turbo vika ja jälkikäynti
-
- Posts: 4
- Joined: 24.4.2012 15:10
turbo vika ja jälkikäynti
Golf IV 1.9 TDI. Turboni alkoi suhista tuossa kuukausi sitten oudosti, jonka seuraksena nyppäsin n75.lta turbonkellolle lähtevän alipaine letkun irti, luonnollisesti ääni hävisi. Pari viikon kuluttua aloin tutkiin asiaa, letku takas ja paikallaan huuattaan autoa jolloin sama ääni kuului edelleen. Ja aikani siinä kaasuteltua kone nakkas kierrokset tappiin eikä sammunut virta avaimesta vaan huusi siinä n. puoli minuuttia ja pukkas niin perkeleesti mustaa savua! notta mikäähän mahtaa autossa olla? tehot oli kyllä aivan ennallaa. vetäisköhän tuo moottori öljyt turbon läpi palotilaan? Imupuolen letkuissa öljyä, mutkakohdissa "lammikoina".
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Re: turbo vika ja jälkikäynti
Toi kuullostais siltä et moottori kävi öljyllä kun ei avaimesta sammunu. Onko nyt siis kone rikki? Vai ajanu sen jälkeen?
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Re: turbo vika ja jälkikäynti
Olisit nyt vaihteella sammuttanut. Sieltä paljastuu sulanutta mäntää jne
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: turbo vika ja jälkikäynti
Olipas jotenki tutun kuuloinen tapaus...
Oliskohan nyt käynyt näin:
-Turbo on ruvennut kusemaan öljyä kompurakoteloon silloin kun suhina alkoi.
-Omistaja on nypännyt Vnt:n letkun irti, jolloin ahtopaineet kadonneet. (Kyllähän vnt:n siivet selälläänkin sinne saa ahtoja kunhan kierrättää riittävästi, mut veikkaan et tuo pari viikkoa on ajettu rauhallisesti suht pienillä kierroksilla.)
-Ajettu ilman ahtopainetta, jolloin turbosta vuotava öljy on kerääntynyt välijäähyyn
-Vnt:n alipaine laitettu takaasin, jolloin normaalit ahtopaineineet palanneet
-Konetta kierrätetty paikallaan niin, että ahtopaineet nousseet yli 0,5 barin jonka seurauksena välijäähyyn kerääntynyt öljy on syöksynyt sylintereihin, aiheuttaen hallitsemattoman kierrosten ryntäämisen.
Oliskohan nyt käynyt näin:
-Turbo on ruvennut kusemaan öljyä kompurakoteloon silloin kun suhina alkoi.
-Omistaja on nypännyt Vnt:n letkun irti, jolloin ahtopaineet kadonneet. (Kyllähän vnt:n siivet selälläänkin sinne saa ahtoja kunhan kierrättää riittävästi, mut veikkaan et tuo pari viikkoa on ajettu rauhallisesti suht pienillä kierroksilla.)
-Ajettu ilman ahtopainetta, jolloin turbosta vuotava öljy on kerääntynyt välijäähyyn
-Vnt:n alipaine laitettu takaasin, jolloin normaalit ahtopaineineet palanneet
-Konetta kierrätetty paikallaan niin, että ahtopaineet nousseet yli 0,5 barin jonka seurauksena välijäähyyn kerääntynyt öljy on syöksynyt sylintereihin, aiheuttaen hallitsemattoman kierrosten ryntäämisen.
Re: turbo vika ja jälkikäynti
Herää kysymys miksei shut down valve pelannut? Vai jaksaako se edes pidätellä öljyllä käyvää konetta?
Kesäpirssi GIV -05 ATD
-
- Posts: 4
- Joined: 24.4.2012 15:10
Re: turbo vika ja jälkikäynti
Ei kone rikki mennyt tuosta öljyllä käymisestä ainaskaan, otin taas vaan alipaineletkun irti ja ajelin menemään normaalisti. vähän haiskahtaa vaan palaneelle öljylle tuo auto. pitänee käyttää putkia sen verran irti turbolta että pääsee kokeileen välykset. Kestääköhän tuo ajoa kuin pitkään tuommosennaan? Voihan se vääntää kanget solmuun koneesta jos pääsee liikaa moottoriöljyä palotilaan.. Ei kai se auta ku uutta turboa alakaa katteleen.
Re: turbo vika ja jälkikäynti
kyllä sitä voi ajaa ihan ilman turboakin. btdt 

-
- Posts: 4
- Joined: 24.4.2012 15:10
Re: turbo vika ja jälkikäynti
tänään purin sen verran että pääsin kokeileen välyksiä ja oli reilusti poikkitaisvälystä ja pitkittäisvälystäkin oli. Lisäksi siivet oli saanu osumaa aikalailla, eikä siinä kaikki ku oli vetäny kaikki moottoriöljyt koneesta ja sitte sitä öljyä tuli joka letkusta mitkä turbolta irrotin 
