 19:17
Location: Kerava

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by Zeussii »

Jos tuolla on jo sen 300tkm ajettu niin en näe mitään järkeä lähteä uusimaan osia, uusi ihmeessä koko kikkare niin sen jälkeen toimii luotettavasti. Irroitat laturin ja laitat 50e + polttoaineet, sitten parin tuhannen jälkeen leikkaa laakerit ja olet taas irroittamassa laturia ja haet kuitenkin uuden, olet hävinnyt sen 50e + polttoaineet. Ei noi laturitkaan ikuisia ole.
VW Passat 3BG 1.9 TDI -04
Citroen Xsara 1.6 Vtr -02
KTM EXC 250 -02
Kawasaki Z750 -12
Kulutus
User avatar
Patse
Posts: 435
Joined: 6.1.2009 17:35

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by Patse »

uus laturi täytyy hakea.. ens viikon touhuja.
Transporter 2,5tdi vm99
enochian
Posts: 333
Joined: 30.1.2012 13:10
Location: Keski-Uusimaa

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by enochian »

Toisaalta jos sen laturin remppaa kerralla kuntoon niin se vastaa tehdaskorjattua ja kestää taas sen 300tkm. Motonetin kiinalatureissa on ainakin sen verran vikaisia yksilöitä mukana että kannattaa ostaa uudeksi laturiksi Bosch tai joku muu merkkituote jos koko laturin uusii. Erääseenkin Opeliin sai motonetin myymiä halpislatureita vaihtaa usean kerran takuuseen, taisi vasta viides olla toimiva.
as
Posts: 543
Joined: 30.5.2009 12:32

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by as »

Tehdaskunnostettu vaihtolaturi jäi varaston hyllylle, vaihdoin säätimen eikä toiminut sittenkään, kunnostin vanhan kun autolla pitää päästä ajamaankin (100tkm jo ajettu) ;)
User avatar
Patse
Posts: 435
Joined: 6.1.2009 17:35

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by Patse »

Lykkää vikakoodia: 17958, charge pressure control deviation: p1550. On lykännyt tota koodia jo hetken, oon poistellut aina vaan, keväällä kun oli laturi rikki niin luulin liittyvän siihen, nyt taistelin kun tehot oli hukassa niin puski vikakoodia jo ennen kuin korjasin mitään, puskee saman koodin edelleen.

Ahdot vissiin kilon luokkaa jos oikein tulkitsen kapulan näyttämiä lukemia, menee aika lailla käsi kädessä pyydetyn kanssa. 1968 tuo näyttää pyytävän täydellä kaasulla, hyvin likelle menee ilmesesti toteutuneetkin arvot... Maffin arvot on ok, yli 900 lukemaa 3000 kierroksen kohdalla kun kiihdyttelee.

Auto toimii ihan ok, en osaa arvioida onko kaikki tehot tallella, vetää ihan iloisesti kuitenkin nyt, ainakin jos vertaa eiliseen kun ilmesesti ahtoja ei juurikaan ollut.


N75 veikattiin jossain kun googleen syötti ton vikakoodin, lukenut tollasesta mutta ei nyt äkkiseltään oo hajua mikä se on.. Villi veikkaus on, vituttaa kun heitin jo coolerinkin takas kun kuvittelin kaiken olevan kunnossa.


Jotain ehdotuksia mikä vika/ominaisuus nyt kyseessä?
Transporter 2,5tdi vm99
User avatar
AjH
Posts: 3166
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Re: Pieniä kysymyksiä?

Post by AjH »

Eikös N75 ole juuri toi ahtopaineen säädinmokkula johon vikakoodi viittaa. Ei tainnu olla mikään kaikkein kallein osa että vaihtoon vaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Post Reply