Jarrut
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
http://www.brakes4u.co.uk/default.asp
Tuolta löytyi 280mm ja 288mm etulevyjä ton malliseen ja ikäseen Golfiin. Taakse 255mm levyt.
Blackdiamondin listalla Estatet (=farmari?) on 280mm etulevyllä.
Toivottavasti löytyy oikeat levyt laakista.
Tuolta löytyi 280mm ja 288mm etulevyjä ton malliseen ja ikäseen Golfiin. Taakse 255mm levyt.
Blackdiamondin listalla Estatet (=farmari?) on 280mm etulevyllä.
Toivottavasti löytyy oikeat levyt laakista.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
-
- Posts: 38
- Joined: 29.6.2007 23:12
- Location: Jyväskylä
Apuva tarttis.. (koitin katella foorumilta entisiä viestejä mut ei sattunu silmään vastauksia)
Eli jarrut hankaa/jumittaa, rengaskin kuumenee välillä ja käry on melekonen.. silloin tällöin.
Puoltaa jarruttaes oikeelle aika reilustikki, joskus kytkintä polettaes het tuntee et autoo hidastuu.. ei aina.
Ongelmana on:
Että sylinterit toimii, palautuu, liikkuu normaalisti, palat on uudehkot, levyt suorat. Eli periaatteessa kaikki toimii.
Vänkärin puolelle vaihdoin abs-tunnistimen kun auto täryytti jarruja hiljasessa vauhdissa jarruttaes, se loppu mut tää kuumentuminen jatku..
Vaihan tunnistimen vielä kuskinpuolellekki, mut sitte loppuu kyl mun osaaminen.
Voiko esim. jarrujen "jakojutussa" olla jokin tukos tms vai mikä vois olla syy?
Eli jarrut hankaa/jumittaa, rengaskin kuumenee välillä ja käry on melekonen.. silloin tällöin.
Puoltaa jarruttaes oikeelle aika reilustikki, joskus kytkintä polettaes het tuntee et autoo hidastuu.. ei aina.
Ongelmana on:
Että sylinterit toimii, palautuu, liikkuu normaalisti, palat on uudehkot, levyt suorat. Eli periaatteessa kaikki toimii.
Vänkärin puolelle vaihdoin abs-tunnistimen kun auto täryytti jarruja hiljasessa vauhdissa jarruttaes, se loppu mut tää kuumentuminen jatku..
Vaihan tunnistimen vielä kuskinpuolellekki, mut sitte loppuu kyl mun osaaminen.
Voiko esim. jarrujen "jakojutussa" olla jokin tukos tms vai mikä vois olla syy?
1.9tdi -02 pasu
Ei mulla mitään suoraa vinkkiä ole antaa mut oma auto teki mulle tullessaan sellasta et välillä jarrua painaessa jarrut tuntu vatkaavan eli oletin levyjen olevan kierossa. Mutta kun sitä ei tapahtunut koko ajan niin ei se siitäkään voinu johtua. Ja välillä kun vainoi jarrua niin tuntui polkimessa pieni pykälä sitä painaessa alaspäin. Tuohon ei oikeen ollut itellä edes hyvää arvausta et mistä vika johtuu. Vein auton sitten jonkin ajan päästä kaverille laakkoselle jarrunesteiden vaihtoon ja mulla oli omat jarrunesteetkin mukana eli ATE Super Blue Racing nesteet. Kaveri sano ettei voi vaihtaa heidän koneellaan noita nesteitä kun on jotkut automaattipainevaihtajat jotka paineistaa absiventtiilitkin et sielt lähtee paska ja vesi pois. Sanoin et vaihtaa sitten vaan tavalliset nesteet sinne niil koneil. Ja kas kummaa kaikki jarruviat hävis. Kaveri sano et sinne absiventtiileihin jää paskaa ja vettä joka aiheuttaa ongelmia. Nyt kun järjestelmä on puhdas niin voin itekseni vaihtaa normaalilla tyylillä jarrunesteet parempiin. (jos jaksaa
)

Kesäpirssi GIV -05 ATD
-
- Posts: 38
- Joined: 29.6.2007 23:12
- Location: Jyväskylä
Juu toi vois olla et joku tukos on jossai ja järjestelmä jättää laahaamaan tän kuskin puolen.. Abs-anturia yks huoltokaveri epäili kans et voi antaa signaalia että toinen puoli jarruttaa joten jarrutetaanpa itekki. Toinen vehon huoltaja taas sano et ei oo tommosest ite kyl kuullukkaa..
En tiiä mitä tekis mut nykytilanne ei oo hyvä. Just lähen aukaseen taas jarruja ku nyt oli emännällä jo kolina kuuluna ja haissu jarrut taas.. petskele!

