Jarrut

Kaikki tekniikkaan liittyvä
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Pelkästään sisemmissä paloissa on kulumisvarotin etupäässä. Ja oliko sekin vaan toisella puolella.
Levyille ei oo mitään varottimia.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Juige
Posts: 34
Joined: 29.5.2005 10:07
Location: Kempele

Post by Juige »

Kiitos vastauksesta. Vielä ku sais varmuuden että mikä on levyjen koko edessä. Äkkiseltään löysin netistä kahta tietoa, joko 280mm tai 256mm
Kumpikohan ny pitää paikkansa?
-ei mopolla mahottomia-
Vw Golf Variant 1.6 16V -05 Pacific
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Oisko varmin tieto vilkasta mittanauhalla autosta? :wink:
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
User avatar
Juige
Posts: 34
Joined: 29.5.2005 10:07
Location: Kempele

Post by Juige »

Micco wrote:Oisko varmin tieto vilkasta mittanauhalla autosta? :wink:
joo tuo ois jo tullu suoritettua ku ois auto ny tuossa pihassa. mutta ku ei oo.
vähä ois kiire että saa huomena tilaukseen...
-ei mopolla mahottomia-
Vw Golf Variant 1.6 16V -05 Pacific
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Minimi vannekoko kertoo totuuden.

14" = 256mm
15" = 280mm
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

http://www.brakes4u.co.uk/default.asp

Tuolta löytyi 280mm ja 288mm etulevyjä ton malliseen ja ikäseen Golfiin. Taakse 255mm levyt.

Blackdiamondin listalla Estatet (=farmari?) on 280mm etulevyllä.

Toivottavasti löytyy oikeat levyt laakista.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Juige
Posts: 34
Joined: 29.5.2005 10:07
Location: Kempele

Post by Juige »

onkohan tämä ny näin?
tarjoskohan ne mulle sitte motonetista 256mm levyjä tuohon?nimittäin haulla ei kyllä anna mitään muita levyjä ku nuo ku netistä kattoo.
onneks en heti tilannu..
-ei mopolla mahottomia-
Vw Golf Variant 1.6 16V -05 Pacific
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Tilasin mäkin joskus Motonetistä passattiin Aten powerdiskit.
Olivat 280mm vaikka 288 piti olla. 288mm ei sitten saanut eli jäi Atet laittamatta.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
RoccoRacing
Posts: 38
Joined: 29.6.2007 23:12
Location: Jyväskylä

Post by RoccoRacing »

Apuva tarttis.. (koitin katella foorumilta entisiä viestejä mut ei sattunu silmään vastauksia)

Eli jarrut hankaa/jumittaa, rengaskin kuumenee välillä ja käry on melekonen.. silloin tällöin.
Puoltaa jarruttaes oikeelle aika reilustikki, joskus kytkintä polettaes het tuntee et autoo hidastuu.. ei aina.

Ongelmana on:
Että sylinterit toimii, palautuu, liikkuu normaalisti, palat on uudehkot, levyt suorat. Eli periaatteessa kaikki toimii.
Vänkärin puolelle vaihdoin abs-tunnistimen kun auto täryytti jarruja hiljasessa vauhdissa jarruttaes, se loppu mut tää kuumentuminen jatku..

Vaihan tunnistimen vielä kuskinpuolellekki, mut sitte loppuu kyl mun osaaminen.

Voiko esim. jarrujen "jakojutussa" olla jokin tukos tms vai mikä vois olla syy?
1.9tdi -02 pasu
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 567
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Post by Dubsonic »

Ei mulla mitään suoraa vinkkiä ole antaa mut oma auto teki mulle tullessaan sellasta et välillä jarrua painaessa jarrut tuntu vatkaavan eli oletin levyjen olevan kierossa. Mutta kun sitä ei tapahtunut koko ajan niin ei se siitäkään voinu johtua. Ja välillä kun vainoi jarrua niin tuntui polkimessa pieni pykälä sitä painaessa alaspäin. Tuohon ei oikeen ollut itellä edes hyvää arvausta et mistä vika johtuu. Vein auton sitten jonkin ajan päästä kaverille laakkoselle jarrunesteiden vaihtoon ja mulla oli omat jarrunesteetkin mukana eli ATE Super Blue Racing nesteet. Kaveri sano ettei voi vaihtaa heidän koneellaan noita nesteitä kun on jotkut automaattipainevaihtajat jotka paineistaa absiventtiilitkin et sielt lähtee paska ja vesi pois. Sanoin et vaihtaa sitten vaan tavalliset nesteet sinne niil koneil. Ja kas kummaa kaikki jarruviat hävis. Kaveri sano et sinne absiventtiileihin jää paskaa ja vettä joka aiheuttaa ongelmia. Nyt kun järjestelmä on puhdas niin voin itekseni vaihtaa normaalilla tyylillä jarrunesteet parempiin. (jos jaksaa :D)
Kesäpirssi GIV -05 ATD
RoccoRacing
Posts: 38
Joined: 29.6.2007 23:12
Location: Jyväskylä

