turbo vika ja jälkikäynti

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
arvonpenaali
Posts: 4
Joined: 24.4.2012 15:10

turbo vika ja jälkikäynti

Post by arvonpenaali »

Golf IV 1.9 TDI. Turboni alkoi suhista tuossa kuukausi sitten oudosti, jonka seuraksena nyppäsin n75.lta turbonkellolle lähtevän alipaine letkun irti, luonnollisesti ääni hävisi. Pari viikon kuluttua aloin tutkiin asiaa, letku takas ja paikallaan huuattaan autoa jolloin sama ääni kuului edelleen. Ja aikani siinä kaasuteltua kone nakkas kierrokset tappiin eikä sammunut virta avaimesta vaan huusi siinä n. puoli minuuttia ja pukkas niin perkeleesti mustaa savua! notta mikäähän mahtaa autossa olla? tehot oli kyllä aivan ennallaa. vetäisköhän tuo moottori öljyt turbon läpi palotilaan? Imupuolen letkuissa öljyä, mutkakohdissa "lammikoina".
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Re: turbo vika ja jälkikäynti

Post by Sami Jalonen »

Toi kuullostais siltä et moottori kävi öljyllä kun ei avaimesta sammunu. Onko nyt siis kone rikki? Vai ajanu sen jälkeen?
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Re: turbo vika ja jälkikäynti

Post by JukkaA »

Olisit nyt vaihteella sammuttanut. Sieltä paljastuu sulanutta mäntää jne
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: turbo vika ja jälkikäynti

Post by Tero Paalanen »

Olipas jotenki tutun kuuloinen tapaus...

Oliskohan nyt käynyt näin:

-Turbo on ruvennut kusemaan öljyä kompurakoteloon silloin kun suhina alkoi.
-Omistaja on nypännyt Vnt:n letkun irti, jolloin ahtopaineet kadonneet. (Kyllähän vnt:n siivet selälläänkin sinne saa ahtoja kunhan kierrättää riittävästi, mut veikkaan et tuo pari viikkoa on ajettu rauhallisesti suht pienillä kierroksilla.)
-Ajettu ilman ahtopainetta, jolloin turbosta vuotava öljy on kerääntynyt välijäähyyn
-Vnt:n alipaine laitettu takaasin, jolloin normaalit ahtopaineineet palanneet
-Konetta kierrätetty paikallaan niin, että ahtopaineet nousseet yli 0,5 barin jonka seurauksena välijäähyyn kerääntynyt öljy on syöksynyt sylintereihin, aiheuttaen hallitsemattoman kierrosten ryntäämisen.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 567
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Re: turbo vika ja jälkikäynti

Post by Dubsonic »

Herää kysymys miksei shut down valve pelannut? Vai jaksaako se edes pidätellä öljyllä käyvää konetta?
Kesäpirssi GIV -05 ATD
arvonpenaali
Posts: 4
Joined: 24.4.2012 15:10

Re: turbo vika ja jälkikäynti

Post by arvonpenaali »

Ei kone rikki mennyt tuosta öljyllä käymisestä ainaskaan, otin taas vaan alipaineletkun irti ja ajelin menemään normaalisti. vähän haiskahtaa vaan palaneelle öljylle tuo auto. pitänee käyttää putkia sen verran irti turbolta että pääsee kokeileen välykset. Kestääköhän tuo ajoa kuin pitkään tuommosennaan? Voihan se vääntää kanget solmuun koneesta jos pääsee liikaa moottoriöljyä palotilaan.. Ei kai se auta ku uutta turboa alakaa katteleen.
User avatar
diffas
Posts: 102
Joined: 30.4.2011 14:09
Location: Lahti
Contact:

Re: turbo vika ja jälkikäynti

Post by diffas »

kyllä sitä voi ajaa ihan ilman turboakin. btdt :devil
arvonpenaali
Posts: 4
Joined: 24.4.2012 15:10

Re: turbo vika ja jälkikäynti

Post by arvonpenaali »

tänään purin sen verran että pääsin kokeileen välyksiä ja oli reilusti poikkitaisvälystä ja pitkittäisvälystäkin oli. Lisäksi siivet oli saanu osumaa aikalailla, eikä siinä kaikki ku oli vetäny kaikki moottoriöljyt koneesta ja sitte sitä öljyä tuli joka letkusta mitkä turbolta irrotin :D
Post Reply