1.9tdi -02 pasu
ABS anturi antaa signaalia? Jos sitä pyörän navassa olevaa anturia meinaa niin sehän pulssittaa aina kun rengas pyörii. ABS yksikkö sen pulssin perusteella sitten päättelee että miten renkaat pyörii vai pyöriikö ollenkaan.
Toki tähän lisätään vielä vetoluiston esto ja ajonhallinta niin pienet pyörintänopeuserot voi aiheuttaa jotain jännääkin.
Noista ei jaksa arvailla enää tarkemmin
Toki tähän lisätään vielä vetoluiston esto ja ajonhallinta niin pienet pyörintänopeuserot voi aiheuttaa jotain jännääkin.
Noista ei jaksa arvailla enää tarkemmin

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
-
- Posts: 5
- Joined: 25.11.2009 20:40
- Location: Oulunsalo
Vähän ohi aiheen, mutta onko kellään mitään konstia/kikkaa siihen kun olka-akselista meni toisen jarrusatulan pultin kierteet paskaksi kun tuli "vähän" liian voimakkaasti kiristettyä satulan pulttia
Se ei ole nyt kun yhden kierroksen verran kierteellä joten jotain olisi tehtävä ja pian. Onko ainut konsti vaihtaa koko olka-akseli kun tuo on joku ihme koko (reilu 8mm.) niin ei taida helicoil kierrekkään auttaa tilannetta? Onko paha homma vaihtaa tuo olka-akseli ja mitähän nyrkkipajat semmosesta velottaisi? Onko kellään vänkärin puolen etu olka-akselia ylimääräisenä?
Santtu

Santtu
Itselläni sama homma, tällä hetkellä kierteiden välissä liimaa mukana joten pysyy paikoillaan. Seuraavan kerran kun palat vaihtaa niin tarvitsee itsekin keksiä ratkaisu tuohon ongelmaan. Pultin kokoa en tosiaan ole vielä tutkinut, coilin olin itse ajatellut sinne laittaa. Mutta jos kierre ei sovi niin sitten sopiva pitää metsästää jostain... tai sitten joku hitsaamaan reikää umpeen ja tekee uudet kierteet.
Ei sitä kierrettä suoraan onnistu kasvattaa, toki kannakkeeseen joutuu vähän isomman reiän avartaan kanssa. Mutta en uskoisi millin isommalla kierteellä vielä kestävyyden oleellisesti heikkenevän.
Toi kannakkeen kiinnityspulttihan tulee oikeesti aika kevyellä voimalla kii, oliko se ohje joku 70Nm.
Edit: tarkennus, kannakkeen kiinnityksestä puhe yllä, ei satulan.
Toi kannakkeen kiinnityspulttihan tulee oikeesti aika kevyellä voimalla kii, oliko se ohje joku 70Nm.
Edit: tarkennus, kannakkeen kiinnityksestä puhe yllä, ei satulan.
Last edited by AjH on 29.11.2009 21:40, edited 1 time in total.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Ei muuten sanottu mikä vehje on kyseessä.AjH wrote:Ei sitä kierrettä suoraan onnistu kasvattaa, toki kannakkeeseen joutuu vähän isomman reiän avartaan kanssa. Mutta en uskoisi millin isommalla kierteellä vielä kestävyyden oleellisesti heikkenevän.
Toi pulttihan tulee oikeesti aika kevyellä voimalla kii, oliko se ohje joku 70Nm.
Itse oletin että kyseessä on golf, jossa satulan liukutapit kiinnittyvät suoraan olka-akseliin (280mm levyt), eikä kannakkeeseen kuten yleensä. Eli itselläni ainakin on liukutapin vastakierre sökönä, joka pitäisi korjailla.
Siis satula ei tule kannakkeeseen vaan tolppaan kiinni? Vai oliko se niin että kannake on kiinteä osa tolppaa, semmostahan näissä kyllä on. Toki se ei mitään meinaa missä se liukutappi on kiinni, kunhan satula pelaa.
Automallin ilmoittaminen kysymyksen yhteydessä olisi OLEELLISTA oikean tiedon saamiseksi. Samoin kannattaa aika yksityiskohtaisesti selittää ongelma, esim tässä mistä ruuvista ja kierteestä on kyse. Korjausmetodit ovat aika vaihtelevia pultista ja kierteestä riippuen.
Ei täällä kukaan meedio ole että tietäisi automaattisesti mistä mallista tai ruuvista kunkin kysyjän kohdalla on kyse. Kysymyksen esittäjälle on tietysti itsestään selvää mitä kysymyksellään tarkoittaa
Automallin ilmoittaminen kysymyksen yhteydessä olisi OLEELLISTA oikean tiedon saamiseksi. Samoin kannattaa aika yksityiskohtaisesti selittää ongelma, esim tässä mistä ruuvista ja kierteestä on kyse. Korjausmetodit ovat aika vaihtelevia pultista ja kierteestä riippuen.
Ei täällä kukaan meedio ole että tietäisi automaattisesti mistä mallista tai ruuvista kunkin kysyjän kohdalla on kyse. Kysymyksen esittäjälle on tietysti itsestään selvää mitä kysymyksellään tarkoittaa