Post by RoccoRacing »

Juu toi vois olla et joku tukos on jossai ja järjestelmä jättää laahaamaan tän kuskin puolen.. Abs-anturia yks huoltokaveri epäili kans et voi antaa signaalia että toinen puoli jarruttaa joten jarrutetaanpa itekki. Toinen vehon huoltaja taas sano et ei oo tommosest ite kyl kuullukkaa.. :P En tiiä mitä tekis mut nykytilanne ei oo hyvä. Just lähen aukaseen taas jarruja ku nyt oli emännällä jo kolina kuuluna ja haissu jarrut taas.. petskele!
1.9tdi -02 pasu
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

ABS anturi antaa signaalia? Jos sitä pyörän navassa olevaa anturia meinaa niin sehän pulssittaa aina kun rengas pyörii. ABS yksikkö sen pulssin perusteella sitten päättelee että miten renkaat pyörii vai pyöriikö ollenkaan.
Toki tähän lisätään vielä vetoluiston esto ja ajonhallinta niin pienet pyörintänopeuserot voi aiheuttaa jotain jännääkin.
Noista ei jaksa arvailla enää tarkemmin :)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Santtu Tiainen
Posts: 5
Joined: 25.11.2009 20:40
Location: Oulunsalo

Post by Santtu Tiainen »

Vähän ohi aiheen, mutta onko kellään mitään konstia/kikkaa siihen kun olka-akselista meni toisen jarrusatulan pultin kierteet paskaksi kun tuli "vähän" liian voimakkaasti kiristettyä satulan pulttia :oops: Se ei ole nyt kun yhden kierroksen verran kierteellä joten jotain olisi tehtävä ja pian. Onko ainut konsti vaihtaa koko olka-akseli kun tuo on joku ihme koko (reilu 8mm.) niin ei taida helicoil kierrekkään auttaa tilannetta? Onko paha homma vaihtaa tuo olka-akseli ja mitähän nyrkkipajat semmosesta velottaisi? Onko kellään vänkärin puolen etu olka-akselia ylimääräisenä?


Santtu
jjj84
Posts: 83
Joined: 3.11.2009 18:32

Post by jjj84 »

Itselläni sama homma, tällä hetkellä kierteiden välissä liimaa mukana joten pysyy paikoillaan. Seuraavan kerran kun palat vaihtaa niin tarvitsee itsekin keksiä ratkaisu tuohon ongelmaan. Pultin kokoa en tosiaan ole vielä tutkinut, coilin olin itse ajatellut sinne laittaa. Mutta jos kierre ei sovi niin sitten sopiva pitää metsästää jostain... tai sitten joku hitsaamaan reikää umpeen ja tekee uudet kierteet.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Ei sitä kierrettä suoraan onnistu kasvattaa, toki kannakkeeseen joutuu vähän isomman reiän avartaan kanssa. Mutta en uskoisi millin isommalla kierteellä vielä kestävyyden oleellisesti heikkenevän.

Toi kannakkeen kiinnityspulttihan tulee oikeesti aika kevyellä voimalla kii, oliko se ohje joku 70Nm.

Edit: tarkennus, kannakkeen kiinnityksestä puhe yllä, ei satulan.
Last edited by AjH on 29.11.2009 21:40, edited 1 time in total.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
jjj84
Posts: 83
Joined: 3.11.2009 18:32

Post by jjj84 »

AjH wrote:Ei sitä kierrettä suoraan onnistu kasvattaa, toki kannakkeeseen joutuu vähän isomman reiän avartaan kanssa. Mutta en uskoisi millin isommalla kierteellä vielä kestävyyden oleellisesti heikkenevän.

Toi pulttihan tulee oikeesti aika kevyellä voimalla kii, oliko se ohje joku 70Nm.
Ei muuten sanottu mikä vehje on kyseessä.

Itse oletin että kyseessä on golf, jossa satulan liukutapit kiinnittyvät suoraan olka-akseliin (280mm levyt), eikä kannakkeeseen kuten yleensä. Eli itselläni ainakin on liukutapin vastakierre sökönä, joka pitäisi korjailla.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Siis satula ei tule kannakkeeseen vaan tolppaan kiinni? Vai oliko se niin että kannake on kiinteä osa tolppaa, semmostahan näissä kyllä on. Toki se ei mitään meinaa missä se liukutappi on kiinni, kunhan satula pelaa.

Automallin ilmoittaminen kysymyksen yhteydessä olisi OLEELLISTA oikean tiedon saamiseksi. Samoin kannattaa aika yksityiskohtaisesti selittää ongelma, esim tässä mistä ruuvista ja kierteestä on kyse. Korjausmetodit ovat aika vaihtelevia pultista ja kierteestä riippuen.

Ei täällä kukaan meedio ole että tietäisi automaattisesti mistä mallista tai ruuvista kunkin kysyjän kohdalla on kyse. Kysymyksen esittäjälle on tietysti itsestään selvää mitä kysymyksellään tarkoittaa ;)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Santtu Tiainen
Posts: 5
Joined: 25.11.2009 20:40
Location: Oulunsalo

Post by Santtu Tiainen »

Joo auton tyyppihän se jäi ilmoittamatta eli auto on -06 74kw tdi variantti Golf. Siitä olka-akselista mihin se liukutappi tulee niin siitä on ne kierteet menny. Vähän kun olen tässä pähkäillyt niin taitaa olla ainoa varma ratkaisu olla vaihtaa/vaihdattaa koko olka-akseli. Onko suurinpiirtein tietoa mitä korjaamot tuommosesta operaatiosta velottaisi?
jjj84
Posts: 83
Joined: 3.11.2009 18:32

Post by jjj84 »

OEM osilla ja volkkarilla:

Olka-akseli 189€
Työt 1,5-2h (ohjeaika 1,5h) x tuntiveloitus = n. 160€

= 349€

Ja oletus on että kyseessä on vielä neloskoppanen golffi
Santtu Tiainen
Posts: 5
Joined: 25.11.2009 20:40
Location: Oulunsalo

Post by Santtu Tiainen »

Joo tuli romuttamolta haettua koko napa hintaan 80€, jossa oli kiinni:
olka-akseli
laakeri
alapallo
abs-anturi
jarrukilpi
napa
Tarkoitus oli vaihtaa tuohon irto napaan ainakin uusi alapallo ja uudet liukutapit kun ei se maksa paljoa mutta onkohan muille vielä vaihto tarvetta (pyörän laakeri?) kun osilla on ajettu 150tkm.?


Santtu
VW Golf variant 1.9TDI -06 Pacific
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

laakeri on niin helppo ja halpa vaihtaa kun palikka viä irti niin vaihtasin senkin samalla
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Santtu Tiainen
Posts: 5
Joined: 25.11.2009 20:40
Location: Oulunsalo

Post by Santtu Tiainen »

No niin tulipa korjautettua tuo olka-akselin kierre ihan helicoil kierresarjalla ja tuohon liukupulttiin laitettiin normaali 8mm kierre. Pitää palauttaa uusi olka-akseli romikselle takas jos ne sen huolii.
VW Golf variant 1.9TDI -06 Pacific
jjj84
Posts: 83
Joined: 3.11.2009 18:32

Post by jjj84 »

Valotappas paremmin tuota projektia.. siis olka-akseliin tehtiin M8 helicoilkierre? Mites liukupultti, siihen vanhan kierteen päälle vedettiin vain uusi kierre samassa M8 koossa?

Itse availin oman tuossa edellispäivänä, ja tällä hetkellä alimmainen liukutappi on loctiten voimalla kiinni, tosin pysyy silläkin mutta voisi sen aina tehdä oikeaoppisesti kuntoon.
Passat variant 1.9tdi 4motion highline ja Bora Variant 1.9tdi tiptronic highline, VCDS@turku
Santtu Tiainen
Posts: 5
Joined: 25.11.2009 20:40
Location: Oulunsalo

Post by Santtu Tiainen »

jjj84 wrote:Valotappas paremmin tuota projektia.. siis olka-akseliin tehtiin M8 helicoilkierre? Mites liukupultti, siihen vanhan kierteen päälle vedettiin vain uusi kierre samassa M8 koossa?
Juurikin tuolla tavalla tehty.
VW Golf variant 1.9TDI -06 Pacific
User avatar
Apa
Posts: 69
Joined: 14.12.2011 18:16
Location: Raahe

Re: Jarrut

Post by Apa »

Passattiin olisi edessä jarruremontti. Etujarruihin tuli eilen laitettua uudet liukatapit&rasvat. Näytti vaan siltä, että palat ja levyt rupeaisi olemaan vaihtokunnossa. Paljonko on vaihtoraja 288x25mm levyllä? Rupesi sitten kiinnostamaan nuo ferodo jarrupalat ja zimmermanin levyt. Mutta mutta, onkohan nuissa ferodo:n paloissa mukana se kulumisen tunnistin???
Passat 2003 1.9 TDI
Post Reply