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
-
- Posts: 5
- Joined: 25.11.2009 20:40
- Location: Oulunsalo
Joo auton tyyppihän se jäi ilmoittamatta eli auto on -06 74kw tdi variantti Golf. Siitä olka-akselista mihin se liukutappi tulee niin siitä on ne kierteet menny. Vähän kun olen tässä pähkäillyt niin taitaa olla ainoa varma ratkaisu olla vaihtaa/vaihdattaa koko olka-akseli. Onko suurinpiirtein tietoa mitä korjaamot tuommosesta operaatiosta velottaisi?
-
- Posts: 5
- Joined: 25.11.2009 20:40
- Location: Oulunsalo
Joo tuli romuttamolta haettua koko napa hintaan 80€, jossa oli kiinni:
olka-akseli
laakeri
alapallo
abs-anturi
jarrukilpi
napa
Tarkoitus oli vaihtaa tuohon irto napaan ainakin uusi alapallo ja uudet liukutapit kun ei se maksa paljoa mutta onkohan muille vielä vaihto tarvetta (pyörän laakeri?) kun osilla on ajettu 150tkm.?
Santtu
olka-akseli
laakeri
alapallo
abs-anturi
jarrukilpi
napa
Tarkoitus oli vaihtaa tuohon irto napaan ainakin uusi alapallo ja uudet liukutapit kun ei se maksa paljoa mutta onkohan muille vielä vaihto tarvetta (pyörän laakeri?) kun osilla on ajettu 150tkm.?
Santtu
VW Golf variant 1.9TDI -06 Pacific
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
laakeri on niin helppo ja halpa vaihtaa kun palikka viä irti niin vaihtasin senkin samalla
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 5
- Joined: 25.11.2009 20:40
- Location: Oulunsalo
Valotappas paremmin tuota projektia.. siis olka-akseliin tehtiin M8 helicoilkierre? Mites liukupultti, siihen vanhan kierteen päälle vedettiin vain uusi kierre samassa M8 koossa?
Itse availin oman tuossa edellispäivänä, ja tällä hetkellä alimmainen liukutappi on loctiten voimalla kiinni, tosin pysyy silläkin mutta voisi sen aina tehdä oikeaoppisesti kuntoon.
Itse availin oman tuossa edellispäivänä, ja tällä hetkellä alimmainen liukutappi on loctiten voimalla kiinni, tosin pysyy silläkin mutta voisi sen aina tehdä oikeaoppisesti kuntoon.
Passat variant 1.9tdi 4motion highline ja Bora Variant 1.9tdi tiptronic highline, VCDS@turku
-
- Posts: 5
- Joined: 25.11.2009 20:40
- Location: Oulunsalo
Re: Jarrut
Passattiin olisi edessä jarruremontti. Etujarruihin tuli eilen laitettua uudet liukatapit&rasvat. Näytti vaan siltä, että palat ja levyt rupeaisi olemaan vaihtokunnossa. Paljonko on vaihtoraja 288x25mm levyllä? Rupesi sitten kiinnostamaan nuo ferodo jarrupalat ja zimmermanin levyt. Mutta mutta, onkohan nuissa ferodo:n paloissa mukana se kulumisen tunnistin???
Passat 2003 1.9 TDI